1
Vraag
2
Reageer en help mee
Michello

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Circulaire economie en de Ziggo GO App

Beste Ziggo,
Vele van ons hebben nog oude tablets liggen. Zo heb ik nog een ipad 1 (onverwoestbaar) en nog ipad mini's en ipods.
Helaas werkt de Ziggo Go app hier niet meer op omdat hij niet meer wordt ondersteunt. Hoe mooi zou het zijn als Ziggo hier wat aan gaan doen en een persbericht uitstuurt met als titel "Ziggo maakt een variant van de Ziggo Go app om oude type tablets te ondersteunen t.b.v. de circulaire economie"

Het is namelijk ook goed te doen.. Ik ben nieuw bij Ziggo dus weet niet of de Go App ooit de oude tablets heeft ondersteund maar het is niet zo moeilijk. De tablet hoeft niet zoveel te kunnen maar door alle features in de app (die we eigenlijk niet nodig hebben) krijgt men nu de melding dat je een upgrade moet doen naar versie x.x. wat ook een bericht kan zijn dat helaas de nieuwste versie van de app niet beschikbaar is maar dat er nog wel een oude versie is die de hardware ondersteunt.
En zo worden de miljoenen tablets die er over het algemeen nog prima doen en nu onderin ene kast liggen weer bruikbaar. Mooi toch? En laat je niet uit het veld slaan dooe een developer of ITér die zegt dat het niet kan, dan bel je mij maar.
Groet,
Michel
10 Reacties 10
Verwijderd account
Niet van toepassing
Je kan toch vaak wel oudere versies van apps installeren, dit wordt in de App Store echter niet gevraagd, wat wel mogelijk is de nieuwste versie installeren op een nieuwer apparaat en vervolgens inloggen op de iTunes Store met bv een iPad 1 en in de aankopen kijken en dan kan je vaak een oudere versie van een app downloaden.
Nadeel: je hebt dus wel een nieuwe apparaat nodig om dit te realiseren.

Voor Android is het wat makkelijker, er bestaat een alternatief voor Google Play nl:

https://aptoide.nl.aptoide.com/

Installeren en oudere versie kiezen van de te downloaden app
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Het gaat vaak niet om de hardware maar om het OS wat niet meer ondersteund wordt. Fabrikanten brengen nieuwe versies voor Android alleen uit voor nieuwere modellen en niet voor de oudere. Verder betekent het ontwikkelen (en dus ook ondersteunen) van oude hardware vaan extra kosten en mensen zelf willen over het algemeen het nieuwste van het nieuwste en niet iets wat maar beperkt draait.

Ik denk dat je uiteindelijk als bedrijf, vanuit financieel oogpunt, moet kiezen voor platformen die de meeste gebruikers hebben.

Maar het blijft zonde van de apparatuur. (ik heb hier hetzelfde met wat oude pc's waar bijna niks nieuws meer op wil draaien )

Misschien dat de alternatieve besturingssystemen zoals bv KaiOS of Tizen uiteindelijk een oplossing kunnen zijn voor de iets oudere tablets en smartphones.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Je hebt best een punt vanuit duurzaamheid bekeken, maar Je onderschat het probleem waar Web App ontwikkeling mee te kampen heeft..

Web Browser faciliteiten tbv ontwikkelaars bewegen snel & het is lastig om een laagste instap vast te zetten zonder in de problemen te kunnen komen met recentere ontwikkelingen op de vele Browser Platforms waar een App goed op moet kunnen werken.
Dat kan wellicht wat compromislozer gebeuren als je er heel veel centen tegenaan gooit en met allerlei versies tegelijk gaat werken die ook onderhouden moeten worden.

In de praktijk is het toch wel: met een 'redelijke' beperking aan de onderkant ben je goed bezig, want geeft al ontwikkel en onderhoudszorgen genoeg.

Heb zelf nog een Ipad1.. Met Safari kunnen steeds minder 'normale' Sites nog goed in beeld komen. Laat staan iets als een Ziggo Go Web App.
Die doet het trouwens niet meer op recentere Safari Versies, maar dat is een ander verhaal.

Gr Han
Mess89

Level 1
  • 226Posts
  • 28Oplossingen
  • 22Likes
Haal de apk van apkmirror.com?
Michello
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Allen,
Dan voor julie reacties zie onder response.

@mguzz wist ik niet goede tip ga kijken of dat lukt. Maar het kan iig ook al in de play of app store. Ik heb meerdere malen een bericht gezien dat een oude versie wordt gedownload omdat de nieuwe niet wordt ondersteund.

@Nick999 Snap ik, maar het gaat dus wel om de hardware. Die willen wij in een circulaire economie dus blijven gebruiken. Snap dat het in een bedrijf om winst gaat maar hier niet over nadenken en wel roepen dat je bv een goed milieu doel sponsert heft weining zin.

@hanh Dat onderschat ik helemaal niet en als de NPO het kan inclusief de terguval naar een oudere versie met ons kijk en luister geld dan gaat het blijkbaar alleen om geld.

@Mess89 thanks ga ik meteen proberen voor een oude Samsung

Ziggo Dit gaan julie fixen toch?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Je melde aan Ziggo , dit is niet in gebruik.

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators iedere werkdag langskomen in ieder topic.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Michello wrote:
Zo heb ik nog een ipad 1 (onverwoestbaar) en nog ipad mini's en ipods.

Dat zijn best veel apparaten op de plank voor iemand die de circulaire economie een warm hart toewenst 😉

Michello welkom op onze Community.

Leuke vraag! Ik begrijp goed dat je het zelf erg tof zou vinden om Ziggo GO op je oude iPad te kunnen kijken. Tip: Probeer eens of Chrome in combinatie met ziggogo.tv werkt. Dan ben je er ook. We gaan onze apps niet ontwikkelen voor verouderde apparatuur, we richten ons op nieuwe ontwikkelingen.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Wij hebben ook nog een iPad 1. Het ding draait op iOS 5.1.1.

Er zit gewoon te weinig RAM in de eerste iPads om nieuwe(re) software werkend te krijgen. De versie van Safari die erop zit kan veel moderne websites niet tonen. Oudere versies van apps hebben vaak al minimaal iOS 7 nodig.

Onze oude iPad is geschikt om spelletjes te spelen die er al sinds 2011 op staan. En we hebben een nog werkende versie van Spotify. Maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op. Wel leuk als werkend museumstuk want ze zijn niet stuk te krijgen.

Als je een iPad 1 hebt met redelijk wat geheugen dan kun je via iTunes nog wel muziek kopiëren en is het een heel goede muziekspeler. Ook werkt hij nog steeds als afstandsbediening voor de iTunes-bibliotheek die op een Mac staat en streamt naar de woonkamer.

Toch zijn er nog steeds dingen die je kunt doen met de iPad. Op de pagina https://www.lifewire.com/uses-1st-generation-ipad-1994359 worden allerlei mogelijkheden beschreven.
Via een behoorlijk ingewikkelde omweg is het nog mogelijk om oudere versies van apps te installeren: https://www.lifewire.com/download-apps-to-original-ipad-4103751

Maar Ziggo Go kijken op een iPad 1 zit er niet in. Net zo min als het installeren van een oude versie van Chrome. De eerste versie van Chrome was voor iOS 6.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
iMark Wat een nette en heldere reaktie! Soms denk ook wel: wat moet je met al die vooruitgang? Als ik dan kijk naar wat op modernere apparatuur thans mogelijk blijkt, dan begrijp ik het wel. Je kunt nu eenmaal niet aan de gang blijven backward compatible te zijn.
TS heeft daar naar mijn smaak, weliswaar op zich zinvolle, maar wat naive gedachten over, die ik niet verwacht van iemand met een IT-achtergrond. Ik begrijp nl uit wat TS schrijft, dat die achtergrond er is.
Han
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
De "vooruitgang" staat of valt bij de prijzen van de componenten.

De eerste iPad (met 16GB geheugen) kostte in 2010 499 euro en had niet eens een camera. Een min of meer vergelijkbare iPad kost op het moment officieel 359 euro. Het apparaat is 8 jaar later goedkoper, sneller, beter en lichter. En dat alleen maar omdat de componenten goedkoper zijn geworden. Overigens doet Apple het over het algemeen beter dan andere fabrikanten wanneer het gaat om de ondersteuning van besturingssystemen op oudere hardware. De eerste iPad is eigenlijk een uitzondering. Latere iPads zijn veel langer ondersteund. De eerste iPad is wat te snel op de markt gekomen, wat ook blijkt uit het feit dat hij geen camera heeft.

Het zou op zich natuurlijk veel beter zijn wanneer je componenten in een apparaat zou kunnen upgraden. Helaas zijn moderne apparaten zo ontworpen dat je nauwelijks upgrades kunt uitvoeren. Dat lukt misschien nog bij een desktop-computer. Of bij de https://www.fairphone.com/nl/ Prima idee om bijvoorbeeld je camera te upgraden zodat de telefoon zelf nog een tijdje meekan. Modulaire ontwerpen hebben enorme voordelen, ook wanneer het reparaties betreft. Bij Apple lijkt het meer op dat je een apparaat koopt voor een gebruiksduur van een jaar of vijf (vaak langer).
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic