Blokken of strepen in beeld, oorzaken en oplossingen

• 22 mei 2017
  • 283 reacties
  • 178464 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

283 Reacties

Reputatie 7
Badge +19
Dag @Thijs Ziggo

Ik hoop dat het nog niet te laat is, want ik heb helaas na mijn laatste bericht niets meer gezien van @H00gers

Maar wie weet... Ik hoop er het beste van
@Brax Ik heb het systeem even een zetje gegeven, kabel is onderweg!

@H00gers Ik snap dat je hiervan baalt! Deze storing kan in één heel klein hoekje zitten, zoals je al merkt aan de adviezen. Ik heb je in ieder geval voor de zekerheid vast een nieuwe splitter voor op het AOP verzonden met een korte dikke kabel om vanaf de splitter het signaal naar je eigen verdeler af te takken. Je kan overigens RTL4 en hoger ook in SD ontvangen vanaf 928 als een tijdelijke workaround.

Hi Thijs,
Bedankt voor je reactie. Ik zal het proberen. Maar ik blijf het raar vinden dat dit is gebeurd na het laatste onderhoud aan het netwerk. Het gaat om rtl4, rtl5 en Veronica. Deze zitten op 450.00 mhz en 458.00 mhz. Wellicht kunnen ze op een andere frequentie geplaatst worden om meer problemen te voorkomen? Of ben ik werkelijk de enige met dit probleem?

Wanneer kan ik de splitter verwachten?

Alvast bedankt,
Michiel
Reputatie 7
Geen dank! Voor zover ik weet zijn dat geen zenders waar we veel meldingen over binnen hebben gekregen. De frequenties nog een keer aanpassen verwacht ik niet op korte termijn. 😉 De spullen kun je binnen enkele dagen thuis verwachten.
Reputatie 3
Badge +2
@Thijs Ziggo,

Dank !
Hallo Ivan.

laat je ook even weten hoe het afgelopen is??

vr gr Teun

Ik zou nog laten weten hoe het afgelopen is.

De monteur had de waardes uit de hoofdaansluiting gemeten en zei gelijk al dat het signaal niet heel sterk was, maar ik begreep dat het nog wel binnen de normen is. En dit zou lastig vanaf buiten opgelost kunnen worden? Vandaar dat ik blijkbaar zelfs met de 2-weg splitter nog blokken had in het beeld. Hij zei dus gelijk al dat er een versterker nodig was en heeft die gelijk uit de auto gehaald en gemonteerd. Daarnaast heeft hij ook voor de zekerheid de aansluiting in de woonkamer vervangen (deze dus: https://uploads-eu-west-1.insided.com/ziggo-nl/attachment/ae480c10-6bd5-47e0-b00f-32328ceb2b8c.jpg)

Het vreemde vond ik wel, dat hij opeens na het plaatsen van de versterker opeens zei dat dit automatisch in rekening gebracht zou worden, want in de mail van de afspraak staat namelijk dit: "De monteur vertelt u van tevoren wat de kosten zijn. Zo zorgen we ervoor dat niemand voor verrassingen komt te staan.". Ik heb wel gevraagd, wat het gaat kosten. Hij zei ongeveer 50 euro. Daarna heb ik nog even duidelijk gemaakt dat het met de 2-weg splitter ook nog ruis was en volgens hem het signaal sowieso niet sterk genoeg het huis binnen kwam, dus er had sowieso een versterker geplaatst moeten worden. Als het goed is, heeft hij dit wel genoteerd. Alleen weet ik niet wat er met de kosten hiervan gaat gebeuren, dat wordt waarschijnlijk nog een verrassing.

Hierbij een foto hoe het nu in de meterkast is aangesloten:

Rood: hoofdaansluiting
Groen: modem
Blauw: van de 2-weg splitter naar de versterker
Paars: van de versterker naar de grote splitter (waarvan aan de andere kant nog niks is aangesloten, dus deze is eigenlijk (nog) overbodig)
Wit: de aansluiting naar de woonkamer (enige tv die momenteel is aangesloten), waar dus blokken in het scherm waren.

Hiermee zijn de blokken in het scherm voor zover ik TV heb gekeken gelukkig opgelost en zag op de TV al dat het Signaalniveau iets hoger was.

Ik probeer van deze situatie ook zelf wat op te steken en vroeg gelijk al waarom niet alles in de versterker zit. Van de monteur begreep ik dus dat de modem NOOIT in de versterker moet. Dit wist ik dus niet, want dat heb ik in mijn eigen woning namelijk wel gedaan en heb momenteel niet echt problemen. Is het dus aan te raden om daar ook een splitter ertussen te doen (zoals hoe het hier is afgebeeld)?

Wat ik nog niet echt snap is de "paarse" aansluiting (waar momenteel dus niks op aangesloten is). Ik zie namelijk dat op de versterker nog 2 ingangen vrij zijn (3 als de grote splitter niet aangesloten is). Ik verwacht dat er nog 1 of 2 extra TV's worden aangesloten in deze woning. Is het dan niet beter om deze gewoon rechtstreeks in de versterker aan te sluiten net zoals de "witte" aansluiting en de "paarse" aansluiting met de grote splitter dus helemaal tussenuit te halen?

/offtopic
Dit heeft niet echt met blokken in het scherm te maken, maar ik kreeg vandaag een verrassend email van Ziggo dat er een factuur van bijna € 200, - klaar staat en hier zitten de kosten van het monteursbezoek nog niet eens bij (aangezien die nog moet komen). Ik denk dat dit hier duidelijk iets fout gaat en heb al een andere Ziggo medewerker gemaild, waarmee ik voorheen al contact had met een aantal dingen die niet helemaal lekker gingen. De vorige 2 facturen waren ook niet heel erg overzichtelijk, maar die leken volgens mij wel te kloppen alleen ik vermoed dat dit toch echt een fout is (gezien het hoge bedrag). Ik heb dit dus wel al gelijk gemeld, want ik weet niet of dit überhaupt automatisch wordt gecorrigeerd. Hopelijk wordt dit wel overzichtelijk opgelost. Ik heb de afgelopen maanden namelijk al vaak genoeg achter Ziggo aan moeten zitten.
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Ivan.

Ik had het persoonlijk zo niet aangesloten, maar de 2 uitgangen van de versterker gebruikt, en de 2 tv's die het verst weg staan op de versterker gekoppeld.
wel blij om te horen dat het blokken nu voorbij is.

Gr Teun
Dag Teun en de rest,

Hoe zouden jullie het aansluiten dan? En hoe zit het met het verhaal dat de modem nooit op de versterker mag? Ik vond het namelijk nogal gek aansloten op deze manier. En volgens mijn kan die paarse aansluiting met de grote splitter er sowieso tussen uit (nu helemaal aangezien niks daarop aangesloten is nog). En ik weet niet wat het voordeel is op deze manier, naast dat er dan meer uitgangen zijn. Er zullen uiteindelijk waarschijnlijk nog maar 2 tv's extra aangesloten worden. Gewoon alle tv aansluitingen in de versterker lijkt mij toch ook goed?

Maar volgens de monteur zou het op de Ziggo site staan, dat ze modem niet op de versterker mag. Alleen dit heb ik niet kunnen vinden. Wel vond ik dit: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/signaal/versterken/
Bij punt 3 staat: Heb je ook een modem voor internet en/of bellen? Sluit dat dan altijd aan op de uitgang zonder versterking of de minste versterking., wat volgens mij de meest linkse aansluiting is.
Dus volgens het voorbeeld op deze ziggo pagina hoeft het weer niet zo ingewikkeld en kan alles dus gewoon op de versterker. Vind het namelijk nu erg verwarrend, wat is nou juist? In principe als alles werkt is het prima, maar om zoveel splitters aangesloten te laten terwijl het niet nodig of beter is, lijkt mij ook overbodig.
Reputatie 7
Badge +11
Ik zou het modem op de eerste poort zetten, een paar tv's op de volgende poorten en op de laatste poort (de sterkste) de rest van de tv's via een splitter, of het signaal naar de splitter, zoals nu, modem erop en dan het andere signaal naar de versterker, waar je dan 4 tv's op aan kunt sluiten. het ligt er aan hoeveel tv's je wilt gebruiken.

Teun
kijk momenteel via CI+ module sinds ik deze heb (2weken) heb ik vaak en alleen op de kanalen van Film1 blokken en stilstaand beeld. ondanks dat ik 100% signaal heb. Wat kan ik hier aan doen? Installatie is door Ziggo verricht.
@d.heuveling
Kun je een foto plaatsen van je AOP met eventuele splitters en versterkers en een foto van de kabel naar je TV.

Even een standaard advies, wat wel heel vaak helpt:
Alle kabels even los en weer goed vast aandrukken en/of draaien.
Reputatie 3
Badge +2
Een berichtje, o.a. ook n.a.v. deze vraag

@Brax
Ik heb je berichten gelezen, je kunt de sq601 naar links draaien in zijn geheel.
Maar kun je ook een foto plaatsen van de gehele situatie?
Van de SQ601 en hoe alles nu is aangesloten is.
Dan kunnen we een beeld vormen hoe het was en hoe het beter kan worden.[/quote]

Naar een foto .

Ik realiseer me dat dit bericht "op het randje" is omdat dit forum daarvoor niet bedoeld is ...

Destijds heb ik geen foto op kunnen sturen. Nu heb ik privè weer iets anders (niet gerelateerd aan Ziggo) waarvoor ik gevraagd word een foto per email op te sturen ...

Ik heb nog altijd geen smartphone, mijn GSM voldoet nog. Spotgoedkoop abonnement van pakweg 7 euro per maand. Mijn oude analoge fototoestel is kapot gegaan, met digitale fotografie heb ik op zich geen ervaring.

Het is wel erg handig om iets te hebben om foto's te maken.

De opties die ik zo zie: smartphone of digitale camera. Ik wil echter geen bakken geld uitgeven en anderzijds wil ik ook geen pure troep die niet bruikbaar is. Ooit nog eens een mooie digitale camera kopen van een paar honderd euro is misschien wel wat, maar nu even niet ...
Heeft iemand een suggestie ?
@Brax
Een goedkopere kon ik niet vinden, behalve kinderspeelgoed, duurdere slechtere behoorlijk veel.
Al behoorlijk meer dan een basis toestel, kun je zelfs al flinke vergrotingen scherp mee af laten drukken van 30 bij 40 cm, afhankelijk van de standaard opslag instelling.

Nikon compact camera COOLPIX A10 (zilver) rond de € 85,00.

Simpel automatisch scherpstellen, automatische belichtingsregeling.
Maar zo nodig nog verder in te stellen.
Reputatie 3
Badge +2
@Be rt,

(volledig off topic)

Bedankt voor je suggestie. Ik vermoed dat ik voor een goede camera toch een behoorlijk bedrag kwijt zal zijn. Dat was nu even niet de bedoeling ...

Voor het moment heb ik een afdankertje gebruikt, een oude smartphone met een camera die ik van iemand heb. Al niet meer ondersteund door de fabrikant, handig vind ik het niet en het lijkt wel alsof een deel van de handleiding ontbreekt ...
Laat even weten welke telefoon dit is, misschien kan ik wel een handleiding online vinden.
Ik zou het modem op de eerste poort zetten, een paar tv's op de volgende poorten en op de laatste poort (de sterkste) de rest van de tv's via een splitter, of het signaal naar de splitter, zoals nu, modem erop en dan het andere signaal naar de versterker, waar je dan 4 tv's op aan kunt sluiten. het ligt er aan hoeveel tv's je wilt gebruiken.

Teun

Bedankt voor je reactie. Dat was ook precies mijn idee, nadat ik wat informatie over de versterker heb gelezen op de Ziggo site. Ik had ook expliciet aangeven aan de monteur dat er maar 1 tv aangesloten is, en dat er waarschijnlijk nog maximaal 2 erbij komen. Dus het leek mij nogal onnodig om naast de versterker nog 2 splitters aangesloten te laten. Alleen de monteur kon mij niet echt een duidelijke uitleg hierover geven, hij zei in principe alleen dat de modem niet op de versterker mag (dan is alsnog die grote splitter niet nodig). Hij heeft geloof ik wel een deels gelijk, aangezien volgens de Ziggo site de modem op het meest linkse poort moet, die ook niet wordt versterkt.

Op het moment werkt het wel, maar ik heb het gevoel dat ik beter het advies van Teun kan volgen. Vind het namelijk niet echt logisch dat er onnodig zoveel gesplitst wordt. Geen idee of deze opstelling meer voordelen of nadelen heeft. Misschien dat @Thijs Ziggo of iemand anders van Ziggo die hierop antwoord kan geven?

Ook zijn de kosten niet echt duidelijk, aangezien de monteur deze ook niet vooraf duidelijk heeft gemaakt (wat eigenlijk wel altijd moet volgens de mail die ik had gehad van Ziggo), daarnaast komt het signaal blijkbaar niet sterk genoeg het huis binnen om zonder versterker te werken (met alleen een 2-weg splitter zal het niet goed werken).

/off topic
Ondertussen is er ook een rekening van 199,78 (waar de kosten van de monteur nog niet inbegrepen zijn) afgeschreven. Naar aanleiding van deze hoge rekening had ik al een mail gestuurd naar een ziggo medewerker, die volgens mij (mede)verantwoordelijk hiervoor is, aangezien hij een aantal veranderingen had doorgevoerd. Helaas heb ik hier nog geen reactie op, waarschijnlijk zal dit na een aantal keer herinneren zoals de vorige keren verandering in brengen. Ik hoop alleen dat dit mij niet teveel tijd gaat kosten.
Reputatie 7
@Ivan Het modem op de eerste onversterkte poort van de versterker plaatsen kan inderdaad ook. Echter wijst onze ervaring uit dat het modem stabieler werkt wanneer deze niet op een versterker zit maar direct op de eerste afsplitsing van het signaal. Bijkomend voordeel is dat wanneer de versterker uitvalt bij een defecte adapter je internet wel actief blijft.

Wat betreft al het verdere splitsen vind ik het lastig om een uitspraak te doen. Er zit zo te zien een 8-weg verdeler in je meterkast waar meerdere coaxkabels op zijn aangesloten. Ook sluit je geen tv's aan dan zal dit alsnog wel voor verlies zorgen. Wil je dus maar 2-3 tv's aansluiten dan kan dat eventueel ook direct op de versterker maar moet je wel uitzoeken welke van die kabels waar uitkomt. Als in deze constructie alles werkt op de plekken waar het moet werken dan zou ik er persoonlijk niet meer aanzitten. Wil je later dan op nog meer plekken toch het signaal gebruiken dan zit alles al correct aangesloten.

Of de versterker nu wel- of niet in rekening wordt gebracht dat zou vanuit de monteur wel van tevoren duidelijk moeten worden gemaakt. Sorry dat dat hier blijkbaar niet het geval is geweest. Het hangt af van het aantal meter coax die je gebruikt of je mag verwachten dat het zonder versterking werkt. Gezien de versterker al direct is geplaatst zonder overleg ben ik benieuwd of deze überhaupt wel in rekening wordt gebracht.

Wat betreft je hoge factuur wil ik je vragen om hierover te bellen met de helpdesk of gebruik te maken van ons contactformulier.
Reputatie 1
Had gisteren weer blokken/strepen op bepaalde zenders. N.a.v. dit topic even kritisch naar de versterker gekeken omdat ik 100% signaalsterkte had. Dan denk je in 1e instantie: 100% dat moet toch goed zijn. Volgens eerdere berichten schijnt dat dus juist NIET goed te zijn. Beetje vreemd voor de leek.
Ik dacht, weet je wat, ik ga even het signaal verzwakken. En ja hoor, de blokken/strepen verdwenen als sneeuw voor de zon.
Waarschijnlijk had de installateur destijds de versterker op vol vermogen gezet.
@Huig Kuijt
Enige informatie over gebruik versterker:
De genoemde signaalsterkten zijn gemeten op NPO1.
Na vele testen waar de grens ligt, is mijn conclusie: onder 75% in zwak en meer dan 25% uitmuntend is de kritieke grens.
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/mediabox-xl-allerlei-storingen-bij-gebruik-van-een-versterker-20753
Mooi allemaal maar hét probleem is dat Ziggo kanalen (zoals hier Arte, TV5, e.a) wegzet in het 800+ Mhz gebied waarmee storing vanuit 4G ingebakken wordt.
Een monteur is bij mij wel 2 uur aan het werk geweest om te konstateren dat alles kabelkeur was, aansluiting buiten te vernieuwen en een signaalversterker te plaatsen, terwijl het signaal dat binnenkomt in de AOP prima is. Maar 1 toestel blijft op onregelmatig tijden blokkerig beeld geven bij de zenders in het 800+ Mhz gebied met BER waardes die wel oplopen tot 2000 en meer (niet om naar de kijken dus!).
Waarom worden deze zenders niet weggehaald uit het 800+ Mhz bereik maar wel voortdurend begonnen met de klant te wijzen in de richting van de binnenhuisinstallatie?
Reputatie 7
@Nikcob,

Ik snap dat je er zo over denkt. Het word alleen maar drukker in de ether. Nu vraag jij je af waarom Ziggo deze frequenties gebruikt, maar andersom is het ook het geval. 4G bestaat nog niet zo lang en je kunt deze vraag dan ook andersom stellen.
@Serkan Ziggo
Dat kan wel zo zijn maar voorheen waren er er geen problemen met Arte, TV5, Brava ... Enige tijd geleden heeft Ziggo deze zenders verplaatst naar het 800 + MHz gebied en toen bestond het 4G netwerk ook al. Na deze verplaatsing zijn de problemen begonnen terwijl dat te voorzien was. Ook de monteur erkende dat dit gebied problemen geeft en gaf zelfs aan dat Ziggo daar de zenders heeft gezet waar de minste kijkers voor zijn: dus weinig klachten te verwachten zijn!
Reputatie 7
@Nikcob,
Ik kan de monteur zijn verhaal wel bevestigen. Het is voor ons logischer om een zender die door vele klanten wordt bekeken op een frequentie te plaatsen waarvan we weten dat er geen interferentie is. Het spectrum is echter wel beperkt en we willen zoveel mogelijk frequenties gebruiken om zoveel mogelijk zenders en zoveel mogelijk kwaliteit aan te bieden. Voor de frequentiewijziging waren andere zenders op dezelfde frequentie te ontvangen. Als jij deze zenders niet bekijkt, dan merk je ook niet op dat je een probleem hebt.

De basis blijft hetzelfde, met een goede bekabeling, dat ook goed is afgeschermd, mag je gewoon geen problemen ervaren.
@Serkan Ziggo
@Nikcob,

De basis blijft hetzelfde, met een goede bekabeling, dat ook goed is afgeschermd, mag je gewoon geen problemen ervaren.

Dat is dan hier niet gelukt, "geen problemen ervaren": na 2 uur onderzoek door de monteur van ziggo waren voor hem alle mogelijkheden voor optimalisering van de binnenhuisinstallatie uitgeput. Het is weliswaar verbeterd m.n. door het plaatsen van een signaalversterker, maar op gezette tijden blijven er ernstige storingen. Dus de vraag hoe bereik ik de door u genoemde situatie van " geen problemen ervaren"?
Reputatie 7
@Nikcob,
Bedankt voor je terugkoppeling.

De monteur is 17 juli langsgekomen. Hoe is het sindsdien gegaan? Is het een tijdje goed gegaan waardoor je nu weer contact met ons zoekt?

Wij kunnen binnen 28 dagen na een monteursbezoek een "garantiemonteur" inplannen omdat de storing niet is verholpen. In dit geval moet ik eigenlijk opnieuw een analyse met je doen om te beoordelen waar het probleem kan zitten. Het is lastiger voor mij omdat ik met jouw eigen decoders het signaal niet op kan beoordelen. Ik kan alleen het signaal van jouw modem uitlezen en dat ziet er keurig uit.

Je hebt meerdere decoders in de woning. Heb je op alle 3 de decoders hetzelfde probleem?
@Serkan Ziggo
Problemen zijn sterk verminderd sinds bezoek monteur. Beide toestellen hebben een humax decoder. Bij 1 blijven de BER waardes onder 10 en dus geen problemen. Bij de andere is het soms onmogelijk genoemde zenders in 800+ MHz te bekijken zonder blokkerige verstoringen (BER oplopend tot boven de 2000 en de kwaliteit teruglopend tot 70% terwijl de sterkte op peil blijft). Het probleem is dat er bijv. op dit moment weer een BER is van 0 en dat kan weer een hele tijd zo zijn: een monteur ziet op zo'n moment dus een prima signaal. Met de geplaatste signaalversterker zijn de sterktes ruim boven de 50%/60% gekomen.
Ik heb in de tussentijd wel een kabelkeurplug geplaatst op de out bus van de decoder zodat deze is afgeschermd: ik weet niet of dat invloed heeft? Verder stel ik vast dat deze decoder met problemen op de eerste verdieping van het huis staat met vrij zicht op een zendmast waar ook een ambulancepost op zit; afstand ongeveer 300 m.
Kortom storing zéér onregelmatig en vaak helemaal niet aanwezig. Voordat de monteur geweest was, was de storing permanent.
Overigens de buren hebben hetzelfde probleem (niet gemeld bij ziggo omdat ze die zenders niet bekijken) en lijkt het dus iets te zijn dat van buiten komt.