Gesloten

Suggestie voor een nieuwe FM-zender

Radio Decibel werd al een paar weken sterk vervormd doorgegeven op de FM-band.
Vandaag hoorde ik de melding: Radio Decibel is gestopt, Ziggo overweegt een nieuwe invulling (of woorden van gelijke strekking)

Vroeger had je een Programmaraad voor het zenderbeleid maar die bestaat niet meer.
Vandaar nu mijn eigen gebruikerssuggestie, als betalende en afnemende partij.

Ik stel voor om TSF Jazz 98.8 100% Jazz uit Frankrijk op te nemen als vervangende zender.
http://www.tsfjazz.com/accueil.php

De zender onderscheidt zich door een buitengewoon knap gevarieerde internationaal gewogen programmering, met selecties uit alle lagen van de jazz, een belangrijke en invloedrijke muziekvorm vanaf ca. 1900.
Men zendt met verschillende IP-streams. Men biedt overwegend ononderbroken muziek met sommige gemodereerde thema-programma's en specials. Op dagelijkse basis is het zeer onderhoudend.

In het assortiment van Ziggo lijkt mij dit een unieke aanwinst voor alle luisteraars en liefhebbers.

Ik ben gaarne bereid tot het geven van advies en verder suggesties.
Ik ben op geen enkele wijze met de zender verbonden anders dan enthousiaste luisteraar.
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

9 Reacties

Reputatie 2
Badge +2
Hallo orford,

Als oud-secretaris van een programmaraad kan ik je laten weten dat Ziggo niet zomaar elke zender kan doorgeven via het kabelnet. Daarvoor zal een zender zelf toestemming moeten geven, en daarnaast moeten ook zaken zoals een doorgiftevergoeding (voor commerciële zenders) en het betalen van auteursrechten geregeld zijn. Daarnaast moet het natuurlijk technisch mogelijk zijn dat Ziggo de zender in goede en stabiele kwaliteit aangeleverd krijgt.

Of dat met het door jouw genoemde radiostation het geval is lijkt me niet. De zender zendt in Frankrijk op twee kleine lokale FM-frequenties uit, en heeft er vrijwel zeker geen belang bij om in ons land op het kabelnet te komen. Daarvoor moeten ze zoals gezegd dus een doorgiftevergoeding betalen, en daarnaast zullen ze meer auteursrechten moeten gaan afdragen. Immers, ze betalen nu alleen auteursrechten voor die FM-uitzendingen in Frankrijk. En die extra kosten zullen toch op de een of andere manier terugverdiend moeten kunnen worden.

De kans op doorgifte bij Ziggo lijkt me in dit geval dan ook nihil, hoe jammer het misschien ook is.

Piet.
Beste Piet, dank je voor je reactie.
Alvorens een discussie over dit onderwerp zin te geven raad ik je aan om je beeld en je perceptie over TSF Jazz aan te scherpen.

Interessante sites zijn
https://en.wikipedia.org/wiki/TSF_Jazz (de anderstalige sites zijn niet actueel)
https://fr.wikipedia.org/wiki/Nova_Press (de moeder van TSF Jazz)

Met groet van
Orford
Reputatie 7
Ik denk eerlijk gezegd dat Ziggo geen analoge zenders meer gaat toevoegen, als er al toegevoegd wordt, gaat dat via de digitale kanalen.
Eerlijk gezegd ben ik heel benieuwd hoe Ziggo denkt de installed base van honderdduizenden FM-tuners en radio's te verlaten.

Wat wil men - als het pensioneren van de analoge FM-zenders over de kabel een feit wordt - aan de installed base te bieden c.q. adviseren in termen van gemak en kwaliteit?

Vele FM-ontvangers zijn receivers die aan versterkerinstallatie met twee luidsprekers hangen.
Wat is de oplossing voor die consument?

Welke soort installatie, eenvoudig te bedienen, het is immers slechts Radio, moet die oudere doelgroep aanschaffen?

Gewoon terug naar een V-spriet in huis voor de lokale FM-zenders op de FM-receiver?

En wat... als de nederlandse overheid besluit om de analoge FM-zenders te sluiten? (zoals eerder de TV-senders)

Een TV-toestel/settop box met de kanalen 924 +?
Een DAB+ ontvanger met lijnuitgang naar de versterkerinstallatie?
Een... vul maar in - wie heeft hier een visie over?

Ben benieuwd -
Groet van
Orford
Beste Piet - correctie

de feitelijk correcte TSF Jazz link is onderstaande Franse link, dus NIET de Engelse in mijn eerdere reactie:
https://fr.wikipedia.org/wiki/TSF_Jazz

Met groet van
Orford
Reputatie 7
Badge +11
@orford Hier vindt je alvast wat ideeën:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/analoge-radio-gaat-stoppen-en-wat-zijn-dan-goede-alternatieven-voor-je-stereo-installatie-23559
Reputatie 2
Badge +2
Beste Orford,

Ik heb geen mening over het wel of niet doorgeven van de door jou genoemde zender. Ik heb alleen willen aangeven wat er komt kijken om een radiostation door te kunnen geven via het kabelnet.

Piet.
Orford, helemaal eens! Fantastische zender die ik eigenlijk de hele dag op mijn PC aan heb staan.
Beste Piet, in de eerste alinea van je eerste post vertel je over je opgedane expertise en zienswijze van Ziggo als lid programmaraad.

In je tweede alinea uitte je een mening over de performance van TSF Jazz.
Die mening was naar mijn kennisstand niet onderbouwd.
Vandaar mijn aanlevering van een link met feitelijke informatie.

Al mijn jazzvrienden in Frankrijk luisteren ernaar en mijn Nederlandse vrienden zetten hun autoradio's op TSF Jazz in Frankrijk.
Vele jazzvrienden hier beluisteren TSF Jazz via de Internetstream, zoals ik.

Als ik kijk naar de huidige zenders op de kabel met uitsluiting van de niet-publieke en van de niet-commerciële, dan denk ik dat handjevol alle qua bereik, actualiteit, thematiek en prestatie vèr onder het TSF Jazz-niveau opereren en toch op de kabel kunnen zitten.

Kijk vervolgens eens naar het wereldberoemde FIP - de enige nog werkende niet-commerciele Franse staatszender sinds 1974 die door heel Frankrijk èn op onze kabel 24/7/365 heel strak thematisch "eclectische c.q. wereldmuziek " uitzendt. Iemand heeft dat ooit nuttig en noodzakelijk gevonden, toch? En vervolgens gerealiseerd?
En wat te denken van France-Inter?

Het gaat mij steeds om de mogelijkheden, niet de onmogelijkheden.

Ben benieuwd,
groet van
Orford

PJM van der Vooren schreef:

Beste Orford,

Ik heb geen mening over het wel of niet doorgeven van de door jou genoemde zender. Ik heb alleen willen aangeven wat er komt kijken om een radiostation door te kunnen geven via het kabelnet.

Piet.

Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics