Blokken of strepen in beeld, oorzaken en oplossingen

  • 22 mei 2017
  • 283 reacties
  • 178590 keer bekeken

Reputatie 7

 

Neem de tips en trucs van monteur Jordi ook eens door!
 

Dit topic is achtergrondinformatie over blokken en strepen in beeld. Ben je juist op zoek naar een snelle oplossing? Ga direct naar het stappenplan voor jouw oplossing.

 

Blokken of strepen in beeld
Blokken en/of strepen in beeld is een veelbesproken onderwerp. Op zich niet zo gek! Omdat dit een heleboel oorzaken kan hebben, is het hoog tijd om er een topic over te schrijven! Ik kan natuurlijk geen topic starten over blokken in beeld zonder eerst een eervolle vermelding richting caesar te maken! Zie dit mooie topic met een technische uitleg over slechte tv ontvangst.


"Waar moet ik beginnen?"

Hoe los ik dit op?
Als eerste wil je weten of het signaal verstoord je huis binnenkomt of dat het binnenshuis misgaat. Heb je meerdere digitale tv's in huis? Kijk dan of de verstoring op alle tv's aanwezig is. Is er een tv die vlekkeloos werkt op alle kanalen dan weet je dat het signaal goed je woning binnenkomt. Hebben alle tv's storing of heb je één tv? Kijk dan even op deze pagina. Hier staat een duidelijke uitleg hoe je je hoofdaansluiting kan vinden en kan testen. Heb je met een nieuwe goedgekeurde kabel direct op je hoofdaansluiting nog een storing? Neem dan contact op met de klantenservice of laat het ons weten.

Het werkt wel op de hoofdaansluiting, en nu?
Het signaal komt goed je woning binnen, dat scheelt! Nu starten we de zoektocht naar de oorzaak. Als eerste is het van belang om op zoek te gaan naar bekende boosdoeners. Die kun je hier allemaal vinden. Niet gelukt om het op te lossen met het verwijderen van een storingsbron? Dan is het zaak om je gehele netwerk binnenshuis na te lopen. Check deze handige richtlijnen. Ga je kabels vervangen? Bekijk dan de handige filmpjes onderaan de pagina. Je kan de sterkte en de kwaliteit van het signaal ook uitmeten via je ontvanger. Hieronder een voorbeeld van een Humax 5200/5300/5400C (Menu> Instellingen> Systeem> Signaaldetectie). De BER-waarde ligt idealiter op 0 en dus zo laag mogelijk. De kwaliteit op 100% is van belang want bij lagere waarden is de kans op storingen al een stuk groter. De sterkte is hier al aan de hoge kant op 85%. Ideale waarden zijn lastig te geven omdat ieder apparaat de sterkte ook iets anders uitleest. Twijfel je over je waarden, post ze dan hier! Je kan per zender apart deze waarden oproepen.

 

83ce164c-c895-4f77-8ce4-3434fc8a5fa7.png

 

Gezonde scepsis

Gezonde scepsis
Ik merk vaak een gezonde dosis scepsis wanneer er wordt begonnen over het controleren van de bekabeling in huis. Hieronder bespreek ik enkele van de meestvoorkomende vragen en opmerkingen.

- Het heeft toch altijd gewerkt?
Logische vraag! Immers is er thuis niets veranderd en zit je opeens met een storing. Voor mij valt ook niet direct uit te leggen wat de oorzaak kan zijn. Dit kan natuurlijk ook buiten je woning liggen vandaar dat ook een van de eerste stappen is om te controleren of het met een goede kabel direct op de hoofdaansluiting wel werkt. Ligt de storing buitenshuis zullen wij uiteraard aan de slag gaan! Vaak komen de blokken in beeld door instraling op een onderdeel van de bekabeling in huis die ruis veroorzaakt op je hele binnennetwerk. Denk aan een 4G mast die je bij in de buurt is geplaatst om maar iets te noemen. Oudere kabels en connectoren zijn niet berekend op de instraling die we tegenwoordig ervaren en zorgen dan niet voor voldoende afscherming.

- Die kabel ligt er al jaren, hoe kan hij nu ineens stuk gaan?
Wordt ook al besproken bij de instructies om je kabelnetwerk thuis na te lopen. Door temperatuurverschillen en luchtvochtigheid krimpt de kabel en zet hij weer uit. Er kunnen vervolgens haarscheurtjes in de mantel ontstaan waardoor er vocht in de kabel kan trekken. Dit zorgt vervolgens voor roestaanslag en daardoor functioneert de kabel niet goed.

- De storing is maar op een paar zenders en de rest werkt perfect, dan kan het toch niet aan de kabel liggen?
Geen gekke gedachte, je vult immers maar zoekfrequentie in op je ontvanger. Digitale zenders komen in groepjes over de kabel. Zo'n groepje zenders noemen we een transportstroom. Elke transportstroom bevat een handjevol zenders en zit op een aparte frequentie. Wanneer dus één​​​ frequentie wordt verstoord door ruis dan zullen enkele zenders problemen geven terwijl de rest perfect blijft werken.
 


Tot slot
Met dit topic hoop ik een stukje begrip te kunnen kweken voor het feit dat er toch vaak naar bekabeling wordt gevraagd. Kom je er niet uit met alle tips en instructies? Plaats dan hier je verhaal, de Community denkt graag met je mee! Wees zo uitgebreid mogelijk en geef aan wat je al hebt uitgesloten.

Gerelateerde onderwerpen:
Geen beeld? Lees hier verder!
Foutcode 2020: zo los je het op!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

283 Reacties

@dukster schreef: "Waarom gaat het altijd over kabels enz maar dan alleen bij de mensen thuis achter het AOP?"

Dat is de eerste stap, als je direct een monteur adviseert en het ligt aan de bekabeling binnen, dan is de rekening € 40,00.

Ervaringen uit de praktijk:
75% van de storingen ligt aan de binnen bekabeling, coax verlenging met een kroonsteentje, meerdere splitters op elkaar, gebroken coax kabel, loszittende draden in stekkers, te ver weggehaalde buitenmantel, te ver laten zitten buitenmantel enz. enz. enz.

Als dit uitgesloten is en de AOP is al oud, zul je hier altijd lezen: Ziggo bellen en vragen om een monteur voor een nieuwe AOP.
Als alles goed is wordt ook vaak gevraagd om een Ziggo moderator nog even mee te laten kijken om de juiste monteur te kunnen sturen, installatie- of netwerkmonteur voor de buitenboel.
Reputatie 7
Badge +19
Ik wil graag een vraag en opmerking plaatsen. Waarom gaat het altijd over kabels enz maar dan alleen bij de mensen thuis achter het AOP? Alsof de rest van de infra niet ook en een veel langere infra betreft????

En sinds ik mijn ziggo smartcards of hoe heten ze heb gereset heb ik in eens om de 20 minuten of zo enkele seconden blokjes rondom het ondertitel gebied. Heel raar. Dus niet constant niet op vaste tijden maar soms ff en dat heb ik sinds de introductie van digitale tv in twee huizen nog nooooooooit gehad. Pas nadat ik twee extra digitale decoders heb aangesloten ivm het verdwijnen van analoog signaal. Ik denk dat dit een Zoveelste ziggo iets is wat niet bij mij ligt, maar ook weer zo als sneeuw voor de zon weg is. Wel raar dat op drie toestellen hetzelfde gebied blokt. Apart.


Daar gaat het echt niet alleen over, maar is nou eenmaal vaak en reden van niet juist functioneren. Nu ken ik jou situatie niet, maar een digitaal signaal, en zeker tegenwoordig, eist wel veel meer als een installatie van voorheen. En bij analoog zal je nooit blokjes gaan zien. Als dat signaal wat verzwakt of wat word verstoord word de weergave iets minder goed, maar zal nog heel lang in stand blijven. Dat is bij een digitaal signaal totaal anders. Daar ga je beeldbouten/artefacten zien. Maar met wat je nu aangeeft is niet aan te geven wat er bij jou speelt. Natuurlijk kan het ook prima aan het binnenkomende signaal zijn wat je parten speelt, maar dat moet je dan wel eerst uitsluiten door alles in huis eerst prima op orde te hebben.
Reputatie 2
Badge
Ik wil graag een vraag en opmerking plaatsen. Waarom gaat het altijd over kabels enz maar dan alleen bij de mensen thuis achter het AOP? Alsof de rest van de infra niet ook en een veel langere infra betreft????

En sinds ik mijn ziggo smartcards of hoe heten ze heb gereset heb ik in eens om de 20 minuten of zo enkele seconden blokjes rondom het ondertitel gebied. Heel raar. Dus niet constant niet op vaste tijden maar soms ff en dat heb ik sinds de introductie van digitale tv in twee huizen nog nooooooooit gehad. Pas nadat ik twee extra digitale decoders heb aangesloten ivm het verdwijnen van analoog signaal. Ik denk dat dit een Zoveelste ziggo iets is wat niet bij mij ligt, maar ook weer zo als sneeuw voor de zon weg is. Wel raar dat op drie toestellen hetzelfde gebied blokt. Apart.
Zie mijn reactie in je andere topic over dit onderwerp.
Reputatie 2
Badge +1
Een tp link extender kan Ziggo ook niets mee, zit niet in hun programma, even de handleiding raadplegen of de website van tp link.

Had ik vanzelfsprekend gedaan. En ook de handleiding die bij het product hoort. Anders zou ik hier nooit een bericht plaatsen 😉.
Ik heb ook zeker niet gevraagd of Ziggo iets met een TP Link kan, maar of zij weten of het in het modem kan zitten (of ik iets moest instellen of zo) of dat het modem niet compatible is misschien. Vorige modems (van Ziggo) lukte het wel met dezelfde extender.
Een tp link extender kan Ziggo ook niets mee, zit niet in hun programma, even de handleiding raadplegen of de website van tp link.
Reputatie 2
Badge +1
Hoi Vana,

Het ziet je echt niet mee.

Maak ff een topic bij internet verbinding. Geeft daar aan wat voor modem je hebt en wat voor TP link. Modelnummer etc etc. En natuurlijk wat je wil. Je weet dit ws helaas al, maar vermeldt het wel. Des te sneller zijn we bij een oplossing.

Gaan we daar weer duizend en een vraag aan je stellen.

Wordt toch tijd voor bonbons. Of een hazelnoottaart van Maison Kelder.


HUH?!!! 😲 Hazelnoottaart van Maison Kelder?!!!
wa wuh wa ehh.... ik ben in shock...... Dat is vanaf kinds af aan mijn lievelingstaart, wel de mokka-variant. Mag je me 'snachst voor wakker maken. Elk jaar op mijn verjaardag. Oh boy, heb ik dat een keer gezegd hier?.... kan niet anders....

Ja, heb daar al het topic geplaatst. Hoop dat ik voldoende info heb gegeven. Ik wacht ff af.

Thanks.
Hoi Vana,

Het ziet je echt niet mee.

Maak ff een topic bij internet verbinding. Geeft daar aan wat voor modem je hebt en wat voor TP link. Modelnummer etc etc. En natuurlijk wat je wil. Je weet dit ws helaas al, maar vermeldt het wel. Des te sneller zijn we bij een oplossing.

Gaan we daar weer duizend en een vraag aan je stellen.

Wordt toch tijd voor bonbons. Of een hazelnoottaart van Maison Kelder.
Reputatie 2
Badge +1
Hallo Willem,

Dank je.

Toen ik vorige week de 'eerste' was die belde, was het dus al bekend dat het hele blok storing had vanwege die geraakte kabel. Dat dus als eerste. Dat het daarna toen ook een andere buur ging bellen nog steeds niet doordring en/of bekend was, is triest.

Maar goed. Inmiddels dient zich een ander probleem aan. En ik begin nu echt te zien dat Ziggo de kroon spant als het gaat om zoveel mogelijk verschillende en tegenstrijdige info naar buiten te brengen over hetzelfde issue. Onvoorstelbaar. Sorry, maar helaas waar.

Deze keer gaat het om een nieuw modem (want een hele aardige man van Ziggo die ik sprak had ook geconstateerd dat er misschien iets met mijn modem mis was gezien gebrekkige telefoonontvangst en had nieuw modem gestuurd). Ik bespaar even de details van het gesprek met medewerker met totaal gebrek aan technische kennis, waardoor ik weer lang/duur zat te bellen via mijn mobiel (besefte hij zelf gelukkig ook), gesprek met de dame daarna die ook niet zo goed wist wat te doen, en de twee medewerkers daarna die het zeker wel goed wisten maar compleet tegenstrijdige adviezen gaven. Het advies van de laatste opgevolgd en het modem werkt.
Maar nu krijg ik de TP Link extender met geen mogelijkheid aangesloten. (Wat bij vorige modems een fluitje van een cent was). Weer gebeld (9e keer geloof ik?) Mevrouw wist het niet zo goed, ik moest bij haar aangeven even in mijn modem te kijken naar de instellingen.....'Ik kan wel een monteur sturen'..... Nee, nee, dank u. Klaar mee.

Dit hoort niet in dit draadje, ik weet het, maar jullie zijn zo behulpzaam. 😌 Ik zoek even een geschikt draadje, of begin er zelf eentje.
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Vana,

als het nu echt is opgelost is dat natuurlijk alleen maar heel erg mooi. Maar als het euvel bekend was en men daar niets mee doet, is dat natuurlijk niet zoals het hoort.

Ik vind dit dan ook best slordig, want nu zijn we er toch met meerderen aan bezig het issue op te lossen. Overigens vreemd dat men de aansluiting in de meterkast zo laat. Niet echt professioneel. Als we dat in de binnenshuisinstallatie doen, zegt men er wat van...

@Lycke Ziggo, zou je het eens met de helpdesk willen bespreken wat hier is gebeurt, zodat dit beter gaat, en liefst niet meer voorkomt? Want als er meerdere mensen bellen vanwege een storing, kan men toch niet de koppen in het zand steken.

Van, ik hoop dat het issue nu echt is verholpen, en je kan met Lycke overleggen over de gemaakte belkosten. Ik kan niet aangeven of je in dit geval recht hebt op compensatie, maar dat weet Lycke natuurlijk wel. Daarnaast kun je wellicht nog iets terug krijgen omdat je toch tijdelijk niet alle diensten in goede orde hebt kunnen afnemen.

Succes!
Reputatie 2
Badge +1
Hoi Vana,

Gelukkig is het opgelost. 🤞🏻 🤞🏻 🤞🏻

Het negatieve moet Customer Communications idd maar eens meenemen naar een overleg. Eigenlijk zit je dagen achtereen te wachten terwijl de oorzaak al bekend was. Een bloemetje zal wel op zijn plek zijn. 🌹 🌹 🌹


😃

Bonbons is meer mijn ding. 😜

Ja, dit is heel ernstig vind ik. Ik besef dat dit natuurlijk veel vaker gebeurt. Wat gaat hier toch mis, vraag je je af. Zat niet alleen dagen achtereen te wachten, maat heb ook van alles uitgeprobeerd om uit te sluiten dat er niks in huis mis was, terwijl dat helemaal niet had gehoeven.
Daarnaast 1 van de belletjes met Ziggo voor minstens 10,00 buiten mijn bundel gebeld (hele aardige man, die met mij van alles naging/meedacht, de tijd nam....) Was ook niet nodig geweest.

Bizar.
Hoi Vana,

Gelukkig is het opgelost. 🤞🏻 🤞🏻 🤞🏻

Het negatieve moet Customer Communications idd maar eens meenemen naar een overleg. Eigenlijk zit je dagen achtereen te wachten terwijl de oorzaak al bekend was. Een bloemetje zal wel op zijn plek zijn. 🌹 🌹 🌹
Reputatie 2
Badge +1
Ik praat jullie even bij.
Vandaag kwam dus de netwerkmonteur. Die heeft meteen ook in de meterkast gekeken. (binnenhuismonteur was afgezegd.)
Alles in de meterkast was prima, heeft hij niks aan gewijzigd.

Maar wat blijkt? Het is al twee weken bekend dat er in dit blok een storing is. Door graafwerkzaamheden is er een tijdje terug een kabel geraakt. Hij ging terug naar buiten om te kijken of hij er nu iets aan kon doen.

Positief
Net gecheckt op mijn tv: blijkbaar kon hij er iets aan doen want het lijkt (ik durf het bijna niet (hardop) te zeggen...) verholpen. Fingers crossed dat het zo blijft. 🙃

Negatief
Hoe is het mogelijk dat dit al twee weken bekend is en dat de afdeling 'storing/1200' dit niet weet? Ik heb het de afgelopen dagen 3 x gemeld, een buurvrouw 2 x. Ik heb nb. de eerste keer meteen gevraagd of er misschien bekend was dat er een storing van buitenaf is (eigenlijk zou een medewerker dat uit zichzelf moeten zeggen). 'Nee u bent de eerste die het meldt', was de reactie.
Ook toen de buurvrouw het na mij 2 x meldde, werd dit haar niet verteld. Zelfs toen zij aangaf dat meerdere buren er last van hadden, gaf men nog aan dat er een monteur bij haar thuis moest checken of er niet ergens een draadje los zat.

Moderator/Lycke: jouw hulp was erg fijn, en ook de dame van Customer Communications, maar bovenstaande is m.i. echt een groot punt van aandacht. Ik sta versteld.
Reputatie 2
Badge +1
😆 Nee, ik laat me de kaas niet van het brood eten..... of zoiets.

Een buurvrouw wacht nu ook in spanning op vrijdag... 😉

Fingers crossed!
Reputatie 7
Badge +19
Moderator gesproken.
Vrijdagmiddag komt er een buitenhuismonteur. ☺
En een binnenhuismonteur komt even kijken naar de situatie in de meterkast.

Het werkt @Willem-A !

Dank je. Hoop dat het vrijdag is opgelost.


Graag gedaan en veel succes! Laat je niet afschepen hoor. Zet je hoge hakken in het zand ... 😁 Het moet voor elkaar komen. Maar dat geld ook voor de anderen met storingen.

Is dat ook even meegenomen @Lycke Ziggo? Dank alvast overigens! 🤗
Reputatie 2
Badge +1
Hey @Vana.
Zo, na twee telefoongesprekken en gegevens uitwisselen via de priveberichten ook hier nog even een update. We hebben alles samen doorgenomen en komende vrijdag komt er een monteur om de zaken op te lossen. We houden rechtstreeks contact met elkaar, zodat het verhaal nu bij 1 medewerker blijft en je niet telkens opnieuw hoeft te beginnen. Gaat helemaal goed komen!


Doen we, dank je!
Reputatie 7
Hey @Vana.
Zo, na twee telefoongesprekken en gegevens uitwisselen via de priveberichten ook hier nog even een update. We hebben alles samen doorgenomen en komende vrijdag komt er een monteur om de zaken op te lossen. We houden rechtstreeks contact met elkaar, zodat het verhaal nu bij 1 medewerker blijft en je niet telkens opnieuw hoeft te beginnen. Gaat helemaal goed komen!
Moderator gesproken.
Vrijdagmiddag komt er een buitenhuismonteur. ☺
En een binnenhuismonteur komt even kijken naar de situatie in de meterkast.

Het werkt @Willem-A !

Dank je. Hoop dat het vrijdag is opgelost.


Suc6
Reputatie 2
Badge +1
Moderator gesproken.
Vrijdagmiddag komt er een buitenhuismonteur. ☺
En een binnenhuismonteur komt even kijken naar de situatie in de meterkast.

Het werkt @Willem-A !

Dank je. Hoop dat het vrijdag is opgelost.
Reputatie 7
Badge +19
Gaat goed komen.

Fijne avond!
Reputatie 2
Badge +1
Dat snap ik (Pasen, nog niet alles opgepakt...).
Dat die helpdesk zo langs elkaar heen lijkt te werken, dat snap ik niet. Waarom verbetert dat toch niet? UGH.....
Maar ik vertrouw op jouw geruststellende woorden. 😌
Fijne avond.
Reputatie 7
Badge +19
Zucht... Tja, dat is echt frustrerend. Ik heb nog geen reactie gezien, maar het is ook net dinsdag, een dag na het paasweekeinde en dan word niet alles meteen opgepakt. Maar dat gaat echt wel gebeuren. Probeer dus nog even geduld te hebben. Ik laat het absoluut weten als er wat nodig is, maar de desbetreffende moderator welke dit oppakt zal er ook zeker om vragen. Maar het is jammer dat jullie niet verder komen met de helpdesk. Ook dat verdient aandacht!
Reputatie 2
Badge +1
Eerder terug dan gehoopt. Nog niks vernomen van Ziggo. En na 5 keer bellen wil ik zelf niet meer bellen.

Echter, 1 van de buren die ook last heeft van de storing en die het eerder ook al had gemeld (zie hierboven), heeft vandaag voor de 2e keer het gemeld bij Ziggo. (Ik dus al 3 keer.) En gemeld dat meerdere mensen in het portiek er last van hadden. Dat had ze meen ik niet eens hoeven te vertellen, want zij en ik hadden het notabene eerder al gemeld. (Dat wordt toch genoteerd?!) Plus de medewerker die ik gisteren sprak heb ik verteld dat ik bij de buren langs ben gegaan, dat er 4 thuis waren, waarvan 3 Ziggo hadden en alle 3 dezelfde storing hadden. Hij gaf aan het zeker te noteren.
Maar nee, dat blijkt allemaal niet voldoende. Want wat kreeg zij vandaag te horen?

Dat er toch eerst een monteur bij haar langs moest komen, om te checken of er geen draadjes los zitten. 😖 En hij kon niet zeggen of er voor haar kosten aan verbonden zaten. On-voor-stel-baar.
Deze buurvrouw ervaart het beeld als zo storend, dat ze al een paar dagen geen tv kijkt.
Ik ontwijk de slechte zenders, kijk al dagen alleen naar pak 'em beet 3-4 zenders

@Willem-A Nog iets vernomen? (Als ik dit vandaag niet van deze buuf vernam, had ik je dit niet zo snel gevraagd.) Mocht je gegevens nodig hebben (die van mij of van de buurvrouw, ik heb haar toestemming), laat svp even weten.
Reputatie 2
Badge +1
Hoi @Vana,

Beterschap met je enkel. Ik zou bijna zeggen "I told you so", maar durf het niet. 😂 😂 😂

Ik hoop niet dat dit jouw laatste bericht is. Er zijn er meer dan mij alleen, die graag willen weten of het opgelost is. Of te wel, laat het ons weten.

Suc6


Ach ja tuurlijk, zal ik doen. 😊
Hoi @Vana,

Beterschap met je enkel. Ik zou bijna zeggen "I told you so", maar durf het niet. 😂 😂 😂

Ik hoop niet dat dit jouw laatste bericht is. Er zijn er meer dan mij alleen, die graag willen weten of het opgelost is. Of te wel, laat het ons weten.

Suc6