Beantwoord

Ziggo GO werkt niet via internet in Spanje

• 26 november 2018
  • 14 Reacties
  • 1815x Bekeken

IK ben momenteel in Spanje. Ik heb een iPhone 6 met ziggo go app. Deze werkt wel via 4G, maar niet met via de internetverbinding in het appartement. Ik krijg de volgende mededeling: Niet beschikbaar. Helaas, deze video is buiten de EU niet beschikbaar.
Ik zit in de buurt van Benidorm, dus binnen de EU.
De internetverbinding is een glasvezelverbinding. De provider is Flexi Cable la Nucia. (www.flexicable.es) HN 149.71.238.10
Graag een oplossing
icon

Best beantwoord door Mark Ziggo 5 februari 2019, 13:03

Na lang wachten eindelijk antwoord!

We maken gebruik van de database van Maxmind (GeoIP2 Precision Service - demo). Als de locatie van een ip-adres daarin 'buiten de EU' geregistreerd staat zal Ziggo GO geen streams toestaan.
Correcte registratie van de locatie van ip-adressen ligt bij de eigenaar van het desbetreffende ip-blok.
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

14 Reacties

Dit hoort niet zo te zijn.
De oude bekende workaround is: eerst op je Iphone een VPN verbinding opzetten met een Publieke VPN Provider & een VPN Server kiezen in NL of een ander Europees land.
Dan werkt het wel.

Zie ook dit Topic. Is voor Android, maar gaat analoog op een Iphone.
https://community.ziggo.nl/ziggo-go-96/ziggo-go-app-op-nederlandse-antillen-34017
Gr Han
dank voor je reactie, maar dit zou volgens mij gewoon moeten werken. Ik ben niet zo'n techneut, maar locatie instellingen staan, met 4G werkt het wel. Hiervoor was een "gewone" internetverbinding die werkte wel. Heeft het wellicht iets te maken met het HN adres dat misschien niet als Spaans herkent wordt?
Ja, zoiets moet het zijn. Het is voor een deel een beetje 'raden' waar een IP adres zich exact bevindt. Via 4G heb je een ander IP, dat kennelijk wel 'in de EU' gevonden wordt.

Er komt binnenkort hier een Ziggo Moderater langs, die de technische meisjes en jongens op de hoogte kan stellen van wat er voor jou nu mis gaat. Wellicht kan er iets gecorrigeerd worden. Helaas heb je daar op dit moment nog niks aan.

Voor dat VPN moet je ff een beetje gaan studeren. Maar dan heb je wel meteen een oplossing.
Die werd in het verleden altijd door 'kenners' in het buitenland toegepast, alvorens Ziggo nog vrij recent 'gedwongen' werd haar Ziggo Go diensten in heel Europa open te gaan stellen.
Dat werkt thans meestal goed. Maar niet altijd, zoals je merkt. Dat is domme pech.

Gr Han
Reputatie 7
Hi Seneca, welkom op onze Community!

Het kan best zijn dat de IP range waarvan jij verbinding maakt ten onrechte als 'buiten de EU" gezien wordt, dat valt wel aan te passen. Maar het is me niet duidelijk wat je met een "HN adres" bedoelt...
Wat is je publieke IP-adres als je verbinding hebt met het netwerk in het appartement? Bijvoorbeeld via: www.whatismyip.com.
Hi Mark,

Mijn externe IP adres is 149.71.238.10 en mijn interne IP is 192.168.100.2. Voor zover ik het kan beoordelen huurt Flexicable internetservices in bij Cogent (USA). Mijn locatie is 37,751 lat en -97,822 len

ik hoor graag
Reputatie 7
Ja, daar ga je al.
Je IP is geregistreerd in USA (Washington).
Daarom kan je dus niet kijken, je bent volgens je telefoon niet in de EU.

@Mark Ziggo helpt je wel verder... maar dan ben je al beetje op de hoogte ;)

Er zijn minstens een flink aantal IP Geolocation services die het IP als een Spaans IP zien.
Zie plaatje.
Getest via: https://www.iplocation.net/

Wat Ziggo/Liberty Global voor dienst hiervoor gebruikt? Geen idee. Mark?

Gr Han

Zie bv ook:
https://medium.com/@ipdata_co/what-is-the-best-commercial-ip-geolocation-api-d8195cda7027
Reputatie 7
Hi @Seneca (en @hanh), sorry voor mijn late reactie (ik heb een weekje vrij gehad wegens gezinsuitbreiding).

Probleem zit inderdaad in dat IP blok wat blijkbaar door veel IP-geolocatieservices als adres in de US wordt herkend. Daarvoor zou je contact op kunnen nemen met de provider in Spanje, maar dat lijkt me een hoop moeite (mede door de taalbarrière).

Ik weet niet welke dienst wij hiervoor gebruiken, maar ik zal een lijntje uitgooien en proberen daar achter te komen.

Als bij deze dienst structureel foute locaties gegeven worden hebben we natuurlijk een probleem. Dus ik heb ook nog even gecheckt of hier veel meldingen van binnenkomen, maar dat is zeer sporadisch. Niet genoeg om van leverancier te switchen verwacht ik.
Hi Mark en Hanh,

Allereerst proficiat met de nieuwe wereldburger.

Ik denk niet dat de probleem oplossing gezocht moet worden bij de provider, maar bij de leveranciers van de IP-geolocaties. Immers andere leveranciers herkennen het adres wel als Spaans. zie hiervoor de de voorbeelden die Hanh heeft aangeleverd. Blijkbaar kunnen deze leveranciers het wel goed afhandelen. Dus als als het leveren van IP- geolocaties je core business is, mag je dat van de ziggo leverancier ook verwachten. Deze zou mi de oplossing moeten bieden.
Reputatie 7
Thx Seneca!

Dit hangt af van de manier waarop de Ziggo GO app precies de locatie bepaalt, daar ben ik nog niet achter maar er zijn wat contactpersonen aangesproken.

Even puur op basis van dit verhaal en mijn research online, dit is geen techische onderbouwing of statement vanuit Ziggo:
- Dit IP blok is origineel geregistreerd in de USA door CogentCo. Deze staat inderdaad geregistreerd in ARIN: https://whois.arin.net/rest/net/NET-149-71-0-0-1/pft?s=149.71.238.10
- CogentCo is een wereldwijde speler en heeft wellicht besloten om dit IP blok in Spanje te gaan gebruiken. Een traceroute naar 149.71.238.10 loopt ook netjes naar Spanje.
- Ik kan me indenken dat Ziggo GO alleen kijkt naar RIPE NCC om te checken of een IP blok in de EU geregistreerd is. Daar staat dit IP blok niet in: https://apps.db.ripe.net/db-web-ui/#/query?searchtext=149.71.238.10#resultsSection
- Wellicht is dit de noodzakelijke ingreep om dit probleem op te lossen: https://www.ripe.net/manage-ips-and-asns/resource-transfers-and-mergers/inter-rir-transfers.

Interessante materie in ieder geval, ik wacht op de terugkoppeling van mijn contacten.

Edit 5 februari 2019 - we kijken niet naar de RIPE NCC, maar naar de database van Maxmind (GeoIP2 Precision Service)

Traceroute:nl-ams14a-ri1-ae5-0.aorta.net [84.116.135.34]
Amsterdam
be3065.ccr41.ams03.atlas.cogentco.com [130.117.14.1]
Amsterdam
be12265.ccr41.par01.atlas.cogentco.com [130.117.2.142]
Parijs
be3325.ccr51.bio02.atlas.cogentco.com [130.117.48.205]
Bilbao
be3357.ccr31.mad05.atlas.cogentco.com [130.117.1.21]
Madrid
be3355.ccr31.vlc02.atlas.cogentco.com [154.54.57.230]
Valencia
videocam.demarc.cogentco.com [149.14.4.226] ...
Request timed out. ...
149.71.238.10 ...

Trace complete.
Hi Mark & Hanh,

Vandaag wederom mij externe Ip adres gecheckt. Dit is blijkbaar veranderd (niet door mijn toedoen) Het nieuwe externe IP adres is 185.207.145.253 (Redes de Fibra del Mediterraneo S.L.). Nu dus een keurig Spaans adres. Derhalve de Ziggo-go app werkt nu naar behoren.
Maar ik denk niet vanzelf: invloed van Mark?
Allen bedankt voor het meedenken.
Reputatie 7
Hi Mark & Hanh,

Vandaag wederom mij externe Ip adres gecheckt. Dit is blijkbaar veranderd (niet door mijn toedoen) Het nieuwe externe IP adres is 185.207.145.253 (Redes de Fibra del Mediterraneo S.L.). Nu dus een keurig Spaans adres. Derhalve de Ziggo-go app werkt nu naar behoren.
Maar ik denk niet vanzelf: invloed van Mark?
Allen bedankt voor het meedenken.

Hoi Seneca,

Mark is op vakantie, dus ik check zijn topics.

Het is natuurlijk hartstikke fijn om te lezen dat de app weer naar behoren werkt. Mark heeft de vraag richting de ontwikkelaars uitgezet, maar daar is nog geen terugkoppeling op gegeven. Ik vermoed dus niet dat dit door invloed van Mark is geweest. Je maakt ook daar waarschijnlijk gebruik van een dynamisch IP en zo'n IP kan ik dat geval soms veranderen. In dit geval heeft dit dan waarschijnlijk tot een oplossing geleid, want je nieuwe IP is dus een Spaanse.

Houd het nog even voor me in de smiezen. Mocht je weer problemen krijgen, laat het hier dan weten.
Reputatie 7
Na lang wachten eindelijk antwoord!

We maken gebruik van de database van Maxmind (GeoIP2 Precision Service - demo). Als de locatie van een ip-adres daarin 'buiten de EU' geregistreerd staat zal Ziggo GO geen streams toestaan.
Correcte registratie van de locatie van ip-adressen ligt bij de eigenaar van het desbetreffende ip-blok.
@Mark Ziggo Leuk dat je hier nog op terugkomt.
Nou, GeoIP2 staat hoog (2e plaats) in het lijstje van de beste van dit soort diensten waarnaar ik verwees.
Daar is dus niks mee. Jammer dat de eigenaar van het ip-blok z'n best niet heeft gedaan, maar dat kan nu weer anders zijn.
Bad luck, zo te zien.
Hoewel ik de eerste ben te gaan zeiken, als er wat te zeiken valt.... nu beslist niet.

Dank.
Han