Ziggo GO op al je apparaten

Toon eerste bericht

237 Reacties

Reputatie 7
Badge +12
@GastonM,

misschien hier iets aan ? https://developer.apple.com/safari/technology-preview/

Succes
@GastonM @Anne H Ziggo

Anne: "Safari is op dit moment geen koploper wat HTML5 betreft"
Link: https://html5test.com/results/desktop.html
Dit zegt niet zo veel.
Support van HTML5 varieert nu eenmaal per Browser. Dit gaat slechts over een telling.
Wat zit er wel in en wat niet t.o.v de W3 standaard, is veel belangrijker.

Interessant is bv sinds wanneer het HTML5 video Element support heeft.
Zie:
https://caniuse.com/#search=video
En click op 'Show All'.
Dan kun je zien dat Safari vanaf 2009 support daarvoor heeft.
De precieze support kan in detail verschillen tussen Browsers.
Dat is ook gebruikelijk. Zie echter niet in dat Safari
iets essentieels zou missen op dit punt. Het kan iets geheel anders zijn, maar wat dan?

Het is dus opvallend dat de Web Versie van Ziggo Go, thans nog de
Silverlight Plugin nodig heeft binnen Safari.
Voor de uitbreng van de huidige HTML5 versie, was die nog bij elke Browser nodig.

Netflix heeft kennelijk ook een fallback naar Silverlight voor Safari.
Link van Anne: https://help.netflix.com/nl/node/22822
Bij de system requirements ter voorkoming van Silverlight,
wordt genoemd: OS X 10.10 Yosemite or newer OS.
Conclusie: HTML5 video in Safari is sinds de Yosemite release in 2014,
voor NetFlix geen issue meer.

Wat doet Youtube eigenlijk binnen Safari?
Bij de (vroege) introduktie van HTML5 Video Playing, gebruikten zij een fallback naar
hun traditionele Flash Video Player, waarvoor een Adobe Flash Browser plugin nodig is.
Kan me niet voorstellen dat dit nog steeds nodig is onder Safari op een 'moderne' Mac.
Verwacht dus HTML5 Video Playing bij Youtube onder Safari.
Wie kan hier iets over zeggen?

Waarom dan nog steeds de huidige situatie met Ziggo Go onder Safari?
Is die echt noodzakelijk en waarom?
Dat is giswerk, waar ik me niet aan waag.

Gr Han

Anekdotische noot.
Bij de uitbreng van de IPAD1 (2010) weigerde Steve Jobs daarop een third party Video Player te gaan ondersteunen. Flash niet, laat staan Silverlight.
"We hebben nu HTML5 Video Playing en dat moet genoeg zijn".
Dit leverde veel rumoer op, maar hij gaf daarmee ook een stevige push aan de implementatie van HTML5 Video Playing in de wereld van Web Browser ontwikkelaars.
Hij zou zich in zijn graf omdraaien, als hij wist dat Silverlight
nog nodig is voor de Ziggo Go Player onder Safari op een Mac.
Reputatie 4
Badge +5
@hanh
Volgens mij is niet het support voor html 5 maar de support voor digital right management.

DRM mozilla

Extract:
In general, Widevine is supported by Firefox, Chrome, and Opera, PlayReady is supported by IE/Edge, and FairPlay is supported by Safari.

Misschien sla ik de plank mis.
@jarielcapitain
Zou best kunnen. Gaston had het er ook al over. Weet het niet.
Hield wel een slag om de arm.
"Het kan iets geheel anders zijn, maar wat dan?"
Kom ik ff goed weg.😉
Gr Han
Reputatie 7
Lekker inhoudelijk leesvoer @hanh! #LekkerBezig dus :)

Safari is op dit moment niet geschikt voor ons video systeem. DRM is natuurlijk een onderdeel van dat videosysteem. Ik krijg niet los of het specifiek met DRM heeft te maken. In het verleden is de omzetting naar HTML5 wel meerdere keren uitgesteld in verband met DRM issues, dat heeft dus een hoge prio bij alles wat we doen. Onze leveranciers verwachten dat ook.

Als hij zou Googlen naar "desktop browsers market share" dan draaide hij meteen weer terug denk ik. Safari (specifiek op desktops) is heel rap een niche product aan het worden, best jammer!

Als hij zou Googlen naar "desktop browsers market share" dan draaide hij meteen weer terug denk ik. Safari (specifiek op desktops) is heel rap een niche product aan het worden, best jammer!

Hier heb je een sterk punt!
Dat zal ook kunnen meespelen voor de baas over ontwikkeling om
niet tot het gaatje te gaan een evt specifiek Safariprobleem met DRM
op te gaan lossen (zoiets kan vaak wel, maar wat kost het?).

Zover ik begrijp volgen vrijwel alle Browsers de Google/Chome DRM-aanpak.
M.u.v van Microsoft- natuurlijk. Die doet het anders en Apple/Safari ook.
Ik kan zo het wel begrijpen dat IE/Edge van Microsoft wel aandacht krijgt en Apple/Safari niet of minder.
Gr Han
Dat Safari wellicht niet de meest moderne browser is wat betreft de ondersteuning van de nieuwste HTML5-standaarden is bekend. Het gaat echter niet alleen om ondersteuning, maar ook om de algemene ervaring. Safari is niet alleen zuiniger dan Chrome en/of Firefox, maar biedt ook integratie met andere Apple-apparaten. Overigens komt Safari de laatste tijd prima mee met nieuwe functies en vooral de bèta's hebben bijna evenveel ondersteuning voor HTML5 als de laatste versie van Firefox en Chrome.

Als het probleem ligt bij het feit dat Safari slechts een verouderde versie van Encrypted Media Extensions ondersteunde, dan biedt de nieuwste Safari 11.2 bèta (Safari Technology Preview 57) wellicht soelaas. Dit is namelijk te lezen in de release notes: "Enabled the modern EME API by default". Ik hoop toch echt dat er binnenkort Safari-ondersteuning komt voor Ziggo Go (zonder Silverlight natuurlijk, dat weiger ik even hard als Flash te installeren op mijn Mac), alleen al vanwege het feit van de Picture in Picture-functionaliteit van Safari.
Reputatie 7
Wij zijn ook benieuwd naar de ontwikkelingen bij Safari, GastonM! 🙂
Reputatie 2
Badge
Ik hoop toch echt dat er binnenkort Safari-ondersteuning komt voor Ziggo Go (zonder Silverlight natuurlijk, dat weiger ik even hard als Flash te installeren op mijn Mac), alleen al vanwege het feit van de Picture in Picture-functionaliteit van Safari.

Inderdaad, hopelijk snel Safari ondersteuning!
Badge
Waar blijft HTML5 ondersteuning voor Safari?
Reputatie 2
Nog steeds geen html5 voor safari?
Badge
Ook in de laatste versie van Safari (Version 12.0 (14606.1.32)) werkt ziggogo.tv nog steeds niet. Dit is de Safari versie die meekomt met MacOS Mojave.
Nog steeds Silverlight nodig. Really??!?!?
Reputatie 2
Silverlight is op Mojave zelfs niet meer installeerbaar
Silverlight is op Mojave zelfs niet meer installeerbaar
In de volgende versie van Safari (12, die waarschijnlijk deze of volgende week uitkomt) zal de ondersteuning van NPAPI-plugins worden gestopt, wat betekent dat het niet meer mogelijk is om Silverlight te installeren. Gebruikers die dus updaten naar de nieuwste versie van Safari of macOS 10.14 Mojave zullen dus géén Ziggo Go meer kunnen gebruiken binnen Safari. Tevens lijkt het erop dat Safari 12 ondersteuning gaat bieden voor de nieuwste versie van EME (Encrypted Media Extensions), waardoor eigenlijk niets meer Safari-ondersteuning in de weg zou moeten staan.
Zodra Safari 12 uit is worden Ziggo Go-kijkers dus gedwongen om een andere browser dan Safari te gebruiken. Dat lijkt me geen al te beste gebruikerservaring voor de gemiddelde Mac-gebruiker. Wat gaat Ziggo hieraan doen?
Reputatie 2
Badge
Ziggo, dit is inmiddels een jaar geleden (26 juli 2017):

"Safari (op termijn zal er wel de juiste ondersteuning zijn voor onze HTML5-player, het is nog onduidelijk wanneer)"
Reputatie 1
Badge +1
Safari 12 is net al uitgekomen voor macOS 10.13 (High Sierra) en 10.12 (Sierra). Iedereen met een geupdate Mac kan sinds vandaag dus geen gebruik meer maken van Ziggo Go in Safari.
Reputatie 7
Beste Ziggo, ook hier last van Safari :(
Kan geen ZiggoGo.TV meer kijken omdat die vervelende Microsoft Silverlight geïnstalleerd moet worden en als je dat doet dan kan je het nog niet starten. Wat gaan jullie aan doen?

macOS 10.13 (High Sierra) en 10.12 (Sierra)
Reputatie 1
ook hier probleem na automatische safari update 12.0 : wilde voetbal kijken vraagt die om silverlight dus geïnstalleerd en werkt niet !??

Versie 12.0 (12606.2.11)
Waarom moet ik als ik wat terug wil kijken naar google chroom?
Ik heb een Mac en wil die zo standaard mogelijk houden dus werk ik met Safari.
De app Zilverlight werk niet met High Sierra
Reputatie 7
Laten we hopen dat Ziggo hier snel mee aan de slag gaat. Want er zijn best nog veel mensen die een Apple device hebben en hier mee werken. Dus please, laten ze er snel iets aan doen.
Reputatie 7
Hallo Allen!

De wijzigingen die Apple aan Safari heeft gedaan pakken niet fijn uit voor jullie zeg! Gelukkig kun je altijd een browser die we wel ondersteunen gratis installeren (Chrome of Firefox). Daarmee kijk je weer helemaal prima naar Ziggo GO 🙂 Bovendien heb je dan Silverlight helemaal niet meer nodig. 2 vliegen in 1 klap!

Dit staat nu op onze website over wat mogelijk is met Ziggo GO

Heb je een Mac, of een laptop of computer met Windows? Je kijkt ziggogo.tv in de meestgebruikte browsers met onze nieuwe HTML5-player.
  • Chrome
  • Firefox (vanaf versie 52)
  • Microsoft Edge
  • Internet Explorer 11 (alleen met Windows 10)

Safari staat niet (meer) in dit rijtje met ondersteunde browsers voor Ziggo GO. Ik heb de developers op de hoogte gebracht van de geluiden die jullie hier laten horen.

Het topic startende artikel van Jesse suggereert een jaar geleden wel dat Apple Safari op termijn gereedmaakt voor onze HTML5-player. Dit lijkt niet meer te gebeuren. Ik probeer hier meer informatie over te los te krijgen.
Reputatie 7
Hoi @Anne H Ziggo,
Ik begrijp dat jullie alternatieven aandragen om wel Ziggo Go TV te kunnen bekijken. Maar het is natuurlijk wel zeer kwalijk dat iemand die een Apple Mac heeft dan maar moet afwijken van zijn standaard browser en een alternatief moet kiezen.

Wanneer gaat Ziggo al deze mensen tegemoet komen en zorgen dat het gewoon werkt? Net zo vervelend als wanneer je op een iPhone of iPad de community wenst te gebruiken en een reactie schrijft, dat is gewoon een groot probleem. Ik kan er echt niet bij waarom Ziggo daar niet iets meer moeite voor doet en dan eens gaat kijken wat er aangepast zou kunnen worden (excuus als jullie er wel moeite voor doen, maar dat zie ik dan niet).

Het komt misschien nu wel zeer aanvallend over maar zo bedoel ik het natuurlijk niet. Maar ik begrijp gewoon echt niet dat ik nu verplicht ben om een andere browser te installeren. Waarom werkte het zondag nog wel en maandag niet meer? Daar kan toch een oplossing voor gevonden worden?

In ieder geval bedankt voor de info en we zullen het er de komende tijd maar mee moeten doen 😞
Reputatie 7
Hallo EnergieBoy,

Ik heb mijn stukje bewust wat zakelijk geschreven om geen valse hoop te wekken. Het laat wel eerlijk de stand van zaken zien.

Door je laatste bericht begrijp ik de frustratie die leeft iets beter. Dank daarvoor! Het gaat dus om een zeer geliefde browser en nu 'moet' je opeens een andere browser gebruiken vanaf exact het moment dat Apple een browser update heeft gedaan 😞 Dit gevoel van dwang is niet onze bedoeling, wij hebben dit niet zo gepland.

Het probleem met de iPad en iPhone en de problemen met het schrijven van reacties is in de nieuwe interface staat los van dit topic. Er zijn een zeer klein aantal meldingen. Wij hebben de problemen hier meteen proberen te reproduceren op diverse iOS devices, maar kunnen de geschetste problemen niet vinden. Er is wel een bug melding gemaakt bij de leverancier van onze forum software, zij gaan het onderzoeken en oplossen. Ik heb begrepen dat je hierover al privécontact hebt met een andere Moderator.
Reputatie 7
Dank @Anne H Ziggo voor je bericht.
Zoals je zegt, dat met de iPad en iPhone staat los van deze topic maar ik moest even mijn frustratie kwijt. Dan pak je dingen ook mee die er eigenlijk niets mee te maken hebben en die al in onderzoek zijn. Maar het geeft wel aan dat het best vervelend verloopt allemaal en dat je als Apple fan moeite moet doen om Ziggo Go TV te kunnen kijken en ook nog eens last hebt met de community. Dan gaan de haren nog meer omhoog staan :)

Laten we niet hopen dat we als niet windows of Android gebruikers gestraft gaan worden voor het gebruik van een geweldig ander apparaat 🙂 😛
Reputatie 2
Badge
Maar het is natuurlijk wel zeer kwalijk dat iemand die een Apple Mac heeft dan maar moet afwijken van zijn standaard browser en een alternatief moet kiezen.

Precies!! ☹

Reageer