Beantwoord

Dolby Digital output Mediabox XL doet heel raar

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

30 Reacties

Reputatie 7
Badge +26
@R Stolman Even belangrijk om te weten: De achterspeaker of ook wel surround speakers genoemd geven alleen geluid weer bij dolby 5.1 als daadwerkelijk die geluidskanaal wordt aangestuurd.

bv een film : stel je voor, jij zit er midden in . links en rechts spreekt voor zich. de centerspeaker vaak gesprekken of geluid in het midden.

Nu komt er bv een auto/of iets anders van uit jou oogpunt gezien van achteren Rechts of Links. Of achtergrond geluiden. Dan krijg je pas geluid te horen! Het is dus niet zo dat je constant de surround speakers hoort! geluidseffecten doen de rest....

Het is ook van belang dat ook de volume indeling en /of evt afstand per speaker juist wordt ingesteld. Ook bij satelliet speakers op small zetten voor de bas/subwoofer. Test dit even uit.

Wordt er wel op je display dolby aangegeven? En evt speaker indicatie welke geactiveerd zijn? Dit is mij nog niet duidelijk..
Reputatie 7
Badge +18
"Nu ik hem op Auto heb gezet, heb ik inderdaad "Dolby Digital" op het scherm van receiver staan. Ik kijk nu Veronica (the big bang theory) en alleen als ik het geluid vrij hard zet, dan hoor ik heel ietsjes uit de achterste speakers. Is dit de bedoeling? Op normaal geluidsniveau lijk ik nu niets te horen. Misschien is dit het hele euvel geweest? Dat ik geen surround sound hoor, omdat het er op dat moment ook misschien niet hoort te zijn?"

Hmmm, je hoort dus wel iets aan de achterzijde bij Dolby Digital 5.1. Nu even een kleine herhaling van wat robbo al aangeeft: kik de volume instellingen van de verschillende speakers/kanalen eens na. Grote kans dat je die van de achterkanalen wat moet opschroeven t.o.v. de fronts. Ook de center kun je apart aanpassen.

En er is natuurlijk niet altijd geluid te horen uit de achterkanalen, maar bij reclame doorgaans wel, en bij veel programma's zul je ook geluidseffecten gaan horen.

Dus stand: auto, je geeft aan dan Dolby Digital in het display te zien en zacht geluid te horen uit de achterkanalen, en nu is het dus een kwestie van instellen. Er is doorgaans ook een testtoon aanwezig op receivers, maar als je dat gebruikt, zet het volume dan niet te hoog! Echter zal, als je de speakers dan op het gehoor hebt ingesteld alsnog wat aan aanpassingen nodig zijn.

Gaat goed komen.
Als ik de receiver op Auto zet, dan staat er Dolby Digital op het beeldschermpje. In het begin flitst heel even 3/2/1 ex-off kort in beeld. 3/2/1 betekent volgens mij dat hij 3 front speakers, 2 achter speakers en 1 subwoofer herkent. Wat Ex off betekent weet ik niet.

Dus waarschijnlijk heb ik gedacht dat er een probleem was terwijl dat er helemaal niet was... mijn excuses hiervoor.
Blijft nog wel dat ik persoonlijk zelf het geluid "lekkerder" vind (bij de alledaagse tv programma's) als de receiver op 5ch stereo staat, zodat je het geluid echt om je heen hebt. Ook al is dit geen surround, voor film e.d. waar surround echt toegevoegde waarde heeft is dan de dolby digital zeker beter?
Reputatie 7
Badge +18
"Blijft nog wel dat ik persoonlijk zelf het geluid "lekkerder" vind (bij de alledaagse tv programma's) als de receiver op 5ch stereo staat, zodat je het geluid echt om je heen hebt. Ook al is dit geen surround, voor film e.d. waar surround echt toegevoegde waarde heeft is dan de dolby digital zeker beter?"

Dat heb je bij Dolby Digital ook, maar dan komt ook echt dát geluid uit de speakers, wat eruit hóórt te komen. Een vliegtuig dat in beeld van rechts voor naar rechts achter vliegt zul je dan ook zo horen.

Let op! als je surround speakers aansluit, moet je links en rechts wel goed aansluiten. Rechts achter is dus de rechter zijde van je als je op de bank of stoel zit. Dat is met links achter hetzelfde.
Reputatie 7
Badge +26
Zo komt alles weer goed! ...... 😊