Beantwoord

Geluid en beeld lopen geregeld niet synchroon

  • 30 oktober 2017
  • 225 Reacties
  • 37678x Bekeken

Ik kijk vaak iets via de Ziggo Go app (Windows 10), maar vaak genoeg lopen beeld en geluid niet synchroon. Het geluid loopt dan altijd achter. Ik heb geen bekabelde devices met de app, dus kan niet testen of dat een verschil maakt. Soms is het probleem opeens weg. Opnieuw opstarten app/device maakt meestal geen verschil. Wat zou de oorzaak kunnen zijn en hoe neem ik die weg?

Ik heb de app gereset, maar dat hielp helaas niet.
icon

Best beantwoord door Mark Ziggo 14 februari 2019, 16:25

Dank voor alle voorbeelden en er is nieuws! Op 12 februari zijn alle servers geupdate naar een nieuwe versie waarmee de synchronisatie problemen bij Replay verholpen moeten zijn. Helaas is dit niet met terugwerkende kracht dus uitzendingen t/m 12 februari kunnen nog steeds problemen vertonen.

Maar kom je nog voorbeelden tegen van Ziggo GO uitzendingen ná 12 februari via Replay waarbij het beeld en geluid niet synchroon loopt? Laat het hier dan horen!

Voorbeelden graag met onderstaande info:
storingsbeeld:
titel/zender:
datum/tijd oorspronkelijke uitzending:
URL uit ziggogo.tv:
Bekijk origineel

225 Reacties

Reputatie 1
Badge
Start je de uitzendingen je vanuit "TV-KIJKEN" of "TV-GIDS & REPLAY-TV"?
Ik kijk niet mbv de app maar mbv de Firefox-browser en het is mijn opgevallen dat bij "live" kijken, de audio en video telkens in één data-bestand (met de extensie .m4s) zijn verpakt en bij een replay-uitzending die vanaf het begin wordt herstart, in twee bestanden: één audio en één video, die na elkaar worden verstuurd en ontvangen. Dat houdt in dat in dat geval audio en video nooit synchroon kunnen lopen.
Waarom Ziggo audio en video uit elkaar haalt en bij een replay-uitzending gescheiden verstuurt, is mij een raadsel.
Reputatie 7
Badge +35
@WDo schreef: "Dat houdt in dat in dat geval audio en video nooit synchroon kunnen lopen."

Dat kan wel degelijk als de video audio synchronization goed werkt.
Reputatie 1
Badge
Met 2 verschillende data-pakketjes die een paar ms na elkaar worden ontvangen?
En hoe weet mijn browser (Firefox) bij welk videofragment het audiofragment hoort: het vorige of de volgende?
Kan ik de synchronisatie binnen mijn browser aanpassen? Zo ja, hoe?
Reputatie 7
Badge +35
Nee, die kun je niet aanpassen in je browser, maar er zit een timesync in beeld en geluid en het programma die beiden afspeelt, anders zou het vrijwel nergens goed gaan.
Ik merk het alleen als ik ze via de Replay functie bekijk, zal eens in de gaten houden of het via Kijken ook zo is.

Vandaag de app ook geinstalleerd op iemands Android telefoon en wat opvalt is dat het mis gaat als je hetzelfde bekijkt.

Ook merkte ik dat de app soms probeert te corrigeren, dan herhaalt het beeld zich een second en loopt het een tijdje goed. Maar iets later zijn beeld en geluid weer out of sync.

Browser: nog te testen.
Reputatie 1
Badge
Nee, die kun je niet aanpassen in je browser, maar er zit een timesync in beeld en geluid en het programma die beiden afspeelt, anders zou het vrijwel nergens goed gaan.
Hoe ziet dat er dan uit? Want bij mij gaat het met een replay-uitzending (op mijn pc met een browser) nooit goed.
Reputatie 7
Badge +35
Er lijkt iets vertraagd te worden, welk antivirus heb je draaien en welke andere blokkers?
Reputatie 1
Badge
Ik heb Avast en Ghostery draaien.
Ik snap niet wat dat er mee heeft te maken want bij "live" kijken lopen beeld en geluid wèl synchroon. Ook als ik bijv. DWDD via DWDD Gemist bekijk, lopen beeld en geluid gewoon synchroon (en ook daar worden video en audio telkens in eén bestand (met extensie .ts) verstuurd.

Er draait natuurlijk nog heel veel meer op mijn pc en ik mag er toch vanuit gaan dat Ziggo niet van mij verwacht dat ik de browser waarmee ik tv kijk, stand alone laat draaien. Mijn (inmiddels al wat verouderde) processor (Intel i7-2600) heeft een kloksnelheid van 3,6 GHz en wordt voor slechts 18% belast. Dus wat Avast en Ghostery (evt.) in hooguit een miljoenste seconde doen, heeft volgens mij totaal geen invloed op de verwerking van de video en audio fragmenten.

De video-fragmenten zijn ca. 300 ms en de audio-fragmenten ca. 80 ms lang (bij 25 fps duurt één frame 40 ms) en komen na elkaar binnen. Eerst video en dan audio. Soms ook 2 video-fragmenten of 2 audio-fragmenten achter elkaar. Dus ik vraag mij af hoe Ziggo aan mijn browser doorgeeft dat bepaalde fragmenten bij elkaar horen en gesynchroniseerd moeten worden.
Een Heel herkenbaar probleem.

Ik draai ook op W10 en kijk via de App.
Als je (bijvoorbeeld) Spike terug kijkt via tv&replay (met name Belator(Vandaag) of World fighting league final 16 herhaling maandag 22u) Dan blokt de uitzending regelmatig en loopt geluid niet synchroon. Vooral de uitzending van de maandag was een drama ik timde het verschil op 15sec op een gegeven moment ook bleef het beeld hangen om toch te proberen het geluid en beeld samen te laten vallen.

Ik hoop toch wel dat Ziggo hier iets aan gaat doen. Het is vrij irritant.
Reputatie 7
Bedankt voor jullie meldingen. We nemen dit in onderzoek.

@m13 Ik zie bij 'World fighting league final 16' ook een behoorlijk sync issue. De vraag is dan nog wel of de originele uitzending wel in sync was. Als de originele uitzending van de zender niet in orde was dan heb je dat ook op ReplayTV.
Ik struikelde over dit draadje op deze regenachtige zondagavond (bedankt voor de kijktip, ik wist niet dat er zinloos geweld op Spike werd uitgezonden) en zie bij de interviews een zekere vertraging van de audiofeed, maar dat lijkt eerder door de draadloze microfoons te komen.

https://www.ziggogo.tv/nl/tv/channel-asset.html/crid%3A~~2F~~2Fbds.tv~~2F269246296/world-fighting-league-final-16/crid%3A~~2F~~2Fbds.tv~~2F269246296-imi%3A0010000000C9DF16/world-fighting-league-final-16.html#action=watch&offset=525

Ik denk dat het zou helpen als we hier concrete voorbeelden aanleveren waarbij we eerst controleren of de oorspronkelijke live broadcast wel in sync was, zodat het verder kan worden onderzocht.
Reputatie 1
Badge
Er zijn in de betreffende uitzending ook interviews, waarbij gewone microfoons worden gebruikt. En ook dan lopen beeld en geluid niet synchroon. Het lijkt me trouwens stug dat de televisiezenders zo slordig met hun uitzendingen omgaan.
En verder zorgen draadloze microfoons niet voor een waarneembare vertraging van het transport van het geluid (anders zouden ze niet zoveel worden toegepast).

Zoals al eerder gesteld, worden de live-uitzendingen anders gestreamd (beeld en geluid samen in een data-pakketje, met extensie m4s) dan de replay-uitzendingen (beeld en geluid en gescheiden pakketjes). Ook als je binnen een live-uitzending overgaat naar niet-live, ziet de streaming er anders uit. Je kunt op die manier ook waarnemen dat geluid dan niet meer synchroon gaat lopen met het beeld.
Ik heb eigenlijk nog nooit een replay-uitzending van Ziggo gezien waarbij het beeld en geluid wel synchroon liepen.
Reputatie 7
Vanuit het onderzoek zijn wij inderdaad nog wel op zoek naar recente concrete voorbeelden waarbij de dit wordt waargenomen. Graag daarbij de zender, datum, en tijdstip van de uitzending. Via ReplayTV op de Mediabox XL kan ik dan controleren of de originele uitzending wel synchroon was. Goede voorbeelden zet ik dan door naar het onderzoek.
Reputatie 1
Badge
@Thijs Ziggo
Weet je dan zeker dat bij Replay TV op de Mediabox XL (die heb ik nl. niet) beeld en geluid meestal wèl synchroon lopen?
Reputatie 7
Badge +35
@WDo
Ik kijk veel replay via de Mediabox XL en heb nog nooit beeld en geluid out off sync gezien.
Reputatie 1
Badge
Ik kijk altijd replay tv met Firefox, en ik heb het beeld en geluid nooit in sync gehad.
Dat zou dan toch eenvoudig te vergelijken moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +35
En heb je dit ook met een andere browser of de Ziggo Go app?
Reputatie 1
Badge
Met IE en Chrome heb ik dat ook; met de app heb ik nog te weinig ervaring opgedaan.
Reputatie 7
Badge +35
Ik denk dat Thijs Ziggo nog maar eens mee moet kijken.
Reputatie 7
Ik heb het niet kunnen reproduceren via Firefox, Chrome, Edge en de app voor Android. Vandaar dat wij nu ook concrete voorbeelden zoeken. Die van Spike waren wel duidelijk out of sync maar die zijn nu niet meer beschikbaar voor verdere testen. Vandaar dat we 'verse' voorbeelden zoeken. Wat betreft de Mediabox XL, die laat een opname zien van het 'echte' beeldmateriaal. Is het daar ook out of sync, dan is het op ReplayTV ook out of sync. Maar dat het per definitie out of sync loopt wanneer je ReplayTV gebruikt op Ziggo GO valt voor ons vooralsnog niet te reproduceren.

@WDo Beschik je over Windows 10? Zo ja, wil je dan ook eens de Ziggo GO app vanuit de Windows Store proberen?
Reputatie 1
Badge
Misschien zie je het niet goed....?
Bijv. MAX Geheugentrainer van deze ochtend NPO1 om 09:40.

Momenteel lukt het me niet de app te installeren (ik had het gisteravond verwijderd om het opnieuw te installeren). Ik krijg de melding dat ik het product al heb, terwijl het niet opnieuw is geïnstalleerd en het niet in mijn lijst met programma's is te vinden.
Los daarvan vind ik de app nog steeds niet prettig om mee te kijken.
Reputatie 7
Sync issues blijven lastig natuurlijk. De een is er 'gevoeliger' voor dan de ander. Het voorbeeld van Spike liep echt overduidelijk out of sync. Wanneer ik de uitzending bekijk dan vind ik het lastig te oordelen of het echt out of sync loopt misschien komt de audio heel iets te vroeg maar is dat bijna niet te merken en op bepaalde punten lijkt het ook gewoon te kloppen. Loopt het bij jou echt overduidelijk out of sync?
Reputatie 1
Badge
Het is bij mij de hele tijd out of sync en regelmatig overduidelijk.
Zoals al eerder aangegeven, komt dat omdat jullie audio en video bij replay uitzendingen apart doorgeven. Daardoor kan het nooit synchroon lopen. Zeer vaak gebeurt het dan ook dat er 2 video-pakketjes of audio-pakketje achter elkaar komen. Zie Dev Tools output.

Reputatie 1
Badge
Zeer regelmatig dus...

Reputatie 7
Helder. Ik heb het doorgeven aan de afdeling die het in onderzoek heeft.

Reageer