Blokken of strepen in beeld, oorzaken en oplossingen

• 22 mei 2017
  • 283 reacties
  • 178586 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

283 Reacties

Reputatie 1
Dus het hoeft niet altijd met je eigen bekabeling te maken hebben.
Heb met dit warme weer zelf meer last van strepen/blokken.
Badge
De zenders Nick JR Disney Junior geven blokkering beeld. Dit doet sinds heden ochtend voor. Dit ter info. Mogelijk kan men een check doen bij Ziggo of dit een netwerk probleem is?! Dank.
Reputatie 7
Dus het hoeft niet altijd met je eigen bekabeling te maken hebben.
Heb met dit warme weer zelf meer last van strepen/blokken.
Het is ook zeker niet de bedoeling om aan te geven dat het altijd met de eigen bekabeling te maken heeft. Daarom is ook de eerste test om het direct op de hoofdaansluiting te testen. Dat is om te zien of het van buiten misgaat en dan kom je uit bij de helpdesk of helpen wij vanaf hier. Gaat het buiten mis dan zal er namelijk een monteur moeten worden ingepland.

De zenders Nick JR Disney Junior geven blokkering beeld. Dit doet sinds heden ochtend voor. Dit ter info. Mogelijk kan men een check doen bij Ziggo of dit een netwerk probleem is?! Dank. Er is momenteel geen algemene storing bekend, Raymond. Heb je bovenstaande stappen al geprobeerd?
Reputatie 3
Badge +2
@Thijs Ziggo,

Omdat dit een relatief recent draadje is, maar even hier.

Het bekende "zwarte beeld met strepen" of hoe men het wil omschrijven. Dat had ik in 2016 ook al een paar keer. Ziggo stuurde mij toen een nieuwe kabel op, ter vervanging van de oude. Omdat ik er eigenlijk geen zin in had om hem te vervangen - zo makkelijk ging dat niet - en omdat het probleem snel weer voorbij was heb ik het verder maar zo gelaten.

De afgelopen dagen weer hetzelfde fenomeen. De Horizon uitzetten en wachten wil wel eens helpen. Vooral als je lang wacht ...
Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice, men adviseerde mij toch om eerst die kabel te vervangen. Dit was minder makkelijk dan het zou moeten - niet alles is altijd standaard - maar uiteindelijk ben ik er toch in geslaagd om de kabel door de nieuwe te vervangen.

Het hielp niets, later weer hetzelfde fenomeen. Er is nu een monteur ingepland ..., maar de vraag is of die wat vindt. Even geleden was het beeld wel weer goed.

De vraag is inderdaad waar de storing zit ... omdat de "oude" kabel dateerde uit 2015 leek het mij al onwaarschijnlijk dat dat het probleem was. Misschien ligt het aan het weer ... lekke muur, meterkast ?
@Brax
Hoe is je signaalsterkte en signaalkwaliteit op NPO1?
Heb je de Horizon in een thuisnetwerk opgenomen?
Kun je een foto van je AOP = eerste punt waar Ziggo binnenkomt hier plaatsen met eventuele splitters en versterkers?
Reputatie 1
Geen touw aan vast te knopen. Vanmiddag heel veel storing op NPO Nieuws kanaal en nu weer helemaal goed.
Reputatie 3
Badge +2
@Be rt,

Signaalsterkte goed, als je naar het "balkje" kijkt ongeveer een tot een kwart "rechts" van "matig" (als je daar kaas van kunt maken!). Niet zo heel sterk dus. Als ik er even naar staar fluctueert de signaalsterkte af en toe wel iets. Even geleden was het wat stabieler, nu fluctueert dit elke 3 tot 15 seconden, maar slechts een beetje.

Signaalkwaliteit uitmuntend.

Ik heb zo even niet iets bij de hand om een foto mee te maken (geen smartphone), maar het is zo´n kastje waar drie signalen/stekkers uit komen. Data/tv/radio. Internet is perfect. Het aansluitpunt zit in een appartement, en buiten dat kastje zie ik geen splitters/versterkers. Ik weet niet of ik dat kastje nog open kan maken, maar da ga ik liever niet mee klooien. het ziet er dus wel iets anders uit dan in dit stappenplan (3) https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/signaal/hoofdaansluiting-controleren-voor-beter-beeld/

De Horizon zit niet in een thuisnetwerk, is in 2015 door een monteur geïnstalleerd (incl. kastje met aansluitingen).

Ik las overigens ergens iets over ´geomagnetic storms´ maar dat zal het wel niet zijn ...
@Brax
Het lijkt erop dat je signaal te zwak is.
Hoeveel kabel lengte is er tussen dat kastje en je Horizon box?

De eerste vraag die altijd opkomt is, zit alles nog wel goed vast?
Kun je je stekkers overal eens aandrukken of aandraaien?
Reputatie 3
Badge +2
@Be rt,

De afstand tussen het kastje en de Horizon is ongeveer een meter. Van de lengte van de kabel ben ik niet zeker, maar ik denk een paar meter. Misschien drie ? Die stekkers zitten gewoon vast.

Overigens heb ik dus tot op heden na de aansluiting van de nieuwe kabel één maal dat probleem gehad. Maar ik zit niet de hele dag achter de tv.
Na deze reeks van klachten en reacties te hebben gelezen begrijp ik nog niet goed hoe mijn klacht daar in past. Ik kijk 's avonds laat graag naar Brava met Humax 5400C. Vrij vaak (twee, driemaal per maand) krijg ik bij Brava een blokkenbeeld en haperend geluid. Laatst zapte ik door een reeks zenders, mij viel op dat er nog een paar zenders met blokjes waren. Meestal is beeld en geluid perfect. Kwaliteit 100% en sterkte tussen 65 en 85.
Uiteraard Ziggo gebeld en uiteraard begon dat met het kabelverhaal. Dat ik 5m keurmerkkabel heb woei ongehinderd langs. Uiteindelijk leidde het er toe dat ik een nieuwe ontvanger opgedrongen kreeg, die nog onuitgepakt in zijn doos zit. De monteur, die mij ook werd geadviseerd zou ca € 40 gaan kosten als hij geen fout bij Ziggo zou ontdekken. Een onaantrekkelijke optie, lijkt mij.
Omdat ik maar zo nu en dan last heb ben ik er verder nog niet op ingegaan.
Maar bij mij wil het er niet in dat het foutje bij mij in huis zit.
Wie kan hier iets verstandigs over zeggen?
@Brax
Ik heb je berichten gelezen, je kunt de sq601 naar links draaien in zijn geheel.
Maar kun je ook een foto plaatsen van de gehele situatie?
Van de SQ601 en hoe alles nu is aangesloten is.
Dan kunnen we een beeld vormen hoe het was en hoe het beter kan worden.
Reputatie 7
@Brax De monteur kan in ieder geval de situatie compleet bij je thuis opnemen. Ik hoor de afloop dan ook graag! Om de Community mee te laten denken zijn foto's altijd wel handig.

@JanSr Een signaalprobleem oplossen met een andere mediabox heeft geen nut. Zou je eens een foto willen sturen van je AOP? Dat is het punt waar het signaal van Ziggo als eerste je woning binnenkomt.
Reputatie 3
Badge +2
@Be rt, @Thijs Ziggo,

Misschien toch maar eens een nieuw fototoestel aanschaffen ... helaas, mijn GSM heeft geen optie om foto´s te nemen.

Die SQ601 kan ik ongeveer 15 graden(?) naar links (`tegen de klok in´) draaien ... en niet verder. Nou heb ik het over het deel kastje waar de drie stekkers in zitten. Schatting 5x5x2 cm (diep?). Dat deel zit aan iets vast wat waarschijnlijk ook behoort to de SQ601, pakweg 1 cm diep. En daarachter een soort wandcontactdoos ? Moeilijk voor mij om er kaas van te maken. Als iemand dit niet kan volgen, snap ik het wel... Ik wil niets forceren door blind kracht uit te oefenen.

De klantenservice (chat) had het overigens over het vervangen van een draad/kabel, en niet over splitters o.i.d. Die kabel had ik eerder al ontvangen.

Dit alles is medio 2015 door een monteur aangelegd, toen ik de Horizon nam en ook een nieuw modem kreeg. Zo snel zal het wel niet slijten denk ik. Signaalstoringen door WiFi ? Wie weet. Bij mij staat het uit.

Maar tot op heden heb ik dat probleem na het verwisselen van de kabel één keer gehad. En vandaag nog even toen ik de box aan zette. Vooral een zwart beeld. Maar toen ik hem weer uit zette en daarna weer aan werkte het weer ... ik weet natuurlijk niet of een monteur er veel mee kan als het beeld goed is als hij langskomt ...

Ik meen me te herinneren dat destijds het signaal aan de zwakke kant was, en de monteur buiten mijn woning het signaal versterkte. @JanSr, bij mij werd tijdens de chat alleen gesproken over de kabel. Misschien werkt die nieuwe ontvanger beter ? Tsja, Ziggo wil natuurlijk de kosten laag houden ...
Reputatie 7
@Brax Bedankt voor je uitgebreide omschrijving! Het klinkt in ieder geval wel alsof het op orde is. De monteur kan in ieder geval een meting doen en alles controleren. Een wisselvallige storing blijft nu eenmaal lastig om te troubleshooten. Mocht je Mediabox defect zijn dan wordt die gewoon vervangen. maar een signaalprobleem oplossen met een nieuwe ontvanger heeft geen nut.
Reputatie 3
Badge +2
Ik vermoed dat het signaal of in elk geval beeld wel in orde zal zijn als de monteur morgen langskomt ...
Ik kan me voorstellen dat het lastig is voor de monteur, en hopelijk gaat het me niet teveel kosten als er 'niets gevonden wordt'.
Reputatie 3
Badge +2
@Thijs Ziggo en de rest,

De monteur is langs geweest. Mischien had hij zijn dag niet ...

Ik gebruikte de frase "zwart beeld met strepen", dit is wat Ziggo ook doet op de website. Het is ook wat ik heb waargenomen, hoewel zwart ook wel eens grijs kon zijn ... In elk geval, een donker beeld met strepen, éénmalig een volledig zwart beeld.

Het kabeltje had ik zelf al vervangen.

Voor de duidelijkheid: ik heb dit een paar maal gehad in 2016, daarna ging het over. Recent dus weer, twee maal na het plaatsen van het nieuwe kabeltje.

Volgens de monteur kon "zwart beeld met strepen" niet bij digitaal. Wel, ik heb het maar zo goed mogelijk omschreven. Hij dacht aan de SCART kabel (ik heb een analoge tv die het nog goed doet).

Wat hij gedaan heeft: buiten mijn woning het één en ander nagekeken (niets gevonden), in mijn woning het kastje vervangen. In mijn woning werkt het nu goed, maar dat deed het ook net voordat de monteur binnenkwam ...

Volgens de monteur zou er een issue kunnen zijn tussen de Horizon (software) en de analoge TV (SCART). Digitale tv's zouden tegenwoordig ook maar vijf jaar megaan, de software zou voortdurend geupdated worden. Hij maakte nog een opmerking over wasmachines die tegenwoordig maar 10 jaar meegaan, maar dat terzijde ... Ik vind het wat vreemd. De mediabox zendt een signaal via de SCART naar de tv, en ik zie niet goed waarom dat een probleem zou zijn.

Hoe het op de lange termijn zal gaan is mij niet duidelijk. Afwachten.

Ik heb wel een concrete vraag over de kosten. De standaardregel is dat als het aan mij ligt (binnen de woning), de kosten voor mij zijn. Ligt de oorzaak buiten de woning, dan zijn de kosten voor Ziggo. Wat het eerste betreft, heeft een dame van de klantenservice mij overigens toegezegd dat mij half geld berekend zou worden ... maar ze had het geloof ik over een uurtarief.
Deze vraag heb ik ook aan de monteur gesteld, en hij zei dat van een uurtarief gezien de werkzaamheden geen sprake was. "ik geef gewoon aan Ziggo door wat ik gedaan heb".

@Thijs Ziggo, dan vraag ik mij af hoeveel dit gaat kosten, en of er nog wat gecorrigeerd moet worden ... (!) Feitelijk is er "niets gevonden".
Reputatie 7
@Brax Voor zover ik op het moment kan nagaan zullen er geen kosten in rekening worden gebracht. Problemen met het signaal zijn nu dan ook voor zover mogelijk uitgesloten. Ik moet bekennen dat ik er blind vanuit was gegaan dat de Mediabox XL via HDMI zou zijn aangesloten, een foute aanname van mijn kant. In de overdracht van beeld kan er bij een SCART-kabel makkelijker een storing optreden. Ik heb je daarom voor de zekerheid een nieuwe SCART-kabel opgestuurd.
Reputatie 3
Badge +2
@Thijs Ziggo,

Dank je. Eerlijk gezegd denk ik dat er geen probleem is met de SCART kabel. Deels omdat het bijna altijd wel goed werkte. Wat het dan wel was ? Iemand had het eens over signalen van mobiele netwerken (o.a. 4G). Maar ik weet het niet. Misschien helpt het nieuwe kastje, misschien niet.

´Volgens de monteur zou er een issue kunnen zijn tussen de Horizon (software) en de analoge TV (SCART). Digitale tv's zouden tegenwoordig ook maar vijf jaar meegaan, de software zou voortdurend geupdated worden. Hij maakte nog een opmerking over wasmachines die tegenwoordig maar 10 jaar meegaan, maar dat terzijde ... Ik vind het wat vreemd. De mediabox zendt een signaal via de SCART naar de tv, en ik zie niet goed waarom dat een probleem zou zijn.´

Is dit zinnig ? Ik heb nog nooit gehoord dat een analoge tv problemen zou kunnen geven met een Horizon media box vanwege een nieuwe software versie van de Horizon of Ziggo.
Reputatie 7
@Brax Beeld via SCART is een analoge techniek. Hierdoor is de kans groter dat een kabel storting oppakt of veroorzaakt. Het lijkt mij toch goed om de nieuwe SCART aan te sluiten. Misschien voor de zekerheid ook op een andere poort van je tv als dat beschikbaar is. Verschillende typen SCART-kabels kunnen ook een verschil in beeldkwaliteit geven.
Ik heb zelf niet heel veel verstand van coax bekabeling, dus misschien weet hier iemand raad. Pas geleden heb ik een nieuwe tv aangesloten met een CI+ module in een nieuwbouw woning. Ik zag dat er 7 coax kabels vanuit verschillende kamers zijn doorgetrokken naar de meterkast, die allemaal in een Hirschman splitter (met 8 ingangen) zitten. Helaas merkte ik dus blokken in het beeld en dacht al gauw dat zo'n splitter niet goed kan zijn voor het signaal. En er worden sowieso geen 7 tv's aangesloten, hoogstens gaan het er 3 worden(+1 voor internet). Maar momenteel gaat het nog om 1 tv met een CI+ module. Ik kon in de tv menu zien dat de signaal kwaliteit inderdaad niet zo heel hoog was, maar ik merkte als ik de coax kabel (die naar de tv loopt) in de meterkast in een andere ingang deed waar minder dB op stond gelijk een signaal kwaliteit van 100 kreeg. Het leek gelijk een stuk beter, maar helaas alsnog blokken in beeld.
Toen heb ik de meegeleverde 2 weg splitter van Ziggo geprobeerd, met alleen de tv en de modem aangesloten. Het signaalniveau was hierdoor wel beter (59) geworden, maar helaas alsnog blokken. Hoe hoog moet het signaalniveau zijn eigenlijk? Aangezien ik zelfs met de 2 weg splitter blokken had, heb ik het zonder de splitter geprobeerd en de coax van de tv in de meterkast direct in de hoofdaansluiting gedaan en dit gaf voor zolang ik het bekeken had geen blokken meer. Alleen ga ik het natuurlijk niet zo laten, aangezien er wel meer aangesloten moeten worden. Waar kan dit aan liggen? Slechte kabels (ook is alles nieuw aangelegd)? Misschien dat een tv met CI+ module sowieso gevoeliger is voor ruis? En het belangrijkste, hoe krijg ik dit opgelost? Misschien een versterker ofzo? Ik heb het ook nog maar eenmalig getest dus ik weet niet of het een moment opname kan zijn, dat er toen ruis was en het bijvoorbeeld kan helpen als ik de zenders opnieuw instel?

Aangezien het om een nieuwe aansluiting gaat, kan er ook nog een gratis monteur afspraak gemaakt worden. Is het misschien toch verstandig om een afspraak te maken? Want ik zie dat er een installatie garantie is voor 1 televisietoestel, 1 computer en 1 telefoon. Dat is voor nu nog genoeg, maar er komt al gauw een 2e tv bij en ik weet niet hoe ze dit willen oplossen. Als jullie advies hebben hoor ik het graag!

Ik heb ook even een foto bijgevoegd, hoe het in de meterkast eruit ziet.
Reputatie 7
Badge +11
Zijn de F-connectoren wel goed aangesloten ? vooral de massa (buitenmantel moet goed contact maken en even kijken of er niet toevallig een dun draadje van de massa tegen de binnenader aan zit (dit wil nog wel eens gebeuren. en hoe zit het in de desbetreffende kamer aangesloten? Ook misschien even hier een foto van plaatsen.

Teun.
Zijn de F-connectoren wel goed aangesloten ? vooral de massa (buitenmantel moet goed contact maken en even kijken of er niet toevallig een dun draadje van de massa tegen de binnenader aan zit (dit wil nog wel eens gebeuren. en hoe zit het in de desbetreffende kamer aangesloten? Ook misschien even hier een foto van plaatsen.

Teun.

Of de F-connectoren goed aangesloten zijn, durf ik niet te zeggen. Daarvan heb ik niet zoveel verstand van, maar volgens mij zag het er prima uit. Alleen vind ik die koper draadje in midden van de coax kabel in de meterkast altijd zo fragiel, het buigt altijd zo makkelijk. Vooral als je vaak aan het verwisselen bent.

Het gaat in dit geval om de tv in de woonkamer, heb helaas hiervan nu geen foto bij de hand van de aansluiting daar. Wel zag ik dat de aansluitingen in de woonkamer aan de muur nog niet afgedekt waren door de bouwvakkers. Alles hing nog zo los aan de muur, misschien dat dit ook invloed heeft? Wel heb ik een foto van de signaalkwaliteit en niveau toen de 2weg splitter was aangesloten (zie bijlage). Met de grotere splitter is het signaalniveau wat lager, maar ik, zag geen verschil in beeld. Het liefst maak ik dus gebruik van die grote splitter die al gemonteerd was, aangezien er nog meer aangesloten moet worden.

Tv is aangesloten met de meegeleverde zwarte coax kabel van Ziggo, maar die was niet lang genoeg om de tv op de juiste afstand te plaatsen. Dus ik had 2 van deze coax kabels in elkaar gedaan, zodat het lang genoeg was. Dit is dacht ik ook niet zo goed voor het signaal, maar ik heb het verschil in signaalkwaliteit en niveau bekeken tussen 1 of 2 kabels maar dit leek bijna nihil en had dit dus zo gelaten. Alleen dit was nog voordat ik de coaxkabels in de meterkast ging wisselen en van splitters ging wisselen. En de signaalkwaliteit was toen maar rond de 50 geloof ik.

Zonder een splitter op de aansluiting lijken de blokken dus niet aanwezig (ook al zijn er 2 kabels in de woonkamer aangesloten). Misschien dat ik in de woonkamer 2 coax kabels aan elkaar heb gedaan toch net dat verschil maakt dat er blokken in beeld komen? Dat zou ik de volgende keer dan weer kunnen testen om de tv te verplaatsten en aan 1 kabel aan te sluiten. Als dan het probleem is opgelost, hoef ik alleen een langere coax voor de woonkamer aan te schaffen.

Als er andere suggesties zijn, hoor ik die graag.
Hierbij een foto hoe het momenteel aangesloten is in de woonkamer.
Reputatie 7
Badge +11
Hallo Ivan

Zo op het eerste gezicht ziet dat er niet slecht uit, maar vraag me wel af of de massa wel goed contact maakt onder het massaklepje. denk toch dat jouw probleem in de massa aansluitingen zit.

Teun
Goedemorgen Teun,

Zelf weet ik niet heel goed wat je bedoeld met de massa en of ik dat zelf ook kan controleren/maken. Is het misschien anders toch aan te raden om een afspraak te maken met een Ziggo monteur? Ik weet niet of dit ook onder de installatiegarantie van Ziggo valt bijvoorbeeld? Dat zij dan bepaalde dingen nachecken en waar nodig corrigeren.

En de opstelling met de grote splitter, kan dat überhaupt gebruikt worden voor digitale tv via de CI+ module? Met de internet merkte ik in ieder geval geen problemen nog, snelheid was gewoon stabiel. Alleen digitale tv via de CI+ heb ik dus nog niet ruisvrij werkend gekregen zonder splitter (dus ook niet met de 2 weg splitter).