Gesloten Beantwoord

Firefox staakt Silverlight ondersteuning

Reputatie 2
Badge
  • Is bekend
  • 112 reacties
Ik citeer: Vandaag heeft Mozilla een nieuwe Firefox-versie uitgebracht die geen Silverlight, Java en Acrobat meer ondersteunt. Volgens Mozilla zijn plug-ins die de oude Netscape Plug-in API (NPAPI) gebruiken verantwoordelijk voor prestatieproblemen, crashes en beveiligingsincidenten.
Alleen voor Adobe Flash Player is er een uitzondering gemaakt, omdat de browserplug-in nog zoveel op internet wordt gebruikt, aldus Mozilla. Uiteindelijk zal echter ook de ondersteuning van Flash Player in de browser worden gestaakt. Gebruikers die niet zonder NPAPI-plug-ins kunnen krijgen het advies om op de Firefox Extended Support Release-versie over te stappen. Deze versie blijft voorlopig nog wel de eerder genoemde plug-ins zoals Java en Silverlight ondersteunen.

bron: https://www.security.nl/posting/506505/Firefox+gestopt+met+ondersteuning+Silverlight%2C+Java+en+Acrobat

Het is nu echt 12 uur geworden aangezien gigantisch veel mensen geen gebruik meer kunnen maken van Silverlight, dus ziggogo.tv.
Ik ga dit bericht ook melden aan de webcare op twitter en facebook.
icon

Best beantwoord door Serkan Ziggo 9 maart 2017, 13:58

@Christian73,

Christian73 schreef:

Een quote van Ronald Ziggo ook uit dit subforum:

1. Waarom werkt Horizon TV niet in Google Chrome?
Antwoord:
Horizon.tv gebruikt de plug-in Silverlight. Het is belangrijk dat de nieuwste versie van deze plug-in is geïnstalleerd. Sinds kort ondersteunt Google Chrome deze plug-in niet meer. Hierdoor kan de werking van Horizon TV helaas niet garanderen. Wij werken wel aan een nieuwe versie voor 2016.

Volgens mij is het al 2017 en nog steeds geen html5-versie helaas.....:(

Mag ik vragen in welk subforum je dit hebt gevonden?
Ik weet wel dat Ronald-Ziggo het volgende heeft gecommuniceerd, namelijk:
" Dit is zeer vervelend, maar we zijn bezig om een nieuwe player beschikbaar te maken voor horizon.tv. We verwachten dit in de loop van 2016 uit te rollen. Meer kan ik hier helaas niet over zeggen, er is nog niet meer bekend."

Daarmee refereerde Ronald-Ziggo naar de nieuwste Ziggo Go player i.c.m. Windows 10.

Het laatste antwoord van onze Product Manager:

Op dit moment zijn we hard aan het werk met een HTML5 variant van Ziggo Go (Horizon TV) waarbij geen Silverlight meer hoeft worden geinstalleerd op je laptop/pc. We verwachten binnenkort een test te kunnen starten. Daarnaast zijn we druk bezig met een test voor een de Windows 10 app. De huidige testers zijn heel positief hierover en we verwachten hier binnenkort meer over te kunnen vertellen.

Hou het volgende topic ook in de gaten:
Wanneer gaat Ziggo Silverlight uitfaseren?

Bekijk origineel

81 Reacties

Ik ervaar hetzelfde probleem. Firefox ondersteunt het niet meer en terug naar IE vind ik geen oplossing.
De ZiggoGo app functioneert ook niet met twee schermen (de programmabalk blijft in beeld en de app minimaliseert automatisch), dus is ook geen optie. Ik kan dus geen online TV meer kijken.
Reputatie 2
Badge
Een quote van Ronald Ziggo ook uit dit subforum :

Antwoord:
Horizon.tv gebruikt de plug-in Silverlight. Het is belangrijk dat de nieuwste versie van deze plug-in is geïnstalleerd. Sinds kort ondersteunt Google Chrome deze plug-in niet meer. Hierdoor kan de werking van Horizon TV helaas niet garanderen. Wij werken wel aan een nieuwe versie voor 2016.

Reputatie 2
Badge
Laat ook veel mensen geen windows in huis hebben staan, denk aan linux of macOS en aangezien macOS geen app heeft.. is ziggogo zover ik weet niet meer te gebruiken.
Reputatie 4
Badge
Imade schreef:

Laat ook veel mensen geen windows in huis hebben staan, denk aan linux of macOS en aangezien macOS geen app heeft.. is ziggogo zover ik weet niet meer te gebruiken.

Jawel.., Ziggo GO werkt op Safari en/of Opera, afhankelijk van de MacOS versie.
Reputatie 2
Badge
LOL... ik ga geen extra browser installeren, alleen maar omdat Ziggo te dom is om aan HTML5 te werken en ook die browsers moeten aan een blokkade van silverlight gaan geloven.
Het is en blijft een obsolete plugin dat niet meer door MS wordt ondersteund.

Edit: macOS, dus Apple is btw al bezig met het blokkeren van silverlight.. bij Safari wordt het nu standaard geblokkeerd en krijg jij een veiligheidsmelding te zien dat Silverlight is geblokkeerd.
Het is nu nog mogelijk om te bepalen dat het altijd toegestaan is om te gebruiken, te anulleren of alleen deze keer.
Maarja, dan moet je wel weten dat jij een veiligheidsadvies negeert.
Onderstaand scherm zie ik als ik ZiggoGo probeer te openen in Edge:

Als ik IE11 los open of IE11 binnen Edge open kan ik wel ZiggoGo zien.
Reputatie 4
Badge
IE11 'binnen' Edge ? Nu mag je mij iets leren..
level4 schreef:

IE11 'binnen' Edge ? Nu mag je mij iets leren..

Als je de Edge-browser gebruikt en je klikt rechtsboven op de 3... dan opent een submenu, zie screendump:

Reputatie 4
Badge
N.N. schreef:

Als je de Edge-browser gebruikt en je klikt rechtsboven op de 3...

Ah zo bedoel je dat!, hier opent dan IE11 separaat naast Edge, met de URL die je in Edge open had.

Ik dacht heel even dat je IE11 functionaliteit in het Edge venster kon krijgen.
Reputatie 2
Badge
N.N. schreef:

Onderstaand scherm zie ik als ik ZiggoGo probeer te openen in Edge:

Als ik IE11 los open of IE11 binnen Edge open kan ik wel ZiggoGo zien.

Dat is ook niet heel gek aangezien Edge al vanaf het begin geen Silverlight ondersteunt!
Ziggo, kunnen jullie aangeven hoe ik van deze dienst gebruik kan blijven maken op Linux?
Wat is eigenlijk de oorzaak dat Ziggo geen gebruik maakt van HTML5?
Reputatie 4
Badge +2
@Christian73,

Christian73 schreef:

Een quote van Ronald Ziggo ook uit dit subforum:

Antwoord:

Mag ik vragen in welk subforum je dit hebt gevonden?
Ik weet wel dat Ronald-Ziggo het volgende heeft gecommuniceerd, namelijk:
" Dit is zeer vervelend, maar we zijn bezig om een nieuwe player beschikbaar te maken voor horizon.tv. We verwachten dit in de loop van 2016 uit te rollen. Meer kan ik hier helaas niet over zeggen, er is nog niet meer bekend."

Daarmee refereerde Ronald-Ziggo naar de nieuwste Ziggo Go player i.c.m. Windows 10.

Het laatste antwoord van onze Product Manager:

Op dit moment zijn we hard aan het werk met een HTML5 variant van Ziggo Go (Horizon TV) waarbij geen Silverlight meer hoeft worden geinstalleerd op je laptop/pc. We verwachten binnenkort een test te kunnen starten. Daarnaast zijn we druk bezig met een test voor een de Windows 10 app. De huidige testers zijn heel positief hierover en we verwachten hier binnenkort meer over te kunnen vertellen.

Hou het volgende topic ook in de gaten:
Wanneer gaat Ziggo Silverlight uitfaseren?
Geen Horizon/Ziggo Go meer op de Mac. Vandaag zowel Firefox, Safari als Chrome werken niet meer met Sliverlight. Dus Ziggo, vanaf morgen de HTML 5 versie en geen gezeur, want het is al een geruime tijd bekend dat dit zou gebeuren.
Reputatie 4
Badge
j_d schreef:

Geen Horizon/Ziggo Go meer op de Mac. Vandaag zowel Firefox, Safari als Chrome werken niet meer met Sliverlight. Dus Ziggo, vanaf morgen de HTML 5 versie en geen gezeur, want het is al een geruime tijd bekend dat dit zou gebeuren.

Safari en Opera toch wel ?
Gisteren bevestigde iemand dat nog hier.
level4 schreef:

j_d schreef:

Safari en Opera toch wel ?
Gisteren bevestigde iemand dat nog hier.

Gisteren nog wel, heb Barca-PSG nog gekeken via mijn laptop. Vandaag werkt het niet meer.
Reputatie 4
Badge
Ok... dan gaat het hier snel vol lopen denk ik met klagende personen.. 🙂
Reputatie 4
Badge
j_d schreef:

Gisteren nog wel, heb Barca-PSG nog gekeken via mijn laptop. Vandaag werkt het niet meer.

Vanuit een ander topic wordt net bevestigd dat het nog wel werkt. Misschien daar eens kijken ?

https://community.ziggo.nl/computerprogrammas-mail-103/wanneer-gaat-ziggo-silverlight-uitfaseren-9444
Net Opera geïnstalleerd op mijn Mac. Deze werkt wel!
Reputatie 4
Badge
Duss 🙂. Gelukkig maar!

Doet Safari het nou ook weer ?
Nou ja, werken...
Het is een (HTML5) player die geen Silverlight nodig heeft, maar de player stopt steeds. In mijn netwerk-console zie ik dat er op een gegeven moment allemaal HTTP-403 (forbidden) responses komen op de *.m4s requests.

Wanneer je weer op de 'play' knop klikt, dan krijg ik steeds een melding dat ik al 3 streams heb. Ja, waarschijnlijk van al die browsers waar het 't niet deed en waar ik natuurlijk al weer ben uitgelogd en zelfs heb afgesloten.

Via de link https://www.microsoft.com/silverlight/iis-smooth-streaming/demo/ geven al mijn browsers (Chrome, Firefox, Safari en Opera) aan dat Silverlight geïnstalleerd moet worden, terwijl het al geïnstalleerd is.
Nee helaas, ik denk dat ze speciaal voor Opera de HTML5 player gebruiken (meende ik net ook ergens anders te lezen)
Bij Firefox ESR werkt Silverlight nog wel. Zeker tot medio 2018. ESR staat voor Extended Support Release.
Hier kan je hem downloaden: (nederlands/dutch staat erbij en 32bit/64bit voor Windows en Linux en ééntje voor MacOS)

Pas op

want deze ESR-versie ondersteunt niet alle add-ons. Bij werkt 'Enhancer For Youtube' niet meer bij ESR. (ESR gebruit Firefox 48) Daarom heb ik beide Firefox-versies geïnstalleerd. Ik heb een 64bit Windows, dus dat gaat makkelijk. Alleen moet je wel 1 sluiten voordat je de ander gebruikt, anders raakt 'ie een beetje in de war.
j_d schreef:

Nee helaas, ik denk dat ze speciaal voor Opera de HTML5 player gebruiken (meende ik net ook ergens anders te lezen)

Dit lijkt inderdaad het geval te zijn. Je kan deze player ook in Chrome krijgen door te doen alsof je Opera bent: https://community.ziggo.nl/how-to-ziggo-go-gebruiken-chrome-op-linux-chromebook-96/how-to-ziggo-go-gebruiken-chrome-op-linux-chromebook-16812

(Werkt niet helemaal foutloos, zoals je al aangaf)
Hmm, niet helemaal foutloos is eigenlijk meer kansloos.
Na 10 seconden klap je er uit en dan krijg je de foutmelding dat je te veel connecties heb en duurt het weer een aantal minuten voordat je weer verder kan.
Zou mooi zijn als dit alleen maar zou gebeuren tijdens de reclame blokken, maar helaas...
Niet gevonden wat je zocht? Vind meer topics