1
Vraag
2
Reacties
Ronhaar

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Wanneer lees ik niet meer: Safari werkt niet met de Silverlight Plugin?

Safari 12 werkt niet met de Silverlight Plugin

Apple bracht Safari 12 voor Mac uit en is daarmee gestopt met ondersteunen van de Silverlight Plugin. Kijk ziggogo.tv via Chrome of Firefox met onze nieuwe HTML5-player. De Silverlight
Plugin installeren is dan niet nodig. 

Ondertussen werken we er hard aan om ziggogo.tv zo snel mogelijk weer beschikbaar te maken via Safari.

 

Deze melding staat er al zeker een half jaar als het geen jaar is .

Vraag is dus, hoe lang wordt er gewerkt dat dat ziggogo.tv  beschikbaar is voor Mac gebruikers, die Safari gebruiken en geen ander browser willen gebruiken .

het is natuurlijke van de gekke, dat ik hiervoor naar  een ander browser moet omschakelen 

 

In afwachting van  

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5738Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Hi @Ronhaar


Welkom op de Community! We zijn nog steeds bezig om ervoor te zorgen dat Ziggo Go wel weer beschikbaar is via Safari echter meer info of een tijdsvak heb ik niet. Ik kan je dus helaas ook niet meer informatie hierover geven. 

Bekijk in context

13 Reacties 13
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Silverlight is allang uitgefaseerd, ook door bouwer Microsoft.

De HTML 5 player zou in mijn ogen met iedere browser gewoon moeten werken. Technisch lijkt me dat geen probleem.

ShelLuser

Level 8
  • 228Posts
  • 10Oplossingen
  • 82Likes

Dit lijkt mij eerder een probleem met jouw Safari installatie (of Safari als geheel) want zoals efok ook al schreef: Silverlight is al feitelijk passe. En wel… ikzelf gebruik zowel Opera als Edge op Windows 10, zonder Silverlight, en ik kan zonder problemen gebruik maken van de website.

Nog sterker: op de smart TV van mijn ouders alsmede mijn eigen smartphone (ofwel: compleet totaal gescheiden van Silverlight) kan ik ook bij de website komen. Niet altijd even geweldig (de browser van de smart tv is niet bepaald snel) maar het werkt…

Ofwel… dit probleem zit 'm echt bij Safari lijkt mij, of bij jouw specifieke installatie.

De reden waarom ik in deze richting denk is omdat ik meer voorbeelden ken van software die plots niet goed op de laatste versies van Apple software werkt. Specifieke audio software die ik gebruik (Komplete 12) werkt niet goed op de laatste versie van MacOS Catalina. Dit is natuurlijk niet gerelateerd aan het Safari probleem maar geeft wel te denken...

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Liberty Global levert geen Video Stream variant met DRM op de Apple manier (Fairplay).

Met de Silverlight Plugin, kon je dit omzeilen, door van wel beschikbare streams met een ander type DRM gebruik te kunnen maken.
Helaas is Silverlight dood. De laatste versie is niet meer compatibel met de huidige Safari.
Safari heeft geen support voor streams met andere DRM dan Apple DRM. 

Advies is dan: gebruik bv Chrome. Die kan wat Safari niet kan.
De diskussie is vervolgens:

  • waarom doet Liberty Global niet, wat Youtube en Netflix wel doen?
  • waarom houdt Apple Safari zo eenkennig?

DRM: https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_rights_management

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23613Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Zowel in Apple Mojave en in Catalina werkt de geïnstalleerd niet in Safari, 1 troost ook niet op Ipad Air, Macbook Air en IphoneXR en dit is inderdaad een Apple probleem. De nieuwste versie van Safari is 13.0.3 maar ook daarin draait het helaas niet.

 

Ik heb wel eens de silverlight plugin geinstalleerd maar ook dan werkt het niet.

 

Hopelijk in de toekomst krijgt dit nog een upgrade en voorlopig ben je afhankelijk van Chrome, Firefox

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
hanh wrote:

Liberty Global levert geen Video Stream variant met DRM op de Apple manier (Fairplay).

Met de Silverlight Plugin, kon je dit omzeilen, door van wel beschikbare streams met een ander type DRM gebruik te kunnen maken.
Helaas is Silverlight dood. De laatste versie is niet meer compatibel met de huidige Safari.
Safari heeft geen support voor streams met andere DRM dan Apple DRM. 

Advies is dan: gebruik bv Chrome. Die kan wat Safari niet kan.
De diskussie is vervolgens:

  • waarom doet Liberty Global niet, wat Youtube en Netflix wel doen?
  • waarom houdt Apple Safari zo eenkennig?

DRM: https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_rights_management

Ik ben persoonlijk blij dat silverlight dood is, en we nu een html 5 player hebben. DRM, tja, ik vind Digital Restrictions Management wel goed gevonden eigenlijk. Apple is eigenzinnig, maar Silverlight (typisch Microsoft ding) was weer een drama op je linux box. Daar zijn we tenminste vanaf. 
Apple is dan wel weer zo’n grote speler dat je dit als provider wel mag ondersteunen.

Ronhaar
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@ allemaal, 

bedankt voor de reacties , 

wel allemaal bekend, maar het gaat mij er voor al  om dat Ziggo de suggestie  doet:  citaat: 

Ondertussen werken we er hard aan om ziggogo.tv zo snel mogelijk weer beschikbaar te maken via Safari.

 

Niet dus, want anders was het al lang geregeld geweest. 

Of schrijft: 

citaat: 

Ziggogo.tv

Wil je meteen naar Ziggo GO kijken in je browser? Ga dan naar ziggogo.tv. Even inloggen en kijken maar.

Ziggo GO in je browser

 

Klopt dus helemaal niets van, zou toch een * moeten staan , behalve browser Safari

 

@webcare,  wat is dus de stand van zaken ?

 

in afwachting van 

 

 

 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5738Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Hi @Ronhaar


Welkom op de Community! We zijn nog steeds bezig om ervoor te zorgen dat Ziggo Go wel weer beschikbaar is via Safari echter meer info of een tijdsvak heb ik niet. Ik kan je dus helaas ook niet meer informatie hierover geven. 

EnergieBoy

Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes

Beetje kort door de bocht om te melden dat ze er niet mee bezig zijn want als ze er wel mee bezig waren dan was het al gemaakt. Persoonlijk ben ik het daar niet helemaal mee eens omdat je niet weet hoe het op de achtergrond werkt. Als je dit wel weet en jij kan het binnen 1 dag fixen, solliciteer dan bij Ziggo aub en fix het voor alle Apple gebruikers. Die zullen je, net zoals ik, dan zeer dankbaar zijn.

Heb wel vaker gesprekken gehad met Ziggo medewerkers en die melden mij dat het niet altijd even makkelijk en snel opgelost is. Zeker niet met Apple, die soms hoge eisen heeft. Waarom andere bedrijven het dan wel kunnen oplossen en/of sneller kunnen, geen idee. Maar voorlopig zit er niets anders op dan te wachten. Laat ik je zeggen dat ik vorige week heb vernomen dat Ziggo het mee bezig is 

Ronhaar
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Mariska Ziggo wrote:

Hi@Ronhaar


Welkom op de Community! We zijn nog steeds bezig om ervoor te zorgen dat Ziggo Go wel weer beschikbaar is via Safari echter meer info of een tijdsvak heb ik niet. Ik kan je dus helaas ook niet meer informatie hierover geven. 

Bedankt voor je reactie @Mariska Ziggo ,  maar geloof je nou zelf wat je schrijft ? 

Dit antwoord is toch niet geloofwaardig, en als ik de reactie van @EnergieBoy  lees, ben ik echt niet de enige die hier over klaag.

Kan je wel een tijdspad geven, hoelang dit nog gaat duren ?

 

Misschien toch iets dat @coax.nl zich hierin gaat bezig houden , 

 

In afwachting van 

 

 

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ff voor de helderheid. Ik vind ook dat er aan dit probleem met Safari iets zou moeten worden gedaan door Liberty Global.

Je kunt natuurlijk wel proberen te verdedigen dat Apple eigenzinnig is of niet belangrijk genoeg voor het gaan aanbieden van Apple DRM via de Liberty Global Servers. Daar ben ik het dan niet mee eens.

Ziegler526

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Silverlight remains available through the Internet Explorer browser. This is available on all current versions of Windows, and will remain available at least until the end of 2021. Unfortunately, the same does not apply to Apple computers.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Wat betreft tijdpad heb ik helaas geen informatie voor je. Meer dan “er wordt aan gewerkt”, is bij ons niet bekend. Vooralsnog is het gebruiken van een andere browser de beste oplossing 🙂 

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23613Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Gelukkig zijn er tot die tijd alternatieven, maar we wachten het af.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic