1
Vraag
2
Reacties
ROTTERDAMNED

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Waarom zoveel hoofdletters in de Ziggo-app en online?

Als ik naar de programma-info van diverse zenders kijk dan valt mij op dat bijna alle titels zijn voorzien van een hoofdletter bij ieder woord!
Voorbeeld: Politie Op Je Hielen Down Under.
Waarom is dit? Is bij mijn weten niet geheel volgens de Nederlandse taal- en letterkunde?
Of wordt dat gedaan om er meer sensatie aan te geven?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14028Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey @ROTTERDAMNED. Het lastige is dat de verantwoordelijkheid hier bij de programmamakers/verzinners ligt.

Stel dat jij een programma maakt/bedenkt met de naam RotterDAMneD, en dit wordt uitgezonden op Veronica (ik zeg maar iets heel willekeurigs), dan zetten wij het programma uiteraard met de naam vol misplaatste hoofdletter in de gids. Dat is immers de naam. Daar hebben wij als Ziggo niets over te zeggen (hoeveel verantwoordelijkheid wij ook willen nemen, hier gaan wij niet over).

Bekijk in context

8 Reacties 8
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Zenders zijn namen en horen juist volgens de Nederlandse taal- en letterkunde met hoofdletters geschreven te worden. En volgens mij geldt hetzelfde voor de programma's.
ROTTERDAMNED
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Evert. dank voor je antwoord maar lees nog even de vraag.... Gaat niet om de zenders gaat om de programma's/uitzendingen waarbij IEDER woord aanvangt met een hoofdletter. Dus (nogmaals) het voorbeeld: (RTL7)Politie Op Je Hielen Down Under
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Sorry, niet helemaal goed gelezen inderdaad. Het eerste gedeelte van mn antwoord kun je dan overslaan, maar dan staat het tweede deel nog steeds als een paal boven water. Het is een naam (van een programma), dat hoort met hoofdletters geschreven te worden voor zover ik weet.
ROTTERDAMNED
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Sorry Evert.... je vat hem geloof ik nog steeds niet?
Als je een titel als Politie Op Je Hielen Down Under dan schrijf je toch "Politie op je hielen Down Under" en niet "Politie Op Je Hielen Down Under".
Of: "Makelaars Met Een Missie" (zinloos gebruik van hoofdletters!)
Dit zijn maar voorbeelden, maar (bijna) alle programma's in de app of web hebben dat vreemde verschijnsel.
Als jongeren van nu al zo slecht in Nederlands zijn (me boek, de meisje) dan doet Ziggo daar kennelijk een schepje bovenop.
Ik wilde dit eigenlijk aan de personen die de content van de app invoeren schrijven maar vondgeen enkele mogelijkheid daartoe in de geëigende Ziggo-contactmogelijkheden.
Dus dan maar via hier iets proberen.
ROTTERDAMNED
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hier kun je ieg nog even ten rade gaan!
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14028Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey @ROTTERDAMNED. Welkom op de Ziggo Community! Sorry voor deze late reactie, je topic was over het hoofd gezien.

Kijkend naar jouw gebruikersnaam hier, weet jij wel het één en ander van hoofdletters ;-). Maar zonder dollen; ik snap je punt. Zelf stoort dit me ook best vaak. Het gaat hier echter over titels van programma's die wij zo aangeleverd krijgen. Als je op Google zoekt naar "Politie op je hielen down under", vind je resultaten allemaal met hoofdletters (Makelaars met een missie, zelfde verhaal). In dit geval ga ik er dus vanuit dat de makers de naam zo gekozen hebben. Ik vind dit persoonlijk ook niet mooi, maar heb er helaas niets over te zeggen :-(.
ROTTERDAMNED
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank nog voor je antwoord Lycke.
Jammer, er moet toch wel iemand binnen Ziggo zijn die de verantwoording voor deze content heeft.
Klakkeloos overnemen wat er via Google of andere bronnen is te vinden wil niet zeggen dat het juist is natuurlijk.
Het zou professioneler ogen en de taalverloedering tegen gaan.
Maar ja, kennelijk wordt daar dus geen prijs op gesteld, of is de eindverantwoordelijke zelf niet geheel op de hoogte van de spellingsregels.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14028Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey @ROTTERDAMNED. Het lastige is dat de verantwoordelijkheid hier bij de programmamakers/verzinners ligt.

Stel dat jij een programma maakt/bedenkt met de naam RotterDAMneD, en dit wordt uitgezonden op Veronica (ik zeg maar iets heel willekeurigs), dan zetten wij het programma uiteraard met de naam vol misplaatste hoofdletter in de gids. Dat is immers de naam. Daar hebben wij als Ziggo niets over te zeggen (hoeveel verantwoordelijkheid wij ook willen nemen, hier gaan wij niet over).
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic