R Stolman

Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Dolby Digital output Mediabox XL doet heel raar

Hallo iedereen.

Sinds kort heb ik een Harman Kardon AVR 160 receiver + 5.1 HK speakerset. Dus ik "moest" mijn setup iets veranderen. Nu is alles als volgt aangesloten

Ziggo mediabox XL (SMT-g7401) > HDMI kabel > AVR hdmi input 1
PS4 > HDMI kabel > AVR hdmi input 2
Samsung UE55ju7000l (smart TV) > Optical audio kabel > AVR
AVR hdmi output.> hdmi kabel > Samsung TV hdmi input 1

Alles werkt naar behoren, echter geeft de ziggo mediabox geen 5.1 door aan de AVR.
Als ik op de ziggo mediabox naar menu > settings > advanced settings > Audio ga, dan heb ik HDMI op enabled
S/PDIF op enabled
Dolby Digital output enabled

Ik krijg dus niet op de AVR receiver 5.1 input (kan ik niet selecteren), dit krijg ik wel als ik de input op de AVR switch naar geluid via de optical kabel (dit komt echter uit de samsung TV, en deze speelt niks af zolang er geen apps zoals Netflix aan staan).

Net probeer ik om de Dolby Digital output van de mediabox uit te zetten, en dan pakt de AVR opeens wel de 5.1 mogelijkheid...

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
R Stolman
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Als ik de receiver op Auto zet, dan staat er Dolby Digital op het beeldschermpje. In het begin flitst heel even 3/2/1 ex-off kort in beeld. 3/2/1 betekent volgens mij dat hij 3 front speakers, 2 achter speakers en 1 subwoofer herkent. Wat Ex off betekent weet ik niet.

Dus waarschijnlijk heb ik gedacht dat er een probleem was terwijl dat er helemaal niet was... mijn excuses hiervoor.
Blijft nog wel dat ik persoonlijk zelf het geluid "lekkerder" vind (bij de alledaagse tv programma's) als de receiver op 5ch stereo staat, zodat je het geluid echt om je heen hebt. Ook al is dit geen surround, voor film e.d. waar surround echt toegevoegde waarde heeft is dan de dolby digital zeker beter?

Bekijk in context

33 Reacties 33
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
R Stolman Ik zit even mee te denken. Je hebt inz mbxl: hdmi, spdif, en digital output op aan/geselecteerd. Dat is ok. Maar wees zeker dat alles aangevinkt is V tekentje voor de instelling.

Inz tv. Als je ARC selecteerd op de tv heb je eigenlijk geen optische kabel nodig ( even dit terzijde) ( sommige merken avr recievers de nieuwere modellen is vaak ook de combinatie nodig met ARC en CEC. vreemd maar waar. want is echt verschillende functie.

Om alles even uit te sluiten: De HDMI bron 1 op de avr : is de digitale audio ingang ook ingesteld op HDMI ? En niet per a buis andere audio optie's gekozen.
R Stolman
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Robbo, bedankt voor je reactie en het meedenken.

Volgens mij zijn de enige 2 mogelijkheden bij de genoemde instellingen: Enable / Disable. Alles stond dus op Enable. Pas toen ik de Dolby Digital output op Disable zette kreeg de AVR een 5.1 signaal door. Zet ik hem weer op Enable, dan is het weer 2.1. Precies omgedraaid dan wat je zou verwachten.

Mijn TV heeft wel ARC, maar de receiver niet helaas, deze is uit 2010. Tenminste, ik zie nergens bij de poort of in de manual staan dat er ARC op zit. Alleen een "Monitor out". Vandaar dat ik de TV direct via de optische kabel op de receiver heb aangesloten. En voor netflix/andere apps die direct op de tv draaien werkt dit ook gewoon.

De source van de AVR staat op HDMI1 en de audio input is ook als HDMI geselecteerd, zet ik bv de audio input op de optical kabel van de TV dan hoor ik uiteraard niks als ik de ziggobox aan heb staan. Switch ik de audio input weer terug naar hdmi, dan is het geluid er weer. (ongeacht of ik nu 2.1 of 5.1 signaal krijg).
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
R Stolman Ik kom er morgen even op terug....( even druk) Maar probeer eens de mbxl eens even te resetten. Stroom even dr af/ of fabriek herstel . Het t.o werking lijkt mij idd niet goed. wie weet door de reset dat het weer ok werkt...Ik heb morgen middag even meer tijd om te brainstormen... Of wellicht dat mede forum leden nu al tips kunnen geven. igg tot morgen! Gr Rob
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Nog gelukt na mediabox xl reset?
R Stolman
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben er helaas nog niet aan toegekomen. Zal het zsm even proberen en het resultaat melden.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ok ik hoor het wel. Gr Rob
R Stolman
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb hem zojuist even gereset. De situatie is nog precies hetzelfde. Echter is me nu wel iets opgevallen, dat ik misschien zelf iets niet handig doe.

Ik heb de surround instelling op de receiver op Stereo staan, en bij stereo kan je dan kiezen voor 2ch of 5ch stereo. Ik heb hem op stereo staan, omdat ik dan goed kan horen of de achterste speakers (surround speakers) het doen.

Waneer ik op de mediabox de dolby digital output UIT heb staan, dan kan ik op de receiver bij surround instelling Stereo 2ch EN 5ch selecteren. Net zag ik echter toen ik op de mediabox de dolby digital output AAN zette, dat de receiver de surround instelling ook meteen op dolby digital zette (dus van stereo instelling af). Met de surround instelling op de receiver op dolby digital hoor ik niks uit de achterste 2 speakers. Wanneer ik de surround instelling op de receiver weer op Stereo zet, kan ik alleen 2ch selecteren en niet meer 5ch.

Vandaar dat ik dacht dat er iets mis was, maar misschien is dit juist wel hoe het hoort te werken. Echter zit ik dan nog met "het probleem" dat met de Dolby Digital output AAN op de mediabox, dat ik geen geluid krijg uit mijn 2 surround speakers.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik las net even mee en zag dit:

"Ik heb de surround instelling op de receiver op Stereo staan, en bij stereo kan je dan kiezen voor 2ch of 5ch stereo. Ik heb hem op stereo staan, omdat ik dan goed kan horen of de achterste speakers (surround speakers) het doen".

De surround speakers kun je in dat geval toch nooit horen? Bij 5 channel stereo ligt het anders maar voor Dolby Digital is er vaak ook een stand, zoals 'auto' aanwezig. Dat lijkt in jou geval echter ook zo te zijn, daar je aangeeft dat de receiver ook overschakelt naar Dolby Digital als deze op stereo staat en een Dolby Digital signaal ontvangt. Zo werkt dat hier ook. Ik kies eigenlijk zelf zelden voor Dolby Digital, DTS etc. De receiver schakelt zelf over naar een van die standen, als er een bepaald signaal binnenkomt. Zelfs naar 7.1. Alleen THX (EX/ES) schakel ik soms zelf in. Maar daarover beschikken receivers doorgaans niet meer.

In jou geval schakelt de receiver dus ook over naar Dolby Digital, maar vreemd is dan wel dat de surround kanalen niet werken. Het hoort dus wel zo te zijn dat bij een Dolby Digital of DTS signaal de receiver zichzelf daarop instelt, ook als deze op stereo zou staan, maar ik kan even niet goed duiden waarom de achterkanalen geen geluid weergeven, en raadzaam is eens een andere bron, zoals een DVD- of Blu-ray speler aan te sluiten op de receiver, en dan wel op die aansluiting welke nu is gebruikt voor de Mediabox XL.

Weet je zeker dat je voor Dolby Digital 5.1 hebt gekozen op de XL? Ik was destijds eens bij iemand die ook zeker wist dat Dolby was ingesteld op hun box, maar bleek dat dit Dolby Digital 2.0 bleek te zijn. Dat is dus in feite stereo, zonder subwoofer.

Maar door dus een andere bron op de aansluiting aan te sluiten welke nu voor de XL word gebruikt, kun je ook zo uitsluiten of het issue voortkomt uit de receiver, of uit de Mediabox XL.
R Stolman
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor je reactie en het meedenken Willem-A.

Een andere bron heb ik niet echt die ik er op aan kan sluiten, tenminste, alleen een PS4 of een Macbook Pro (2017 model met thunderbolt3). Heeft dat nut? ik weet nl niet of die 5.1 moeten kunnen uitsturen.

Willem-A wrote:
....
Weet je zeker dat je voor Dolby Digital 5.1 hebt gekozen op de XL? Ik was destijds eens bij iemand die ook zeker wist dat Dolby was ingesteld op hun box, maar bleek dat dit Dolby Digital 2.0 bleek te zijn. Dat is dus in feite stereo, zonder subwoofer.


Op de mbxl kan ik alleen bij advanced settings > audio > Dolby digital Enabled of Disabled selecteren, nergens kan ik 2.0 / 2.1 / 5.1 selecteren. Dus ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet weet waar ik dit kan instellen.

Als ik met deze setting op de mbxl op Enabled, op de receiver een andere surround setting selecteer, heb ik alsnog niet de indruk dat hij geluid geeft over de 2 surround speakers.
Wanneer ik de dolby digital output op de mbxl weer uitzet, dan heb ik wel weer geluid op deze speakers (bij elke surround instelling van de receiver).
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Een PS 4 kan uitsturen in Dolby Digital 5.1, dus ja, die kun je uittesten op de gebruikte ingang.

Nu ken ik de XL ook niet zo goed, werk doorgaans met Humax producen, maar destijds was ik bij een Horizon, die gelijk zou moeten zijn aan een XL en deze stond ook op Dolby Digital, maar dan dus wel op DD 2.0. Daarnaast zou er volgens mij een instelling moeten zijn voor Dolby Digital 5.1. Kijk dat dus toch eens na. Maar Be rt kan je daarover ook wel wat vertellen. robbo is er vanavond pas weer.

Ik heb het idee dat het geluid op de XL niet correct is ingesteld, maar daarom ook het advies een andere bron op gebruikte ingang van de receiver aan te sluiten. Dan kun je uitsluiten of het issue voortkomt uit de receiver.

Ik ga zo rusten, maar hoop dat be rt of robbo je nog even iets kunnen vertellen over de instellingen op de XL.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Ik heb geen Dolby apparatuur erachter zitten waarop ik dit kan zien.
Maar robbo is hier meer in thuis.:relaxed:
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Het enige om echt allesz uit te sluiten dat er een vinkje staat voor de gekozen instelling na bevestiging ( ok) toets. Wees hier zeker van. ( inz. Mbxl) vanavond even meer tijd.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
robbo wrote:
Het enige om echt allesz uit te sluiten dat er een vinkje staat voor de gekozen instelling na bevestiging ( ok) toets. Wees hier zeker van. ( inz. Mbxl) vanavond even meer tijd.



Maar is er nou echt een instelling voor Dolby Digital 5.1 of gewoon een met alleen de vermelding Dolby, of Dolby Digital?

Ik denk dat het issue vanuit de XL komt, maar dat weet je natuurlijk snel als je een andere bron aansluit op de gebruikte ingang. Geeft deze dan wel weer in DD 5.1, weet je in ieder geval dat het de XL moet zijn...
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Willem-A R Stolman De instelling is dolby digitaal output aanzetten. Dan wordt dolby weergegeven. Heb door drukte en andere dingen aan mn hoofd.. nog niet alles doorgelezen inz laatste reactie van ts. Ga dat nu even doen.
R Stolman
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
robbo wrote:
Het enige om echt allesz uit te sluiten dat er een vinkje staat voor de gekozen instelling na bevestiging ( ok) toets. Wees hier zeker van. ( inz. Mbxl) vanavond even meer tijd.


Ik weet 100% zeker dat er een vinkje staat bij Enabled wanneer ik geen 5ch stereo kan selecteren en wanneer er geen geluid uit de achterste speakers komen.

Ik heb het nog niet met mijn PS4 getest. Wel weet ik dat wanneer ik Netflix via de smartTV zelf kijk (geluid via een toslink kabel), dat ik dan wel 5ch stereo kan selecteren op de receiver en er wel geluid uit de achterste speakers komt.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
R Stolman Wat Willem-A al aangaf inzake de instellingen van de reciever is een goede uitleg. Netflix op de mediabox is wel d.d+ (via HDMI) . Dit moet de reciever wel ondersteunen. Bij alleen dolby ondersteuning zal idd stereo/pcm weergegeven worden.

Appart instellen inz 5.1 op de mbxl is dus niet mogelijk. dolby output aan is de" instelling", en is dan automatisch bij oa bij de HD zenders dolby 5.1. Op de reciever moet dat dus de audio sporen juist ingesteld worden, als dit niet automatisch gebeurt. (Bij de duitse Zenders moet ea nog handmatig ingesteld worden. Hoe zie oa hieronder. iedem uitleg

Even een testje: Wat gebeurd er als je naar bv RTL4 HD zapt. Druk nu op de ok toets. scroll 1 plaatsje naar boven naar beeld en audio. selecteer audio Nu zie je ook in dit menu de keuze Nederlans Dolby digitaal of Nederlands stereo. Is daar ook Nederlands Dolby digitaal aan gevinkt? Doe dat dan als nog. En bevestig wederom met ok.

Ik ben benieuwd...Anders is er toch wat anders aan de hand. Dan is alles goed ingesteld inz mbxl. Test dit dus even uit.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Wel weet ik dat wanneer ik Netflix via de smartTV zelf kijk (geluid via een toslink kabel), dat ik dan wel 5ch stereo kan selecteren op de receiver en er wel geluid uit de achterste speakers komt".

Maar dat moet je helemaal niet selecteren. Het is immers niet de bedoeling dat je naar 5 channel stereo luistert, maar daar Dolby Digital 5.1. Dat is heel wat anders. Nu werkt Netflix met Dolby Digital Plus, maar andere zenders, welke in Dolby Digital (5.1) worden uitgestuurd, moeten dus in Dolby Digital 5.1. worden weergegeven en niet in 5 ch. stereo.

Hier gaat dus echt iets mis. Op de receiver is toch wel een stand 'auto' of Dolby Digital te vinden? Daar gaat het nl. om. Ik maak nooit gebruik van 5 ch. of multi ch. stereo. Dat is alleen maar een optie welke je kan gebruiken bij stereo, en waarbij toch alle kanalen meedoen, net als dit het geval is bij bepaalde andere standen, zoals Dolby Surround Pro Logic (II, IIx) etc.

Kies je voor 5 ch. stereo maak je dus helemaal geen gebruik van het echte geluid van Netflix, maar maakt de receiver er 5 kanaals stereo van. Dat is dus niet de bedoeling.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
robbo

we zaten gelijk te typen, maar lees eens mijn reactie op de laatste post van R Stolman.

Hier gaat duidelijk iets mis bij de instelling van de receiver. 5 ch. ofwel multi stereo dient helemaal niet te worden gekozen/geselecteerd.

Het is een Dolby Digital/DTS receiver en in het geval van de XL met dat eerste worden weergegeven. Niet stereo, niet multi channel stereo, en dus ook geen 5 ch. stereo.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Willem-A en R Stolman Ik heb inmiddels ook wat gemeld idd :relaxed:Ik weet ook dat bij de toslink verbinding, ( ts gaf aan dat tv via toslink spdif heeft aangesloten) Ook meestal dolby 2.0 wordt weergegeven op een nieuwere samsung tv. 5.1 gaat alleen via ARC hdmi. Mijn vermoeden is dat ts op de tv zelf de 2:5 variant heeft gekozen. ( dts NERO) wat vaak op een reciever als 5.1 wordt aangegeven...wat eigenlijk niet de juiste melding is. ( hier ook btw bij even test zonet)

Ik heb toch het idee dat we verder in de reciever moeten duiken????

Uitgelicht topic