Wvi66

Level 4
  • 47Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Discovery en NGC geven geen geluid

Mijn setup is een Panasonic 40CX700 tv die via een HDMI 2.0 kabel aan een Yamaha RX-V675 receiver hangt. De uitgaande HDMI 2.0 kabel gaat uiteraard in de ARC aansluiting op de tv.

Op elke zender heb ik geluid, ook al staat de receiver uit. Alles op pass through ingesteld en dat werkt allemaal goed. Behalve dus Discovery en NGC. Als ik daar geluid van wil hebben dan moet de receiver aan. Dan meteen geluid. Reiceiver uit, geluid weg.

Om ook als de receiver uitstaat geluid te willen hebben moet ik in de horizon mediabox de instelling Dolby Digital uitzetten.
Dat kan wel, maar als ik dan een film wil kijken van tv dan heb ik dus geen meerkanaals geluid.

Dit is niet zo handig allemaal. Is er een reden waarom Discovery en NGC geen geluid geven?
Wat moet ik anders instellen om het allemaal wel te laten werken?
11 Reacties 11
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Wvi66 Dit kan 2 dingen betekenen . Je tv ondersteunt alleen dolby 2.0 als geluid via tv speakers gaat, of er moet ook nog in het menu van de tv zelf nog dolby 5.1 ingesteld worden mocht de tv dit wel ondersteunen/uitdragen. De meeste nieuwere tv's werkt 5.1 alleen via arc via versterker/reciever met een hdmi kabel en via bv spdif/optisch is dit idd vaak dolby 2.0 en moet idd in het menu van de mbxl dolby uitgezet worden.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi Wvi66, heb je nog iets aan de opmerking van robbo gehad?
Wvi66
Topicstarter
Level 4
  • 47Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Nou ja, in zoverre dat gezegd wordt dat het klopt dat ik dolby moet uitzetten.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Wvi66 wrote:
Nou ja, in zoverre dat gezegd wordt dat het klopt dat ik dolby moet uitzetten.



Maar mijn vraag is dan wel waarom dat alleen speelt bij deze 2 zenders... Er zijn toch veel meer zenders welke in Dolby Digital uitzenden, dus dat vat ik niet helemaal.

robbo ?
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Wellicht om even op de desbetreffende zender om de ok toets te drukken. 1 plaats naar boven scrollen, en van uit het menu audio/beeld een andere audio kanaal te selecteren. Mijn vermoeden is dat als je box even reset via uit/aan knopje achterzijde, het probleem verholpen wordt.
Wvi66
Topicstarter
Level 4
  • 47Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Dat laatste is helaas niet het geval. Uit eerdere ervaringen met de niet optimale mediabox doe ik dat juist regelmatig. Soms lost het iets op als de box plots blijft hangen, maar soms dus niets zoals in dit geval.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
En evt een fabriek herstel? Opnames kunnen bewaard worden, maar geplande opn. Moeten wel opnieuw ingesteld worden bij deze procedure. Ik zelf ervaar dit probleem niet bij ngc disc. Ik zou niet kunnen benoemen waarom jij er last van heb.... verm. Iets fout in de software wat blijft hangen? Even eigen vrije gedachten?
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi Wvi66, heb je nog een update voor ons? We hebben al een tijdje niks van gehoord.
Wvi66
Topicstarter
Level 4
  • 47Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Nee, helaas. Geen update. Het probleem blijft bestaan. Overigens hetzelfde euvel bij BBC 1 en 2.

het is 100% zeker dat de tv het dolby5.1 wel kan weergeven, want Netflix dolby geluid komt gewoon door. Ik gebruik daarvoor de app van de Panasonic tv omdat ik dan wel 4K beeld heb. De ziggo app geeft geen 4K beeld...

uiteindelijk heb ik in de horizon box het geluid maar naar standaard stereo gezet. Werkt het tenminste overal. Jammer is het natuurlijk wel.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Toch een vraag Wvi66

gebruik je niet de receiver dan om het geluid vanaf de Horizon op weer te geven? Nu geef je aan de Horizon uit te laten sturen in stereo, maar het geheel ontgaat me toch een beetje. Ik begrijp dat je niet alles wilt weergeven via de Yamaha, maar waarom sluit je de Horizon niet middels HDMI aan op de Tv en middels de optische uitgang op de Yamaha? Bij de XL kun je beide uitgangen separaat instellen, dus ik verwacht dat dit niet anders is bij de Horizon.

Dat betekent dus dat je én geluid kan hebben via de én via de receiver. En je kan dan ook het geluid in DD 5.1 weergeven via de Yamaha. Lijkt me de kortste klap, maar natuurlijk is dit hoe ik het zie.

PS: Netflix zend uit in Dolby Digital plus. Net weer een ander formaat dus als DD 5.1. Wellicht is dat wat maakt dat dit wel goed gaat? ...
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Misschien dat het er (n)iets mee te maken heeft, maar sinds dat gedoe met hick-ups tijdens de reclameblokken en het tijdelijk verwijderen van de DD optie, alléén bij Discovery en Nat Geo is de standaard geluidsoptie Nederlands-Stereo i.p.v. Nederlands-Dolby Digital. (OK, AUDIO- EN BEELD, AUDIO). Bij ieder nieuw programma wordt het teruggezet.

Uitgelicht topic