RBBRTT

Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

TELEFONISCH ENERGIECONTRACT ONGELDIG VERKLAARD -ECLI:NL:RBOVE:2020:652

Na het recente overlijden van mijn 85-jarige vader kwam ik er achter dat mijn vader langdurig een absurd Ziggo abonnement bezat, welk abonnement hem Euro 149,- per maand kostte. Tamelijk apart voor iemand die niet meer zelfstandig de TV aan of uit kon zetten. Het kan niet anders dan dat hem dat telefonisch aangesmeerd is, waarvoor hulde Ziggo. Heeft iemand al ervaringen met Ziggo opgedaan naar aanleiding van de onderstaande uitspraak dat eenzelfde gelding dient te hebben voor internet- en/of telefoniediensten ? Ik ben voornemens dit verder uit te diepen en ontvang graag mogelijke ervaringen. Bij voorbaat hartelijk dank. De rechtbank Overijssel heeft een energiecontract ongeldig verklaard omdat dit contract telefonisch was afgesloten. Het contract was weliswaar schriftelijk bevestigd door energiemaatschappij Eneco, maar de rechter vindt dat onvoldoende. De afnemer moet een telefonisch afgesloten contract expliciet aanvaarden, bijvoorbeeld door een handtekening te zetten. Vindplaats: ECLI:NL:RBOVE:2020:652

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Excuses aanvaard.

Bekijk in context

83 Reacties 83
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Allereerst gecondoleerd, dit zijn geen leuke zaken die je tegenkomt.

Ik leg dit bij een Ziggo moderator neer, zij kunnen precies zien wat er zich afgespeeld heeft en de nodige stappen ondernemen.

Zorg dat de postcode en huisnummer van je vader, die zijn gekoppeld aan het abonnement, in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.

Klik hier om de postcode en het huisnummer in je profiel te zetten.
Op de pagina iets naar beneden scrollen.

RBBRTT
Topicstarter
Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Erg vriendelijk Bert, dank je. Het gaat mij overigens niet specifiek om de casus van mijn vader, maar hoofdzakelijk om andere kwetsbaren en ouderen te behoeden voor dit type praktijken waarvan de rechter nu in eerste aanleg heeft geconcludeerd dat deze ontoelaatbaar zijn. Nogmaals vriendelijk dank voor de moeite. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Ik ben dat helemaal met je eens.

Gelukkig kom ik dit soort verhalen hier uitermate zelden tegen, anders was ik hier nu niet meer actief geweest.

Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

@RBBRTT ,

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van Uw vader. Maar U trekt meteen de conclusie dat Ziggo hier achter zit en dat vind ik ietwat voorbarig. Onze oude buurvrouw, helaas ook al overleden, had 5 jaar terug een soortgelijk geintje. TV, telefoon en energie leverancier waren opeens van een andere maatschappij. Bij de eerste nieuwe rekeningen nam zij al contact met ons op. Ze had telefoon gekregen van een “Eneco” medewerker die haar een aantal vragen had gesteld. Het bewuste telefoontje hebben wij kunnen achterhalen en bleek van een callcenter te zijn. Met veel moeite hebben wij contact kunnen krijgen met dit callcenter en zij gaven aan dat mevrouw JA had geantwoord op alle vragen. Zij gaven aan dat dit ook opgenomen was maar wilde dit niet laten horen. Na dreigen met en inschakelen van een advocaat is uiteindelijk alles weer bij het oude gekomen, na veel gebel en geschrijf met de oude leveranciers. Zonder handtekening kan en mag niets als rechtmatig worden gezien. Zelfs als er opnamen aanwezig zijn waarin positief wordt gereageerd op een voorstel dan kan dat makkelijk worden terug gedraaid. Wij controleren alles van mijn zuster want ze klinkt redelijk aan de telefoon maar vanwege Alzheimer is ze 5 minuten later al vergeten wat ze gezegd heeft. Daarom heeft ze nu telefoon met nummer herkenning zodat wij kunnen zien wie haar gebeld hebben. Vreemde nummers bellen wij terug om navraag te doen en hebben zodoende al diverse zaken kunnen stoppen. Succes met het uitzoeken wie Uw vader dat abonnement heeft aangesmeerd.

RBBRTT
Topicstarter
Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Beste Sparco1955, vriendelijk dank voor uw uitgebreide reactie en hulde voor uw doorzettingsvermogen en het ondersteunen van uw zuster. Eerlijk gezegd meen ik Ziggo verantwoordelijk te kunnen houden voor de keuze van de partijen die in het economisch verkeer namens haar optreden en die zij toestaat contracten namens haar aan te gaan. Als dat een (extern) call center met dubieuze praktijken is, dan is dat het risico en de verantwoordelijkheid van Ziggo die immers ook de vruchten plukt van deze laakbare activiteiten. Ik kan mij er overigens ook nog iets bij voorstellen dat Ziggo niet ieder contract kan nabellen of het aangaan van het contract daadwerkelijk beoogd is. Ik verwacht van een bedrijf als Ziggo wel een fatsoenlijke afhandeling van mijn vragen omtrent het contract dat mijn vader had, hetgeen mij niet gegund is. Mij resteert slechts te hopen dat Ziggo tevreden is met de kleine Euro 10.000 die mij vader gedurende 5 jaar zinloos aan Ziggo heeft afgedragen. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@RBBRTT

Het blijft speculeren wat er nu precies aan de hand is geweest. Om meteen aan oplichting te denken is voorbarig. Het kan ook een rare administratieve vergissing zijn, die bij vader en mantelzorgers onopgemerkt is gebleven. Er ligt ook een verantwoordelijkheid bij de klant dit zelf in de gaten te houden. Het is niet anders. Zelfs als de klant persoonlijk daar minder bekwaam in wordt.

Zonder goed contact met Ziggo valt er verder weinig te zeggen over een mogelijk bevredigende oplossing. Je vraagt om gelijke ervaring van andere klanten, maar daar heb je voor het eigen probleem niet zoveel aan, als die ervaringen er al zouden zijn.

De Ziggo Mod die hier langskomt is een eerste goede stap naar verklaring en oplossing.
Bert vroeg terecht meteen al om extra aandacht van de Mods.
Nog even geduld.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5738Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Goedemiddag @RBBRTT

Jeetje, ik schrik ontzettend van je bericht. Allereerst gecondoleerd en veel sterkte. 

Ik ben het helemaal met je eens dat dit moet worden uitgezocht! Zou je daarom je gegevens op je Community profiel willen aanvullen met de postcode en het huisnummer van je vader? Dan kan ik de gegevens inkijken en checken hoe dit zo is gelopen. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@RBBRTT

Lees je de adviezen wel? Bert schreef meteen:

Zorg dat de postcode en huisnummer van je vader, die zijn gekoppeld aan het abonnement, in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.

Niet begrepen = vraag stellen.

Dan had de reaktie van Mariska nu beter kunnen zijn.
Je bent toch wel geinteresseerd in een antwoord van Ziggo?

RBBRTT
Topicstarter
Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Fair point. Ik verkeerde in de veronderstelling dat ik dat gedaan had. Ik heb een hernieuwe poging gewaagd.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5738Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Super bedankt 

Ik kan helemaal geen klant vinden op de postcode en het huisnummer wat in je profiel staat. Ik stuur je daarom een privébericht zodat we hopelijk met een klantnummer of email adres wel verder komen en het abonnement kunnen vinden.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @RBBRTT . Allereerst heel veel sterkte gewenst met het verlies van je vader.

 

Mariska is er momenteel niet en ik heb dit topic onder ogen gekregen. Ik ben enorm benieuwd hoe dit verder is gegaan. Heb je contact met Mariska gehad en zijn de zaken opgehelderd? 🙂 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@RBBRTT Gecondoleerd dit zijn de vervelende dingen die altijd is zo een soort situatie om de hoek komen kijken…..

€ 149,00 per maand ? wat is dat voor een abonnement ? 

Alles in 1 max kost € 87,50 duurste abonnement

Erbij mogelijk ? Ziggo Sport Totaal en FOX Sports Eredivisie € 19,95

Totaal € 107,45 

Dan mis ik nog € 40,00 ……..

 

Wat mis ik zodat het abonnement op € 149,00 per maand kan komen ? Iemand ?

RBBRTT
Topicstarter
Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dank Ronihd. Geen idee eerlijk gezegd. Zelf vermoed ik dat iemand van Ziggo persoonlijk op dagbasis de TV is komen aan- alsook uitzetten. Het curieuze is dat ik zo iemand nooit aangetroffen heb.

RBBRTT
Topicstarter
Level 1
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hey @RBBRTT . Mariska is er momenteel niet en ik heb dit topic onder ogen gekregen. Ik ben enorm benieuwd hoe dit verder is gegaan. Heb je contact met Mariska gehad en zijn de zaken opgehelderd? 🙂 

 

Nee, blijkens haar mededeling maandag j.l. is Mariska vanaf vandaag 13.00 uur weer in de lucht, waar ik mij veel van voorstel. Ik realiseer mij echter dat dit uitzonderlijke tijden zijn en er wellicht (wel zeker !) belangrijkere zaken zijn in het leven. Ik wacht het rustig af. 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
RBBRTT wrote:

Dank Ronihd. Geen idee eerlijk gezegd. Zelf vermoed ik dat iemand van Ziggo persoonlijk op dagbasis de TV is komen aan- alsook uitzetten. Het curieuze is dat ik zo iemand nooit aangetroffen heb.

 

Maar je hebt/had er zelf geen idee van waar je vader gebruik van maakte ? Internet , een decoder ? telefoon van Ziggo ? 

Ik vind het bedrag zo bijzonder hoog, gaat het te ver om te vragen of je een foto van de rekening/factuur kan plaatsen alhier ? kunnen we nog even mee denken 😉 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Er zijn meer extra TV pakketten & je hebt Onbeperkt Bellen via de Vaste lijn.

Inzicht via Mijn Ziggo van vader. Is inloggen mogelijk?

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
hanh wrote:

Er zijn meer extra TV pakketten & je hebt Onbeperkt Bellen via de Vaste lijn.

 

Maar lukt het dan om op de €149,00 per maand te komen?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Fox Sports International 12,95
Film 1 9,95

Volop Bellen internationaal 15,-

Lijkt allemaal wat overdreven. Zoals gezegd: er is een kans op een onopgemerkte  administratieve vergissing.
Dat kun je bepalen als je inzage hebt in het klantdossier. Wij dus niet.
 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
hanh wrote:

Fox Sports International 12,95
Film 1 9,95

Volop Bellen internationaal 15,-
 

We gaan het zien……..ik vind het erg veel geld 😉 

 

Uitgelicht topic