Beantwoord

Ziggo GO geeft ten onrechte aan dat ik buiten Europa ben


Sinds enkele weken kan ik Ziggo Go niet meer gebruiken. Hij meldt: deze video kan niet buiten Europa worden weergegeven, welke zender/programma het ook is.
Uiteraard zit ik gewoon lekker thuis in NL. Of ik nu de app op de iPad gebruik, op mijn mobiel of via de browser op mijn laptop, dat maakt niet uit. De verdenking rust dan al snel op de router. Toch heb een NL IP adres van Ziggo (via WHOIS)
De helpdesk heeft wat geprobeerd, maar uiteindelijk werd mij verteld dat ze het probleem kennen, maar niet kunnen oplossen. Hoogst onbevredigend, het is ook nog service waarvoor ik betaal middels mijn abonnementskosten.
icon

Best beantwoord door Mark Ziggo 28 februari 2019, 12:49

Update: Er zijn meedere klanten in de regio Den Haag die dit probleem (hebben) ervaren. De IPv6 prefix die door de router in het modem wordt uitgedeeld staat qua locatie verkeerd geregistreerd. Verschillende ranges zijn al hersteld, maar nog niet alle.

Heb je hier ook last van? Meld het alsjeblieft in dit topic!

Edit 9-5: Vermeld je meteen je IPv6-adres erbij? De eerste 4 blokken zijn voldoende.
Ga naar www.whatismyip.com, kopieer het IPv6 adres en plak deze in je reactie. Verwijder alles na de 4e dubbelepunt. Fictief voorbeeld: 2001:b100:a700:0:(alles hierna verwijderd)
Bekijk origineel

55 Reacties

Hallo Bert,

Gebruik je een VPN-verbinding met een publieke VPN Provider?
Zo ja, dan kan het Ip waarvandaan je Ziggo Go gebruikt buiten Europa liggen.
Zet VPN dan uit of kies een VPN-Server in Europa, evt NL.
Omdat je hier niets over vermeldt is mijn uitgangspunt overigens dat je dit niet gebruikt.

Dan wordt je externe Ziggo Ip ten onrechte als een Ip buiten de EU gezien.
In dit geval moet Ziggo je probleem gaan oplossen bij de dienst die bij Ziggo Go gebruikt wordt om de Geo lokatie van het Ip te bepalen.
Dat is:
https://www.maxmind.com/en/geoip2-precision-demo
Je kunt de al dan niet goed vastgestelde lokatie van je externe Ip daar zelf checken.
Bekijk eerst je externe Ip bij: https://www.whatismyip.com/ .
Als daar naast een IPv4 address ook een IPv6 address staat, dan is dat IPv6 address het adres dat wordt gebruikt voor Connectie met Ziggo Go.
Check niettemin in dit geval ook de lokatie van het IPv4 address.
Wat zijn de uitkomsten?
NB als je plaatjes wilt laten zien (graag!), maak dan je externe adressen deels onleesbaar ivm privacy.

Er komt bij elk Topic een Community Moderator langs. Die kan een eventueel benodigde wijziging door Ziggo voor je in gang zetten.
Laat even weten of het inderdaad om een extern Ziggo Ip gaat, dat het probleem met de Geo lokatie geeft.
Dan zal ik een Moderator een alert geven iets sneller langs te komen voor hulp.
Als je niks verkeerds ziet met de lokatie bij je tests, wat ik niet verwacht, dan zullen we het probleem verder moeten gaan onderzoeken.
Gr Han

Mijn bron. Vergelijkbaar gevalletje in Spanje:
https://community.ziggo.nl/ziggo-go-96/ziggo-go-werkt-niet-via-internet-in-spanje-34089
Beste Hanh,

Ik gebruik inderdaad geen VPN. Ik heb je raad opgevolgd en de geolocatie gecheckt bij www.maxmind.com, en inderdaad geeft deze dienst op dat mijn ip adres zich in de Verenigde Staten zou bevinden! Via whatismyip.com blijkt dat mijn ipv4 en ipv6 wel bij Nederland horen. De schermprints hierbij. Erg bedankt voor je hulp en reactie, hoop dat ik zo een stapje dichter bij de oplossing ben.

Ok. Het is duidelijk. Heb een alert gegeven aan het Moderatoren Team.
Het is nu even wachten tot er een langskomt om dit te gaan afhandelen.
Ik verwacht a.s. maandag.
Gr Han
Reputatie 7
Hoi @bert_67, welkom op onze Community! Dit probleem gaan we hoe dan ook fixen en daarbij ik heb nog een paar vraagjes.

Soms gebruik je een VPN of proxy zonder dat je het zelf doorhebt. Log eens in op je modem, meteen op de eerste pagina onderaan vind je een lijst met "gebruikers".
Is het IPv6 adres van jouw verbonden apparaat daar exact hetzelfde als het IPv6 adres wat je ziet op whatismyip.com?

Zijn de adressen verschillend? Dan zit je toch achter een VPN- of proxy-server waardoor Ziggo GO niet werkt.

Zijn de adressen exact gelijk? Dan is de database van Maxmind niet up-to-date, stuur me in dat geval een privébericht met je klantgegevens. Dan ga ik eens informeren welke afdeling verantwoordelijk is voor het doorgeven van deze ip-informatie.
Beste Mark,
Het antwoord op de vraag of het IPV6 adres van mijn verbonden apparaat (laptop) het zelfde is als Whatismyip.com aangeeft is ja en nee. In de modem zie ik dat mijn laptop 3 verschillende IPV6 adressen krijgt, 1 daarvan is het zelfde als op Whatismyip. (de derde in het rijtje).
Een verklaring hiervoor heb ik niet, misschien heeft het te maken dat mijn laptop verbinding kan maken met 3 AP's: de router zelf, de range extender die ik ook gebruik en de omvormer van mijn zonnestroominstallatie, die een eigen AP heeft waarop ik een enkele keer inlog om problemen te verhelpen.
Overigens heb ik probleem met de Ziggo Go ook op andere apparaten.
Afbeelding van modem:

Right. Meer Ipv6 adressen voor 1 apparaat is op zich niet raar.
Zo zit de IPv6 wereld nu eenmaal in elkaar. Het kan ook nog zo zijn dat je Router oude, inmiddels inactieve, toewijzingen in de lijst laat staan. Is eigenlijk niet helemaal ok, kun je vinden, als de status van het adres er niet bij staat (aktief/inaktief).

De prefix (= beginstuk van het address) is telkens hetzelfde.
Er is er 1 die exact overeenstemt met het address dat je ziet bij:
https://www.whatismyip.com/
Dat is wat Mark wil weten & dat is dus zo.
Ziggo moet iets gaan doen aan de registratie van Ziggo adressen bij de provider die de tests doet of een IPv6 address wel/niet in de EU ligt voor Ziggo Go.

Gr Han

Noot. Het is ietsie beter een stukje van 'jouw' IPv6 prefix vanaf 2001: af te dekken dan het einde van het adres voorbij de prefix.
Dit is subtiel technisch geneuzel, waar ik wel iets over kan uitleggen, als je dat wilt. Hoe dan ook: Voortaan zo doen.
Reputatie 7
Beste Mark,
Het antwoord op de vraag of het IPV6 adres van mijn verbonden apparaat (laptop) het zelfde is als Whatismyip.com aangeeft is ja en nee. In de modem zie ik dat mijn laptop 3 verschillende IPV6 adressen krijgt, 1 daarvan is het zelfde als op Whatismyip. (de derde in het rijtje).

Dat is normaal gedrag hoor, hieruit kunnen we concluderen dat je geen proxy of VPN gebruikt!

Ik doe een aantal aannames. Dat wij wel een wijziging hebben doorgegeven m.b.t. dit ipv6 blok, want andere databases plaatsen dit ipv6 adres wél in Nederland. Maar dat de database die wij voor Ziggo GO gebruiken die wijziging nog niet of niet goed heeft verwerkt.
Deze database wordt bij mijn weten wekelijks geupdated. Gezien het feit dat dit probleem al weken speelt verwacht ik niet dat dit spontaan opgelost wordt (hopelijk heb ik het mis).

Ik weet niet wie er binnen ons bedrijf verantwoordelijk is voor het doorgeven van zulke ip-wijzigingen, maar daar gaan we naar op zoek.
Reputatie 7
Update: Er zijn meedere klanten in de regio Den Haag die dit probleem (hebben) ervaren. De IPv6 prefix die door de router in het modem wordt uitgedeeld staat qua locatie verkeerd geregistreerd. Verschillende ranges zijn al hersteld, maar nog niet alle.

Heb je hier ook last van? Meld het alsjeblieft in dit topic!

Edit 9-5: Vermeld je meteen je IPv6-adres erbij? De eerste 4 blokken zijn voldoende.
Ga naar www.whatismyip.com, kopieer het IPv6 adres en plak deze in je reactie. Verwijder alles na de 4e dubbelepunt. Fictief voorbeeld: 2001:b100:a700:0:(alles hierna verwijderd)
Reputatie 7
Hey @bert_67, ik zie dat de storing is afgemeld. Werkt Ziggo GO ook weer bij jou thuis?
Hallo Mark,

Ik heb het net geprobeert met de app op de iPad, maar helaas krijg ik nog steeds de melding dat de video buiten europa niet beschikbaar is
Reputatie 7
Hm, ik ga er opnieuw acheraan!
Dank!
Reputatie 7
Zo te zien staat de registratie nu goed Bert, alles weer OK met Ziggo GO thuis?
Hallo Mark,
Ziggo Go doet het weer! Jij en hanh heel erg bedankt voor jullie hulp.
Mooi zo. Heeft ff tijd gekost, maar het is opgelost.
Han
Bij mij hetzelfde probleem, na update van de app ivm nieuwe next box.
soms doet hij het wel, en soms niet... heeft mij in ieder geval de eerste 20 minuten van nederland duitsland doen missen 🙁
Moet Ziggo nu voor iedere klant de Ip adressen gaan comtroleren ? Dat gaat dan nog wel even duren denk ik.
Hopelijk wordt het snel opgelost.
groet
Marcel
Mijn geolocatie is gewoon in nederland
dus wel apart dat de app zegt dat ik niet in de eu ben.
Ook mijn serie kan ik niet verder kijken.
wie lost het op voor me ?
Groet
Marcel
Reputatie 7
Badge +35
Dat zal een Ziggo moderator waarschijnlijk gaan doen op dit klant helpt klant forum.
Zij komen vrijwel iedere werkdag langs in ieder topic. @MarcelloDiWeirdo
soms doet hij het wel, en soms niet...
..........
dus wel apart dat de app zegt dat ik niet in de eu ben.

@MarcelloDiWeirdo
Dit wijkt wat af van het oorsponkelijke probleem in dit Topic.
Daarbij doet de App het helemaal niet omdat het Ip ten onrechte voortdurend als eentje buiten de eu werd gelokaliseerd.

Kun je je Ip's checken in beide situaties?
Hou ze achter de hand voor een Mod die je komt helpen.

Gr Han
Reputatie 7
Hi @MarcelloDiWeirdo, raar dat het de ene keer wel en de andere keer niet werkt... Dat is inderdaad anders dan het probleem wat in de regio Den Haag speelde.

Welke ip-adressen heb je volgens whatismyip op het moment dat het niet werkt en welke ip-adressen heb je op het moment dat het wél werkt? Deze adressen kun je in een privébericht aan mij doorsturen, dan kan ik het binnen het bedrijf escaleren naar de juiste afdeling.

Je kunt zelf ook al checken of de locatie van de gevonden adressen klopt via de database van Maxmind.
Zie bijlage:
Dit is wifiadres op mijn werk in Rotterdam
collega’s lukt het wel met oude app... ik niet meer nadat ik nextbox heb thuis en de app is gekoppeld daaraan.
Groet,
Marcel

reactie duurde even omdat ik login kwijt was en je niet meer terug kon vinden
Reputatie 7
Erg vreemd! Laten we uitzoeken of dit een account-/apparaatprobleem betreft. Kun je eens met jouw account inloggen op een ander apparaat (bijvoorbeeld die van een collega waarop het wel werkt)?

Als het met jouw account dan niet werkt weten we dat het een accountprobleem is.
Werkt jouw account wel op het andere apparaat, dan moet het een apparaatprobleem zijn.
zojuist nog eens mee bezig geweest nadat ik was gebeld door Ziggo. Er werd aangegeven dat ik eens moest proberen om via de website in te loggen in plaats van via de app.
Het resultaat is hetzelfde. Navraag bij onze it`ers vertelde me dat zij eensgelijke problemen hadden met netflix. Zij dachten in het begin ook dat ons ipadres bij een VPN dienst hoorde en hebben dit aangepast. het gaat om ipadres 81.4.65.114
Op whatismyip geeft hij keurig rotterdam aan. Verder kan ik er niets aan doen, dus hopelijk kan Ziggo dit oplossen voor mij.
Groet,
Marcel
Probeer dit eens:
https://support.maxmind.com/geoip-data-correction-request/

In een ander Topic zag ik dat dit kan lukken.
https://community.ziggo.nl/ziggo-go-96/sorry-this-video-is-not-available-outside-your-region-helaas-deze-video-is-buiten-de-eu-niet-beschikbaar-38643#post385507

Het ging daar wel over een IPv6 Tunnel naar een NL IPv6 endpoint via IPv6 Provider Hurricane Electric. Dat is nogal speciaal.
Dit maakt het weer twijfelachtig of het met een verkeerd ingeschat Ziggo IPv6 of IPv4 Ip ook gaat lukken.
@Mark Ziggo ?? Hoe werkt zo'n Request; komt dat ter beoordeling bij Liberty Global of Ziggo terecht? Snap er nog niks van.

Reageer