Henkvd1

Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Volume verschilt enorm per kanaal

Al geruime tijd stoor ik me aan het volgende

Op alle tv's en ook bij kennissen valt het op dat het audio volume per kanaal best wel veel verschilt per kanaal, tijdens het zappen moet regelmatig het geluid harder of zachter gezet worden aangezien per zender het audio volume behoorlijk verschilt.

We hebben het hier over DVB_C met smartcard, via Humax of TV met CI

Zou het audio volume genormaliseerd kunnen worden zodat het basis volume per kanaal gelijk wordt, dat is nu absoluut niet het geval.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dit is een issue dat al jaren speelt en zolang de zenders er niets aan doen, blijft het een probleem. Je kan het wellicht dan wel aanpassen op een Tv, maar als je het geluid via een externe weergever weergeeft, word het lastiger. En zelfs tussen programma's onderling kan een niveau verschil qua volume zitten. Ik vind het soms zelfs storend als het in een en hetzelfde programma voorkomt. Nu zie ik het nog zelden, maar kijk eens naar 'stop politie' op RTL7. De begintune is overmatig luid en begint het echte programma versta je het eerst bijna niet. Maar dat zie je veel vaker. DWDD heeft er bv. ook last van.

Reclames waren voorheen ook zo'n hot issue en mochten niet meer op een hoger volumeniveau worden weergegeven als de gewone uitzendingen. Maar ik heb het idee dat men ook daar steeds weer wat volumeverhoging toepast. En dat zal men gelijk moeten trekken wil je hier echt van verlost zijn, Maar een dynamiek afvlakking wil je ook niet. Geloof, me, dat is echt geen gehoor.

Maar het probleem gaat veel verder. CD's worden ook niet allemaal in een sterkte opgenomen, en bij bepaalde CD's kan zelfs de geluidssterkte van de nummers onderling verschillen. Bij DVD en Bl-ray zie je precies hetzelfde en dan zie je soms echt forse verschillen! Ook dat word vaak als zeer ergerlijk gezien. En dan zijn er nog de verschillen in uitgangssterktes tussen verschillende bronnen. Dat kun je dan wel wat dempen als het moet, bij een (te) hoge sterkte, maar dat zal men doorgaans niet doen.

Eerlijk gezegd zie ik het niet gebeuren dat dit ooit allemaal een keer gelijk getrokken gaat worden. Lastig, maar we zullen dus zo af en toe naar de afstandsbediening moeten grijpen. Voordeel: dat houd ons in 'beweging' ... :wink:

Bekijk in context

5 Reacties 5
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
Ik vermoed dat je wel een 'normaliseer'-functie op de TV kan instellen. De zender is zelf (in grote lijnen) verantwoordelijk voor de audio, Ziggo niet! Ik heb die normaliseerfunctie ook aanstaan want mij viel het een tijdje geleden ook al op.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dit is een issue dat al jaren speelt en zolang de zenders er niets aan doen, blijft het een probleem. Je kan het wellicht dan wel aanpassen op een Tv, maar als je het geluid via een externe weergever weergeeft, word het lastiger. En zelfs tussen programma's onderling kan een niveau verschil qua volume zitten. Ik vind het soms zelfs storend als het in een en hetzelfde programma voorkomt. Nu zie ik het nog zelden, maar kijk eens naar 'stop politie' op RTL7. De begintune is overmatig luid en begint het echte programma versta je het eerst bijna niet. Maar dat zie je veel vaker. DWDD heeft er bv. ook last van.

Reclames waren voorheen ook zo'n hot issue en mochten niet meer op een hoger volumeniveau worden weergegeven als de gewone uitzendingen. Maar ik heb het idee dat men ook daar steeds weer wat volumeverhoging toepast. En dat zal men gelijk moeten trekken wil je hier echt van verlost zijn, Maar een dynamiek afvlakking wil je ook niet. Geloof, me, dat is echt geen gehoor.

Maar het probleem gaat veel verder. CD's worden ook niet allemaal in een sterkte opgenomen, en bij bepaalde CD's kan zelfs de geluidssterkte van de nummers onderling verschillen. Bij DVD en Bl-ray zie je precies hetzelfde en dan zie je soms echt forse verschillen! Ook dat word vaak als zeer ergerlijk gezien. En dan zijn er nog de verschillen in uitgangssterktes tussen verschillende bronnen. Dat kun je dan wel wat dempen als het moet, bij een (te) hoge sterkte, maar dat zal men doorgaans niet doen.

Eerlijk gezegd zie ik het niet gebeuren dat dit ooit allemaal een keer gelijk getrokken gaat worden. Lastig, maar we zullen dus zo af en toe naar de afstandsbediening moeten grijpen. Voordeel: dat houd ons in 'beweging' ... :wink:
Henkvd1
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes
Verwacht ook geen oplossing, vind het alleen storend bij het zappen en evt opmerking van het ene moment ben je doof of zo en het andere moment kan hij wat harder.
Zelfs 'smorgens op de NPO zenders met het Journaal merk je de verschillen op tussen de gewone en die met dove tolk, zou je zeggen zelfde bron, NPO 3 is altijd een stuk harder dan NPO 1 of 2
Demarco6666

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het probleem is het extreem grote volume verschil tussen de NL en de overige zenders. Dit kan Ziggo prima voor een belangrijk deel oplossen. De rest kan wel waar zijn, maar dat is op dit moment niet het probleem. Graag aandacht voor dit specifieke probleem, daar kan ziggo wat aan doen.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hi @Henkvd1
Ik kan mij goed voorstellen dat het uitermate vervelend is dat bepaalde zenders erg zacht worden doorgegeven en andere zenders weer veel te hard 😞 Er is zo geen pijl op te trekken. 

Zoals al genoemd wordt, krijgen wij deze content doorgestuurd vanaf de zender. Dit gaat om beeld en geluid. Hierdoor regelen wij dit niet.

Uitgelicht topic