1
Vraag
2
Reageer en help mee
timsg

Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

HbbTV, hoe zit het nu echt met het totaal niet functioneren in Nederland.

Ik heb een nieuwe Philips UHD TV met de HbbTV optie. HbbTv bestaat al minstens 4 jaar.
Het blijkt dat, ondanks alle positieve berichten van zowel Ziggo als de NPO, HbbTV momenteel via Ziggo totaal niet werkt, ook niet goed op de NPO kanalen.
Via de NPO kan alleen nog van de reclame genoten worden. Programma's zijn niet beschikbaar.
Ik zou graag willen weten wie nu eigenlijk verantwoordelijk is voor het niet doorgeven van HbbTV en wat de toekomstverwachting hierover is bij Ziggo. Moet ik overstappen naar een andere provider, of misschien wel via de satelliet gaan kijken, of is er toch nog hoop. De NPO lijkt een en ander niet op order te hebben en Ziggo geeft de informatie van de commerciële kanalen en de uitgebreide informatie van Duitse kanalen helemaal niet door, zo lijkt het.
16 Reacties 16
EnergieBoy

Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes
Hoi timsg

HbbTV staat voor Hybrid Broadcast Broadband Televisie. Dit is een techniek die tv combineert met internetdiensten. Het normale digitale tv-signaal dat de kabel ontvangt kan zo uitgebreid worden met extra informatie. Bijvoorbeeld informatie over een voetbalwedstrijd. Het is een signaal dat de omroepen zelf meesturen.

Meer info, zie deze pagina van Ziggo:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/hbbtv/

En anders kan je hier nog meer info vinden:
http://drukoprood.nl

HbbTV werkt niet met mediaboxen van Ziggo, omdat die het signaal niet herkennen. Wanneer Ziggo hier mee komt is nog niets zeker. Waarschijnlijk is Ziggo hier verantwoordelijk voor om het door te sturen. Heb een artikel gelezen uit 2016 dat alle klanten van Ziggo hier gebruik van kunnen maken. Echter, analoog gaat er straks uit dus ik vraag me af of ze het dan nog doorsturen omdat het niet werkt op de mediaboxen en/of Interactieve CI+ module (Maakt men gebruik van een geactiveerde Interactieve CI+ module van Ziggo dan kan men HbbTV – ook bij gebruik van een geschikte televisie niet gebruiken).

Denk dat hier een moderator misschien wel een juist antwoord op kan geven. Laten we even afwachten, die komen vanzelf langs.
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
In fUPC heb ik een niet interactieve CI+ en dan werkt HbbTV wel.
Ik neem van de NPO niets meer zelf op, kijk het later gewoon terug.
Heb wel een NPOstart account.
Sturen ze toch gewoon nog door ook al gaat het analoge signaal eraf.
Bij mij is het analoge signaal er al af sinds mei dit jaar.
timsg
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Voor de duidelijkheid: Mijn Philips TV is uitsluitend op de antennekabel aangesloten en ontvangt de digitale kanalen, zonder gebruikmaking van een CI+ module of externe tuner van Ziggo. Het enige wat ik ontvang via HbbTV is de NPOstart pagina. Daar kan ik een programma kiezen, waarvan vervolgens alleen de begeleidende reclamespotjes worden getoond, gevolgd door: "Niet beschikbaar", of "Oeps, er ging iets mis..., excuses voor het ongemak". Op de Duitse zenders komt er geen rode stip in beeld en werkt HbbTV helemaal niet.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
timsg wrote:
Voor de duidelijkheid: Mijn Philips TV is uitsluitend op de antennekabel aangesloten en ontvangt de digitale kanalen, zonder gebruikmaking van een CI+ module of externe tuner van Ziggo. Het enige wat ik ontvang via HbbTV is de NPOstart pagina. Daar kan ik een programma kiezen, waarvan vervolgens alleen de begeleidende reclamespotjes worden getoond, gevolgd door: "Niet beschikbaar", of "Oeps, er ging iets mis..., excuses voor het ongemak". Op de Duitse zenders komt er geen rode stip in beeld en werkt HbbTV helemaal niet.



EDIT ivm VERKEERDE INFO ( Sorry )

Wat heb ik nodig om HbbTV gebruiken?

HbbTV werkt niet op elke televisie. Voor HbbTV heb je het volgende nodig:

  • een Smart TV die geschikt is voor HbbTV
  • een internetverbinding op je Smart TV
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Maar is een CI+ wel nodig?
Staat toch nergens in de handleiding?
Een interactieve CI+ zeker niet want die heb ik in fUPC niet eens.
EnergieBoy

Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes
Daar wil ik dan toch nog even op reageren Ronihd.
Want op de site van Ziggo staat: Maakt men gebruik van een geactiveerde Interactieve CI+ module van Ziggo dan kan men HbbTV – ook bij gebruik van een geschikte televisie niet gebruiken.

Dus als de klant zo'n kaart neemt, moet die een niet interactieve CI+ hebben, dan zou het misschien wel lukken. Zoals Robert ook al schreef in zijn verhaal.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
EnergieBoy wrote:
Daar wil ik dan toch nog even op reageren Ronihd.
Want op de site van Ziggo staat: Maakt men gebruik van een geactiveerde Interactieve CI+ module van Ziggo dan kan men HbbTV – ook bij gebruik van een geschikte televisie niet gebruiken.


Vreemd dat lees ik niet , als ik jou link volg staat daar wat ik post en ze spreken dan zichzelf tegen , of zie ik dat verkeerd , lees ik ergens overheen ?
En de gevraagde rode stip ( knop op de AB ) werkt alleen bij en met een interactieve ci+ module.

Dus als de klant zo'n kaart neemt, moet die een niet interactieve CI+ hebben, dan zou het misschien wel lukken. Zoals Robert ook al schreef in zijn verhaal.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
RobertKoopman wrote:
Maar is een CI+ wel nodig?
Staat toch nergens in de handleiding?
Een interactieve CI+ zeker niet want die heb ik in fUPC niet eens.


Die heb ik dus wel in FUPC en bij mij werkt interactief niet als ik de module en niet in heb niet.
Of gebruik jij een decoder ?

Vandaar mijn antwoord 🙂
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes
Een module van ziggo heb je nodig voor interactieve tv van ziggo, niet voor HbbTV.
De Duitse zenders zullen het HbbTV-signaal niet leveren aan ziggo.

"Zenders met HbbTV-signaal

Ziggo geeft het HbbTV-signaal door van de zenders van de NPO en van de zenders van SBS Broadcasting:​

  • NPO 1
  • NPO 2
  • NPO 3
  • SBS6 (SD/HD)
  • Veronica (SD/HD)
  • Net5 (SD/HD)
  • SBS9 (SD/HD)
Wanneer een zender of programma extra informatie aanbiedt via HbbTV zie je daarvan een melding op je tv-scherm."
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
youriy wrote:
Een module van ziggo heb je nodig voor interactieve tv van ziggo, niet voor HbbTV.
De Duitse zenders zullen het HbbTV-signaal niet leveren aan ziggo.

"Zenders met HbbTV-signaal

Ziggo geeft het HbbTV-signaal door van de zenders van de NPO en van de zenders van SBS Broadcasting:​

  • NPO 1
  • NPO 2
  • NPO 3
  • SBS6 (SD/HD)
  • Veronica (SD/HD)
  • Net5 (SD/HD)
  • SBS9 (SD/HD)
Wanneer een zender of programma extra informatie aanbiedt via HbbTV zie je daarvan een melding op je tv-scherm."



Maar moet dan wel aangesloten zijn op internet volgens de ziggo site.

Ik heb mij foute reactie verwijderd ............:thinking:
EnergieBoy

Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes
Het is misschien iets verouderde info maar hier heb er iets over gelezen: https://www.totaaltv.nl/nieuws/hbbtv-nu-voor-alle-ziggo-klanten/
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
EnergieBoy wrote:
Het is misschien iets verouderde info maar hier heb er iets over gelezen: https://www.totaaltv.nl/nieuws/hbbtv-nu-voor-alle-ziggo-klanten/



hmhmhm vind het wel vreemd allemaal ik dacht dat het werkte met interactief maar in dit artikel is dat tegengesproken, maar goed de TS schiet er ook niks mee op zo.

Ik zal me er even extra in verdiepen en kijken of mijn tv het ondersteund en dan hoe het werkt 😉
EnergieBoy

Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes
Wat je zegt, de TS schiet er niets mee op maar wij gissen ook met z'n alle naar iets. Ik hoop eigenlijk dat een moderator hier snel met een mooi antwoord komt. Maar als jij je er in, en kan, verdiepen, ook goed 🙂
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes
timsg wrote:
Ik zou graag willen weten wie nu eigenlijk verantwoordelijk is voor het niet doorgeven van HbbTV en wat de toekomstverwachting hierover is bij Ziggo. Moet ik overstappen naar een andere provider, of misschien wel via de satelliet gaan kijken, of is er toch nog hoop. De NPO lijkt een en ander niet op order te hebben en Ziggo geeft de informatie van de commerciële kanalen en de uitgebreide informatie van Duitse kanalen helemaal niet door, zo lijkt het.

Heb je al eens bij de npo geïnformeerd? Via ip-tv is HbbTV sowieso niet beschikbaar.
Ziggo geeft alleen het signaal door, is dus niet verantwoordelijk voor de werking/mogelijkheden van HbbTV. Ik denk zelf dat het een zachte dood sterft.
timsg
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Je hebt wel een internetverbinding nodig. Ik heb de TV aangesloten via een LAN kabel (UTP) op het Ziggo modem (Connect Box) aangesloten. De NPO geeft als tip dat NPO Start wel werkt via de NPO Start app (ip-tv), die ik ook op mijn Smart TV heb geïnstalleerd. Dat werkt inderdaad wel, maar de beeldkwaliteit is niet best. Een video via YouTube is stukken beter van kwaliteit. De NPO geeft geen enkele indicatie dat de fout in NPO Start via HbbTV bij hen ligt en dat ze er aan werken om het goed te krijgen. Mijn algemene indruk is op dit moment dat de NPO, de commerciele omroepen en Ziggo totaal geen interesse hebben in HbbTV, ondanks alle mooie verhaaltjes op internet. Van de commerciële zenders is er ook niet eentje die nog met HbbTV werkt.
timsg
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
youriy wrote:
Heb je al eens bij de npo geïnformeerd? Via ip-tv is HbbTV sowieso niet beschikbaar.
Ziggo geeft alleen het signaal door, is dus niet verantwoordelijk voor de werking/mogelijkheden van HbbTV. Ik denk zelf dat het een zachte dood sterft.


Bij de NPO kom ik geen stap verder, behalve dat ze een App hebben die NPOstart heet.
Ziggo geeft het signaal van de NPO misschien wel door, maar blijkbaar van de andere zenders niet.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic