Ziggo Go App en Ziggogo.tv



Toon eerste bericht

190 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Wat het nu nog kan zijn is:
a) de router (icm DHCPv6) blijft steeds nieuwe IPv6-adresconfiguratie op het WIfi netwerk aanbieden (lokaal probleem)
b) de fysieke wifi verbinding klappert en daarom wordt dhcp steeds opnieuw aangeroepen (lokaal probleem)
c) de uplink vanaf de router naar de rest van de wereld is niet stabiel. (geen lokaal probleem). Lijkt me onwaarschijnlijk , aangezien de pings (als ze het doen) gewoon allemaal doorkomen.
EDIT: d) er staat nog een device adressen/configs uit te delen, bijv. DHCPv6/routeradvertisements? ....nee toch.. het was toch een "kale" omgeving?


d) is het zeker niet

Maar verder vind ik het vreemd dat het meest voor de hand liggende niet genoemd wordt.
Immers als beide connectboxen vreemde (onmogenlijke) DHCP settings weergeven (DHCP leasetijd = 0, router advertisement lifetime van 3 seconde, configuratievelden die niet muteerbaar zijn terwijl dat wel hoort), dan denk je toch logischerwijs allereerst aan een corrupte configuratie file?

Dat is toch gewoon optie a?!


Die dan door Ziggo ook in de tweede connectbox is gepushed, zodat die exact dezelfde vreemde zaken/gedragingen vertoont.

Nou, je hebt toch inmiddels al een tweede profiel gekregen? Dat manifisteert zich waarschijnlijk in een nieuwe config-file? @Mark Ziggo Weet jij dat?

Probeer eens ping -4 -t en ping -6 t naar de v4 resp v6 adressenvan www.facebook.com? Dus sla DNS-resolving eens over bij je testen.... wat gebeurt er dan?

En wellicht kun je de ipconfiguratie vwb DNS-servers van je omgeving even met een screenshotje hier plaatsen (voorzichtig.. niet je eigen ipv6-adressen in het screenshot opnemen)
@Jbr67
Vlgs mij is het wachten op een goed DS-Lite profiel of een overstap naar IPv4.
Ik ben er niet van overtuigd dat troubleshooten door ons van het huidige profiel zin heeft.
Wat de Ziggo network engineer nog voor zinvols kan doen, kan ik niet overzien.
Gr Han
Reputatie 5
Badge +3
@Jbr67
Vlgs mij is het wachten op een goed DS-Lite profiel of een overstap naar IPv4.
Ik ben er niet van overtuigd dat troubleshooten door ons van het huidige profiel zin heeft.
Wat de Ziggo network engineer nog voor zinvols kan doen, kan ik niet overzien.
Gr Han

T is al laat.. toch nog een reactie. Ik deel je mening.

Daarnaast: ik ben het hele draadje nog eens doorgeweest en heb het screenshot van die dhcp-v6 instellingen eens goed bekeken. I know: niet muteerbaar.. maar toch.

Wat daarin echt NIET goed is dat de router advertisement lifetime staat op 3 seconden. Dat betekent volgens deze uitleg:
"RA message includes a value called Router Lifetime (in seconds). This value applies to the router's usefulness as a default router. It does not apply to other information contained in the RA message. IPv6 hosts receiving the RA message should install the default route with an expiry time set to the Lifetime. A Lifetime of 0 indicates that the router is not a default router anymore and associated default route should be discarded from host's routing table." [https://support.symantec.com/en_US/article.TECH244214.html]

elke 3 seconden geleerde default route (default gateway) ongeldig wordt. De pc moet dan een rediscovery doen (router sollicitation) en dan opnieuw de default route inleren. Om dan 3 seconden later... etc....
Dit geldt zowel voor SLAAC als DHCPv6-statefull.

Waarom die 3 seconden daar staat heb ik geen idee van ( @Mark Ziggo ..jij?) en ook niet hoe deze te veranderen. Maar het verklaart volgens mij feitelijk volledig het probleem (wegvallende verbinding, soms wel / soms niet ipv6, soms wel soms niet resolving etc).

Volgens mij zijn er nog twee opties over:
- ziggo fixed die 3 seconden (naar een standaardwaarde die veel groter is)
- terugval naar alleen IPv4

CIao,
Jbr67
@Jbr67
Eensmet je betoog over die Router Sollicitations.
Dat deugt niet.
Misschien dat een fix hiervan het hele probleem oplost.
Zou wel mooi zijn.
Of die fix dit doet ????????????????
We zitten diep in de ConnectBox hier.

Laten we afwachten wat Den samen met die Network Engineer gaat doen.
Die moet meer weten dan wij allebei.
Hoop ik.

Gr Han
@Jbr67
Hier nog wat antwoorden/resultaten:

1-
de oude configuratiefile was: internet200_20_nowifi_v6-sip.bin
na het uitzetten van de wifispots is dat: internet200_20_v6-sip.bin
Dus inderdaad een ander profiel (maar kennelijk verder met dezelfde manco's vwb de DHCPsettings...)

2-
ik heb vele malen gepingd met de IPadressen van Facebook (om DNS resolving uit te sluiten).
Dit geeft exact dezelfde resultaten als met de domeinnaam, op zowel IPv4 als IPv6.
IPv4 adres ALTIJD bereikbaar en met reproduceerbaar goede pingresultaten.
IPv6 adres soms wel, soms niet bereikbaar (afhankelijk van opnieuw opstarten).
Indien het IPv6 adres bereikbaar was, leverde dat reproduceerbaar goede pingresultaten.

Opmerkelijk is wel dat indien na opstarten het IPv6 adres niet pingbaar bleek, het (correcte) IPv6 adres wel werd getoond. Dus kennelijk werkte de DNS resolving in dat geval toch (en ook nog correct). Vreemd..., je zou verwachten dat er geen IPv6 adres kon worden getoond omdat er geen sprake is van DNS resolving...

3-
De vraag mbt de IP-omgeving van de DNS-servers kom ik zo op terug.
3- DNSservers

ipconfig /all direct na een (geslaagde of niet-geslaagde) ping naar facebook:



en de DNSserver zoals die in de Connectbox staat:



Het blijkt dat er verschillende DNS servers worden gebruikt, maar dat hoeft toch geen probleem te vormen lijkt mij...
Als je 'niks' uit ping krijgt, terwijl de DNS resolve er wel is, dan kan dit het volgende betekenen:

- host reageert nooit op ping (dat mag en dat moet dan altijd zo zijn!)
- de Route naar de host is tijdelijk niet lekker
In jouw geval is het dus het laatste.

Dat kun je onderzoeken met het Windows tracert commando.
Het beste is dit een tijdje te monitoren.
https://www.pingplotter.com/
Klik Software voor download van Free versie.
Als je een leuk plaatje hebt dan kijk ik mee.
Edit>Copy As image
Paste in bv Windows Paint
Save As
Etc

Gr Han
Nog van belang om te weten:
https://www.pingplotter.com/manual/ipv6_and_ipv4.html
Reputatie 5
Badge +3
3- DNSservers


Het blijkt dat er verschillende DNS servers worden gebruikt, maar dat hoeft toch geen probleem te vormen lijkt mij...

@DenSpike
Hè??? Wat????

Dat zijn de google-dns servers die daar staan! Zowel voor v4 als v6. Op zich is dat geen probleem....MAAR:
hoe komen die parameters daar terecht?????

De connect box kent ze niet volgens mij!

EDIT: zojuist zelf even die ipv6 dns servers van google geprobeerd. Hoe raar ook, die geven overal op terug "no response from server". Maar goed... dat kan te maken hebben met mijn vakantienetwerk hier. EDIT2: inderdaad. Even ingelogd op server thuis. Daar werken de ipv6 dns-en van google wel.

Kun je eens een screenshot doen van de eigenschappen van je IPv6 stack in windows? Staat die op automatisch of handmatig (2x)
Reputatie 5
Badge +3
@Jbr67
Hier nog wat antwoorden/resultaten:


Opmerkelijk is wel dat indien na opstarten het IPv6 adres niet pingbaar bleek, het (correcte) IPv6 adres wel werd getoond. Dus kennelijk werkte de DNS resolving in dat geval toch (en ook nog correct). Vreemd..., je zou verwachten dat er geen IPv6 adres kon worden getoond omdat er geen sprake is van DNS resolving...

Hou in gedachten dat DNS-resolving zowel over v6 als v4 kan werken... dat zou dit kunnen verklaren.
@hanh
Mooie software, dank voor de tip!

Hieronder de resultaten van pingen naar IPv6 adres van Facebook, de 1e en de 2e DNS-server van de Connectbox.
De eerste 3 plaatjes in het geval (na opstarten van de laptop) ping een goed resultaat gaf;
de tweede 3 plaatjes in het geval het pingen "niet mogelijk"was ("Time out by opdracht")

Pingen naar Facebook



Pingen naar 1e DNS-server Connectbox

Pingen naar 2e DNS-server Connectbox



Pingen naar Facebook (ping onmogenlijk)



Pingen naar 1e DNS-server Connectbox (pingen onmogenlijk)



Pingen naar 2e DNS-server Connectbox (pingen onmogenlijk)




Nou, kun je hier nog koffie van maken?
@Jbr67
Ik heb ook geen idee hoe de Google DNS-servers daar kwamen (maar bedenk wel dat ze door het CMD-commando ipconfig /all werden "aangeroepen"; misschien dus een Windows-aangelegenheid??)

Wat bedoel je met "de eigenschappen van de IPv6 stack in Windows"?
En waar kan ik die vinden?
Reputatie 5
Badge +3
@Jbr67
Ik heb ook geen idee hoe de Google DNS-servers daar kwamen (maar bedenk wel dat ze door het CMD-commando ipconfig /all werden "aangeroepen"; misschien dus een Windows-aangelegenheid??)

Wat bedoel je met "de eigenschappen van de IPv6 stack in Windows"?
En waar kan ik die vinden?


Hmmm... het lijkt er op dat je IPv6 stack DEELS handmatig is geconfigureerd....windows tovert er niet zomaar een paar dns-servers bij.

Dat vinden van de eigenschappen van IPv6 gaat via de adapter. Kies via het netwerkcentrum voor "change adapter settings" oid. Kies dan voor je Wifi interface. Kies dan via rechtermuisknop voor properties (admin rechten nodig). Dan voor interprotocol v6 en dan properties (of eigenschappen).
Zie beide screenshots (w10, kan dus er net iets anders uitzien).

Reputatie 5
Badge +3

Nou, kun je hier nog koffie van maken?


Met permissie van @hanh hoop ik......

Wat me opvalt dat de traceroute naar het eerste adres (van je eigen router dus) soms 20% en soms 100% PacketLoss heeft. Voordat er uberhaupt het ziggo netwerk wordt opgegaan.

Het zit m dus in (ook) je lokale verbinding (als ik het goed interpreteer)! En dat past bij dit lifetime van 3 seconden (want die lokale route moet steeds weer opgevraagd en berekend worden).
@Jbr67
Ha, ha. Ga zo door mijn 'zoon'.
Ik heb ook nog wel wat chocola.
Maar het komt uiteidelijk neer op: it really sucks.

Kijk ook eens naar iets heel anders:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/waar-staan-de-ipv6-instellingen-29430/index1.html#post293480
echt iets voor jou.

Gr Han
@DenSpike
Mijn koffie of chocola n.a.v je plots.

--- Ping naar facebook (1e plaatje)
Address
2003:2880:f106:86:face:b00c:0:50fb

Als ik dit hier doe krijg ik exact hetzelfde beeld.
De Route is bekend. De Target host reageert helemaal niet op ping.
Ik denk dat je bij facebook moet zijn, om te kunnen begrijpen
waarom ze dit zo doen.

Wat is het geval?
www.facebook.com kan via DNS diverse IPv6 adressen opleveren.
Daar krijg je er 1 van.
Dat wordt gedaan om de werklast te kunen verdelen over diverse Servers.

Bijgevoegd Plaatje 1 is een plot van:
ipv6:www.facebook.com
Ik zet er ipv6: voor om zeker te weten dat een Ipv6 Route zal worden genomen.
Je begrijp het: ipv4: ervoor geeft je een Ipv4 Route.

Mijn plaatje is een normale plot met een goed resultaat.
Je ziet het: ander Ipv6 address.
NB packet loss bij tussengelegen hops in de Route is geen slecht teken!
Altijd alleen naar de destination hop kijken. Geen Packet Loss daar, dan is het ok.
Het waarom laat ik weg.

--- pingen naar eerste DNS Server (2e en 5e plaatje)
Plaatje 1 ziet er normaal en goed uit. Hier bij mij ook zoiets.
Plaatje 5 boem en ook te verwachten op basis van losse ping tests
Wat ik zou hebben willen zien.
In plaatje 1 dat de boel op zeker moment gaat haperen.
In plaatje 5 dat de zaak op zeker moment gaat lopen.
We hebben het tenslotte over klapperende IPv6 connections.

Daarvoor zijn de plots vermoedelijk te kort.
Je zou op een of andere manier een beeld moeten kunnen krijgen van hoe lang zo'n
IPv6 uitval ongeveer duurt & hoe vaak ie voorkomt.
Dat zou moeten lukken.
Ik testte dit door tijdelijk IPv6 uit te zetten op mijn PC.
Zie mijn bijgevoegde plaatje 2. Het is een plot naar de eerste DNS Server van jou.

Zelfde verhaal voor jouw plots naar de andere DNS Server.

Tot zover,

Han
@DenSpike
Vergat dit.
Jij zou aan de slag gaan met een netwerk specialist van Ziggo.
Is dit al achter de rug of moet dat nog komen?
Gr Han
@hanh
Je bedoelt zoiets als onderstaand?



Gisteren heb ik contact gehad met een specialist van Ziggo.
Na uitleg van het probleem, onze testen en analyses heeft hij tot 2 x toe verschillende configuratiefiles geladen.
Respectievelijk:
internet400_40_v6-sip.bin (gevolgd door kleine reset, dus met behoud van instellingen)
hielp niets (Ziggo Go app werkte niet en de vreemde, niet-muteerbare DHCP-velden bleven)

daarna
internet200_20_v6-sip.bin (gevolgd door grote reset, dus naar fabrieksinstellingen)
hielp niets (Ziggo Go app werkte niet en de vreemde, niet-muteerbare DHCP-velden bleven)

Onduidelijk hoe het nu verder gaat (heb @Mark Ziggo geïnformeerd)

In totaal heb ik nu 4 configuratie files "gekregen" in 2 verschillende Connectboxen.
Mogen we nu aannemen dat het probleem met de vreemde, niet-muteerbare DHCP-velden niet in de configuratiefiles zit?

Dan rest nog slechts de Connectbox (hardware en/of software)
De hardware was in beide gevallen versie 10.
De software was in beide gevallen versie 9.1.116.605

Het is aannemelijk dat de hardware versie niet zo snel wijzigt en dat dus vele Ziggo-klanten deze connectbox hebben.
Als het probleem hardware gerelateerd zou zijn, was dat dus vast wel veel eerder door een klant opgemerkt.

De software van de Connectbox lijkt mij veel sneller onderhevig aan wijzigingen (ook al getuige het software versienummer).
Wellicht hebben nog slechts weinig Ziggo klanten deze softwareversie (ik ben zelf pas Ziggo klant sinds juni en daarmee wellicht de gelukkige om als één van de eersten van deze softwareversie te mogen "genieten")
Het is een wilde gok, maar toch wellicht het onderzoeken waard.
@Mark Ziggo
Zou het mogelijk zijn dat ik een connectbox krijg met een andere softwareversie? (maar dan wel met dezelfde configuratiefile "internet200_20_v6-sip.bin" als ik nu heb)
Reputatie 7
Badge +26
Wellicht even overbodig, maar wie weet: zet je netwerk kaart/adapter eens uit en weer aan. En zorg er voor uit dat deze up to date is. Vermoedelijk niets te maken met het probleem, maar soms zit het in de kleine dingetjes. ...
@Jbr67
Dank, ik had even niet in de gaten dat je de IPv6 configuratie van m'n laptop bedoelde.
Hier is het plaatje:



Ik zie niets vreemds....
@DenSpike
Ok. Vlgs mij begrijpen we elkaar volledig.

Die pingplotter Tip van mij was alleen bedoeld als hulpmiddel
om bekend raar ping gedrag wat langduriger te kunnen bekijken.
Dat is je goed gelukt in je laatste plaatje.
Dan weet je iets meer, maar een oplossing is het niet.

Ik kan me niet mengen in wat jij nu verder nog aan het bekokstoven bent met Ziggo.
De specialist heeft het probleem ook nog niet onder controle kunnen krijgen.
Jij bent voor mij inmiddels ook een specialist op het gebied van Profiles, versies enzo.

Hou me/ons op de hoogte, als je wilt.
Als ik maar iets zie waar ik nog een zinvolle bijdrage aan zou kunnen leveren,
dan zal ik dat doen.
Verwacht eerlijk gezegd van niet.

Succes dus!!!!!!

Gr Han
Reputatie 5
Badge +3
@DenSpike
Vergat dit.
Jij zou aan de slag gaan met een netwerk specialist van Ziggo.
Is dit al achter de rug of moet dat nog komen?
Gr Han


Ik ben inmiddels terug van vakantie en heb ook even deze testen gedaan. Met een verschil.. ik ga met ipv6 niet over ziggo, maar over mijn tunnel bij hurricane electric.

Conclusie:
- facebook.com is 100% bereikbaar over ipv6 (af te toe laat een tussenliggend systeem een pakket liggen, maar is verwaarloosbaar). Gemiddelde latency rond de 20 ms.
- de beide ziggo dns servers zijn tot de laatste hop prima (100%) bereikbaar (gemiddelde latency 30 ms). Maar.. de servers zelf zijn in het geheel NIET bereikbaar.
Reputatie 5
Badge +3
@DenSpike en @hanh

Beide screenshots zijn zeer informatief. Over die ipv6 properties... die staan gewoon goed. Ik heb alleen echt geen flauw idee hoe je dan aan die google-dns servers komt (kwam?)

Dan over die pingplotter (de laatste) naar facebook.com. Drama. Wat een packet loss, en op hoeveel plekken ook wel niet.

En ding valt me HEEL erg op. Die packetloss piek heeft een soort heartbeat... zo'n 5 a 6 keer per minuut.
EDIT: ik zal thuis mijn ra-lifetime ook eens op 3 seconden zetten. Kijken wat er dan gebeurt.....wordt morgen!

Ik hoop dat ziggo wat voor je kan betekenen met die sw update....

Ik volg het ook met veel interesse!

Groet,
Jbr67
Wellicht even overbodig, maar wie weet: zet je netwerk kaart/adapter eens uit en weer aan. En zorg er voor uit dat deze up to date is. Vermoedelijk niets te maken met het probleem, maar soms zit het in de kleine dingetjes. ...

@DenSpike @robbo
Wat Robbo suggereert over die Network Adaptor maakt me erg nieuwsgierig.
Hebben we iets 'simpels' over het hoofd gezien?
Gooi hem eens weg en reboot.
Of is dit te kort door de bocht opgeschreven? Niks doen wat niet duidelijk is.
Zie eerst ook wat volgt.

Het kan zijn......

Dit verklaart niets over het oorsponkelijke probleem, dat er nog steeds
is: Ziigo Go App werkt niet op Iphones en Ipad.

Alle IPv6 tests zijn waarschijnlijk gedaan op 1 laptop.
En dan dat rare met die IPv6 DNS Servers op die laptop.......
Of gebruikte je voor die tests ook die andere laptop?
Die heb je toch ook?

Als je dat nog niet deed: probeer dat eerst maar eens.
Gaan de IPv6 tetsts dan ineens wel goed?
Dan verdient Robbo ......

Etc.

Gr Han

Reageer