rhobert

Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Beeld en geluid niet synchroon in Ziggo GO

Ik kijk vaak iets via de Ziggo Go app (Windows 10), maar vaak genoeg lopen beeld en geluid niet synchroon. Het geluid loopt dan altijd achter. Ik heb geen bekabelde devices met de app, dus kan niet testen of dat een verschil maakt. Soms is het probleem opeens weg. Opnieuw opstarten app/device maakt meestal geen verschil. Wat zou de oorzaak kunnen zijn en hoe neem ik die weg?

Ik heb de app gereset, maar dat hielp helaas niet.
Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Er zijn over de jaren verschillende storingen geweest, een hoop daarvan zijn opgelost maar nog niet iedereen heeft een 100% synchrone Ziggo GO ervaring.

We krijgen vanuit enquêtes namelijk nog steeds meldingen dat klanten synchronisatieproblemen ervaren in Ziggo GO, maar daarbij ontbreekt een hoop informatie die we nodig hebben om dit probleem verder te onderzoeken.

Daarom bij dezen een oproep:

Ervaar jij nog steeds problemen in Ziggo GO met beeld en geluid wat niet synchroon loopt? Reageer dan in dit topic en beantwoord alle vragen zo volledig mogelijk!

 

  • Probleem bij: live / replay / opname / on demand
  • Modem merk en type: 
  • Apparaat merk en type: 
  • Programma/zender informatie: 
  • Verbonden via: 4G / wifi / utp
  • Dit speelt: altijd / vaak / soms / nooit
  • Treedt het probleem op na een specifieke actie?

Bekijk in context

Pim1955

Level 3
  • 17Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Na maanden “afzien” zijn bij mij de synchronisatieproblemen tijdens replay sinds eergisteren (3-3-2021)  ineens voorbij.

Ik heb app versie 4.30.6-250 in combinatie met een Philips55OLED854/12 smart TV. Ben benieuwd of issue nu eindelijk echt voorbij is...

Bekijk in context

351 Reacties 351
WDo

Level 1
  • 114Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Start je de uitzendingen je vanuit "TV-KIJKEN" of "TV-GIDS & REPLAY-TV"?
Ik kijk niet mbv de app maar mbv de Firefox-browser en het is mijn opgevallen dat bij "live" kijken, de audio en video telkens in één data-bestand (met de extensie .m4s) zijn verpakt en bij een replay-uitzending die vanaf het begin wordt herstart, in twee bestanden: één audio en één video, die na elkaar worden verstuurd en ontvangen. Dat houdt in dat in dat geval audio en video nooit synchroon kunnen lopen.
Waarom Ziggo audio en video uit elkaar haalt en bij een replay-uitzending gescheiden verstuurt, is mij een raadsel.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
WDo schreef: "Dat houdt in dat in dat geval audio en video nooit synchroon kunnen lopen."

Dat kan wel degelijk als de video audio synchronization goed werkt.
WDo

Level 1
  • 114Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Met 2 verschillende data-pakketjes die een paar ms na elkaar worden ontvangen?
En hoe weet mijn browser (Firefox) bij welk videofragment het audiofragment hoort: het vorige of de volgende?
Kan ik de synchronisatie binnen mijn browser aanpassen? Zo ja, hoe?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Nee, die kun je niet aanpassen in je browser, maar er zit een timesync in beeld en geluid en het programma die beiden afspeelt, anders zou het vrijwel nergens goed gaan.
rhobert
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Ik merk het alleen als ik ze via de Replay functie bekijk, zal eens in de gaten houden of het via Kijken ook zo is.

Vandaag de app ook geinstalleerd op iemands Android telefoon en wat opvalt is dat het mis gaat als je hetzelfde bekijkt.

Ook merkte ik dat de app soms probeert te corrigeren, dan herhaalt het beeld zich een second en loopt het een tijdje goed. Maar iets later zijn beeld en geluid weer out of sync.

Browser: nog te testen.
WDo

Level 1
  • 114Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Be rt wrote:
Nee, die kun je niet aanpassen in je browser, maar er zit een timesync in beeld en geluid en het programma die beiden afspeelt, anders zou het vrijwel nergens goed gaan.

Hoe ziet dat er dan uit? Want bij mij gaat het met een replay-uitzending (op mijn pc met een browser) nooit goed.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Er lijkt iets vertraagd te worden, welk antivirus heb je draaien en welke andere blokkers?
WDo

Level 1
  • 114Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Ik heb Avast en Ghostery draaien.
Ik snap niet wat dat er mee heeft te maken want bij "live" kijken lopen beeld en geluid wèl synchroon. Ook als ik bijv. DWDD via DWDD Gemist bekijk, lopen beeld en geluid gewoon synchroon (en ook daar worden video en audio telkens in eén bestand (met extensie .ts) verstuurd.

Er draait natuurlijk nog heel veel meer op mijn pc en ik mag er toch vanuit gaan dat Ziggo niet van mij verwacht dat ik de browser waarmee ik tv kijk, stand alone laat draaien. Mijn (inmiddels al wat verouderde) processor (Intel i7-2600) heeft een kloksnelheid van 3,6 GHz en wordt voor slechts 18% belast. Dus wat Avast en Ghostery (evt.) in hooguit een miljoenste seconde doen, heeft volgens mij totaal geen invloed op de verwerking van de video en audio fragmenten.

De video-fragmenten zijn ca. 300 ms en de audio-fragmenten ca. 80 ms lang (bij 25 fps duurt één frame 40 ms) en komen na elkaar binnen. Eerst video en dan audio. Soms ook 2 video-fragmenten of 2 audio-fragmenten achter elkaar. Dus ik vraag mij af hoe Ziggo aan mijn browser doorgeeft dat bepaalde fragmenten bij elkaar horen en gesynchroniseerd moeten worden.
m13

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Een Heel herkenbaar probleem.

Ik draai ook op W10 en kijk via de App.
Als je (bijvoorbeeld) Spike terug kijkt via tv&replay (met name Belator(Vandaag) of World fighting league final 16 herhaling maandag 22u) Dan blokt de uitzending regelmatig en loopt geluid niet synchroon. Vooral de uitzending van de maandag was een drama ik timde het verschil op 15sec op een gegeven moment ook bleef het beeld hangen om toch te proberen het geluid en beeld samen te laten vallen.

Ik hoop toch wel dat Ziggo hier iets aan gaat doen. Het is vrij irritant.
Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
Bedankt voor jullie meldingen. We nemen dit in onderzoek.

@m13 Ik zie bij 'World fighting league final 16' ook een behoorlijk sync issue. De vraag is dan nog wel of de originele uitzending wel in sync was. Als de originele uitzending van de zender niet in orde was dan heb je dat ook op ReplayTV.
happy

Level 8
  • 226Posts
  • 8Oplossingen
  • 49Likes
Ik struikelde over dit draadje op deze regenachtige zondagavond (bedankt voor de kijktip, ik wist niet dat er zinloos geweld op Spike werd uitgezonden) en zie bij de interviews een zekere vertraging van de audiofeed, maar dat lijkt eerder door de draadloze microfoons te komen.

https://www.ziggogo.tv/nl/tv/channel-asset.html/crid%3A~~2F~~2Fbds.tv~~2F269246296/world-fighting-league-final-16/crid%3A~~2F~~2Fbds.tv~~2F269246296-imi%3A0010000000C9DF16/world-fighting-league-final-16.html#action=watch&offset=525

Ik denk dat het zou helpen als we hier concrete voorbeelden aanleveren waarbij we eerst controleren of de oorspronkelijke live broadcast wel in sync was, zodat het verder kan worden onderzocht.
WDo

Level 1
  • 114Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Er zijn in de betreffende uitzending ook interviews, waarbij gewone microfoons worden gebruikt. En ook dan lopen beeld en geluid niet synchroon. Het lijkt me trouwens stug dat de televisiezenders zo slordig met hun uitzendingen omgaan.
En verder zorgen draadloze microfoons niet voor een waarneembare vertraging van het transport van het geluid (anders zouden ze niet zoveel worden toegepast).

Zoals al eerder gesteld, worden de live-uitzendingen anders gestreamd (beeld en geluid samen in een data-pakketje, met extensie m4s) dan de replay-uitzendingen (beeld en geluid en gescheiden pakketjes). Ook als je binnen een live-uitzending overgaat naar niet-live, ziet de streaming er anders uit. Je kunt op die manier ook waarnemen dat geluid dan niet meer synchroon gaat lopen met het beeld.
Ik heb eigenlijk nog nooit een replay-uitzending van Ziggo gezien waarbij het beeld en geluid wel synchroon liepen.
Thijs Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3070Posts
  • 318Oplossingen
  • 230Likes
Vanuit het onderzoek zijn wij inderdaad nog wel op zoek naar recente concrete voorbeelden waarbij de dit wordt waargenomen. Graag daarbij de zender, datum, en tijdstip van de uitzending. Via ReplayTV op de Mediabox XL kan ik dan controleren of de originele uitzending wel synchroon was. Goede voorbeelden zet ik dan door naar het onderzoek.
WDo

Level 1
  • 114Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Thijs Ziggo
Weet je dan zeker dat bij Replay TV op de Mediabox XL (die heb ik nl. niet) beeld en geluid meestal wèl synchroon lopen?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
WDo
Ik kijk veel replay via de Mediabox XL en heb nog nooit beeld en geluid out off sync gezien.
WDo

Level 1
  • 114Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Ik kijk altijd replay tv met Firefox, en ik heb het beeld en geluid nooit in sync gehad.
Dat zou dan toch eenvoudig te vergelijken moeten zijn.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
En heb je dit ook met een andere browser of de Ziggo Go app?
WDo

Level 1
  • 114Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Met IE en Chrome heb ik dat ook; met de app heb ik nog te weinig ervaring opgedaan.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Ik denk dat Thijs Ziggo nog maar eens mee moet kijken.

Uitgelicht topic