1
Vraag
2
Reageer en help mee
Arthur G.

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Alternatieve manieren om de Mediabox in te schakelen

Het hoge standby stroomverbruik van de Mediabox XL is hier vaak genoeg aan de orde geweest. Ik heb 'm dan ook in ECO-stand gezet. Maar daardoor duurt het weer een eeuwigheid om hem op te starten... 😛 Ik zou hem dus graag automatisch opstarten, bijvoorbeeld als ik thuis kom. Het hangt hier vol met domoticaspul dat ik allemaal met een smartphone app, IFTTT, Alexa en zo kan bedienen en scripten. De Mediabox maakt wat dat betreft een wat... ehhhh.. achterlijke indruk.

Mijn vraag is dus: zijn er andere manieren om de Mediabox uit de slaapstand te wekken dan met de afstandsbediening of de toets op de box zelf?

Ik denk aan:

  • Wake-on-LAN
  • Boot on power restore
  • Het RF-signaal dupliceren met RFXcom
8 Reacties 8
Trippeltje

Level 5
  • 195Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
TP-Link HS100 - WiFi Smart Plug. Programmeren met IFTTT
Arthur G.
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Dank je wel voor je reactie, Trippeltje. Als ik de stroom volledig van de Mediabox af haal (terwijl deze in ECO stand staat) blijft hij uitgeschakeld als ik de netspanning herstel. Stond 'ie 100% aan toen de stroom er af ging, dan start hij door tot de standby stand maar moet ik nog steeds de afstandsbediening gebruiken om beeld te krijgen. Ook gaan geplande opnames niet door als ik de Mediabox stroomloos maak, dus dat lijkt een suboptimale oplossing. 😉
Trippeltje

Level 5
  • 195Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
Ik denk dat je iets onmogelijks zoekt. Na opstarten zal elk apparaat in het gunstigste geval opstarten in stand-by stand.
Arthur G.
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
UPDATE

Ik dacht dat de Mediabox XL alléén met RF-signalen werkte, maar er blijkt een ook IR-sensor in te zitten waarmee in ieder geval wat essentiële commando's (waaronder aan/uit) kunnen worden gegeven.
Ik heb een Logitech Harmony Hub in huis gehaald die de Mediabox aanstuurt als een Samsung SMT-G7401 en hem op commando vanuit mijn domotica via Amazon Alexa inschakelt.
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
Leuk spul, Arthur! SMT-G7401 is idd het typenummer voor de Mediabox XL (de versie met SCART en HDMI is de 7400). The more you know.. 🙂
Christopher72

Level 4
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 15Likes
De box is ook via het thuisnetwerk in- of uit te schakelen. Tevens werken dan ook commando's als DVR, Guide en TV (previous channel). Als je iets weet van scripten (in it geval Python scripts) dan kun je misschien iets met de scripts van Einder op github. Mijn Harmony Elite stuurt IR-signalen naar een Raspberry Pi. Die stuurt vervolgens de Ziggo Mediabox aan via het netwerk. Voorwaarde is wel dat je box in het thuisnetwerk zit en te bedienen is met de Ziggo Go app. Maargoed, de vraag is of het nog de moeite waard is, aangezien Ziggo binnenkort begint met de uitrol van hun nieuwe mediabox. 😉 Voor mij was het wel een leuk projectje.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Gewoon aan zetten als je weer thuis bent? Ouderwets, maar werkt uitstekend!
Trippeltje

Level 5
  • 195Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
nog even geduld, er komt een nieuw media box ter vervanging van die vermaledijde Horizon box, ook wel Mediabox xl genoemd.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic