kwelgeest

Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes

Data gebruik ziggoGO - erg hoog

Hulp gevraagd.
Ziggo go data verbruik is asociaal hoog als ik mijn telefoon als hotspot ingeschakeld heb en dan op mijn tablet ziggo go kijk. Ik heb 53 minuten tv gekeken en het verbruik was 4,53 Gb. Ziggo go ziet mijn hotspot als normale wifi en ondanks dat ik de kwaliteit op laag heb staan zuigt de app mijn abonnement leeg. Zouden de app ontwikkelaars dit "foutje" aan kunnen passen zodat ook de kwaliteit via wifi is in te stellen op laag. Netflix en film 1 hebben dat beter geregeld dus het kan wel.
Graag respons van een ziggo medewerker die hier wat aan kan doen. Deze tekortkoming van de Ziggo go app staat namelijk nergens vermeld en kost onnodig veel data. Ben ook benieuwd hoe dit vergoed gaat worden als mensen op vakantie zijn en tegen hetzelfde probleem aanlopen.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey kwelgeest . Ik snap dat je je verbruik graag wilt beperken, omdat het op deze manier natuurlijk wel heel erg snel gaat. Helaas kan de kwaliteit inderdaad niet aangepast worden, wanneer je via een wifi-netwerk gebruik maakt van de app. In dit topic ben ik hier ook op in gegaan.
Wat de reden is dat dit zo is, kan ik je niet vertellen. Simpelweg omdat ik hier niet van op de hoogte ben. Wat Ronihd aanhaalt, zou absoluut een (van de) reden kunnen zijn.

Bekijk in context

29 Reacties 29
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Je kan dit instellen bij Mijn instellingen en dan naar App voorkeuren

Dan kan je mobiele stream aan/uit zetten
Mobiele verbinding downloaden
Videokwaliteit aanpassen.

Je kan even Veel gestelde vragen aanklikken, misschien zit daar je antwoord bij.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
xGarfieldx-Dave wrote:
Je kan dit instellen bij Mijn instellingen en dan naar App voorkeuren

Dan kan je mobiele stream aan/uit zetten
Mobiele verbinding downloaden
Videokwaliteit aanpassen.

kwelgeest
Topicstarter
Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes
Beste garfield. Zoals ik al zei. Ik heb het al op laag, maar dat werkt niet via WIFI
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Dat en als je data uitzet en wifi aan. Hier doen wij dat ook en gaat goed.
kwelgeest
Topicstarter
Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes
Data staat uit en wifi aan en dan is het verbruik dus hoog. Ik lees trouwens net dat het bekend is bij de app makers maar dat ze tot nu toe geen aktie hebben ondernomen.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Omdat ik een Vodafone-abonnement heb met een lage datalimiet heb ik bij veel apps ingesteld dat ze geen gebruik mogen maken van mobiele data. Dat gaat altijd goed. Maar je moet het wel per app instellen.

Ik vind 4,3GB voor 53 minuten TV ook erg veel. Een uur TV in HD (1080p) zou ongeveer 1,65 aan bandbreedte moeten kosten. Dat moet een stuk efficiënter kunnen.
kwelgeest
Topicstarter
Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes
Hoi imark.
Ook jij bedankt voor je respons.
Maar ik vermoed dat ik niet duidelijk was over het probleem. Het volgende heb ik gedaan.
1. Telefoon als hotspot voor mijn tablet.
2. Ziggo go app gebruiken op tablet via wifi hotspot telefoon.
3. Data staat uit op tablet omdat er geen data kaart in zit en ik tv kijk via de wifi hotspot van mijn telefoon.
Dus de data van mijn telefoon abonnement wordt gebruikt.
Ziggo ap op tablet werkt dus via wifi en dan werkt schijnbaar de " laag " stand niet in de instellingen.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Ik had uit je eerste bericht overigens wel begrepen dat je de tablet via WiFi hebt verbonden met je telefoon. Je gebruikt dan mobiele data van je telefoon in plaats van een (gratis) WiFi-netwerk. Dat lijkt me een methode die je alleen gebruikt wanneer je niet kunt verbinden met een gratis WiFi-netwerk. In alle overige gevallen zou ik geen video gaan zitten kijken wanneer je daarmee mobiele data verstookt.

Blijft nog wel het probleem staan dat de Ziggo Go app blijkbaar 3x zoveel data gebruikt als nodig. Dat is niet erg efficiënt, zeker wanneer bijvoorbeeld Netflix dat veel efficiënter doet in de app.
kwelgeest
Topicstarter
Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes
Het is door mijn werk dat ik regelmatig op plekken kom waar geen wifi is. Daarom heb ik via een hotspot gedaan. We wachten maar af of ze het ooit gaan aanpassen. Groeten.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Je wilt gebruik maken van de go app en je wilt goede kwaliteit zien toch ?

Dan vind ik 4.3 gig voor 53 min kijken een normaal gebruik in mb's , als ik via mijn media player kijk naar een full HD 1080 p film gebruik ik dik meer en voor toekomstig streamen via IP tv moet je voor de nieuwe norm UHD ( 4 K ) een 20 mb stream gebruiken.

Ik denk dat de ontwikkelaars zullen gaan voor een goede kwaliteit tegen een redelijk data gebruik.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
iMark wrote:

Ik vind 4,3GB voor 53 minuten TV ook erg veel. Een uur TV in HD (1080p) zou ongeveer 1,65 aan bandbreedte moeten kosten. Dat moet een stuk efficiënter kunnen.


Waar baseer je dit op ?
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey kwelgeest . Ik snap dat je je verbruik graag wilt beperken, omdat het op deze manier natuurlijk wel heel erg snel gaat. Helaas kan de kwaliteit inderdaad niet aangepast worden, wanneer je via een wifi-netwerk gebruik maakt van de app. In dit topic ben ik hier ook op in gegaan.
Wat de reden is dat dit zo is, kan ik je niet vertellen. Simpelweg omdat ik hier niet van op de hoogte ben. Wat Ronihd aanhaalt, zou absoluut een (van de) reden kunnen zijn.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Ronihd wrote:

iMark wrote:
Ik vind 4,3GB voor 53 minuten TV ook erg veel. Een uur TV in HD (1080p) zou ongeveer 1,65 aan bandbreedte moeten kosten. Dat moet een stuk efficiënter kunnen.
Waar baseer je dit op ?


Ik baseerde me op deze pagina van Netflix. Ik zie nu dat ik niet goed gelezen had. Een uur HD van Netflix kost ongeveer 3GB. Wel iets efficiënter dan Ziggo Go, maar een stuk meer dan 1,65 GB die ik eerder vermeldde.

Mijn excuses voor het misverstand.
kwelgeest
Topicstarter
Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes
Even een kleine aanvulling.
Jammer dat er in de Vodafone verbruiks app staat dat het gebruik van online tv kijken via de ziggo go app ongeveer 861 mb per uur kost. Dit klopt dus niet met de realiteit. Althans niet via een hotspot.
GertBe

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dag Lyme Z, het aantal dislikes op jouw reactie spreekt boekdelen. Het probleem speelt al jaren en de app ontwikkelaars nemen maar niet de moeite om een knopje te maken om er voor te zorgen dat iedereen, in alle gevallen zijn videokwaliteit kan bepalen. Of heeft het te maken met de commerciële belangen van Vodafone en Ziggo die alleen maar gebaat zijn bij hoog data verbruik?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

https://tweakers.net/nieuws/128899/ziggo-zet-limiet-op-bitrate-in-ziggo-go-app-voor-smartphones-en-t...

 

Voor toestellen die direct van mobiele data gebruik maken speelt het scherm formaat mee.

Bij gebruik van je mobiel als hotspot dan gaat dit niet op en moet je rekening houden met 4,5 Mbps voor 720p  wat 2025 mb per uur is tot 12 Mbps voor HD 1080i wat neer komt op 5400 Mb per uur.

Ik persoonlijk zie het niet de taak van Ziggo om met iedereen rekening te houden. We hebben het hier in mijn ogen over pure luxe. 

GertBe

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik persoonlijk zie het niet als pure luxe. Juist als je van een hotspot gebruik maakt, dan wil je de hoeveelheid data kunnen beheersen. De ziggo go app herkent de hotspot niet als WiFi op basis van mobiele data. Ook niet wanneer je de databesparingsmodus van het apparaat (tablet, laptop of pc) hebt ingeschakeld. Vooral op de relatief kleine schermen van tablets of laptops zijn die hoge resoluties niet nodig. Ziggo benoemt dat de app is bedoeld om overal tv te kunnen kijken. Met die hoge resoluties wordt dat gauw kostbaar als je regelmatig op de camping zit.

Het lijkt me een kleine moeite om er voor te zorgen dat je de resolutie ook kunt instellen bij WiFi gebruik, of om er voor te zorgen dat de app de databesparingsmodus van het afspelende apparaat herkent. Het is een kwestie van willen. Kunnen kan geen probleem zijn. (Als “expert” zou u dat moeten weten) En als men niet wil .... dan zal dat om commerciële redenen van de telecom providers zijn. (Mooi onderwerp voor Radar of kassa)

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@GertBe ik bedoel het gebruik van een hotspot om tv te kunnen kijken, dat zie ik als luxe. Mischien is dat omdat ik de noodzaak daarvoor niet zie.

 

Wat data besparende modus betreft, dat is normaal gesproken bij wifi niet noodzakelijk, het gebruik van een hotspot op een smartphone is eigen keuze. Heb je geen grote data bundel dan moet je simpelweg bedachtzaam omgaan met wat je hebt.

 

Voor de komst van mobiel internet kon je nergens tv kijken, hoog uit de etherzenders, wat nu via DVB -T2 nog steeds kan. Kortom voor het nieuws is internet niet nodig.

 

Kan het anders of beter dat zal ik niet ontkennen. Enkel de stand hoog of lage kwaliteit in de app schiet ook niet echt op. Daarin zo iets meer keuze mogen komen, aflaten hangen van het schermformaat zoals het tweakers artikel noemt is ook niet ideaal.

GertBe

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Stelling RoWi: Ik bedoel het gebruik van een hotspot om tv te kunnen kijken, dat zie ik als luxe. Mischien is dat omdat ik de noodzaak daarvoor niet zie.”

Reactie Gertbe: Dat is dan uw mening, maar u zult waarschijnlijk niet veel op de camping of op de boot zitten.

 

Stelling RoWi: Wat data besparende modus betreft, dat is normaal gesproken bij wifi niet noodzakelijk, het gebruik van een hotspot op een smartphone is eigen keuze. Heb je geen grote data bundel dan moet je simpelweg bedachtzaam omgaan met wat je hebt.

Reactie Gertbe: Ik heb 200 GB, maar zelfs dat wordt hangen en wurgen na een paar weken. En ik kan mij ook niet voorstellen dat Vodafone gebaat is bij zo’n be lasting van het netwerk

 

Stelling RoWi: Voor de komst van mobiel internet kon je nergens tv kijken, hoog uit de etherzenders, wat nu via DVB -T2 nog steeds kan. Kortom voor het nieuws is internet niet nodig.

Reactie Gertbe: Nee, maar verwijzen naar vroeger is een beetje oudbollig niet? De komst van mobiel internet kan het ouderwetse gekloot met een schotel mooi vervangen. Bovendien wordt er door de providers juist gepromoot dat je overal kunt streamen.

 

Kan het anders of beter dat zal ik niet ontkennen. Enkel de stand hoog of lage kwaliteit in de app schiet ook niet echt op. Daarin zo iets meer keuze mogen komen, aflaten hangen van het schermformaat zoals het tweakers artikel noemt is ook niet ideaal.

Reactie Gertbe: Bij diverse apps is het wel mogelijk om de kwaliteit in te stellen zoals NPO Start, YouTube. Dat is ideaal. Wat is daar nou zo moeilijk aan? Dit ruikt naar onwil ...... zeker omdat dit topic al zolang speelt.

Uitgelicht topic