Gesloten

Beeld blijft hangen en geluid gaat wél door

Ik heb een Mediabox XL en een Samsung Smart TV UE46D8000YSXXN van 4 jaar oud. 2 Weken geleden heeft de Ziggo-monteur een nieuw Ziggo-modem TG2492LG-ZG geïnstalleerd en aansluitingen gecontroleerd.
Wij hebben namelijk héél vaak dat het BEELD, vooral op SBS6 maar ook op andere zenders, BLIJFT STILSTAAN terwijl het geluid dan wél doorgaat. Soms is het om de 4 of 6 seconden dat het beeld blijft hangen zoals bij SBS6 het geval is maar óók bij andere zenders gebeurt het. De zwarte horizon-box hebben we al 3 keer laten vervangen, ook het resetten helpt niet van deze horizonbox. Wij blijven stilstaande beelden houden terwijl het geluid dan doorgaat. Onlangs is de monteur van Ziggo geweest maar het probleem is nog niet opgelost.

Kan iemand mij vertellen hoe we dit kunnen oplossen ?
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +9
Hoi Tim,

Ergens gaat iets mis, maar we moeten even opzoek waar het dan precies mis gaat 🙂
Daarom een aantal vragen.

Wat is de signaalsterkte en signaalkwaliteit bij NPO1? (Menu > Opties > Diagnostiek en dan een klein beetje naar beneden met de pijltjes toetsen totdat je de balkjes tegenkomt) En hoe ziet die sterkte en kwaliteit eruit bij SBS6?

Kun je een foto posten van het AOP? Dat is de plek waar Ziggo je huis binnenkomt. Als de Mediabox XL niet rechtstreeks hierop aangesloten is, maar als er bijvoorbeeld nog een wandcontactdoosje ertussen zit, wil je daar dan ook een foto van posten? 🙂

Groet,
Evert
Hallo Evert,

Zowel bij NPO1 als SBS 6 is de signaalsterkte matig en de signaalkwaliteit uitmuntend.

Ik heb foto's bijgevoegd van de boven- en onderkant van het AOP zodat alles goed te zien is. Ook het wandcontactdoosje dat de monteur heeft geplaatst heb ik gefotografeerd.

SBS6 loopt nu bijvoorbeeld ook vandaag continue vast. De zender Is gewoon niet te bekijken.
LET WEL: de monteur van Ziggo heeft afgelopen 24 mei het nieuwe Ziggo-modum geplaatst, diverse connectoren vervangen op de aansluitingen en aanpassingen doorgevoerd in de AOP. Hij heeft goed zijn best gedaan. Ik ben niét technisch en ben absoluut niet van plan, mocht jij de oorzaak traceren, om zélf aanpassingen door te gaan voeren in de AOP.
Dat is iets voor de monteur van Ziggo en daar betaal ik Ziggo elke maand ook goed voor. Het moet goed zijn en dat is nu al maanden niét het geval. Donderdagnamiddag c.. - avond ben ik thuis en zou ik de monteur kunnen ontvangen. Ik hoop dan wel dat je de daadwerkelijke oorzaak hebt gevonden....want vorige keer werd het 24.00 uur !! en toen is het probleem nog niet opgelost.

Ik hoop dat Ziggo het probleem zsm op kan lossen.......We hebben ook al inmiddels 3 smartboxen/horizons vervangen maar dat heeft niets geholpen. Het beeld blijft hangen en de horizon gaat dan zelfs geluiden maken en dat speelt al sinds vorig jaar alleen is het nu veel intenser en treedt het iedere dag op met name bij SBS6. maar ook bij andere zenders. En als je programma's terug wil zien blijft het beeld nog vaker hangen.

ik hoor graag van je Evert.
groet TIM
Reputatie 7
Badge +9
Hoi Tim,

Dit ziet er allemaal netjes uit, maar de signaalsterkte is te laag, die moet ergens in Goed staan. Dit veroorzaakt zeer waarschijnlijk de problemen.
Welke kabel op de versterker gaat naar de Mediabox XL en hoelang is die kabel ongeveer? En gaat die rechtstreeks in de Mediabox XL, of gaat die eerst naar een wandcontactdoos en daarna pas in de Mediabox XL?

Je hoeft inderdaad niets aan het AOP te doen. Sterker nog, daar mogen we zelf niets aan doen, omdat die onder de verantwoordelijkheid van Ziggo valt. Echter, alles na het AOP is voor onze eigen verantwoordelijkheid.

Dan nog een vraagje over de Mediabox XL, heb je die opgenomen in het thuisnetwerk? Zo ja, dat levert ook veel problemen op. Dit kun je controleren bij Menu > Opties > Mijn Thuisnetwerk > Thuisnetwerkmodus. Staat daar Gateway modus dan is de box niet opgenomen in het thuisnetwerk en is alles ok 🙂 Staat daar iets anders, dan graag even vermelden.

Groeten!
Hallo Evert,

als je op Thuisnetwerkmodus klikt in het menu dan geeft die aan 'kabel niet verbonden'.

v.w.b. je vraag :
Welke kabel op de versterker gaat naar de Mediabox XL en hoelang is die kabel ongeveer? En gaat die rechtstreeks in de Mediabox XL, of gaat die eerst naar een wandcontactdoos en daarna pas in de Mediabox XL?: geen idee.....

in de horizonmediabox zitten 3 stekkers. 1 klein stekkertje is de voeding van de mediabox en die zit in een stopcontact. de 2e is een HDMI-kabel die van de TV naar de horizon gaat en de 3e is de coax-kabel.........voor de rest zitten er geen kabels in de horizon-box.
Reputatie 7
Tim2018 schreef:

Hallo Evert,

als je op Thuisnetwerkmodus klikt in het menu dan geeft die aan 'kabel niet verbonden'.

v.w.b. je vraag :
Welke kabel op de versterker gaat naar de Mediabox XL en hoelang is die kabel ongeveer? En gaat die rechtstreeks in de Mediabox XL, of gaat die eerst naar een wandcontactdoos en daarna pas in de Mediabox XL?: geen idee.....

in de horizonmediabox zitten 3 stekkers. 1 klein stekkertje is de voeding van de mediabox en die zit in een stopcontact. de 2e is een HDMI-kabel die van de TV naar de horizon gaat en de 3e is de coax-kabel.........voor de rest zitten er geen kabels in de horizon-box.

Het gaat hier inderdaad om de aansluiting van de coaxkabel. Waarop is deze aangesloten, wanneer je deze uit de Mediabox 'volgt'?
De coaxkabel gaat eerst met zo'n 10 meter lengte naar de andere kant van de woonkamer naar een aansluitpunt waar de eettafel staat en waar waarschijnlijk bij de vorige bewoners, eerst de TV heeft gestaan.
De 10 meter zijn de beste dikke coax-kabels die je zo'n 3 jaar geleden kon kopen. ik heb deze bij de TV-zaak gehaald toen we op ons huidige adres in maart 2015 zijn komen wonen.
Vanaf dat andere aansluitpunt gaat er met zo'n 9 meter lengte een andere coaxkabel naar de meterkast.

Graag je reactie
Hallo Evert

Nee..........dat.kan niet....we hebben de coaxkabels laten controleren door de TV-expert.

Als je de coax-kabel rechtstreeks op de TV aansluit in plaats van op de HORIZON MEDIABOX laat de TV een signaalsterkte zien van maar liefst 94%. Dit blijkt als je de diagnosetest doet op de TV. Sluit je de coaxkabel op de MEDIABOX aan dan is is de signaalsterkte tussen MATIG en GOED.

Dus dan moet het aan ZIGGO -liggen ..........van buiten !!! of vanaf de ZIGGO-server naar de SMARTBOX

Wat vind jij hiervan Evert ?
groetjes TIM
Reputatie 7
Badge +9
Op welke zender stond je tv toen je dit bekeek? Die moet namelijk ook even op NPO1 of SBS6 staan om goed te kunnen vergelijken.

En wil je ook een foto posten van het aansluitpunt in de woonkamer?
Hallo Evert

OP NPO1 is de signaalsterkte 94% direct met de coax op de TV in de woonkamer- SBS 6 kan ik niet controleren direct via de TV - ik kreeg dan melding 'u heeft geen abonnement' op mijn TV
Met de Samsung op onze slaapkamer boven krijgen we ook signaalsterkte 100% en daar wordt tevens de signaalkwaliteit van 100% aangegeven - zowel bij NPO1 als bij SBS6.

OP beide TV's zien we wél signaalsterkte schommelen - op de TV beneden gaat die van GOED naar MATIG en op de TV boven van 100% naar 90%

Hierbij tevens de foto van het aansluitpunt in de woonkamer. 1 van de 2 kabels is niet aangesloten. Dat heeft de Ziggo-monteur gedaan. Het betreft de kabel van het radiosignaal. Dat was niet meer nodig gaf hij aan. Wij hadden ook aangegeven dat wij de radio via de TV voldoende vinden.

Ik ben benieuwd Erik................ik zeg......ZIGGO heeft een storing van buiten ook een techneut die ik er bij heb gehaald geeft dit aan....
Reputatie 7
Badge +9
Ah, ik snap het. Goed dat je zegt dat je bij SBS6 de melding kreeg dat die zender niet in je abonnement zit, want dat gaf mij het laatste stapje duidelijkheid.

Op de foto zie je bij frequentie 458000 staan, dit is echter niet de frequentie waar de 'normale' NPO1 op uit gezonden, die wordt namelijk op een frequentie ergens in de 800000 uitgezonden.
Hoe hoger de frequentie, hoe meer signaalverlies. Daarom kan deze NPO1 niet vergeleken worden met de NPO1 op de Mediabox XL.

Maar deze wandcontactdoos ziet er ook goed uit, waardoor naar mijn mening alles binnen er goed uit ziet! Dan kan het inderdaad zo zijn dat er in de straatkast iets niet goed zit en is een monteur nodig.

Om helemaal zeker te zijn of het aan de box ligt, kun je op de tv via het menu naar de zenders zoeken. Vul dan bij Netwerk ID 5555 in en bij frequentie 474000.
Als je daarna weer naar NPO1 gaat en de diagnosetest doet, moet daar nu een andere frequentie staan en waarschijnlijk ook een andere sterkte.
Reputatie 7
Badge +7
Ook hier al even naar gekeken ? De nieuwe coax-plug die jij gebruikt, wil als het binnenste lipje dubbel ligt (zie bijlage) ook storen en dan alleen en dat is het frappante, op SBS6.
Reeds een paar keer meegemaakt.

Teun
Reputatie 7
Hey @Tim2018. We hebben al een aantal dagen niets meer van je vernomen. Hoe gaat het nu?
Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics