Ziggo GO op al je apparaten

Toon eerste bericht

237 Reacties

Ook hier problemen met Safari 12 en Ziggogo.tv!
Het werkt niet meer sinds de laatste update van Safari.

Ik ben het met EnergieBoy eens, moet ik nu ineens afhankelijk zijn van andere browsers als Firefox of Chrome? Safari voorziet in al mijn behoeften, ik hoop echt dat de tijd dat ik een andere browser nodig had ver achter mij ligt. Als Apple gebruiker wil je toch niet ineens b.v. 10 jaar terug en verschillende browsers moeten gebruiken?

Het zou toch raar zijn dat Ziggo.tv niet zou werken op een Mac computer met Safari 12? Volgens mij is Safari vanaf versie 10 compatible met HTML 5.

Zou er dan niemand van de Ziggo programmeurs, ICT mensen een Apple computer gebruiken, die misschien een oplossing weet voor dit probleem?
Reputatie 5
Badge +2
Hallo Allen!

De wijzigingen die Apple aan Safari heeft gedaan pakken niet fijn uit voor jullie zeg! Gelukkig kun je altijd een browser die we wel ondersteunen gratis installeren (Chrome of Firefox). Daarmee kijk je weer helemaal prima naar Ziggo GO 🙂 Bovendien heb je dan Silverlight helemaal niet meer nodig. 2 vliegen in 1 klap!

Dit staat nu op onze website over wat mogelijk is met Ziggo GO

Heb je een Mac, of een laptop of computer met Windows? Je kijkt ziggogo.tv in de meestgebruikte browsers met onze nieuwe HTML5-player.
  • Chrome
  • Firefox (vanaf versie 52)
  • Microsoft Edge
  • Internet Explorer 11 (alleen met Windows 10)
Safari staat niet (meer) in dit rijtje met ondersteunde browsers voor Ziggo GO. Ik heb de developers op de hoogte gebracht van de geluiden die jullie hier laten horen.

Het topic startende artikel van Jesse suggereert een jaar geleden wel dat Apple Safari op termijn gereedmaakt voor onze HTML5-player. Dit lijkt niet meer te gebeuren. Ik probeer hier meer informatie over te los te krijgen.

Dus met andere woorden hebben mac gebruikers dikke rete peg... want dan moet je ineens een slechtere browser gebruiken als het gaat om veiligheid, snelheid en privacy en is je slaapkamer direct verplicht zonder replay tv etc maar wel meer gelden eisen... snappen jullie dan echt niet dat dit woede oproept?
Waarom zeg ik slaapkamer zonder replay tv? Omdat streamen via chromecast/airplay ook niet gaat en Ziggo te beroerd is desnoods een tvOS app uit te brengen.
Reputatie 5
Badge +2
Ook hier problemen met Safari 12 en Ziggogo.tv!
Het werkt niet meer sinds de laatste update van Safari.

Ik ben het met EnergieBoy eens, moet ik nu ineens afhankelijk zijn van andere browsers als Firefox of Chrome? Safari voorziet in al mijn behoeften, ik hoop echt dat de tijd dat ik een andere browser nodig had ver achter mij ligt. Als Apple gebruiker wil je toch niet ineens b.v. 10 jaar terug en verschillende browsers moeten gebruiken?

Het zou toch raar zijn dat Ziggo.tv niet zou werken op een Mac computer met Safari 12? Volgens mij is Safari vanaf versie 10 compatible met HTML 5.

Zou er dan niemand van de Ziggo programmeurs, ICT mensen een Apple computer gebruiken, die misschien een oplossing weet voor dit probleem?

Sterker nog... HTML5 was vanaf dag 1 beschikbaar bij Safari.. toen YouTube overging naar HTML5 kon je dit direct in safari gebruiken.. ook Netflix...
Reputatie 7
Hallo allen!

Ik heb een update van de Ziggo GO Developers gekregen:

• Na de Apple Update wordt de benodigde Silverlight plugin niet meer ondersteund.
  • Het is mogelijk om te kijken via de Firefox en/of Chrome browser.
  • We werken eraan om Safari weer te ondersteunen. Maar dat dat wel even zal duren!

Er komt dus weer ondersteuning voor Safari, jullie betrokkenheid in dit topic heeft daar een grote rol bij gespeeld. Dank daarvoor 🙂

Uit de communicatie van de Ziggo GO Developers blijkt duidelijk dat bepaalde techniek onder de motorkap volledig moet worden omgebouwd. Vragen over details en vragen over wanneer Safari precies weer werkt kunnen we helaas niet beantwoorden.
Reputatie 7
Waarom zeg ik slaapkamer zonder replay tv? Omdat streamen via chromecast/airplay ook niet gaat en Ziggo te beroerd is desnoods een tvOS app uit te brengen.
Hier ben ik het niet mee eens!!
Dit heeft te maken met rechten die Ziggo heeft tegenover de grote bazen van de zenders. Die vinden het niet goed dat er op die manier terug gekeken kan worden en daar kan Ziggo ook niets aan doen. Maar daarom hoop ik natuurlijk wel dat we straks met Apple TV wel kunnen gaan kijken en dat Replay TV ook mogelijk is, net zoals op je telefoon of tablet.
Reputatie 7
Hallo allen!

Ik heb een update van de Ziggo GO Developers gekregen:

• Na de Apple Update wordt de benodigde Silverlight plugin niet meer ondersteund.
  • Het is mogelijk om te kijken via de Firefox en/of Chrome browser.
  • We werken eraan om Safari weer te ondersteunen. Maar dat dat wel even zal duren!
Er komt dus weer ondersteuning voor Safari, jullie betrokkenheid in dit topic heeft daar een grote rol bij gespeeld. Dank daarvoor :)

Uit de communicatie van de Ziggo GO Developers blijkt duidelijk dat bepaalde techniek onder de motorkap volledig moet worden omgebouwd. Vragen over details en vragen over wanneer Safari precies weer werkt kunnen we helaas niet beantwoorden.

Mooi om te lezen Anne H!
Echt super top dat jullie daar dan toch mee bezig gaan. Alleen jammer dat jullie developers daar nu pas aan beginnen omdat Apple al een lange tijd developers updates sturen met wat er allemaal onder de motorkap aangepast gaat worden en zelfs beta stuurt zodat deze er al aan kunnen werken en wanneer de juiste versie uit komt de maker (nu Ziggo) dan ook klaar is om te gebruiken).

Maar goed... Dat even los... Fijn dat het nu toch aandacht heeft en dat Ziggo er mee bezig is. TOP, super bedankt voor het melden in ieder geval.
Reputatie 5
Badge +2
Blij dat de developers zijn wakker geschud en kijk uit naar ondersteuning van Safari 12 :-)
Ziggo gaat btw wel de goede kant op, vooral met de nieuwe 4K decoder met opnames in de cloud 🙂
Reputatie 2
Badge
Er komt dus weer ondersteuning voor Safari, jullie betrokkenheid in dit topic heeft daar een grote rol bij gespeeld. Dank daarvoor :)

Perfect!! 👍

Is het al zover?
Reputatie 7

Is het al zover?
Wanneer het nu niet werkt is het nog niet zover. Helaas lukt het niet om hier updates te geven over toekomstige Safari ondersteuning. Onderstaande een meer volledige quote:

Er komt dus weer ondersteuning voor Safari, jullie betrokkenheid in dit topic heeft daar een grote rol bij gespeeld. Dank daarvoor 🙂

Reputatie 2
Badge
Vragen over details en vragen over wanneer Safari precies weer werkt kunnen we helaas niet beantwoorden.

Dit is wel erg vrijblijvend Anne.

Er zal toch wel iets van een planning zijn, gaat het over weken, maanden of jaren?
Reputatie 7

Vragen over details en vragen over wanneer Safari precies weer werkt kunnen we helaas niet beantwoorden.Dit is wel erg vrijblijvend Anne.

Er zal toch wel iets van een planning zijn, gaat het over weken, maanden of jaren?

Laten we dan zeggen dat het nog jaren duurt.
Dan kan het altijd meevallen als het over een paar maanden al klaar is of over een paar weken en misschien wel over een paar dagen :)

Anne schrijft ook wat hij door krijgt van de betreffende afdeling en daar moet hij het ook mee doen. Hij geeft het dan ook eerlijk door en zegt verder ook geen andere informatie te kunnen verstrekken dan wat hij doorkrijgt. Lastig, dat zeker, maar daar moeten we het denk ik voorlopig even mee doen. Ook ik gebruik safari en baal er vast wel van!
Reputatie 2
Badge
Dan kan het altijd meevallen als het over een paar maanden al klaar is of over een paar weken en misschien wel over een paar dagen :)

Het gaat hier over betalende klanten met een redelijke vraag, niet over een IT hobby project.

Voorlopig werkt het nog niet.
Reputatie 5
Badge +2

Vragen over details en vragen over wanneer Safari precies weer werkt kunnen we helaas niet beantwoorden.Dit is wel erg vrijblijvend Anne.

Anne schrijft ook wat hij door krijgt van de betreffende afdeling en daar moet hij het ook mee doen. Hij geeft het dan ook eerlijk door en zegt verder ook geen andere informatie te kunnen verstrekken dan wat hij doorkrijgt. Lastig, dat zeker, maar daar moeten we het denk ik voorlopig even mee doen. Ook ik gebruik safari en baal er vast wel van!

Vergeet niet dat je wel een rot prijs mag blijven dokken terwijl je alleen maar MINDER krijgt... stel.. normaliter kost een brood bij jouw lokale supermarkt 2 euro.... ineens wordt de prijs 4 euro... maar let wel; je kan hem in jouw regio alleen daar kopen.
Wordt jij dan nog steeds vrolijk?
Vergeet niet dat zelfs de kleinere concurrenten T-Mobile het nog vele malen beter doen... alleen jammer dat de snelheid van het internet te laag is.... en dat is ook de reden dat Ziggo tegen het openknabbelen van de kabel is...
Op zich wel bizar dat de 2e browser in wereldwijd marktaandeel niet ondersteunt wordt.
Het is überhaupt raar dat bepaalde browsers “niet ondersteund” worden, terwijl iedere moderne browser er in principe best mee uit de voeten kan. Dat is een Ziggo keuze, om een browser detectie te doen en dit voor sommige niet te ondersteunen.
Reputatie 7
Het is überhaupt raar dat bepaalde browsers “niet ondersteund” worden, terwijl iedere moderne browser er in principe best mee uit de voeten kan. Dat is een Ziggo keuze, om een browser detectie te doen en dit voor sommige niet te ondersteunen.
Dat laatste ben ik niet helemaal mee eens.
Het is Apple z'n keuze om de Safari browser aan te passen en pot dicht te gooien met allemaal beveiligingen. Goed natuurlijk, want je wilt allemaal veilig op internet rond kijken. Alleen moet Ziggo nu een extensie gaan aanleveren die ze nog niet hebben.

Ben het wel eens dat Ziggo dit waarschijnlijk al had moeten weten en hier eerder aan had moeten beginnen zodat we dan nu gewoon via Safari hadden kunnen kijken. Maar ja, dat is nu niet gebeurd en nu is het maar afwachten 😞
Reputatie 7
We zouden die 2e browser liever wel ondersteunen! Op dit moment lukt dat helaas niet omdat Safari technisch gezien afwijkt van andere browsers. We zijn bezig met een aantal vernieuwingen en verwachten dat Safari dan ook weer te gebruiken is. Concreter kan ik niet worden helaas. Iedereen kan onze dienst gebruiken via een andere browser. Bijvoorbeeld de nummer 1 uit het lijstje van Swetsenegger. Deze is ook voor jullie gratis beschikbaar.

Ik kan me zeker voorstellen dat het vervelend is dat je je verplicht voelt om andere software op je computer te installeren. Aan de andere kant denk ik dat de meeste techneuten onder jullie al andere browsers geïnstalleerd hebben (dit kan ik mis hebben!). Voor hen die dat niet hebben: Wat houd je tegen? Waar zit precies de frustratie? Die info ga ik zeker terugkoppelen naar de ontwikkelaars.
Reputatie 7
Hoi @Anne H Ziggo
Ik wil even ingaan op het laatste deel van je bericht:
Zeker zal mij niets tegen houden om een 2e en/of 3e browser te starten. Echter, als groot bedrijf zoals Windows en Apple verwacht ik van Ziggo wel dat deze het gewoon doen. Dit zijn toch DE grote computer merken die er op dit moment te koop zijn en dan is het wel een beetje vreemd dat Safari geen goede ondersteuning heeft.

Was het nu een merk waarvan je eerst moet nadenken en dan zegt, Oh ja... dat bedrijf, dan snap ik dat jullie daar niet zoveel mee kunnen en/of willen doen. Maar Apple met Safari, dat is toch best groot en daar kan Ziggo wel wat meer aandacht aan besteden.

Maar goed, dat is mijn idee, kan goed zijn dat jullie en/of anderen hier anders over denken.
Het probleem zit, als ik me goed herinner, in de DRM support door een Browser als
je aan HTML5 Video Playing doet.
Die van Microsoft Browsers, Chrome en Firefox wordt wel ondersteund.
Die van Apple/Safari (nog) niet.
https://castlabs.com/resources/drm-comparison/
Let ook op wat de Silverlight plug-in doet bij Safari.

Let er verder op dat de trend in het gebruik van Chrome up is en die van Safari enigszins down. Apple gebruikers stappen dus ook over op Chrome.
Hoe lang is Safari nog een goede tweede?
Eerdere link:
https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers
Ik vind het overigens onterecht dat Liberty Globel wel nog aandacht besteed aan typische Microsoft Browsers en sinds de invoering van HTML5 Video Playing niet meer aan die van Apple. Begrijpelijk is het wel wegens het Silverlight alternatief, maar dat doet er minder toe, als dat niet goed meer goed zou blijken te werken..
Han
Reputatie 7
Safari is een hele goede browser!!
En Apple zorgt voor hun gebruikers zodat ze geen vervelende websites openen en/of vreemde dingen binnen krijgen via Safari. Alleen maar goed, al zeg ik het zelf. En volgens Apple zou er al een half jaar geleden gecommuniceerd zijn naar ontwikkelaars dat Safari aangepakt zou gaan worden. Dan is het toch tijd om daar iets aan te doen als ontwikkelaar!

Maar goed, deze discussie zal nog lang door gaan, ben ik bang voor.
Het gaat vaak niet over of iets wel of niet goed is.
Meer over marktpenetratie.

Toen alles nog afhankelijk was van de Silverlight Plug-in was het model heel simpel.
We ondersteunen alleen Microsoft DRM van die Plug-in.

Bij de overstap naar HTML5 Video Playing is gekozen voor:
  • Microsoft DRM- dat was er al
  • Support toevoegen voor de DRM-aanpak van Chrome en Firefox (groot marktaandeel)
  • Safari laten voorthobbelen met Silverlight Plug-in = Microsoft DRM (klein marktaandeel)
Dat kan ik op zichzelf wel volgen.

Gr Han
Reputatie 7
Het maakt mij niets uit... Het moet gewoon werken, linksom of rechtsom. Hele verhalen over wat nu wel de aanpak is of juist wat men nu niet doet. Safari is best een grote speler op de markt, ik zie het bij verschillende websites met Google Analytics ook en dan is het vreemd waarom Ziggo daar dan niet in doorgaat en/of z'n best doet. Misschien liggen we daar wel op 1 lijn maar hoe dan ook, het maakt me niets uit, doe er iets aan!!

Ik kan me persoonlijk best ergeren dat ik een andere browser moet pakken om het te kunnen gebruiken. Daarom doe ik dat ook al niet meer en gebruik ik alleen nog mijn iPad of iPhone. Verder geen ZiggoGoTV meer voor mij, jammer maar het is niet anders.
Het gaat vaak niet over of iets wel of niet goed is.
Meer over marktpenetratie.

Toen alles nog afhankelijk was van de Silverlight Plug-in was het model heel simpel.
We ondersteunen alleen Microsoft DRM van die Plug-in.

Bij de overstap naar HTML5 Video Playing is gekozen voor:
  • Microsoft DRM- dat was er al
  • Support toevoegen voor de DRM-aanpak van Chrome en Firefox (groot marktaandeel)
  • Safari laten voorthobbelen met Silverlight Plug-in = Microsoft DRM (klein marktaandeel)
Dat kan ik op zichzelf wel volgen.

Gr Han

Ik was wat te kort door de bocht met mijn stelling dat het met alle moderne browsers moeten kunnen werken. Zodra je over digital rights management begint, begint het gelazer inderdaad. Ik dacht dat we daar wel uit de kinderschoenen waren. Not.

Toen alles nog silverlight was, was het ook drama imho. Inmiddels heeft Ziggo (en miscrosoft zelf al eerder) dat gelukkig verlaten, zodat het ook weer op linux werkt. 🤓
De way-to-go is natuurlijk een standaard voor dit soort dingen, en daar is de w3c ook mee bezig, alleen gaat het allemaal blijkbaar minder snel dan ik dacht. Er werd namelijk in 2013 al over gesproken.....
https://www.w3.org/TR/encrypted-media/

Het denken in "alleen ondersteuning voor alleen grote marktaandelen" is een slecht argument. Zo klein is het aandeel safari niet. Bovendien moet je juist naar standaarden streven, zodat alles uitwisselbaar blijft. Stel je voor: iedereen verplicht naar Chrome (Huiver).
Het denken in "alleen ondersteuning voor alleen grote marktaandelen" is een slecht argument. Zo klein is het aandeel safari niet. Bovendien moet je juist naar standaarden streven, zodat alles uitwisselbaar blijft. Stel je voor: iedereen verplicht naar Chrome (Huiver).

Mee eens. Ik begrijp de oorsponkelijke consideraties van Liberty Global vanuit hun manier van kijken, maar schreef ook:
Ik vind het overigens onterecht dat Liberty Globel wel nog aandacht besteedt aan typische Microsoft Browsers en sinds de invoering van HTML5 Video Playing niet meer aan die van Apple. Begrijpelijk is het wel wegens het Silverlight alternatief, maar dat doet er minder toe, als dat niet goed meer zou blijken te werken.

Silverlight is vlgs mij al jaren dood en dat vraagt op termijn om ellende, die in het geval Safari opgelost zou moeten worden door 'gewoon' HTML5 Video Playing toe te staan met Apple DRM. IMHO, maar wie ben ik en het zal best lastig zijn dit voor elkaar te krijgen. Er is vooral aan de Server kant het e.e.a nodig!

Reageer