Vraag

Slecht TV beeld op kanaal 7 en 12

  • 3 december 2020
  • 29 reacties
  • 728 keer bekeken

De laatste weken heb ik slecht beeld op RTL7 en RTLZ. Het signaal van het naast gelegen kanaal lijkt er door heen te komen. Probeer zojuist voetbal te kijken maar dit is gewoon niet te doen.

Ik gebruik de bijgeleverde kabels, dus daar kan het niet aanliggen. Signaal sterkte en kwaliteit is goed, alleen deze twee kanalen vertonen storing.

Wat gaat hier mis? 


29 Reacties

Ik heb sinds een aantal dagen het zelfde probleem. Het vreemde is dat wanneer je de box wat verplaatst of schuin zet is het beeld wel weer goed.

Iemand een oplossing.

Reputatie 7

Goedemorgen @jerrybig en @wimmennega ,

Goed dat jullie hiermee aankloppen op dit forum. Er kunnen verschillende redenen zijn waardoor jullie storing ervaren op 1 of meer zenders. Als je op een aantal zenders storing hebt, dan kan het zijn dat deze frequentie verstoord wordt. 
De oorzaak kan zowel in de binnenhuisinstallatie als buiten zitten.  Sluit eerst een mogelijke oorzaak uit in de binnenhuisinstallatie. Ik raad aan om de stappen op deze pagina te gebruiken. 
Ik kan eventueel kosteloos nieuwe coaxkabels toesturen in de lengtes 1.5, 3 en 5 meter. 

Hallo Paul,

De kabel van de wandcontactdoos in de woonkamer naar de mediabox is het exemplaar dat bijgeleverd is bij de mediabox xl die ik sinds enkele maanden heb. Ik neem aan dat deze goed genoeg zou moeten zijn. Mocht dicht mogelijk niet het geval zijn, dan zou ik het inderdaad op prijs stellen om van jullie een nieuwe kabel van 3 meter te ontvangen. Mocht dit niet helpen, dan moeten we verder zoeken.

Alvast bedankt!

Reputatie 7

@jerrybig Die kabel zou inderdaad goed moeten zijn. Maar het kan geen kwaad een nieuwe kabel toe te sturen. Je krijgt binnen 3 a 4 dagen een nieuwe coaxkabel van 3 meter toegestuurd. 
Kun je anders ook een foto delen van de coax aansluiting bij jou in huis? 

Hierbij foto's van het doosje met en zonder kap. De extra kabel die er onderuit komt lag er al van de vorige bewoners. Dit is een loze coax die eveneens in de meterkast uitkomt. Deze doet dus niets. 

Overigens net het signaal gecontroleerd en momenteel geen storing (?) op 7 en 12, maar het is me al eens eerder opgevallen dat het 's avonds erger is. Ik kijk doordeweeks 's middags nooit TV, dus misschien was dit al zo. We zullen vanavond wel zien.

Reputatie 7

@jerrybig Dank voor het delen van de foto's van de aansluiting. Is dit je enige en eerste aansluiting op de coaxkabel of heb je elders in huis nog een andere aansluiting of groene kabel? 
Als dit daadwerkelijk het eerste aansluitpunt is, lijkt het erop dat deze verouderd is en vervangen moet worden. Ik kan hiervoor een afspraak inplannen met een netwerkmonteur. 

@Paul Ziggo Nee, in de meterkast komt de kabel binnen. Zie foto (foto is correct, kastje hangt op zijn kop!).

 

Goedemorgen @jerrybig en @wimmennega ,

Goed dat jullie hiermee aankloppen op dit forum. Er kunnen verschillende redenen zijn waardoor jullie storing ervaren op 1 of meer zenders. Als je op een aantal zenders storing hebt, dan kan het zijn dat deze frequentie verstoord wordt. 
De oorzaak kan zowel in de binnenhuisinstallatie als buiten zitten.  Sluit eerst een mogelijke oorzaak uit in de binnenhuisinstallatie. Ik raad aan om de stappen op deze pagina te gebruiken. 
Ik kan eventueel kosteloos nieuwe coaxkabels toesturen in de lengtes 1.5, 3 en 5 meter. 

Goedemiddag Paul,

 

Dank voor de reactie.

Het vreemde is dat de zenders het altijd goed hebben gedaan. Hebben ook geen veranderingen plaatsgevonden in de bekabeling en er is geen nieuwe apparatuur bijgekomen. Ook raar dat wanneer ik de box wat naar achteren plaats en scheef zet de zenders goed werken. Op mijn andere televisies heb ik geen problemen. Mogelijk dan toch maar een nieuwe kabel aansluiten.

Ik zou graag een kabel willen van 5 meter. Hoop dat het probleem hiermee is opgelost.

 

Alvast hartelijk dank en ik zal je op de hoogte houden.

Wim Mennega.

@Paul Ziggo 

Nieuwe coax kabel geïnstalleerd en geen enkele verbetering. Het signaal vandaag is slechter dan het ooit is geweest. De storing fluctueert dus blijkbaar.

Blijft vreemd dat het spontaan ontstaat terwijl het signaal tot voor kort perfect was.

Heeft u al gekeken naar het doosje van binnenkomst?

 

@Paul Ziggo : Ik bespeurde van de week inmiddels ook af en toe een kleine vergelijkbare storing op kanaal 16 en dacht gisteravond zelfs iets op kanaal 8 te hebben gezien, maar dit kan toeval zijn.

Al gekeken naar mijn foto van het kastje van binnenkomst? Moet nu snel wat gaan gebeuren, want er is absoluut niet meer te kijken naar kanaal 7 of 12.

Reputatie 5
Badge +4

Beste @wimmennega, bedankt nog voor je toelichting! Uiteraard kan er altijd een defect optreden met een kabel maar bijvoorbeeld ook in een splitter ondanks dat je zelf niets veranderd hebt. Dat je andere televisies het wél goed doet bewijst dat het signaal richting je woning in orde is, maar dat het binnenshuis richting je ene televisie met storing toch ergens fout. Daarom is het goed om zoveel mogelijk zaken uit te sluiten. Een vervangende coaxkabel van 5 meter komt je kant op samen met een nieuwe opdruksplitter. Hopelijk verhelpt dit het probleem! Laat het ons weten :grinning:

@jerrybig, jammer dat het probleem nog steeds aanwezig is ondanks de installatie van de nieuwe kabel en dat het zelfs slechter lijkt te worden. Dat is absoluut geen goed teken en dat er nu ook storingen op andere zenders waarneembaar zijn is een flinke domper. Je hoofdaansluiting is al een wat oudere maar het is niet met zekerheid te zeggen dat daar het probleem zit. Het kan net zo goed de coaxkabel zijn die vanaf je meterkast naar je wandcontactdoos loopt in de woonkamer (?). Weet je toevallig hoe lang die kabel is en waar die langs gaat (bijv. kruipruimte)?

Een monteur aansturen kan natuurlijk altijd, maar deze berekend € 50,- als blijkt dat het probleem in je eigen binnenshuis installatie zit (bijv. de kabel van meterkast naar woonkamer). Het bezoek is uiteraard kosteloos als blijkt dat het aan de hoofdaansluiting ligt. Als je openstaat voor een monteursbezoek horen we dat natuurlijk graag! Laat maar weten.

@Erik S Ziggo 

Het storing is erg wisselvallig. Afgelopen zaterdag leek de storing vrijwel verdwenen. Gisterenavond dacht ik het ook, maar toch af en toe blokjes en later op de avond was het weer erger, op kanaal 12 meer dan 7.

De afstand tussen de woonkamer en de meterkast schat ik op 4 tot 5 meter. De kabel loopt door een pvc pijpje door de wand en de vloer. De kabel is natuurlijk al ruim 20 jaar oud, maar ik weet natuurlijk niet of dat een probleem kan zijn.

Biedt het doosje in de muur in de woonkamer wel voldoende afgescherming (zie foto's hierboven)?

Als ik een kabel van een meter of 10 zou hebben met zo'n speciale coax aansluiting aan de kant van hoofdaansluiting (F-connector?) en een coax stekker die direct in de box kan, dan zou ik via de gang naar de woonkamer de bestaande kabel kunnen omzeilen en kijken of het daaraan ligt. Hoe kom ik daaraan? Kun je een F-connector zonder hulpmiddelen zelf aan een kabel zetten? Ik neem aan dat een monteur dezelfde handeling verricht om te checken.

Reputatie 5
Badge +4

Dankjewel voor je snelle reactie met aanvullende informatie, @jerrybig! Ik heb nu een duidelijk beeld bij je installatie thuis. Dat de storing er soms wel is, en andere keren weer niet maakt het natuurlijk een erg vervelend probleem. Ik kan me voorstellen dat je soms met grote blijdschap storingsvrij zit te kijken om vervolgens weer teleurgesteld te worden door blokjes die tóch weer in beeld komen. Niet fijn.. :-(

Of het aan de 20 jaar oude kabel ligt is voor mij ook moeilijk om met zekerheid te zeggen. Wel is het zeker dat coaxkabels van 20 jaar geleden van een mindere kwaliteit zijn dan hedendaags, maar dat is vast geen verrassing. Eigenlijk komen we er maar op één manier achter, en dat is door het te testen met een nieuwe coaxkabel vanaf je hoofdaansluiting. Je voorstel om dit te testen middels een tijdelijke aansluiting via je gang is de meeste eenvoudige optie om dit te checken. Je hoeft dan niet direct allemaal kabels te trekken etc. Helaas kan ik je niet een kabel van 10 meter opsturen, maar maximaal één van 5 meter. Eventueel ben je wel zelf in de gelegenheid om een kabel van 10 meter aan te schaffen via onze webshop. Deze kabel kost € 10,- inclusief verzending. Als het met deze nieuwe kabel nog steeds niet in orde is lijkt het mij verstandig samen een monteursafspraak te plannen.

@Erik S Ziggo Helaas zit er, in jullie webshop, geen F-connector aan de kabel die ik op het doosje in de meterkast kan aansluiten. Het zijn “gewone” kabels van het woonkamerkastje naar de mediabox. 

Reputatie 7

Ik zal je een verloopstukje sturen, @jerrybig :-) 

 

Beste @wimmennega, bedankt nog voor je toelichting! Uiteraard kan er altijd een defect optreden met een kabel maar bijvoorbeeld ook in een splitter ondanks dat je zelf niets veranderd hebt. Dat je andere televisies het wél goed doet bewijst dat het signaal richting je woning in orde is, maar dat het binnenshuis richting je ene televisie met storing toch ergens fout. Daarom is het goed om zoveel mogelijk zaken uit te sluiten. Een vervangende coaxkabel van 5 meter komt je kant op samen met een nieuwe opdruksplitter. Hopelijk verhelpt dit het probleem! Laat het ons weten :grinning:

@jerrybig, jammer dat het probleem nog steeds aanwezig is ondanks de installatie van de nieuwe kabel en dat het zelfs slechter lijkt te worden. Dat is absoluut geen goed teken en dat er nu ook storingen op andere zenders waarneembaar zijn is een flinke domper. Je hoofdaansluiting is al een wat oudere maar het is niet met zekerheid te zeggen dat daar het probleem zit. Het kan net zo goed de coaxkabel zijn die vanaf je meterkast naar je wandcontactdoos loopt in de woonkamer (?). Weet je toevallig hoe lang die kabel is en waar die langs gaat (bijv. kruipruimte)?

Een monteur aansturen kan natuurlijk altijd, maar deze berekend € 50,- als blijkt dat het probleem in je eigen binnenshuis installatie zit (bijv. de kabel van meterkast naar woonkamer). Het bezoek is uiteraard kosteloos als blijkt dat het aan de hoofdaansluiting ligt. Als je openstaat voor een monteursbezoek horen we dat natuurlijk graag! Laat maar weten.

Beste Eric,

 

Heb de kabel ontvangen. Dank hiervoor. Na het het aansluiten van de nieuwe kabel veranderde er helemaal niets. Signaal op kanaal rtl 7 en rtl z blijft erg slecht. Dus de kabel is niet het probleem. Wat opvalt is dat wanneer ik mijn xl box even een tijdje uitzet ( dus even de spanning eraf ) en dan weer aanzet de beide zenders het gedurende 5 minuten het prima doen. Daarna is het werkelijk één grote ellende en zijn beide zenders niet te volgens. Als ik mijn oude een andere box aansluit doen beide zenders het prima. Ik heb toch echt het gevoel dat er iets niet goed is met de XL box. Mogelijk nog een andere tip.

 

Alvast dank.

Volgens mij ligt het niet aan de kabels. Ik heb exact hetzelfde, met dezelfde zenders. 7 en 12 zijn niet te bekijken. 

Ook hier (5371ar) heb ik sinds 2e kerstdag problemen met blokvorming op RTL 7 en RTL Z,

Er is niets aan de installatie veranderd gezien de vele melding lijkt het mij toch een ziggo probleem.

Het zo toeval zijn dat bij iedereen ineens iets met de binnenhuis installatie fout gaat dan hadden er meer zenders problemen geven 90 % van de klachten gaat over RTL 7 en RTL  Z.

ik gebruik uitsluitend Ci+ module geen mediabox

Hier (2221XM) ook al een paar weken alleen RTL 7 en RTL Z slecht. Alle overige zenders tot uitmuntend volgens Mediabox XL maar deze twee net niet goed genoeg. Zal morgen eens met oude hunax testen ter vergelijk maar is wel erg toevallig en vergelijkbaar. Met signaalversterker wel iets beter maar ook nog haperen. Kabel (met opdrukkapjes) loopt door kruipruimte, zou wel willen testen met 5m kabel maar vraag het me af of dit de oplossing wordt....

Hi @wimmennega, wat rot om te lezen dat de nieuwe kabel het probleem niet heeft opgelost. In de eerdere berichten lees ik dat je op de andere televisies in je woning geen problemen ervaart. Is het voor jou mogelijk om de mediabox hier eens te plaatsen en te checken of de verstoring dan alsnog blijft bestaan? Ik begin nu te denken dat het probleem bij het coax aansluitpunt van de mediabox zit. Hiermee sluit je dit uit! 

​​​@Jermainevanloveren, @AnsHans72 en @JohanS-KW; Super irritant dat ook jullie problemen ervaren met deze zenders. Digitale zenders komen in pakketjes van een aantal zenders aan op je tv. Op het moment dat er ergens een aansluitpunt niet goed zit (of een verouderde/kapotte kabel of splitter) dan valt zo'n pakketje er tussenuit en dit zorgt voor verstoring/zwart beeld/foutcode. Sommige frequenties zijn hier gevoeliger voor dan andere en dit kan zowel binnen als buitenshuis mis gaan. Het enige wat we samen kunnen checken is de binnenshuis installatie. De kortste klap om zoveel mogelijk uit te sluiten is om (het liefst een nieuwe) coax kabel rechtstreeks in de hoofdaansluiting te pluggen en te checken of je dan wel de zenders zonder problemen kunt ontvangen. Ik ben benieuwd naar de resultaten! 

Hi @wimmennega, wat rot om te lezen dat de nieuwe kabel het probleem niet heeft opgelost. In de eerdere berichten lees ik dat je op de andere televisies in je woning geen problemen ervaart. Is het voor jou mogelijk om de mediabox hier eens te plaatsen en te checken of de verstoring dan alsnog blijft bestaan? Ik begin nu te denken dat het probleem bij het coax aansluitpunt van de mediabox zit. Hiermee sluit je dit uit! 

 

Beste Mariska,

Heb inmiddels mijn box verplaatst. Zenders doen het nu prima. Toch raar dat wanneer je hem verplaatst het wel goed is. 

Mvg, Wim Mennega.

​​​@Jermainevanloveren@AnsHans72 en @JohanS-KW; Super irritant dat ook jullie problemen ervaren met deze zenders. Digitale zenders komen in pakketjes van een aantal zenders aan op je tv. Op het moment dat er ergens een aansluitpunt niet goed zit (of een verouderde/kapotte kabel of splitter) dan valt zo'n pakketje er tussenuit en dit zorgt voor verstoring/zwart beeld/foutcode. Sommige frequenties zijn hier gevoeliger voor dan andere en dit kan zowel binnen als buitenshuis mis gaan. Het enige wat we samen kunnen checken is de binnenshuis installatie. De kortste klap om zoveel mogelijk uit te sluiten is om (het liefst een nieuwe) coax kabel rechtstreeks in de hoofdaansluiting te pluggen en te checken of je dan wel de zenders zonder problemen kunt ontvangen. Ik ben benieuwd naar de resultaten! 

 

@jerrybig die tweede kabel heeft geen functie schrijf je, degeen die uit de aansluiting komt? Die zou ik als eerste verwijderen, die kan juist voor een storing zorgen. Mogelijk is dat al gedaan en heb ik hier overheen gelezen.

Reputatie 6

Hi @wimmennega, wat rot om te lezen dat de nieuwe kabel het probleem niet heeft opgelost. In de eerdere berichten lees ik dat je op de andere televisies in je woning geen problemen ervaart. Is het voor jou mogelijk om de mediabox hier eens te plaatsen en te checken of de verstoring dan alsnog blijft bestaan? Ik begin nu te denken dat het probleem bij het coax aansluitpunt van de mediabox zit. Hiermee sluit je dit uit! 

 

Beste Mariska,

Heb inmiddels mijn box verplaatst. Zenders doen het nu prima. Toch raar dat wanneer je hem verplaatst het wel goed is. 

Mvg, Wim Mennega.

 

 

Dat is fijn om te lezen @wimmennega 
Top dat de verplaatste box nu goed werkt :)

Ik zal je een verloopstukje sturen, @jerrybig :-) 

 

 

@Lycke Ziggo

Hallo,

Ik heb het verloopstukje (coax naar F-connector om aan te sluiten op het kastje in de meterkast) nog steeds niet ontvangen en dus kan ik nog steeds niet met een lange kabel de interne kabel omzeilen en weet dus nog steeds niet of daar het probleem zit. Kun je dit checken en alsnog toesturen?

Groet Gerrit

PS De laatste weken is het, na een periode van minimale storing, weer hopeloos.

Reputatie 6

Sorry @jerrybig, de order was blijven hangen. Ik heb het alsnog in orde gemaakt zodat het verloopstukje snel je kant op komt!

Reageer