Ziggo GO op al je apparaten

Reputatie 7
Badge +4
Constant verbeteren we Ziggo GO voor jullie. Zo kan je je favoriete series downloaden, kijken in de EU, opnames van de Mediabox Next kijken, en ga zo maar door. Natuurlijk wil je zorgeloos tv-kijken op jouw favoriete apparaat of browser en dat merken we in de vragen die we langs zien komen. Daarom gaan we langs bij enkele veelgestelde vragen.

Op welke apparaten en browsers kun je Ziggo GO kijken?

Waarom werkt Ziggo GO nog niet in de Safari browser?
Een hot topic! We krijgen regelmatig de vraag waarom ziggogo.tv nog niet in de Safari-browser werkt. Helaas werkt dit nog niet. Waarom niet? Technisch gezien werken videostreams en de interpratie daarvan anders in Safari (en ook Apple TV). We moeten het hele streamplatform updaten om Ziggo GO in Safari te realiseren. De vurige wens voor ondersteuning in Safari is duidelijk, daarom wordt hier ook zeker aan gewerkt. Wanneer dit klaar is, is echter nog niet bekend.

En Ziggo GO op Android TV & Apple TV?
Dit is ook een duidelijke wens van jullie. Er wordt achter de schermen hard gewerkt aan een Ziggo GO versie voor Android TV & Apple TV. Deze zitten beiden nu in de testfase. Wanneer dit is afgerond is kondigen we het natuurlijk aan via de officiële kanalen! Nog even geduld dus.

***Inhoud topic herschreven door Anne B. op 20-5-2019***

239 Reacties

Ervaring is heel positief onder windows 10! Het lukt mij helaas niet op m'n xbox one (gebruikt Edge). Is daar bewust voor gekozen of ligt het aan een instelling? Zou echt top zijn als het ook op m'n xbox gaat werken! 😎
Reputatie 1
Ervaring is heel positief onder windows 10! Het lukt mij helaas niet op m'n xbox one (gebruikt Edge). Is daar bewust voor gekozen of ligt het aan een instelling? Zou echt top zijn als het ook op m'n xbox gaat werken! 😎
Ik ben ook wel heel benieuwd of het gaat werken op xbox one. Werkt dit nog steeds niet? Ik ga het vanavond ook even proberen. Ik zeg al een tijdje: "ik stap over naar de provider die het als eerste mogelijk maakt om tv te kijken (via internet) op de xbox one". Als ziggo dit zou doen, zou dat natuurlijk het mooist zijn, dan hoef ik niet over te stappen.

Kan iemand aangeven of dit bewust geblokkeerd wordt/blijft of dat edge op xbox gewoon geen 'Protected Media Content' ondersteunt?

Verder goede zaak overigens dat de HTML5-player er is, bedankt 🙂
Reputatie 2
Silverlight is op Mojave zelfs niet meer installeerbaar
Reputatie 1
Badge +1
Safari 12 is net al uitgekomen voor macOS 10.13 (High Sierra) en 10.12 (Sierra). Iedereen met een geupdate Mac kan sinds vandaag dus geen gebruik meer maken van Ziggo Go in Safari.
Reputatie 1
ook hier probleem na automatische safari update 12.0 : wilde voetbal kijken vraagt die om silverlight dus geïnstalleerd en werkt niet !??

Versie 12.0 (12606.2.11)
Reputatie 7
Laten we hopen dat Ziggo hier snel mee aan de slag gaat. Want er zijn best nog veel mensen die een Apple device hebben en hier mee werken. Dus please, laten ze er snel iets aan doen.
Reputatie 7
Hoi @Anne H Ziggo,
Ik begrijp dat jullie alternatieven aandragen om wel Ziggo Go TV te kunnen bekijken. Maar het is natuurlijk wel zeer kwalijk dat iemand die een Apple Mac heeft dan maar moet afwijken van zijn standaard browser en een alternatief moet kiezen.

Wanneer gaat Ziggo al deze mensen tegemoet komen en zorgen dat het gewoon werkt? Net zo vervelend als wanneer je op een iPhone of iPad de community wenst te gebruiken en een reactie schrijft, dat is gewoon een groot probleem. Ik kan er echt niet bij waarom Ziggo daar niet iets meer moeite voor doet en dan eens gaat kijken wat er aangepast zou kunnen worden (excuus als jullie er wel moeite voor doen, maar dat zie ik dan niet).

Het komt misschien nu wel zeer aanvallend over maar zo bedoel ik het natuurlijk niet. Maar ik begrijp gewoon echt niet dat ik nu verplicht ben om een andere browser te installeren. Waarom werkte het zondag nog wel en maandag niet meer? Daar kan toch een oplossing voor gevonden worden?

In ieder geval bedankt voor de info en we zullen het er de komende tijd maar mee moeten doen 😞
Reputatie 7
Hallo allen!

Ik heb een update van de Ziggo GO Developers gekregen:

• Na de Apple Update wordt de benodigde Silverlight plugin niet meer ondersteund.
  • Het is mogelijk om te kijken via de Firefox en/of Chrome browser.
  • We werken eraan om Safari weer te ondersteunen. Maar dat dat wel even zal duren!

Er komt dus weer ondersteuning voor Safari, jullie betrokkenheid in dit topic heeft daar een grote rol bij gespeeld. Dank daarvoor 🙂

Uit de communicatie van de Ziggo GO Developers blijkt duidelijk dat bepaalde techniek onder de motorkap volledig moet worden omgebouwd. Vragen over details en vragen over wanneer Safari precies weer werkt kunnen we helaas niet beantwoorden.
Reputatie 5
Badge +2
@efok Ik ga geen andere browser installeren omdat Ziggo zijn zaakjes niet in orde heeft...

Lijkt inderdaad nog steeds niet te werken op de Xbox One. Helemaal mee eens dat het fijn zou zijn als dit gewoon zou werken nu support voor HTML 5.0 er eindelijk is. De Windows 10 app is namelijk ook niet beschikbaar voor de Xbox One...
Reputatie 1
Ik heb nog wat extra onderzoek gedaan mbt de werking op Xbox One en volgens mij zou deze gewoon de PlayReady DRM moeten ondersteunen. Volgens mij moeten jullie dit ook al ondersteunen voor Edge en IE11 op Windows 10, dus ik zie niet in waarom dit niet ook zou kunnen werken op Xbox One. Ik weet verder niet hoe bepaald wordt wanneer welke DRM techniek toegepast wordt, maar misschien moeten jullie nog de user-agent string van Xbox toevoegen zodat PlayReady gebruikt wordt?
Reputatie 1
Nog steeds geen nieuws mbt ondersteuning voor Edge op Xbox One? Ik heb het nog eens geprobeerd na de "fall" update voor Xbox One, maar het werkt helaas nog niet. Ik hoopte dat Microsoft aanpassingen zou hebben gedaan in Edge die er per toeval voor zorgden dat het nu wel zou werken, maar dat is dus niet het geval.
@GastonM @Anne H Ziggo

Anne: "Safari is op dit moment geen koploper wat HTML5 betreft"
Link: https://html5test.com/results/desktop.html
Dit zegt niet zo veel.
Support van HTML5 varieert nu eenmaal per Browser. Dit gaat slechts over een telling.
Wat zit er wel in en wat niet t.o.v de W3 standaard, is veel belangrijker.

Interessant is bv sinds wanneer het HTML5 video Element support heeft.
Zie:
https://caniuse.com/#search=video
En click op 'Show All'.
Dan kun je zien dat Safari vanaf 2009 support daarvoor heeft.
De precieze support kan in detail verschillen tussen Browsers.
Dat is ook gebruikelijk. Zie echter niet in dat Safari
iets essentieels zou missen op dit punt. Het kan iets geheel anders zijn, maar wat dan?

Het is dus opvallend dat de Web Versie van Ziggo Go, thans nog de
Silverlight Plugin nodig heeft binnen Safari.
Voor de uitbreng van de huidige HTML5 versie, was die nog bij elke Browser nodig.

Netflix heeft kennelijk ook een fallback naar Silverlight voor Safari.
Link van Anne: https://help.netflix.com/nl/node/22822
Bij de system requirements ter voorkoming van Silverlight,
wordt genoemd: OS X 10.10 Yosemite or newer OS.
Conclusie: HTML5 video in Safari is sinds de Yosemite release in 2014,
voor NetFlix geen issue meer.

Wat doet Youtube eigenlijk binnen Safari?
Bij de (vroege) introduktie van HTML5 Video Playing, gebruikten zij een fallback naar
hun traditionele Flash Video Player, waarvoor een Adobe Flash Browser plugin nodig is.
Kan me niet voorstellen dat dit nog steeds nodig is onder Safari op een 'moderne' Mac.
Verwacht dus HTML5 Video Playing bij Youtube onder Safari.
Wie kan hier iets over zeggen?

Waarom dan nog steeds de huidige situatie met Ziggo Go onder Safari?
Is die echt noodzakelijk en waarom?
Dat is giswerk, waar ik me niet aan waag.

Gr Han

Anekdotische noot.
Bij de uitbreng van de IPAD1 (2010) weigerde Steve Jobs daarop een third party Video Player te gaan ondersteunen. Flash niet, laat staan Silverlight.
"We hebben nu HTML5 Video Playing en dat moet genoeg zijn".
Dit leverde veel rumoer op, maar hij gaf daarmee ook een stevige push aan de implementatie van HTML5 Video Playing in de wereld van Web Browser ontwikkelaars.
Hij zou zich in zijn graf omdraaien, als hij wist dat Silverlight
nog nodig is voor de Ziggo Go Player onder Safari op een Mac.
Reputatie 4
Badge +5
@hanh
Volgens mij is niet het support voor html 5 maar de support voor digital right management.

DRM mozilla

Extract:
In general, Widevine is supported by Firefox, Chrome, and Opera, PlayReady is supported by IE/Edge, and FairPlay is supported by Safari.

Misschien sla ik de plank mis.
@jarielcapitain
Zou best kunnen. Gaston had het er ook al over. Weet het niet.
Hield wel een slag om de arm.
"Het kan iets geheel anders zijn, maar wat dan?"
Kom ik ff goed weg.😉
Gr Han
Dat Safari wellicht niet de meest moderne browser is wat betreft de ondersteuning van de nieuwste HTML5-standaarden is bekend. Het gaat echter niet alleen om ondersteuning, maar ook om de algemene ervaring. Safari is niet alleen zuiniger dan Chrome en/of Firefox, maar biedt ook integratie met andere Apple-apparaten. Overigens komt Safari de laatste tijd prima mee met nieuwe functies en vooral de bèta's hebben bijna evenveel ondersteuning voor HTML5 als de laatste versie van Firefox en Chrome.

Als het probleem ligt bij het feit dat Safari slechts een verouderde versie van Encrypted Media Extensions ondersteunde, dan biedt de nieuwste Safari 11.2 bèta (Safari Technology Preview 57) wellicht soelaas. Dit is namelijk te lezen in de release notes: "Enabled the modern EME API by default". Ik hoop toch echt dat er binnenkort Safari-ondersteuning komt voor Ziggo Go (zonder Silverlight natuurlijk, dat weiger ik even hard als Flash te installeren op mijn Mac), alleen al vanwege het feit van de Picture in Picture-functionaliteit van Safari.
Reputatie 7
Wij zijn ook benieuwd naar de ontwikkelingen bij Safari, GastonM! 🙂
Badge
Ook in de laatste versie van Safari (Version 12.0 (14606.1.32)) werkt ziggogo.tv nog steeds niet. Dit is de Safari versie die meekomt met MacOS Mojave.
Nog steeds Silverlight nodig. Really??!?!?
Silverlight is op Mojave zelfs niet meer installeerbaar
In de volgende versie van Safari (12, die waarschijnlijk deze of volgende week uitkomt) zal de ondersteuning van NPAPI-plugins worden gestopt, wat betekent dat het niet meer mogelijk is om Silverlight te installeren. Gebruikers die dus updaten naar de nieuwste versie van Safari of macOS 10.14 Mojave zullen dus géén Ziggo Go meer kunnen gebruiken binnen Safari. Tevens lijkt het erop dat Safari 12 ondersteuning gaat bieden voor de nieuwste versie van EME (Encrypted Media Extensions), waardoor eigenlijk niets meer Safari-ondersteuning in de weg zou moeten staan.
Zodra Safari 12 uit is worden Ziggo Go-kijkers dus gedwongen om een andere browser dan Safari te gebruiken. Dat lijkt me geen al te beste gebruikerservaring voor de gemiddelde Mac-gebruiker. Wat gaat Ziggo hieraan doen?
Reputatie 7
Beste Ziggo, ook hier last van Safari :(
Kan geen ZiggoGo.TV meer kijken omdat die vervelende Microsoft Silverlight geïnstalleerd moet worden en als je dat doet dan kan je het nog niet starten. Wat gaan jullie aan doen?

macOS 10.13 (High Sierra) en 10.12 (Sierra)
Reputatie 7
Dank @Anne H Ziggo voor je bericht.
Zoals je zegt, dat met de iPad en iPhone staat los van deze topic maar ik moest even mijn frustratie kwijt. Dan pak je dingen ook mee die er eigenlijk niets mee te maken hebben en die al in onderzoek zijn. Maar het geeft wel aan dat het best vervelend verloopt allemaal en dat je als Apple fan moeite moet doen om Ziggo Go TV te kunnen kijken en ook nog eens last hebt met de community. Dan gaan de haren nog meer omhoog staan :)

Laten we niet hopen dat we als niet windows of Android gebruikers gestraft gaan worden voor het gebruik van een geweldig ander apparaat 🙂 😛
Reputatie 1
Badge
Maar het is natuurlijk wel zeer kwalijk dat iemand die een Apple Mac heeft dan maar moet afwijken van zijn standaard browser en een alternatief moet kiezen.

Precies!! ☹
Ook hier problemen met Safari 12 en Ziggogo.tv!
Het werkt niet meer sinds de laatste update van Safari.

Ik ben het met EnergieBoy eens, moet ik nu ineens afhankelijk zijn van andere browsers als Firefox of Chrome? Safari voorziet in al mijn behoeften, ik hoop echt dat de tijd dat ik een andere browser nodig had ver achter mij ligt. Als Apple gebruiker wil je toch niet ineens b.v. 10 jaar terug en verschillende browsers moeten gebruiken?

Het zou toch raar zijn dat Ziggo.tv niet zou werken op een Mac computer met Safari 12? Volgens mij is Safari vanaf versie 10 compatible met HTML 5.

Zou er dan niemand van de Ziggo programmeurs, ICT mensen een Apple computer gebruiken, die misschien een oplossing weet voor dit probleem?
Reputatie 7
Hallo allen!

Ik heb een update van de Ziggo GO Developers gekregen:

• Na de Apple Update wordt de benodigde Silverlight plugin niet meer ondersteund.
  • Het is mogelijk om te kijken via de Firefox en/of Chrome browser.
  • We werken eraan om Safari weer te ondersteunen. Maar dat dat wel even zal duren!
Er komt dus weer ondersteuning voor Safari, jullie betrokkenheid in dit topic heeft daar een grote rol bij gespeeld. Dank daarvoor :)

Uit de communicatie van de Ziggo GO Developers blijkt duidelijk dat bepaalde techniek onder de motorkap volledig moet worden omgebouwd. Vragen over details en vragen over wanneer Safari precies weer werkt kunnen we helaas niet beantwoorden.

Mooi om te lezen Anne H!
Echt super top dat jullie daar dan toch mee bezig gaan. Alleen jammer dat jullie developers daar nu pas aan beginnen omdat Apple al een lange tijd developers updates sturen met wat er allemaal onder de motorkap aangepast gaat worden en zelfs beta stuurt zodat deze er al aan kunnen werken en wanneer de juiste versie uit komt de maker (nu Ziggo) dan ook klaar is om te gebruiken).

Maar goed... Dat even los... Fijn dat het nu toch aandacht heeft en dat Ziggo er mee bezig is. TOP, super bedankt voor het melden in ieder geval.
Reputatie 5
Badge +2
Blij dat de developers zijn wakker geschud en kijk uit naar ondersteuning van Safari 12 :-)
Ziggo gaat btw wel de goede kant op, vooral met de nieuwe 4K decoder met opnames in de cloud 🙂

Reageer