Blokken of strepen in beeld, oorzaken en oplossingen

• 22 mei 2017
  • 283 reacties
  • 178465 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

283 Reacties

Reputatie 7
Badge +11
Hallo Ivan.

Je zou een ziggo monteur kunnen inplannen, maar als het in je huisinstallatie zit, krijg je kosten en dat is weer zonde van het geld. De grote splitter is zonder meer te gebruiken. Als je echter alle aansluitingen op de multitab gaat gebruiken zou ik wel een versterker plaatsen. heb je niemand in familie of kennissenkring die je kan helpen??. Of je moet al in de buurt van Emmen wonen. Als tip kan ik je meegeven: Altijd bij de bron beginnen.

succes

vr gr Teun
Hmm, op de site (https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/installatiegarantie/) staat: "De installatie van 1 tv, 1 computer en 1 telefoon is gratis. Voor kabels en stekkers betaal je niets extra's."

Als ik het zo lees, dan zou het toch niks mogen kosten voor 1 tv?

Dit is volgens mij alleen geldig als je de afspraken binnen de eerste 8 weken hebt gepland.
Reputatie 7
Badge +11
Voor zover ik weet is dit alleen voor klanten die een (nieuw) pakket hebben besteld.

Teun..
Het pakket is ergens in juni geleverd, dus het gaat inderdaad nog om een nieuw pakket.

Ik heb in ieder geval voor de zekerheid alvast een afspraak ingepland (zie alleen nog geen bevestigingsmail), mocht ik het voor die tijd zelf opgelost hebben kan ik het waarschijnlijk nog op tijd afzeggen.
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Ivan.

laat je ook even weten hoe het afgelopen is??

vr gr Teun
Hallo Teun,

Afspraak staat gepland op 11 augustus als het goed is, misschien dat ik ondertussen zelf een aantal dingen kan proberen. Ik zal laten weten zodra het opgelost is 🙂
Reputatie 7
Hoi Ivan,

Ik zie dat de afspraak staat ingepland op 11 augustus, dus dat is in orde! Mocht je het voor die tijd zelf nog oplossen kun je de afspraak inderdaad gewoon annuleren.

Groet,
Thijs
Dag Thijs,

Bedankt voor de reactie. De bevestiging is iets later ook ontvangen, maar ik ben opeens niet helemaal zeker van dat 11 augustus gelegen komt. De optie om te annuleren zie ik, maar is er ook een optie om afspraak te wijzigen? Of is het automatisch weer mogelijk om een nieuwe afspraak te maken na het annuleren?

Groet,

Ivan
Reputatie 7
Je kan de afspraak indien nodig inderdaad annuleren en dan een nieuwe inplannen. Wijzigen is in die zin inderdaad geen directe optie. Mocht je er niet uitkomen, laat het dan weten dan regel ik het voor je.
Dag Thijs,

een korte vraag van mij over de signaalsterkte. Deze is volgens mijn Humax, wanneer ik rechtstreeks aansluit op de hoofdaansluiting, 52% max. Hij zakt er regelmatig onder. Hierdoor blijf ik op de zenders RTL4, RTL5 en Veronica, blokken zien. Klopt het dat de sterkte 'slechts' 52% is? Of zou de wel hoger moeten zijn?

Alvast bedankt voor je reactie.

M.vr.grt.,
Michiel
Volgens de Humax deskundige op dit forum, @Willem-A, moet dit meer dan voldoende zolang de kwaliteit 100% en de BER 0 is.
Reputatie 3
Badge +2
@Thijs Ziggo,

'Ik heb je daarom voor de zekerheid een nieuwe SCART-kabel opgestuurd. '

Die heb ik nog niet ontvangen. Ik neem aan dat je bedoelde dat er ergens in het bedrijf opdracht is gegeven tot verzenden van een dergelijke kabel.Niet dat ik die dringend nodig heb, overigens.

Problemen heb ik niet meer gehad sinds de monteur langs is geweest. Nu weet ik wel dat dat niets zegt ... één keer was het beeld even zwart. De details herinner ik me niet meer.
@Brax
Als het zo werkt zoals het bij mij deed toen @Thijs Ziggo mij iets stuurde krijgt u vandaag of morgen info over een bestelling met een daarbij behorende T&T code.
Reputatie 7
Badge +19
Dag Thijs,

een korte vraag van mij over de signaalsterkte. Deze is volgens mijn Humax, wanneer ik rechtstreeks aansluit op de hoofdaansluiting, 52% max. Hij zakt er regelmatig onder. Hierdoor blijf ik op de zenders RTL4, RTL5 en Veronica, blokken zien. Klopt het dat de sterkte 'slechts' 52% is? Of zou de wel hoger moeten zijn?

Alvast bedankt voor je reactie.

M.vr.grt.,
Michiel

Dag @H00gers

52% is, zoals Jan F al aangeeft ruim voldoende. Nu geef je aan dat deze waarde ook nog wel lager is, en de vraag is dan hoeveel lager.

Maar zelfs 30% is nog ruim voldoende. Het mag nog lager zijn, maar daar het per zender kan verschillen hou ik 30% aan als ondergrens. Maar de kwaliteit dient 100% te zijn en te blijven, en heel belangrijk, de BER dient 0 te blijven en niet op te lopen.

Jaag nooit de sterkte te hoog op door teveel of onnnodig te versterken, want dat zorgt absoluut tot problemen.

Zou je dit bij Humax vragen, zal je een identieke reactie krijgen, al stellen zkj doorgaans zelfs 20 % sterkte als ondergrens. Maar normaal gesproken zal deze waarde met goede, niet al te lange kabels, en goede aansluitingen rond de 50-60 % liggen. Soms wat hoger doordat kabels heel kort zijn of het binnenkomende signaal wat sterker, maar als je rond de genoemde waardes zit is dat heel netjes.
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Jan F.

nog bedankt voor de verwijzing. Ik hoop dat @H00gers er genoeg aan heeft en anders lezen we het vast wel weer.
Dag @Jan F.

nog bedankt voor de verwijzing. Ik hoop dat @H00gers er genoeg aan heeft en anders lezen we het vast wel weer.

Bedankt voor jullie reacties. De BER schiet met regelmaat boven de 10000 waar de sterkte en kwaliteit op resp 40 en 100 staan op RTL5. Wat is er mis? En wat kan ik daaraan doen?

Alvast bedankt.

Groet,
Michiel
Kun je hier een foto van je AOP en splitters en eventuele versterkers plaatsen?

En misschien heb je dit al gedaan: ale je stekkers en kabels even loshalen weer goed aandraaien of drukken.
Kun je hier een foto van je AOP en splitters en eventuele versterkers plaatsen?

En misschien heb je dit al gedaan: ale je stekkers en kabels even loshalen weer goed aandraaien of drukken.

Hi Bert,

Alle kabels al meermaals losgehaald zonder resultaat. Bijgevoegd een foto van mijn situatie in de meterkast.

Heb overigens pas sinds kort last van dit probleem. En pas nadat er gewerkt is aan het netwerk en het zenderpakket opnieuw ingedeeld is.

Bedankt voor alle hulp.

Groet,
Michiel

Het lijkt een lastig probleem, misschien toch een monteur laten komen die kan meten waar het probleem start.
Maar misschien hebben anderen nog briljante ideeën?
Misschien heb ik iets gemist op het forum. Maar op de foto zie ik een ander type splitter. Bij mij was er bij de Connect Box een splitter meegeleverd. Ik dacht ''mijn Hirschmann verdeelt het signaal al dus waarom die splitter''. Ik kwam er snel genoeg achter toen de TV aanstond en internet gebruikt werd. Signaalkwaliteit was100% deze dipte af en toe met een BER waarde er bij. Met de Cisco modem en de daarbij geleverde Data/TV splitter had ik geen problemen.
Toen heb ik de bijgeleverde splitter in serie geplaatst met de Hirschmann. Uiteraard op de niet gebruikte uitgang een eindweerstand gezet. Wellicht dat deze de datasignalen/frequentie wegfiltert. Hierdoor heb ik continu 100% signaalkwaliteit en geen BER waarde. Op de afbeelding ziet u de door Ziggo geleverde splitter.
Reputatie 7
Badge +17
het kan ook zijn dat het signaal op de box te hoog was. Dan plaatst men ook vaak een extra splitter om het signaal wat te verzwakken, wat de kwaliteit ook ten goede komt (want de ruis wordt evenredig mee verzwakt)
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Jan F.

Bedankt voor jullie reacties. De BER schiet met regelmaat boven de 10000 waar de sterkte en kwaliteit op resp 40 en 100 staan op RTL5. Wat is er mis? En wat kan ik daaraan doen?

Alvast bedankt.

Groet,
Michiel

Dag @H00gers

ik heb je bijlage gezien. Ziet er op het ook erg netjes uit. Top! Dat zien we nog weleens anders.

De sterkte op de Humax is, als deze daalt naar 40% niet heel hoog, maar echt nog ruim voldoende. De kwaliteit blijft 100%, maar de hoge BER geeft aan dat er errors zijn in het signaal. Dat kan verschillende oorzaken hebben:

Soms een software probleem
Een defecte tuner, al zal dan de kwaliteit doorgaans ook gaan dalen
Instraling op kabels
Een storing bij het binnenkomende signaal

Wat je het best kan doen is de decoder even met een zo kort mogelijke, zeer goede, dus ook goed afgeschermde kabel, rechtstreeks aan te sluiten op het AOP.

Alleen zie ik dat de groene kabel niet aangesloten lijkt te zijn op het AOP, maar op een verdeelstuk/splitter. Vraag is dus hoe het AOP is aangesloten. Wellicht een domme vraag, maar dat haal ik niet uit de afbeelding. Hoe dan ook moet de Humax even rechtstreeks worden aangesloten op de aansluitig van Ziggo.

Heb je dat gedaan, schakel dan de Humax in, en laat deze ong. 5 minuten ingeschakeld staan, ongeacht of deze dan al goed werkt of niet en volg dan onderstaande stappen:

-Schakel de decoder in stand-by
-Haal vervolgens een 20 tal minuten de spanning geheel van het apparaat. Doe dit niet korter!
-Verwijder meteen na het spanningsloos zetten alle kabels en de smartcard. De optische kabel kan bllijve zitten.
-Sluit na 20 minuten de kabels weer aan, maar plaats de smartcard nog niet.
-Schakel de spanning weer in, en stel direct nadat je het apparaat hebt ingeschakeld, de decoder terug naar de fabrieksinstellingen.
-Instaleer de decoder opnieuw en stel de eventueel eerder aangepaste instellingen ook wer even in.
-Plaats de smartcard.

Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen.

Succes!
Dag @Jan F.

Alvast bedankt.

Groet,
Michiel

Dag @H00gers

ik heb je bijlage gezien. Ziet er op het ook erg netjes uit. Top! Dat zien we nog weleens anders.

De sterkte op de Humax is, als deze daalt naar 40% niet heel hoog, maar echt nog ruim voldoende. De kwaliteit blijft 100%, maar de hoge BER geeft aan dat er errors zijn in het signaal. Dat kan verschillende oorzaken hebben:

Soms een software probleem
Een defecte tuner, al zal dan de kwaliteit doorgaans ook gaan dalen
Instraling op kabels
Een storing bij het binnenkomende signaal

Wat je het best kan doen is de decoder even met een zo kort mogelijke, zeer goede, dus ook goed afgeschermde kabel, rechtstreeks aan te sluiten op het AOP.

Alleen zie ik dat de groene kabel niet aangesloten lijkt te zijn op het AOP, maar op een verdeelstuk/splitter. Vraag is dus hoe het AOP is aangesloten. Wellicht een domme vraag, maar dat haal ik niet uit de afbeelding. Hoe dan ook moet de Humax even rechtstreeks worden aangesloten op de aansluitig van Ziggo.

Heb je dat gedaan, schakel dan de Humax in, en laat deze ong. 5 minuten ingeschakeld staan, ongeacht of deze dan al goed werkt of niet en volg dan onderstaande stappen:

-Schakel de decoder in stand-by
-Haal vervolgens een 20 tal minuten de spanning geheel van het apparaat. Doe dit niet korter!
-Verwijder meteen na het spanningsloos zetten alle kabels en de smartcard. De optische kabel kan bllijve zitten.
-Sluit na 20 minuten de kabels weer aan, maar plaats de smartcard nog niet.
-Schakel de spanning weer in, en stel direct nadat je het apparaat hebt ingeschakeld, de decoder terug naar de fabrieksinstellingen.
-Instaleer de decoder opnieuw en stel de eventueel eerder aangepaste instellingen ook wer even in.
-Plaats de smartcard.

Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen.

Succes!

Hi Willem,

Bedankt voor je reactie en support. Bij rechtstreeks op de AOP werkt hij inmiddels, dus dat zal betekenen dat het aan mijn interne kabels zal liggen. Ik gebruik overigens geen versterkers, dus misschien kan dat al een oplossing zijn.

Hoe dan ook, baal ik er stevig van dat ik hier nooit last van heb gehad. Tot de laatste werkzaamheden aan het netwerk van Ziggo...

Omdat ik geen zin heb in extra kosten en in mijn nieuwbouw woning glasvezel binnenkomt, lijkt dit mij het juiste moment om over te gaan.

Toch ontzettend bedankt voor alle hulp en heel veel succes met het ondersteunen van iedereen. Jullie doen goed werk hier op het forum.

Groeten,
Michiel
Reputatie 7
Badge +19
Dag Michiel ( @H00gers )

Graag gedaan.

Had je de Humax ook de reset gegeven zoals ik deze opperde? Zo ja, werkte deze daarna ook nog niet goed op de oorspronkelijke plaats?

Indien dat het geval is, dan lijkt het inderdaad aan de interne bekabeling/installatie te liggen. Stekkers van de kabels ook al eens goed gecontroleerd? Hoe lang is de kabel die vanuit de meterkast naar de Humax in de kamer loopt? Is deze heel kort is versterken niet nodig. De 52% die je eerder noemde is netjes. Ook de 40% is nog ruim voldoende, maar de marge hiertussen is wel vrij groot. Nu heb je meer aansluitingen en de vraag is dan ook een beetje om hoeveel het daarbij gaat, en wat de lengtes zijn van die kabels. Uiteraard zal alles dan wat verlies opleveren. Zo aangeven of je door voornoemde een versterker zou moeten inzetten is dus wat moeilijk.

Is de kabel naar de huiskamer echter niet al te lang, dan kun je bij Ziggo gratis een nieuwe krijgen. Wellicht is dat nog een optie. Zelfs met vrij recente kabels ligt 'ouderdom' op de loer, en tegenwoordig gaat dat erg snel en wordt er veel van een installatie vereist. Kun je dus een dergelijke kabel gebruiken, en zo verder komen, is dat misschien nog de moeite waard.
Reputatie 7
@Brax Ik heb het systeem even een zetje gegeven, kabel is onderweg!

@H00gers Ik snap dat je hiervan baalt! Deze storing kan in één heel klein hoekje zitten, zoals je al merkt aan de adviezen. Ik heb je in ieder geval voor de zekerheid vast een nieuwe splitter voor op het AOP verzonden met een korte dikke kabel om vanaf de splitter het signaal naar je eigen verdeler af te takken. Je kan overigens RTL4 en hoger ook in SD ontvangen vanaf 928 als een tijdelijke workaround.