Blokken of strepen in beeld, oorzaken en oplossingen

• 22 mei 2017
  • 283 reacties
  • 178589 keer bekeken

Reputatie 7

Neem de tips en trucs van monteur Jordi ook eens door!

Dit topic is achtergrondinformatie over blokken en strepen in beeld. Ben je juist op zoek naar een snelle oplossing? Ga direct naar het stappenplan voor jouw oplossing.

Blokken of strepen in beeld
Blokken en/of strepen in beeld is een veelbesproken onderwerp. Op zich niet zo gek! Omdat dit een heleboel oorzaken kan hebben, is het hoog tijd om er een topic over te schrijven! Ik kan natuurlijk geen topic starten over blokken in beeld zonder eerst een eervolle vermelding richting caesar te maken! Zie dit mooie topic met een technische uitleg over slechte tv ontvangst.

"Waar moet ik beginnen?"

Hoe los ik dit op?
Als eerste wil je weten of het signaal verstoord je huis binnenkomt of dat het binnenshuis misgaat. Heb je meerdere digitale tv's in huis? Kijk dan of de verstoring op alle tv's aanwezig is. Is er een tv die vlekkeloos werkt op alle kanalen dan weet je dat het signaal goed je woning binnenkomt. Hebben alle tv's storing of heb je één tv? Kijk dan even op deze pagina. Hier staat een duidelijke uitleg hoe je je hoofdaansluiting kan vinden en kan testen. Heb je met een nieuwe goedgekeurde kabel direct op je hoofdaansluiting nog een storing? Neem dan contact op met de klantenservice of laat het ons weten.

Het werkt wel op de hoofdaansluiting, en nu?
Het signaal komt goed je woning binnen, dat scheelt! Nu starten we de zoektocht naar de oorzaak. Als eerste is het van belang om op zoek te gaan naar bekende boosdoeners. Die kun je hier allemaal vinden. Niet gelukt om het op te lossen met het verwijderen van een storingsbron? Dan is het zaak om je gehele netwerk binnenshuis na te lopen. Check deze handige richtlijnen. Ga je kabels vervangen? Bekijk dan de handige filmpjes onderaan de pagina. Je kan de sterkte en de kwaliteit van het signaal ook uitmeten via je ontvanger. Hieronder een voorbeeld van een Humax 5200/5300/5400C (Menu> Instellingen> Systeem> Signaaldetectie). De BER-waarde ligt idealiter op 0 en dus zo laag mogelijk. De kwaliteit op 100% is van belang want bij lagere waarden is de kans op storingen al een stuk groter. De sterkte is hier al aan de hoge kant op 85%. Ideale waarden zijn lastig te geven omdat ieder apparaat de sterkte ook iets anders uitleest. Twijfel je over je waarden, post ze dan hier! Je kan per zender apart deze waarden oproepen.

83ce164c-c895-4f77-8ce4-3434fc8a5fa7.png

Gezonde scepsis

Gezonde scepsis
Ik merk vaak een gezonde dosis scepsis wanneer er wordt begonnen over het controleren van de bekabeling in huis. Hieronder bespreek ik enkele van de meestvoorkomende vragen en opmerkingen.

- Het heeft toch altijd gewerkt?
Logische vraag! Immers is er thuis niets veranderd en zit je opeens met een storing. Voor mij valt ook niet direct uit te leggen wat de oorzaak kan zijn. Dit kan natuurlijk ook buiten je woning liggen vandaar dat ook een van de eerste stappen is om te controleren of het met een goede kabel direct op de hoofdaansluiting wel werkt. Ligt de storing buitenshuis zullen wij uiteraard aan de slag gaan! Vaak komen de blokken in beeld door instraling op een onderdeel van de bekabeling in huis die ruis veroorzaakt op je hele binnennetwerk. Denk aan een 4G mast die je bij in de buurt is geplaatst om maar iets te noemen. Oudere kabels en connectoren zijn niet berekend op de instraling die we tegenwoordig ervaren en zorgen dan niet voor voldoende afscherming.

- Die kabel ligt er al jaren, hoe kan hij nu ineens stuk gaan?
Wordt ook al besproken bij de instructies om je kabelnetwerk thuis na te lopen. Door temperatuurverschillen en luchtvochtigheid krimpt de kabel en zet hij weer uit. Er kunnen vervolgens haarscheurtjes in de mantel ontstaan waardoor er vocht in de kabel kan trekken. Dit zorgt vervolgens voor roestaanslag en daardoor functioneert de kabel niet goed.

- De storing is maar op een paar zenders en de rest werkt perfect, dan kan het toch niet aan de kabel liggen?
Geen gekke gedachte, je vult immers maar zoekfrequentie in op je ontvanger. Digitale zenders komen in groepjes over de kabel. Zo'n groepje zenders noemen we een transportstroom. Elke transportstroom bevat een handjevol zenders en zit op een aparte frequentie. Wanneer dus één​​​ frequentie wordt verstoord door ruis dan zullen enkele zenders problemen geven terwijl de rest perfect blijft werken.

Tot slot
Met dit topic hoop ik een stukje begrip te kunnen kweken voor het feit dat er toch vaak naar bekabeling wordt gevraagd. Kom je er niet uit met alle tips en instructies? Plaats dan hier je verhaal, de Community denkt graag met je mee! Wees zo uitgebreid mogelijk en geef aan wat je al hebt uitgesloten.

Gerelateerde onderwerpen:
Geen beeld? Lees hier verder!
Foutcode 2020: zo los je het op!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

283 Reacties

Reputatie 2
Badge
Leuk verhaal en wat betreft de storing klopt het ook wel. De grote boosdoener in deze is gewoon de overheid, die dezelfde frequenties verkoopt aan diverse partijen voor diverse doeleinden. (4g/digitenne/kabel etc). Van de overheid hoeven we niet veel te verwachten, dus wellicht kunnen de twee grootste partijen KPN en Ziggo een betere afspraak maken over welke frequenties voor wat worden gebruikt. Zodat digitenne niet instraalt op de kabel, of dat 4g nou net die frequentie gebruikt die ook het Hd pakket gebruikt. Afschaffen van analoog en onnodige sd zenders levert bandbreedte op. Als er daarna afspraken komen, over wie welke frequenties waarvoor en in welk gebied gebruikt, zouden storingen wel eens tot het verleden kunne horen.

maar goed, dit is mijn visie . Koos
Hallo @Willem-A,
Ik heb de versterker naar beneden verplaatst, e.e.a. opnieuw opgebouwd, even bij de winkelier langs geweest, a.s. dinsdag komt hun monteur van alles doormeten, nog een nieuwe kabel keur ziggo geschikt kabel meegenomen en aangesloten.
Wonder o wonder, geen blokje meer te zien en alles werkt perfect, als het goed blijft tot a.s. dinsdag bel ik de monteur weer af.
Bedankt voor het meedenken.
Kijk @N.N.,

dat zijn berichten! Zo zien we het graag. Blijft het goed is de monteur inderdaad niet nodig natuurlijk. Veel kijkplezier. PS: ik zag je reactie in je topic over de laptop en begrijp nu hoe het in elkaar zit. Zal ze vast blij mee zijn.

Greetzzzz

Hallo @Willem-A,
Dit was c.q. is het probleem:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/sony-bravia-tv-s-ci-en-storingen-tegelijk-met-internet-gebruik-schakel-lna-uit-14330/index1.html#post253410
Daar ik nu de versterker beneden geplaatst heb is het probleem (grotendeels) over, vanavobd 2x even blokjes gehad.
Ik ga nog even uitzoeken of mijn tv ook de LNA-functie heeft die je uit kunt zetten.
Blokken zijn opgelost.

Jawel, na veel wanhoopspogingen leek het probleem te liggen in de interne kabel van de hoofdaansluiting naar de muur aansluiting. Door de connectbox op de hoofdaansluiting te zetten en de humax mediabox op de muur aansluiting waren er geen blokken meer, en andersom. Nu blijkt het grove internetverkeer over de connectbox de tuner van de mediabox te overschreeuwen dus de truc is om deze zover mogelijk uit elkaar te zetten.

Maar het kan ook anders:
Ik heb naast de splitter op de muuraansluiting, nog een splitter geplaatst in de richting van de mediabox. Dit was nog een hele oude uit het Casema tijdperk. (Ik gooi nooit wat weg, ken je dat?) Kennelijk zit daar of een signaalversterker of een ruisonderdrukker (1-richtingsverkeer) in waardoor ik de blokken ook kwijt ben met een kortere kabel.

Hopelijk hebben andere klanten wat aan deze tip, dat scheelt veel frustratie 😉
grizzler heeft in dit topic al diverse antwoorden en mogelijkheden aangereikt gekregen: https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/sony-bravia-tv-s-ci-en-storingen-tegelijk-met-internet-gebruik-schakel-lna-uit-14330/index2.html
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Vana,

de sterkte is zeker niet te laag op de Humax. Deze is eerder aan de kant van het hoge. Ik zie ene kwaliteit van 100%, maar zie geen cijfers van de BER. Ook deze kun je uitlezen bij de sterkte en kwaliteit. En ik ben dan ook wel benieuwd hoe deze is. Als de BER oploopt gaat het n.l. mis. Deze moet dus altijd op 0 blijven staan.

Wat me echter wat bevreemd is het verlengen van de kabel vanaf de verdeelkast van Ziggo. De groene kabel dus. Dat is niet gedaan zoals het hoort. Dit kan op een nettere/betere manier, maar ook kan Ziggo ervoor kiezen hun aansluiting, het AOP, in de meterkast te plaatsen.

Maar wat je voor nu eens even kan proberen is het volgende:

Een fabrieksreset van de Humax, waarbij je voor die tijd een minuut of 20 de spanning geheel van het apparaat haalt;

Het aansluiten van de Humax, rechtstreeks op de groene kabel van Ziggo. Je kan dan even geen gebruik maken van de andere diensten van Ziggo, maar zo wel e.e.a. uitsluiten. Je sluit dus een goede kabel met de Humax aan op de groene kabel in de meterkast, zonder dat er verder ook maar iets tussen zit. Dan kan niets het signaal nog beïnvloeden en kun je dus zien wat de Humax op dat moment aangeeft en doet.

Probeer dus eerst deze punten eens, maar bekijk dus ook eerst de BER waarde eens, want ook dat is belangrijk, al zal de kwaliteit ook terug gaan lopen als er sprake is van een te hoge BER, maar vooraf kan er van alles misgaan.

Succes!
@Willem-A
Bedankt dat je inspringt.
Ik suggereer niet dat jij zou denken dat die inderdaad wat rare
verlenging de oorzaak van het probleem zou zijn.
Het is ook weer niet helemaal uitgesloten. Ik weet het dus niet.
Gr Han
Reputatie 2
Badge +1
Beeblebrox,

Dank je dank je.

Paar kleine nuances: de monteur die een tijd terug kwam voor internetprobleem, en om alles ff goed (her) aan te sluiten (want ik nam ook (nieuw) vaste tel van Ziggo af): ik weet niet zeker wat hij allemaal heeftr verwijderd/gedaan in de meterkast, ik ben niet gaan kijken wat hij allemaal deed: hij bleef in ieder geval nog geen 10 minuten in de meterkast. Toen hij terugkwam met de melding dat de hoofdaansluiting nu in de woonkamer zat, dacht ik wel: oh... huh.... dat gaat snel...)
En in de woonkamer heeft hij niks extra's geplaatst. De wandcontactdoos die er natuurlijk al zat heeft hij vervangen met de melding: heb een andere contactdoos geplaatst, nu bent u ook voorbereid op nieuwe diensten die Ziggo in de toekomst gaat aanbieden. (Zie foto wandcontactdoos).
Sindsdien inderdaad prima internet.
En sinds een dag of 5 plots ernstige TV-storingen.
Voor 5 dagen terug dus wel heel af en toe een storing, ultra kort en maar een heel klein stukje en dan bleef het ook weer dagen weg.

Ik heb eigenlijk ook altijd gedacht dat een Ziggo-monteur alles op de 'juiste' manier aansluit. Nu ik jullie reacties lees, begin ik te twijfelen. 🤔

Ik bel sowieso Ziggo morgen, maar dan niet de helpdesk, maar een ander nummer om die rare bestelling nogmaals te annuleren. Al schriftelijk gedaan, maar ik wil voorkomen dat het niet tijdig doorkomt. Jouw tip om via de community een monteur te laten komen: dat zou fijn zijn. Ik houd me warm aanbevolen.

Ik wacht met het terugzetten naar fabrieksinstellingen van de Humax heel even op Willems reactie nu ik die BER-waarden gevonden heb.
Reputatie 7
Badge +19
"Moet ik die Humax naar fabriekinstellingen nog doen, of is nu duidelijk waar het aan ligt?... Of heeft die BER juist met een probleem in de Humax te maken, en moet ik nu zéker die fabriekinstellingen doen?"

IK kan zo nog niet met zekerheid aangeven waar het aan ligt, want dat kan;

-het inkomende signaal zijn,

-er kan ergens wat mis zijn in de installatie,

-er kan een software issue zijn opgetreden, al laat deze vaak niet zulke fouten zien, maar is het dus zeer raadzaam die reset uit te voeren,

-er kan een probleem zijn met de aansluiting en/of tuner van de Humax 5300. Sluit dus een kabel aan welke absoluut goed op de Humax past, en probeer eens of het je lukt deze eens bij iemand anders aan te sluiten en uit te testen. Laat deze dan exact hetzelfde zien, terwijl er bij die mensen geen signaalproblemen zijn, dan is het raadzaam de Humax om te ruilen, als een fabrieksreset en andere stappen niets uitrichten.

Maar het kan dus ook best aan de installatie of het signaal liggen.
Reputatie 2
Badge +1
16 meter kabel vanaf een niet originele aansluiting naar een tv zonder versterker is vragen om problemen.
Hier is duidelijk werk aan de winkel.

Hoeft niet eens altijd noodzakelijk zo te zijn. Als het signaal wat aan de hoge kant is, en er is een zeer goede kabel gebruikt, kan het nog prima gaan met de ontvangst op de Humax. Normaal gesproken kan deze al uitstekend werken met een sterkte van 30% als de andere waarden maar goed blijven. En dat is nu duidelijk niet het geval...

Maar even nog om verwarring te voorkomen: die 16 meter is de lengte naar de meterkast buiten mijn appartement. Dus niet de lengte voor de coax kabel van mijn decoder naar de wandcontactdoos in de woonkamer.
Ik heb die 16 meter genoemd, omdat jij adviseerde een test te doen rechtstreeks naar de groene kabel in de meterkast.
Reputatie 2
Badge +1
Ps: storingen staan niet altijd vermeld op de site van Ziggo. Maar vraag is natuurlijk ook of dat speelt. Daar kun je wel achter komen als je even wat rondvraag doet bij anderen welke Ziggo hebben als provider. Maar dat zou ik nu even niet doen... Het is tenslotte pasen.

Daar dacht ik ook al aan ja, bij buren langsgaan. Doe ik misschien morgen wel even.

Over dat aansluiten va n de coax op die groene kabel, in de meterkast dus. Ik voeg nog een keer een foto van de situatie van die groene kabel hierbij. Trek ik dus gewoon die grijze kabel eruit en dan doe ik in die connector van die groene kabel mijn coaxkabel vanuit de decoder? (Sorry, maar ik zou dit uit mezelf nooit zomaar durven lostrekken, weet niet waar dit aan verbonden is oid... vandaar. :-)).
Dank Willem voor al je tijd en tips.
Reputatie 7
Badge +19
Ps: storingen staan niet altijd vermeld op de site van Ziggo. Maar vraag is natuurlijk ook of dat speelt. Daar kun je wel achter komen als je even wat rondvraag doet bij anderen welke Ziggo hebben als provider. Maar dat zou ik nu even niet doen... Het is tenslotte pasen.

Daar dacht ik ook al aan ja, bij buren langsgaan. Doe ik misschien morgen wel even.

Over dat aansluiten va n de coax op die groene kabel, in de meterkast dus. Ik voeg nog een keer een foto van de situatie van die groene kabel hierbij. Trek ik dus gewoon die grijze kabel eruit en dan doe ik in die connector van die groene kabel mijn coaxkabel vanuit de decoder? (Sorry, maar ik zou dit uit mezelf nooit zomaar durven lostrekken, weet niet waar dit aan verbonden is oid... vandaar. :-)).
Dank Willem voor al je tijd en tips.

Ja, je trekt inderdaad gewoon even die 2 stekkers los van elkaar. Aan de groene kabel zit dan als het goed is een stekker welke zo in je Humax past. Maar dat kun je ook zo zien aan de aansluiting (RF, ofwel kabel 'in' ) van de Humax.

Op die manier zit er n.l. niets meer tussen aansluiting en decoder en kan er dus ook niets meer zijn dat het signaal beinvloed of verstoord. En gaat het dan nog mis, kunnen het dus nog maar 2 dingen zijn: het inkomende signaal, of de Humax. De stekker aan de groene kabel sluit ik even uit, omdat verder alles goed werkt. Maar goed, niets is onmogelijk.

En alhoewel de tuner in de 5300c niet vaak defect raakt, kan het nu natuurlijk wel spelen. Nu lijkt het veel werk het probleem te onderzoeken, maar doorgaans kan dat eigenlijk vrij vlot.

Maar goed, je hebt nou eenmaal te maken met steeds andere situaties, en je moet er natuurlijk ook begrip voor hebben dat het niet allemaal gesneden koek is voor iedereen. En met wat geduld en inzet kun je dan samen heel ver komen. Doorgaans worden problemen dan ook prima opgelost als de samenwerking goed loopt. En daarbij leert de vraagsteller, en degenen die meelezen/reageren ook weer het een en ander. Volgende keer, al hoop ik dat deze er niet komt, gaat het vast een stuk vlotter. En voor experimenteren moet je eigenlijk niet bang zijn, want dat kan je juist veel leren.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Vana,

Het is maar goed dat we mensen zoals @Willem-A hier hebben.

Een advies vanaf mijn kant: Het is nu pasen. Hoe lullig het ook klinkt, het wordt deze dagen niet opgelost. Waarom zou je iemand nu met apparatuur laten sjouwen. Ik hoop dat je nog via Ziggo GO op je pc tv kan kijken. En dat het na de pasen door ziggo wordt opgelost.

Alsnog vrolijk een pasen 🥚 🥚 🥚

Gr, Beeblebrox.

Hahhaaha, ja ik weet het. Maar ik ben toch zelf degene die sjouwt. (De buren noemde Willem om te vragen of zij ook storing hadden.) Had net al een tafeltje met wieltjes gevonden. Daarop sleep ik die tv met decoder richting meterkast, verlengsnoer er nog bijzoeken, en dan moet t misschien wel lukken. Nu wil ik het toch wel weten eigenlijk... Maar durf die grijze kabel niet zomaar uit die groene te trekken... 😁

Maar ik slaap er dan nog maar een nachtje over. Als morgen buren zeggen ook storing te hebben, heb ik al die toeren voor niks uitgehaald.

Gewoon die stekkers uit elkaar trekken. Als je dat voorzichtig doet gebeurt er niets. Je kan hooguit wat stroom voelen... Maar dat heeft geen nare gevolgen hoor...

Nu is de groene kabel erg kort, maar je kan er dan zo een andere, zo kort mogelijke goede! kabel op aansluiten als de groene kabel niet lang genoeg is. Maar liefst zie ik die laatste in de Humax.

Aan elke kabel zit aan de ene zijde een mannelijke, en de andere zijde een vrouwlijke stekker, dus dat past altijd.

Noot: in de Humax gaat bij cable in, een mannetje. Dat is overigens standaard.
Reputatie 7
Badge +19
Graag gedaan. En succes.

Niet opgeven hoor! Het loont absoluut. Een storing zoeken is nou eenmaal niet altijd even simpel. Maar zoals ik al eerder aangaf kan dit eigenlijk best vlot worden gedaan over het algemeen. Alleen maakt de situatie het nu wat lastiger. Maar dat er wat mis is is zeker. Die BER moet omlaag en de kwaliteit moet 100% blijven. En dus is het 'even' zoeken waar dit issue zijn oorzaak vind.
Reputatie 7
Badge +19
Jeetje @Vana

Wat een verhaal. Als eerste: Sterkte met je enkel.

En ik begrijp deels de reactie wel van degene die je aan de telefoon gad, maar Ziggo geeft toch altijd wel aan eerst zelf alles te controleren. En dat raden wij ook aan, daar je, als het aan de huisinstallatie ligt, in de kosten komt. En dat wil in ieder geval ik, voorkomen.

Ik ga.dit doorspelen, en je hoort het als er gegevens etc. nodig zijn. Dat zal dan via een PM gaan waarschijnlijk.

We gaan onze best doen, want als er een storing is waarvan meer mensen de dupe zijn, maar ook jij, moet dat worden opgelost. De helpdesk moet dan noet de kop in het zand steken.

Word vervolgd!
Reputatie 2
Badge +1
Hey Willem,

Ik begrijp jou helemaal, dat jij eerst adviseert in huis alles te bekijken om kosten te voorkomen.
Ik begrijp niet dat Ziggo, als zij in ieder geval (minstens) drie meldingen (van twee huisnummers) hebben van eenzelfde soort storing in eenzelfde portiek/postcode, dat zij de tweede mevrouw dan nog van alles in huis laten doen en uitzoeken.
Voor de zekerheid heb ik daarom net (met het lood in de schoenen) toch ook nog 1 keer Ziggo (1200) gebeld, en de storing nog een keer gemeld zodat ze hopelijk nu de juiste conclusie trekken. Ik heb er wel duidelijk bij gemeld dat het nu van twee kanten kan komen, omdat ik ook hulp op de community heb gevraagd.

Dank Willem.

By the way: ik had geen buur 'aan de telefoon'; ik sprak haar live. 🙂
Reputatie 7
Badge +11
Hallo

Net 5 zit op 162.000 MHZ en daar zitten verder geen zenders op, vandaar dat men alleen last heeft bij deze zender. Het probleem zit voor 90 procent in de aop (verouderd en slechte massa) dit kom ik zeer regelmatig tegen.Dus goede kabels , checken en desnoods een nieuwe aop aanvragen bij ziggo. U zou even een foto kunnen plaatsen om te zien welke aop u heeft.

Teun
Reputatie 7
Hey @Vana.
Zo, na twee telefoongesprekken en gegevens uitwisselen via de priveberichten ook hier nog even een update. We hebben alles samen doorgenomen en komende vrijdag komt er een monteur om de zaken op te lossen. We houden rechtstreeks contact met elkaar, zodat het verhaal nu bij 1 medewerker blijft en je niet telkens opnieuw hoeft te beginnen. Gaat helemaal goed komen!
Reputatie 2
Badge +1
😆 Nee, ik laat me de kaas niet van het brood eten..... of zoiets.

Een buurvrouw wacht nu ook in spanning op vrijdag... 😉

Fingers crossed!
Reputatie 3
Badge +2
Ik vermoed dat het signaal of in elk geval beeld wel in orde zal zijn als de monteur morgen langskomt ...
Ik kan me voorstellen dat het lastig is voor de monteur, en hopelijk gaat het me niet teveel kosten als er 'niets gevonden wordt'.
@Brax
Als het zo werkt zoals het bij mij deed toen @Thijs Ziggo mij iets stuurde krijgt u vandaag of morgen info over een bestelling met een daarbij behorende T&T code.
Reputatie 7
Badge +19
Dag Thijs,

een korte vraag van mij over de signaalsterkte. Deze is volgens mijn Humax, wanneer ik rechtstreeks aansluit op de hoofdaansluiting, 52% max. Hij zakt er regelmatig onder. Hierdoor blijf ik op de zenders RTL4, RTL5 en Veronica, blokken zien. Klopt het dat de sterkte 'slechts' 52% is? Of zou de wel hoger moeten zijn?

Alvast bedankt voor je reactie.

M.vr.grt.,
Michiel

Dag @H00gers

52% is, zoals Jan F al aangeeft ruim voldoende. Nu geef je aan dat deze waarde ook nog wel lager is, en de vraag is dan hoeveel lager.

Maar zelfs 30% is nog ruim voldoende. Het mag nog lager zijn, maar daar het per zender kan verschillen hou ik 30% aan als ondergrens. Maar de kwaliteit dient 100% te zijn en te blijven, en heel belangrijk, de BER dient 0 te blijven en niet op te lopen.

Jaag nooit de sterkte te hoog op door teveel of onnnodig te versterken, want dat zorgt absoluut tot problemen.

Zou je dit bij Humax vragen, zal je een identieke reactie krijgen, al stellen zkj doorgaans zelfs 20 % sterkte als ondergrens. Maar normaal gesproken zal deze waarde met goede, niet al te lange kabels, en goede aansluitingen rond de 50-60 % liggen. Soms wat hoger doordat kabels heel kort zijn of het binnenkomende signaal wat sterker, maar als je rond de genoemde waardes zit is dat heel netjes.
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Jan F.

nog bedankt voor de verwijzing. Ik hoop dat @H00gers er genoeg aan heeft en anders lezen we het vast wel weer.
Laat even weten welke telefoon dit is, misschien kan ik wel een handleiding online vinden.
@Willem-A
Rechtstreeks op AOP ging al mis VOORDAT de monteur aan de gang is gegaan; na het plaatsen van signaalversterker is er één plek in huis waar de verstoring gebleven is. Met het plaatsen van de uitgangsweerstand is de verstoring op die plek verminderd van pieken in BER van 2000 tot 10/15. Wisseling van decoder levert in deze situatie geen verschil op.