Vraag

Ziggo GO en alle problematiek rondom afspelen

• 12 oktober 2018
  • 15 Reacties
  • 9754x Bekeken

Ik ben een tijdje aan het worstelen geweest met Ziggo Go. Ik heb geen informatie over Apple hardware aangezine ik die niet heb, maar Android en Windows wel wat.

Ziggo Go wordt op verschillende manieren aangeboden:
  • Via Ziggo Go app op Windows
  • Via Ziggo Go app op Android
  • Via een app op Apple (mag ik aannemen, aangezien ik geen Apple apparatuur heb)
  • Via ziggogo.tv via browsers op alle platvormen (dus de internet site: ziggogo.tv)
  • Via Livebox en CI++ verbinding via internet op de televisie.
Ik heb gemerkt dat er regelmatig storingen zijn geweest. Bandbreedte problemen (elke keer de buffer leeg hebben lopen en dan een ronddraaiend icoontje krijgen) en lag (niet kunnen vinden enkele malen achter elkaar en bij poging 2,3,4, of later gewoon de stream krijgen) op de Ziggo server is een tijd daarvan de oorzaak geweest, na controles op ping en dergelijke heb ik vastgesteld dat de verbinding naar Ziggo stabiel is zonder lag, maar dat de beelden nog steeds corrupt aankwamen bij mijzelf (blokken strepen en uitvallen van de stream soms zonder aanwijsbare reden).

Dit is schijnbaar een tijdje direct het probleem geweest bij de servers, of dat een bandbreedte probleem is intern, gewoon een tekort aan hardware capaciteit of onderhoud of anders is niet te achterhalen. Het is soms dat data zonder lag (vertraging, of vervallen of langzaam of niet verwerken van verzoeken van je apparaat aan het adres van de Streaming Server(s) bij Ziggo) lijkt aan te komen en dat de stream nog steeds corrupt is.

Toch heb ik ook gemerkt dat de serverkwaliteit opgepoetst is, tijdelijk zijn 4k en HD streams vervangen geweest voor lagere kwaliteit streams en de meeste afleveringen waar ik problemen mee had lijken meest weer stabiel.

Toch heb ik nog problemen met
  • De app op windows. deze is op zijn best gezegd niet goed stabiel en buffert niet genoeg waardoor er problemen ontstaan, het wegvallen van 1 blokje levert grote problemen op. dit komt door de keus van het soort stream... uitsluitend de wijzigingen worden doorgegeven dus als 1 wijziging niet klopt zijn veel frames erachter corrupt. dit lijdt tot blokjes of strepen, in sommige applicaties worden corrupte beelden vervangen door groene vlakken.
  • De compatibiliteit met internet browsers. De noodzaak voor Silverlight en Internet Explorer geeft problemen op Windows 10 waar de oude IE browser is vervangen door Microsoft Edge. Deze geeft zeker geen Edge aangezien deze niet compatibel is met Silverlight . De noodzaak voor Java geeft soms ook problemen. Silverlight wordt ook niet of niet volledig ondersteunt in Mozilla Firefox (beperkt) en Google Chrome (moet toestemming voor gegeven worden en dan is het nog steeds slecht werkzaam) onder Opera is de functionaliteit ook beperkt. Dit geeft onnodig problemen. Dit is niet zo relevant op android. toch merk ik hier ook betere en slechtere resultaten op verschillende browsers, de app doet het vaak nog het beste op mijn telefoons en tablets
  • De stabiliteit van de streams gedurende PrimeTime (zeg 17:30-23:30) s'avonds is niet zo vanzelfsprekend. Het is te merken dat On Demand TV en Streams-Diensten invloed hebben op de bandbreedte. Het wegvallen van enkele of meerdere blokjes veroorzaakt problemen. Dit persisteerd omdat de buffering van noch de Applicaties noch de internet browsers dit aankan. Dit is een probleem in de applicaties en in de site, dat waarschijnlijk met minimale ingrepen een aanpassingen verholpen kan worden. Dit is merkbaar op alle apparaten die streams kunnen ontvangen en afspelen.
Wat kan ik als gebruiker doen?

1. PC & Browser: Gebruik op windows 10 de Internet Explorer browser... Ik hoor jullie zuchten,... Het is ook niet mijn favoriete keus... Maar Silverlight werkt het beste met Internet Explorer. Vergeet niet Silverlight te instaleren op je PC als je het gebruikt. De standaard windows 10 browser werkt slechter of niet. Sommige third party browsers (Firefox , Chrome, Opera, Safari blokeren Silverlight als ongewenste software. Vooral Chrome geeft veel problemen.)
  2. Apps: Download afleveringen als je weet dat je zal kijken gedurende drukke periodes, doe dit bij voorkeur buiten de drukke periodes. PrimeTime (zeg 17:30-23:30)
  3. Algemeen: Kijk op rustige momenten.... Ja... Soms kan ik s'ochtends probleemloos kijken en merk ik wanneer scholen uitgaan en TV's (streams) aangaan. En ik merk ook dat mensen naar bed gaan.
  4. Algemeen: Beseffen dat trending streams meer belast worden dan de wat oudere.
  5. Algemeen: Zien dat voornamelijk 4K streams en HBO streams hier het meeste last van lijken te hebben.
  6. Bekabelde internet verbindingen (Ethernet kabels) gebruiken i.p.v. Wifi of 4G
  7. (zie 6) Als het niet anders kan dan toch bij Wi Fi verbindingen 5 Ghz gebruiken I.p.v. 2.4Ghz
  8. (zie 6) Als het niet anders kan dan toch bij Wi Fi zorgen dat je op een andere band zit dan je buren op 2.4 en 5 ghz Wifi
  9. (zie 6) Zorgen dat je niet te veel streams tegelijkertijd afspeelt in huis (ZEKER NIET allemaal tegelijk via VIA WIFI!)
  10. (Zie 9) Beseffen dat als je je eigen WiFi verbinding overbelast dat je vaker collisions krijgt (dwz. pakketjes data verzonden via wifi signalen die elkaar storen doordat ze tegelijk worden verzonden op dezelfde band, vb: als er een Tv , 2 telefoons tegelijkertijd aan het streamen zijn dan zijn veel Wifi-verbindings protocollen daar slecht op berekend en storen ze elkaar) en dat die informatie overnieuw moet worden aangevraagd. Ook pushed data van apps (bv. Whatsapp, Mail, SMS) kan dit veroorzaken.
  11. Routers kunnen maar een bepaald aantal apparaten tegelijkertijd van data voorzien. Dit is afhankelijk van de protocollen van de wifirouters. Sommige protocollen zijn gewoon niet (meer) geschikt voor meerdere apparaten...
  12. De snelheid van een wifiverbinding neemt af met de afstand tot de router, EN de hoeveelheid storing van apparaten op 2,4 Ghz en 5 Ghz in de buurt (dus routers van buren, maar ook mobiele telefoons, tablets, laptops, magnetrons, draadloze (vaste)telefoons , babyfoons (= heel erg, zeker met beveiligde streams die van band swappen), beveiligingscamera's, en alle onzin die je er bij krijgt aan wifi controlled apparaten, zoals thermostaten, koelkasten en keukenapparaten.... Ook repeaters en boosters kunnen problemen geven....
Conclusie is dat er problemen zijn, dat 60% van de posts in deze thread daar mee te maken hebben dat iedereen hetzelfde typt en dat de remedie is afhangt van veel factoren
o.a
  • servers,
  • spelers (browsers, apps)
  • platform (windows, android)
  • tijd van de dag (primetime is het druk met mer fouten)
  • de wens om iedereen te voorzien van maximale kwaliteit.
  • De hoeveelheid eigen bandbreedte en bezetting van eigen wifiverbindingen als die onderdeel zijn van de communicatie.
Oplossingen liggen mijns insziens in
  • Buffering
  • Eenvoudigere oplossingen wat betreft apps
  • Meer capaciteit (bandbreedte is niet allen een probleem van Ziggo, maar bij veel aangesloten apparaten ook van jezelf. zie ook beneden)

Ik heb het middel abonnement 200/20 Mbit down/up ,

De Ziggo router die ik heb kan maximaal 2x 150 Mbit aan over WiFi.
Effectief heb ik ongeveer 54-96 Mbit per band afhankelijk van weer en storingen
Dat is 1, tot misschien 2 streams via WiFi, via kabel haal ik maximaal 8 streams,

Er zijn veel betere routers, met een betere multiband Wifi router zou ik die 8 streams ook kunnen halen. Maar dan moet ik daar ook in willen investeren.

Dat is de samenvatting van al mijn ervaringen en informatie dioe ik nu heb weten te verzamelen. Ik hoop dat er wat zinnigs tussenstaat.

15 Reacties

De Android app is ook niet OK. Hiervoor geen suggesties, interessant genoeg deed die het vanmorgen goed genoeg om een aflevering te kijken, dus dit valt onder bandbreedte...
Badge +11
@PaxV Je leest op dit forum op dit moment veel problemen met Ziggogo, zowel in de browser als apps op tablets en dergelijke. Ook ik heb hier last van, met blokken of stoppen van beeld, waarbij het geluid gewoon doorloopt. Dat is een Ziggo probleem, wat voor zover ik weet nog niet echt opgelost is, tenminste dat heb ik hier nog niet gelezen.

Silverlight is door Microsoft allang afgeserveerd en de Ziggogo player heeft die ook helemaal niet meer nodig, gelukkig. De player is nu gebaseerd op HTML5. Met Firefox, zonder plugins moet je gewoon ziggogo kunnen kijken op windows 10. Ik weet niet met hoeveel mensen in huis jij streams tegelijk kijkt, maar voor je je WiFI plattrekt moeten dat er toch wel een aantal zijn. Daar zou ik niet direct het probleem zoeken, tenzij je geen goede Wifi ontvangst hebt.
Een capaciteitsprobleem bij de Ziggo servers kan ik me nog voorstellen, volgens mij kijken steeds meer klanten via die apps.
Je punt 11 snap ik niet helemaal, wat voor protocollen bedoel je?
Reputatie 7
Badge +26
Ten eerste complimenten aan PaxV

Hier komen alleen de klanten met problemen. De overgrote meerderheid heeft die niet en zie je dus ook niet hier. Als alles goed gaat ga je dat natuurlijk ook niet melden.
Ik erken echt wel dat er dingen niet goed gaan, maar dan is het toch ook nog vaak eigen apparatuur, onkunde of te hoge verwachtingen.
Protocollen,

Wifi kent verschillende standaarden deze werden oorspronkelijk genummerd naar een code
"IEEE 802.11" , met een letter of letters als achtervoegsel

802.11
802.11 b
802.11 a
802.11 g
802.11 (draft) n
802.11 ac

Snelheden varieren veel. Mijn moeder heeft nog een cisco wifirouter staan die kunen 4k streams niet aan. (blauw kastje, voor sommigen die goed in Southpark zitten hetzelfde kastje in de aflevering "Over Logging" (S12 E06)) dat is een oude 802.11 b/g router) de 802.11 b standaard ondersteaunt maximaal 11 Mbit/ seconde , niet genoeg voor 720p en hoger bij nagenoeg perfecte ontvangst. de 802.11g standaard (54 Mbit) is in theorie wel in staat tot het verzenden van 4K streams , alleen binnen een heel kleine straal... In de praktijk zijn deze dingen ouderwets en door de meesten afgeschreven, maar ze zijn eigenlijk toch nog te vinden...

Zelfs de 802.11 (draft) n standaard kan soms problemen geven vanwege het feit dat zeker de oudere routers meestal maar op 1 band tegelijk verzonden, zelfs al werd de theroretische snelheid van 130 tot 150 Mbit/sec genoemd. storing zeker op de lage banden zorgen regelmatig voor een te lage snelheid om 4k streams te kunnen doorgeven. Hiervoor is ongeveer 15-25 Mbit/sec nodig. Lag, het weer en bovengenoemde andere factoren (in OP) kunnen dit goed verprutsen. Nieuwere routers gebruikten meerdere banden (meestal 2 op 2,4 Ghz en 2 op 5 ghz), en hebben minder problemen met goede stabiele en continue doorvoer.

802.11 ac ,zeker bij multiband routers, is nu de beste standaard. Helaas brengt het ook nadelen: met het gebruik van meerdere (tot 😎 banden simultaan in het 5 Ghz gebied zorgt het voor meer verkeer en dus ook meer drukte op zeker frequenties. Zelfs de relatief lage afstand die met 5Ghz gehaald kan worden stuit bij 802.11 ac soms op problemen zeker in appartement gebouwen (ja, flats dus).

Wifi 6 is nu geimplementeerd ik ben niet ver genoeg op de hoogte om hier nog commentaar op te geven.

---------------

Wat betreft Silverlight, Ik ben aangeraden dit te installeren door de Ziggo helpdesk... ik hoor en zie dit nog regelmatig langskomen.... Als alle streams falen is de Internet Explorer stream meestal degene die ik nog het langste kan volgen,geen enkel benul waarom.

Als het niet nodig was waarom raden ze het dan aan??? Misschien nog een andere server set? Ik heb absoluut geen idee.

----------------

Al met al is het interessant.

Ik heb ook gemerkt dat niet alle afleveringen slecht lijken te zijn, sommige zijn nog steeds corrupt. Als ik terug denk aan de tijd dat ik wel eens een filmpje download-de (da's heel lang geleden) dan doen mij deze dingen vaak denken aan slechte headers.

Het zomaar terug willen vallen in een aflevering (dus midstream) in primetime is ook lastiger dan gewoon de aflevering opnieuw starten. Ik heb dan ook bij afleveringen die ik normaliter gewoon kan starten problemen. Dit zou dus te maken kunnen hebben met dropped packages aan het begin van de herstartende stream.
Windows 10 app is drama. Heeft minstens 5 minuten nodig om op te starten.
Android app op m'n nieuwe Galaxy tablet is ook waardeloos, niks als haperingen en een beeld alsof je 20 jaar terug in de tijd gaat..
En dan om de haverklap foutcode 243. Of de melding "je hebt een abonnement nodig om dit te kijken"
Begin terug te verlangen naar glasvezel van KPN.
Heb al jaren het duurste abonnement van Ziggo. En dan zo'n drama app..
Reputatie 7
Badge +35
Welk modem heb je in gebruik? @JohanW68
Welk modem heb je in gebruik? @JohanW68
Hoi, ik heb de ConnectBox.
Verder dik tevreden over dit modem.
Upload gaat over de 40 Mbps heen.
Download dik over de 500 Mbps heen.

Alleen de Ziggo Go apps zijn bagger, hiervoor had ik glasvezel van KPN, en die tv app was ook niet altijd koek en ei, maar deze van Ziggo is echt drama.
Ik heb de Windows 10 versie net geklokt met opstarten. 1 minuut en 35 seconden voor het eerste beeld tevoorschijn komt..

En dit op een snelle pc met vaste 1Gbps verbinding.

Groeten,
Johan.
Reputatie 7
Hallo iedereen! Werkt de Windows 10 app bij iedereen weer goed? Ik lees hier ook nog een tip om de app weer werkend te krijgen. We doen ons best, mocht er in de toekomst weer een issue zijn dan kun je gelukkig altijd (tijdelijk!) van de browser versie gebruik maken 🙂
Reputatie 7
*Meerdere berichten in topic verwijderd wegens schenden huisregels en off-topic*
Badge +11
  • De compatibiliteit met internet browsers. De noodzaak voor Silverlight en Internet Explorer geeft problemen op Windows 10 waar de oude IE browser is vervangen door Microsoft Edge. Deze geeft zeker geen Edge aangezien deze niet compatibel is met Silverlight . De noodzaak voor Java geeft soms ook problemen. Silverlight wordt ook niet of niet volledig ondersteunt in Mozilla Firefox (beperkt) en Google Chrome (moet toestemming voor gegeven worden en dan is het nog steeds slecht werkzaam) onder Opera is de functionaliteit ook beperkt. Dit geeft onnodig problemen. Dit is niet zo relevant op android. toch merk ik hier ook betere en slechtere resultaten op verschillende browsers, de app doet het vaak nog het beste op mijn telefoons en tablets

1. PC & Browser: Gebruik op windows 10 de Internet Explorer browser... Ik hoor jullie zuchten,... Het is ook niet mijn favoriete keus... Maar Silverlight werkt het beste met Internet Explorer. Vergeet niet Silverlight te instaleren op je PC als je het gebruikt. De standaard windows 10 browser werkt slechter of niet. Sommige third party browsers (Firefox , Chrome, Opera, Safari blokeren Silverlight als ongewenste software. Vooral Chrome geeft veel problemen.)

Huh? Silverlight is door Microsoft allang in de ban gedaan, en IE staat ook op omvallen. Dat moet je echt niet meer willen gebruiken.
Het is echt niet zo dat de ziggogo.tv alleen via IE met Silverlight werkt. Silverlight is allang niet meer nodig, gelukkig. Ziggogo.tv werkt out of the box in de meeste browsers. Ik gebruik notabene vivaldi (leuke browser!) op linux en heb geen enkel issue met ziggogo.tv. Volgens mij maak je het nodeloos ingewikkeld. Pak een moderne browser en surf naar ziggogo.tv. Inloggen en kijken.

https://community.ziggo.nl/ziggo-go-96/hij-is-er-de-html5-player-voor-ziggogo-tv-19775
Reputatie 1
Badge
Hallo iedereen! Werkt de Windows 10 app bij iedereen weer goed? Ik lees hier ook nog een tip om de app weer werkend te krijgen. We doen ons best, mocht er in de toekomst weer een issue zijn dan kun je gelukkig altijd (tijdelijk!) van de browser versie gebruik maken :)
Die werkt niet veel beter
Reputatie 1
Badge

Huh? Silverlight is door Microsoft allang in de ban gedaan, en IE staat ook op omvallen. Dat moet je echt niet meer willen gebruiken.
Het is echt niet zo dat de ziggogo.tv alleen via IE met Silverlight werkt. Silverlight is allang niet meer nodig, gelukkig. Ziggogo.tv werkt out of the box in de meeste browsers. Ik gebruik notabene vivaldi (leuke browser!) op linux en heb geen enkel issue met ziggogo.tv. Volgens mij maak je het nodeloos ingewikkeld. Pak een moderne browser en surf naar ziggogo.tv. Inloggen en kijken.

https://community.ziggo.nl/ziggo-go-96/hij-is-er-de-html5-player-voor-ziggogo-tv-19775

Alleen jammer dat daar ook de volgende issues periodiek de kop op steken en de kwaliteit van de dienstverlening continu onderuit halen (dus net zo slecht als de app en wij maar betalen):
  • Stream gestopt en bij herstart begint van vooraf aan (echt super irritant op een commerciele zender en 0 garantie dat ie niet op hetzelfde punt opnieuw eruit knalt)
  • Audio en video lopen niet synchroon vanaf het begin danwel geleidelijk aan terwijl je kijkt
  • Pauzeren / hervatten werkt niet
  • Interferentie tussen de webviewer en de ziggogo app, blijkbaar is hier geen strikte scheiding tussen en als je een stream op de app hebt gepauzeerd en de app sluit en verder wilt kijken via web -> vergeet het maar
  • Login problemen
  • Capacitieve problemen dat Ziggo onvoldoende capaciteit heeft om de vraag in te kunnen vullen (deze wordt overigens wel beter!)
Nog vervelender is dat ik gemiddeld over 3 jaar dan 2 keer week een incident moet melden.
Wat ik hier uit leer is dat Ziggo je als klant helemaal niet wilt helpen en eigenlijk alleen je geld wil.
Zo leerde ik vandaag voor het eerst dat incidenten die je via facebook meldt niet echt worden opgepakt. Daar zitten alleen maar verkopers (die je dat dus ook niet vertellen maar gewoon liegen als ze zeggen dat ze je melding doorzetten)

Tot slot het ergste:
In 2016 had ik Ziggo getipt om analytics in hun producten op te nemen.
Dan kan Ziggo zelf zien wanneer er iets niet goed gaat en daar kan Ziggo dan ook meteen alle technische details bij vermelden. Dit is het beste wat je als dienstverlener momenteel kan doen om zicht te krijgen op de online dienstverlening en deze verbeteren.
Veel lof van Ziggo ontvangen, maar als ik vraag of het er al in zit dan blijft het stil...
Met firefox en op een mac laptop werkt Ziggo GO nog steeds niet stedds de melding datde video niet afgespeeld kan worden. Balen gelukkig werkt Canal plus redelijk goed, maar dat betaal ik wel terwijl Ziggo GO in mijn abonnement zit maar ja als het niet werkt kom je ook niet veel verder. Ziggo doe e r iets aan.
Nou ik kijk ziggogo altijd via mijn pc maar waarom steeds dat buffering word er zo moe van elke keer als ik film/sport of wat dan ook wil kijken staat het steeds stil zie ik buffering en dan helemaal geen beeld
Hallo,wij hebben sinds 2 weken Fox voetbal eredivisie en sinds 1 week een nieuwe modem,kunnen geen voetbal kijken op de laptop,Ziggo Go, want na enkele minuten begint buffering ( stilstaand beeld ,zoeken ,zwart beeld dan wel weer voor enkele minuten,heb nog geen wedstrijd goed kunnen kijken ) wie heeft de oplossing,kan ook aan de laptop liggen ????,
Groet Harrie

Reageer