Flitskikker

Level 10
  • 486Posts
  • 17Oplossingen
  • 549Likes

Geen ondertiteling voor doven en slechthorenden op Nickelodeon

Bij sommige programma's van Nickelodeon verschijnt er een pictogram dat duidt op optionele ondertiteling voor doven en slechthorenden, zoals ook op Disney Channel beschikbaar is.

Echter heeft Nickelodeon bij mij zowel op de Humax als op de Next geen DVB-ondertitelsporen en geen Teletekst, dus ik kan die ondertiteling niet aanzetten.

Is dit iets wat jullie kunnen onderzoeken?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Het issue staat sinds 20 december nu als “bekend” issue en wordt onderzocht (en opgelost uiteindelijk ga ik van uit ^^). Bedankt voor al het doorzetten en testen!

Bekijk in context

13 Reacties 13
Wonderdog

Level 3
  • 69Posts
  • 2Oplossingen
  • 16Likes

Nickelodeon heeft geen ondertiteling voor doven en  slechthorenden, omdat de programma's  in het Nederland worden gesproken. Nickelodeon heeft in tegenstelling met Disney Channel geen keuze mogelijkheid tussen een Engels en Nederlands geluids spoor.

 

 

 

,

Flitskikker
Topicstarter
Level 10
  • 486Posts
  • 17Oplossingen
  • 549Likes
Wonderdog wrote:

Nickelodeon heeft geen ondertiteling voor doven en  slechthorenden, omdat de programma's  in het Nederland worden gesproken. Nickelodeon heeft in tegenstelling met Disney Channel geen keuze mogelijkheid tussen een Engels en Nederlands geluids spoor.

Wat? De ondertiteling voor doven en slechthorenden is er natuurlijk ook voor de mensen die het Nederlands niet kunnen verstaan. Zie 888 op NPO123.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5736Posts
  • 596Oplossingen
  • 3325Likes

Goedemorgen @Flitskikker,

Goed dat je dit aangeeft! Ik onderzoek het met alle liefde voor je. Kun je aangeven bij welke programma's je dit probleem ervaart? En is dit zowel tijdens Replay TV als live tv? Dan ga ik op onderzoek uit. 

Flitskikker
Topicstarter
Level 10
  • 486Posts
  • 17Oplossingen
  • 549Likes
Mariska Ziggo wrote:

Goedemorgen@Flitskikker,

Goed dat je dit aangeeft! Ik onderzoek het met alle liefde voor je. Kun je aangeven bij welke programma's je dit probleem ervaart? En is dit zowel tijdens Replay TV als live tv? Dan ga ik op onderzoek uit. 

Hoi @Mariska Ziggo , het gaat om live tv en Replay TV.

Het gaat niet om een specifiek programma. Er wordt gewoon helemaal geen DVB-ondertitelspoor of teletekstdata meegezonden, terwijl daar bij sommige programma's wel naar verwezen wordt.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5179Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Dat is dan nogal verwarrend dan als de melding er wel staat. Deze info wordt vanuit de zender meegezonden. Bij welke programma's ben je dit tegengekomen? Dan maak ik er melding van. 

Flitskikker
Topicstarter
Level 10
  • 486Posts
  • 17Oplossingen
  • 549Likes

@Rikst Ziggo 

Bijvoorbeeld bij “De Thundermans” wat nu bezig is.

 

Er is wel al verbetering ondertussen! Op de Humax is er nu een DVB-ondertitelspoor met de ondertitels voor doven en slechthorenden. 

 

Op de Next werkt het echter nog niet. Bij live tv zijn er 4 opties voor ondertiteling (Nederlands, Nederlands slechthorenden, Standaardtaal, Standaardtaal slechthorenden) en bij opnamen en replay is er 1 optie (Nederlands slechthorenden), maar geen van alle geeft de ondertiteling weer. Ook op Ziggo GO (website en apps) wel de optie, maar geen ondertitels.

Tevens is de ondertiteling die het wel doet (DVB op de Humax) in het wit. Ik weet niet of de originele teletekstondertiteling (die is nog niet beschikbaar) nog kleuren had om verschillende sprekers te onderscheiden, dat zou dan wel nog een gemis zijn.

Ik heb iemand met KPN gevraagd om te kijken en daar gaat de ondertiteling via teletekst (pagina 888). Helaas op zijn foto een ondertitel met witte tekst, dus ik kan het bovenstaande niet uitsluiten/bevestigen.

 

Flitskikker
Topicstarter
Level 10
  • 486Posts
  • 17Oplossingen
  • 549Likes

@Rikst Ziggo @Mariska Ziggo 

Hallo, hebben jullie ondertussen een update? De ondertiteling werkt nog niet op de Mediabox Next of Ziggo Go.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @Flitskikker . Ik ga even bij Rikst na of ze hier al meer informatie over heeft ontvangen en laat het je weten! 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Rikst was een tijdje afwezig, waardoor dit wederom wat naar de achtergrond is gegaan. Helaas hebben we nog geen verdere informatie/reactie ontvangen dus ik schakel vandaag even met de afdeling die dit verder moet onderzoeken en hou jullie op de hoogte! 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Het issue staat sinds 20 december nu als “bekend” issue en wordt onderzocht (en opgelost uiteindelijk ga ik van uit ^^). Bedankt voor al het doorzetten en testen!

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Update: ik heb geen update ;-). Sorry, maar wilde wel even laten weten dat het nog altijd op de radar staat. Kan me zo voorstellen dat bepaalde zaken sowieso meer plat liggen zo tussen de feestdagen door. Het issue staat in elk geval nog open zonder verdere updates/meldingen. 

Flitskikker
Topicstarter
Level 10
  • 486Posts
  • 17Oplossingen
  • 549Likes

@Lycke Ziggo Bedankt voor de update! We zien de ondertitels vanzelf wel verschijnen.

Fijne jaarwisseling alvast! 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hey @Flitskikker 

Op jouw verzoek heb ik het topic weer heropend, omdat de situatie op de Mediabox Next nu onveranderd is en het nu op jouw Humax Mediabox ook niet meer werkt. 
Het issue is door Lycke uitgezet in december. Ik heb de betreffende afdeling even benaderd om een update. Zodra wij meer weten, hoor jij weer van ons! 🙂 
 

Uitgelicht topic