Ziggo Go App en Ziggogo.tv

Toon eerste bericht

190 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
"kale"ping (geen switch)

@DenSpike
Top die screenshots. Het meest verbazende is nog wel dat je verbinding naar facebook over v6 superstabiel is! En die ping op basis van v4 werkt niet?? Eh... wat?

Kun je die ping -6 naar facebook eens voorzien van de -t optie. Dan loopt ie oneindig door en kunnen we zien wat er gebeurt bij een eventuele dchp-renew/refresh.
Die Ipv4 ping naar facebook legt een DNS probleem bloot.

Try nslookup www.faceboek.com

Bij mij:
C:\Users\han>nslookup www.facebook.com
Server: dns-resolver1-mnd-anycast.ziggo.nl
Address: 2001:b88:1002::10

Non-authoritative answer:
Name: star-z-mini.c10r.facebook.com
Addresses: 2a03:2880:f106:86:face:b00c:0:50fb
31.13.91.38
Aliases: www.facebook.com
Gr Han
Reputatie 7
@hanh en @Jbr67, jullie hebben gelijk dat Ziggo GO de stream over IPv6 laat lopen.

@DenSpike, ik ga je profiel een klein beetje aanpassen. Kijken of dat resultaat oplevert (binnen 2u)!
@DenSpike e.a.
Wat loose ends.

-- wat doet de web variant van Ziggo Go over IPv6?
Tsja.
@Jbr67 liet ons zien dat de Browser waarme de Ipv6-test werd vertoond
default voor Ipv4 gaat. Het was vermoedelijk de IE. Welnu gebruik dan Chrome eens.
Hou de voorkeur in de gaten bij Browser Default http://ipv6-test.com/
Als die Ipv6 is dan kun je de Web App testen over Ipv6.

Wat er op de IPhones gebeurde met Ziggo Go via de Web Browser, weten we nog niet helemaal.
Ok het werkt, maar hoe?
Kijk dus naar de voorkeur. Als die IPv6 is, dan heeft dat altjd al
over IPv6 gewerkt. Is het IPv4, dan kun je in dit geval ook een andere Browser proberen etc.

-- Wat is er aan de hand
Toen ik het strijdtoneel eerder tijdelijk verliet was de situatie:
- er zijn wat 'dingetjes' met het Modem van de ConnectBox, maar die hebben geen voelbaar effect op het network; moest nog wel even bekeken worden;
- de Ziggo Go App werkt niet op de Iphones; de Web variant wel
- voor de rest leek alles wel ok
- er werd ook nog met enige verbazing gekeken naar de DHCPv6 instellingen van de ConnecBox
Statefull met een niet te wijzigen leasetijd van 0; Apparaten kregen een IPv6 Ip met een normale leasetijd; behalve een ChromeCast; So what?

Je zou zeggen: hier is mee te leven.
Als alles verder goed werkt en de verbinding met de buitenwereld een beetje is opgepoest.
De Ziggo Go App is gek, maar daar komt tzt wel een oplossing voor.

Alles verder goed werkt? Was dat wel zo? Geen idee.

In wat volgde was sprake van een 'klapperende' IPv6 verbinding. Dat moet je niet hebben.
En misschien nog wel meer rare dingen.
Die ping -4 naar www.facebook.com vandaag laat een DNS probleem zien.
Was dat er eerder ook al? Kan je niet weten.

Kortom: duidelijker is het er voor mij niet op geworden.

Ik hoop op een groot succes van de profielwijziging door Mark.

Overbodige opmerking: graag een update Den.

Gr Han
Heren, naar mijn idee blijven we maar langs elkaar heen praten.
Het probleem zit 'm in een brakke IPv6 configuratie.
Zolang die IPv6 configuratie niet werkt zoals die zou moeten werken, kun je geen enkele conclusie of redenatie loslaten op de gevonden effekten/testresultaten.
Let wel: vrijwel geen enkele test die ik heb gedaan leidt tot reproduceerbare resultaten; voorbeelden:

1-
pingtesten naar www.facebook.com (zoals gevraagd door Jbr67):

Soms werkt het wel, soms ook niet.
Geen basis voor het trekken van conclusies.

2-
Wat is de browservoorkeur?

IPv4?

IPv6?

En soms werkt het helemaal niet....

Straks zal ik de vraag van hanh beantwoorden met betrekking tot de nslookup...
@DenSpike
Ok dit is duidelijk.
Wat ik opmerkelijk vind, is, dat wij gedurende een aantal test-dagen daar niet tegenaan mochten lopen. Het toeval heeft ons niet geholpen.
That's all.

EDIT
Laat die nslookup ff zitten tot na de profielwijziging.
Hopelijk is die dan niet meer nodig.

Gr Han
Reputatie 5
Badge +3
Heren, naar mijn idee blijven we maar langs elkaar heen praten.
Het probleem zit 'm in een brakke IPv6 configuratie.
Zolang die IPv6 configuratie niet werkt zoals die zou moeten werken, kun je geen enkele conclusie of redenatie loslaten op de gevonden effekten/testresultaten.
Let wel: vrijwel geen enkele test die ik heb gedaan leidt tot reproduceerbare resultaten; voorbeelden:

Ja, een forum is soms niet zo fijn als direct face-2-face. Inherent aan het medium denk ik.

Het lijkt er op dat je soms WEL een valide IPv6 adres hebt, en soms niet. Je kunt dit controleren door van de betreffende adapter, bijv. direct na de ping-test, het commando ipconfig te geven, en dan te kijken naar de gegevens van je adapter waar je mee aangesloten bent (ipconfig /all geeft nog meer info).

En ook je IPv4 -configruatie van je machine is niet helemaal stabiel lijkt het...

Dit zou allemaal met DHCP te maken kunnen hebben. Om verder te isoleren kunnen die aanvullende tests helpen. Probeer een paar keer n ping (v4 en v6) en daarbij de ipconfig /all.

Of we wachten even op de profielwijziging.😉

groet,
Jos
@hanh
Hieronder een aantal malen de nslookup voor facebook.com
Geen enkele is hetzelfde, dus absoluut niet reproduceerbaar; slechts de conclusie dat de IP configuratie niet in orde is lijkt hier gerechtvaardigd.

De profielwijziging is ondertussen geweest.
Helaas geen positief resultaat: de Ziggo Go app werkt nog steeds niet op mijn iphone en iPad via mijn wifi thuisnetwerk.
Reputatie 5
Badge +3
@hanh
Hieronder een aantal malen de nslookup voor facebook.com
Geen enkele is hetzelfde, dus absoluut niet reproduceerbaar; slechts de conclusie dat de IP configuratie niet in orde is lijkt hier gerechtvaardigd.

Aha, de nslookup geeft ook de voorkeur aan de IPv6 DNS server. En als dan IPv6 niet werkt, werkt DNS over IPv6 ook niet natuurlijk.

Ja, de klapperende IPv6 configuratie van je pc lijkt de boosdoener. Nu nog de vraag hoe DAT komt. We wachten de andere testjes/profielwijziging af....
Reputatie 5
Badge +3
De profielwijziging is ondertussen geweest.
Helaas geen positief resultaat: de Ziggo Go app werkt nog steeds niet op mijn iphone en iPad via mijn wifi thuisnetwerk.

Grr.... maar weer een optie afgestreept. We komen vast en zeker dichterbij....

Naast de ipconfig /all testen is er nog een alternatief. De IPv6 omgeving op je windows 7 machine handmatig zetten..... is wel nauwkeurig werkje, maar kan dhcp uitsluiten/bevestigen als boosdoener.
Nou ja. Zo kan het eigenlijk niet verder.
Dat er consequent over Ip4 iets mis zou gaan zou nog kunnen liggen
aan het so-called DS-Lite NAT van Ziggo waar je ConnectBox mee communiceert over IPv6
met een so-called Tunnel voor IPv4.
Doet er niet toe.

Ook dit is instabiel. 1 keer iets als ik liet zien. Faceboek met 1 Ipv4 en 1 IPv6 address. Zo hoort het. Zou zoiets ook door fouten in het DS-Lite NAT kunnen komen? Sorry, dit is te moeilijk voor me.

Wat nu?

Gr Han

Voor de fijnproever:
https://www.juniper.net/documentation/en_US/junos/topics/concept/ipv6-dual-stack-lite-overview.html
Iets voor jou @Jbr67?
Reputatie 5
Badge +3
Nou ja. Zou kan het eigenlijk niet verder.
Dat er consequent over Ip4 iets mis zou gaan zou nog kunnen liggen
aan het so-called DS-Lite NAT van Ziggo waar je ConnectBox mee communiceert over IPv6
met een so-called Tunnel voor IPv4.

Wat nu?

Gr Han

@hanh en @DenSpike

Ik denk dat IPv4 gewoon goed werkt (doe maar eens een ping -t 8.8.8.8). Maar, DNS-resolving van v4 adressen werkt niet altijd lekker .En dat komt (ook weer) door de haperende IPv6 verbinding (de dns-revolving heeft ook voorkeur voor gebruik van IPv6).

Kortom: ipv6-config rammelt. Continue. Even wachten wat de testjes geven, en anders handmatig die ipv6 config zetten om zaken uit te sluiten.

Wat het nu nog kan zijn is:
a) de router (icm DHCPv6) blijft steeds nieuwe IPv6-adresconfiguratie op het WIfi netwerk aanbieden (lokaal probleem)
b) de fysieke wifi verbinding klappert en daarom wordt dhcp steeds opnieuw aangeroepen (lokaal probleem)
c) de uplink vanaf de router naar de rest van de wereld is niet stabiel. (geen lokaal probleem). Lijkt me onwaarschijnlijk , aangezien de pings (als ze het doen) gewoon allemaal doorkomen.
EDIT: d) er staat nog een device adressen/configs uit te delen, bijv. DHCPv6/routeradvertisements? ....nee toch.. het was toch een "kale" omgeving?

PS. Het houdt wel een aantal mensen bezig zo... 😉
Reputatie 5
Badge +3

https://www.juniper.net/documentation/en_US/junos/topics/concept/ipv6-dual-stack-lite-overview.html
Iets voor jou @Jbr67?

Thanx! Yes, carrier grade NAT voor ipv4 .. yuk. Kun je je eigen servertje thuis met ipv4 niet meer beschikbaar maken voor de rest van de wereld.
@Jbr67
"Kun je je eigen servertje thuis met ipv4 niet meer beschikbaar maken voor de rest van de wereld."
Inderdaad, wel over IPv6, voor de lol.
Dan wordt het echt lachen. Je moet bv voor een Web Server port 80 openzetten voor het Ip
in de ConnectBox IPv6 Firewall.
Zie:
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/ipv6-poortfiltering-voor-eigen-webserver-29348
en ihb de laatste reaktie van ceasar.
Sorry mensen beetje off topic, maar moest het kwijt.

Gr Han
Reputatie 5
Badge +3
@Jbr67
"Kun je je eigen servertje thuis met ipv4 niet meer beschikbaar maken voor de rest van de wereld."
Inderdaad, wel over IPv6, voor de lol.
Dan wordt het echt lachen. Je moet bv voor een Web Server port 80 openzetten voor het Ip
in de ConnectBox IPv6 Firewall.
Zie:
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/ipv6-poortfiltering-voor-eigen-webserver-29348
en ihb de laatste reaktie van ceasar.
Sorry mensen beetje off topic, maar moest het kwijt.

Gr Han

Klopt! Geen forward meer nodig! Heerlijk.. alleen nog filtering. Dat is wel mooi. Maar ja.. je blijft alleen bereikbaar voor mensen die ook v6 hebben.
PS. Heb in het draadje daar ook even gereageerd.
Zodat iedereen op hetzelfde informatie-niveau zit het volgende:
1- dit weekend bij mijn dochter in haar connectbox naar wat instellingen gekeken:
DHCP velden zijn allemaal muteerbaar
DHCP leasetijd staat op 1 week (0 bij mij)
Router advertisement lifetime staat op 86.400 seconden ( 3 seconden bij mij)
Zij heeft een connectbox met een andere Hardwareversie, andere Softwareversie en ander Configuratiebestand (zij heeft ook een ander abonnement 40/4 dan ik 200/20)

2- er blijft spraakverwarring over "de verschillende apps".
Nogmaals herhaal ik dat ik geen gebruik maak van de zgn "Web app" (die is alleen installeerbaar op Windows 10 en ik gebruik Windows 7).
Elke conclusie of redenatie rondom deze "Web app" stoelt niet op feiten, testen, resultaten die ik heb opgeleverd.
Ik gebruik (althans zou ik willen) de Ziggo Go app op mijn iphone en iPad.
Deze Ziggo Go app werkt niet via de wifi van mijn thuisnetwerk, wel via de mobiele verbinding 3G/4G.
Deze Ziggo Go app werkt wel via de wifi van het thuisnetwerk van mijn dochter en zoon.
Tot slot is er nog de website Ziggogo.tv (dit geen dus geen app, maar een normale internetsite)
Deze Ziggogo.tv site kan ik gewoon bekijken via mijn Iphone en iPad dmv de Safari-browser via wifi en/of een vaste internetaansluiting.
3-
Ik heb nu ongeveer 100 x een pingtest uitgevoerd naar facebook.
Met de switch -6.
Met de switch -4
kaal, dus zonder switches
Alle met en zonder de switch -t.
Ze waren alle succesvol met goede responstijden die zeer dicht bij elkaar lagen.
Ipconfig /all leverde telkens dezelfde IPv4 en IPv6 adressen.
Voor nu lijkt de situatie dus stabiel, maar evenzogoed werkt de Ziggo Go app nog steeds niet.....
Reputatie 5
Badge +3
Helder!
Punt 3! De IPv6 config/verbinding is nu dus wel stabiel. Dat is al heel wat! Dat is (veel) verder dan tot nu toe.. wellicht toch die profiel wijziging??? Afwachten nog even....

Blijft dus nu alleen nog over dat op je IOS-devices de app het NIET, en de gewone ziggogo website het wel doet. Sja.. ik zou kunnen vragen hoe het is met android.... maar ik neem aan dat je die niet hebt.

Ik moet het hier bij laten.. heb zelf geen IOS-device icm IPv6 ervaring (en heb uberhaupt weinig verstand van IOS). Het lijkt dat je ios-devices als enige last hebben van die vreemde DHCP opzet. Nog maar een keer rebooten helpt wellicht?? Wellicht zijn er tools om naar je IPv6 setings op je IOS device te kijken.

Succes!

Groet,
Jbr67
Heb nog een groot aantal malen gepingd naar www.facebook.com, echter nu telkens met na opnieuw opstarten van de laptop.
Het blijkt dat dan met grote regelmaat het pingen met de -6 switch misloopt.
Als pingen met -6 misloopt, dan blijft dat ook bij latere pingpogingen mislopen (zolang als ik maar niet opnieuw opstart).
Omgekeerd, als na opnieuw opstarten de eerste pingpoging met -6 goed gaat, dan blijft het bij latere pingpogingen ook goed gaan (zolang als ik maar niet opnieuw opstart)
Onafhankelijk hoe het gaat met pingpogingen met -6, als ik ping met -4 gaat het ALTIJD goed.
Met ipconfig /all blijkt in alle gevallen dat zowel de IPv6 als de IPv4 adressen hetzelfde zijn bij alle pingpogingen (dat dan met uitzondering van het Tijdelijk IPv6-adres dat wijzigt na opnieuw opstarten).

Helaas kan ik Jbr67 dus niet onderschrijven als het gaat om een thans stabiele situatie rondom de IPv6 config/verbinding.

Ook ben ik het niet met Jbr67 eens dat het lijkt alsof alleen ios-devices last hebben van de vreemde DHCP opzet. Er is niet getest met andere devices en dus zou het met Android-toestellen en wellicht zelfs met Windows 10 in combinatie met de "Web app" ook mis kunnen gaan.
Op dit moment dus pure speculatie...

In ieder geval zijn we het zeker wel met elkaar eens dat er ergens in de IPv6 configuratie iets misgaat (en specifiek ergens in relatie tot het IPv6 DHCP-mechanisme).
@DenSpike
"er blijft spraakverwarring over "de verschillende apps".

Die zou er niet moeten zijn. Er zijn Apps en Web Apps.
Ziggo Go via de Web Browser wordt een Web App genoemd.

Het uiterlijke en innerlijke verschill tussen App en Web App is erg dun aan het worden.
Het verschil voor een gebruiker is, dat je een App op je Computer start en een Web App via een URL in je Browser.

Maar hier spreekt een ontwikkleaar van dit soort dingen.
Gebruikte ik toch teveel jargon?

Gr Han
@hanh
Moet je de "web app" installeren op je (bv) laptop met Windows 10, of ga je gewoon met je browser naar een website (die toevallig "ziggogo.tv heet)?
In het eerste geval heb ik het dan over een web app.
In het tweede geval over een internetsite (en zeker niet over een app)
Slechts een fauwe reaktie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Web_application

De Ziggo Go App is een 'computerprogramma' dat je niet in je Browser start.

Zoals gezegd het was mijn fout, die voor de verwarring zorgde.

Gr Han

Wat het nu nog kan zijn is:
a) de router (icm DHCPv6) blijft steeds nieuwe IPv6-adresconfiguratie op het WIfi netwerk aanbieden (lokaal probleem)
b) de fysieke wifi verbinding klappert en daarom wordt dhcp steeds opnieuw aangeroepen (lokaal probleem)
c) de uplink vanaf de router naar de rest van de wereld is niet stabiel. (geen lokaal probleem). Lijkt me onwaarschijnlijk , aangezien de pings (als ze het doen) gewoon allemaal doorkomen.
EDIT: d) er staat nog een device adressen/configs uit te delen, bijv. DHCPv6/routeradvertisements? ....nee toch.. het was toch een "kale" omgeving?

d) is het zeker niet

Maar verder vind ik het vreemd dat het meest voor de hand liggende niet genoemd wordt.
Immers als beide connectboxen vreemde (onmogenlijke) DHCP settings weergeven (DHCP leasetijd = 0, router advertisement lifetime van 3 seconde, configuratievelden die niet muteerbaar zijn terwijl dat wel hoort), dan denk je toch logischerwijs allereerst aan een corrupte configuratie file?
Die dan door Ziggo ook in de tweede connectbox is gepushed, zodat die exact dezelfde vreemde zaken/gedragingen vertoont.

Of gaat mijn redenatie ergens mank?
Reputatie 5
Badge +3
Heb nog een groot aantal malen gepingd naar www.facebook.com, echter nu telkens met na opnieuw opstarten van de laptop.
Het blijkt dat dan met grote regelmaat het pingen met de -6 switch misloopt.
Als pingen met -6 misloopt, dan blijft dat ook bij latere pingpogingen mislopen (zolang als ik maar niet opnieuw opstart).
Omgekeerd, als na opnieuw opstarten de eerste pingpoging met -6 goed gaat, dan blijft het bij latere pingpogingen ook goed gaan (zolang als ik maar niet opnieuw opstart)
Onafhankelijk hoe het gaat met pingpogingen met -6, als ik ping met -4 gaat het ALTIJD goed.
Met ipconfig /all blijkt in alle gevallen dat zowel de IPv6 als de IPv4 adressen hetzelfde zijn bij alle pingpogingen (dat dan met uitzondering van het Tijdelijk IPv6-adres dat wijzigt na opnieuw opstarten).

Ok. Dat is nieuwe info en dat betekent dat de oude conclusies deels de prullenbak in kunnen. Als ik dit zo zie (zeker dat je steeds IPv6 adressen krijgt toegekend) dan begin ik steeds meer aan een DNS-probleem te denken.

(EDIT: maar dat strookt an sich weer niet met oude screenshots)

Is de naam een keer met succes geresolved dan gaat het bij herhaling goed. Is dat mislukt, dan bij herhaling fout. Bij het booten wordt je lokale dns-cache geleegd vermoed ik.

Helaas kan ik Jbr67 dus niet onderschrijven als het gaat om een thans stabiele situatie rondom de IPv6 config/verbinding.

Nee, op basis van deze nieuwe feiten niet idd.

Ook ben ik het niet met Jbr67 eens dat het lijkt alsof alleen ios-devices last hebben van de vreemde DHCP opzet. Er is niet getest met andere devices en dus zou het met Android-toestellen en wellicht zelfs met Windows 10 in combinatie met de "Web app" ook mis kunnen gaan.
Op dit moment dus pure speculatie...

Op basis van de info beschikbaar is manifesteert zich het zich in jouw situatie toch alleen op IOS? Eens, de niet aanwezige apparaten kunnen we niet valideren/weerleggen. Volgens mij heb ik noch gezegd dat het op android noch op W10 goed/fout is.

Reageer