Vraag

Steeds meer minder TV-zenders

Gemeente Haarlem stopt binnen een maand ook met tv analoog uitzendingen. Je zou haast verwachten dat de kwaliteit beter gaat worden. Immers weet ik dat de hele wijk in Haarlem (waaronder ik ook woont...) last hebben van de digitale tv storingen. Daar hoef ik geen melding over te doen. Want Ziggo zou dit op afstand moeten in zien. En dit gaat al jaren zo, bijvoorbeeld kanaal 208 Animail planet, daar komen steeds storingen in voor en dit steeds in een vast patroon. Dit ook bij de buren, zelfs een stukje verder op! Wij wonen in Haarlem Zuiderpolder. Ook zagen we regelmatig via totaal-tv dat er steeds mee tv-zenders verdwijnen bij Ziggo. Je zou haast denken dat er meer ruimte vrij komt hierdoor en dat de digitale storingen veel minder zou kunnen worden. Maar dit is helaas niet waar. Overigens komen geen nieuwe tv-zenders daarvoor in de plaats of waarom gaan de prijzen dan niet omlaag? Straks met Brexit zullen er meer tv-zenders verdwijnen en dan moet Ziggo wel daarop reageren tegenover de klanten.

7 Reacties

Immers weet ik dat de hele wijk in Haarlem (waaronder ik ook woont...) last hebben van de digitale tv storingen. Daar hoef ik geen melding over te doen.

Wel melden. Liefst krachten bundelen en klacht indienen. Dit hoort te worden opgelost door Ziggo.
Gr Han
Reputatie 7
Badge +17
https://www.totaaltv.nl/nl/nieuws/minder-storing-digitale-tv-ziggo/

Vooral op frequenties die zowel op de kabel als in de ether – op dit moment vooral voor het KPN tv-product Digitenne – en de 4g van de telefoon, worden gebruikt, kan de tv-ontvangst gestoord zijn. Dit komt hoofdzakelijk door gebruik van minder goed afschermde coaxkabels en aansluitpluggen voor ontvangst van kabeltelevisie. De consument is zelf verantwoordelijk voor deze bekabeling. Ziggo helpt eigen klanten wel om storing te verhelpen en te voorkomen.
Steefb; dit is een bekende verhaal van Ziggo. Betere bescherming bla bla... wat ik nu niet begrijpt is dat de digitale tv-storingen alleen bij bepaalde tv-zenders gebeurd. Dus dit is een vast bekend patroon storing bij Ziggo. Waarom bij andere tv-kanalen niet en wel bij genoemde tv kanalen? Is het niet zo, dat Ziggo daar veranderwoordgelijk voor is?! Wij zijn klanten die betalen voor hun goed werkende producten, in alle tijden! Dus... ik hoopte wel dat het nu wat rustiger wordt op de mediabox (aantal tv-kanalen worden dus steeds minder), dat de storingen dan vanzelf oplossen. Maar ik geloof niet zo in sprookjes eerlijk gezegd.

Hanh: al jaren mee bezig geweest... verschillende kabels en aansluitingen geprobeerd en zelfs iemand van buiten af in dienst genomen. Dus... tot hoever moet ik als klant door gaan dan?

PS: hun eigen kabels (hiermee begon het mee...) werkte toen niet goed. En dat was alweer jaren geleden.
Reputatie 7
Badge +15
Digitale zenders storen niet allemaal omdat ze ook op verschillende frequenties zitten. Zenders die in dezelfde frequentie zitten als 4g zullen daar dus last van hebben en zenders die bv in de pbuurt van een P/C2000 frequentie zitten hebben daar weer last van.

Dat oudere kabels minder geschikt zijn komt niet zozeer door Ziggo, maar doordat frequenties die vroeger buiten de kabel niet voorkwamen, nu wél gebruikt worden zoals bv 4G. Dus kon je vroeger met een normale coax toe, moet je nu al snel een coax hebben die ook tegen 4g is afgeschermd. En gezien de drukte in de ether zulllen er de komende jaren nog wel meer frequenties bijkomen met bijbehorende storingen op de kabel.
Nick999: deze zijn bij mij allang beschermd tegen de 4G. En ik vraag me dan daarom af of Ziggo de TV-kanalen kunnen aanpassen op een versterkte frequenties of wat anders? Zo moeilijk lijk mij niet meer aangezien er steeds minder tv-kanalen zijn. Kwaliteit staat voorop lijk mij en daar kan Ziggo wel iets aan doen. Dus niks met die coax kabels, want dat gelul is nu wel genoeg geweest en de klanten hebben daar te veel geld tegen aan gegooid, zoals ik dus. Geleverde producten dient gewoon voor 100% goed te werken...
Reputatie 7
Badge +15
In sommige gevallen schuiven de zenders ook naar een frequentie die niet gestoord is, maar dan kun je uiteindelijk wel aan de gang blijven. Analoog had daar geen last van omdat die ten eerste op veel lagere frequenties werkten en ook nog eens minder last hadden van storing. Bij een slecht signaal had je gewoon wat sneeuw in beeld. Bij digitaal werkt dat niet.

En aangezien Ziggo niet kan bepalen welke frequenties er in de vrije ether gebruikt worden en ook niet of er bv een zendmast op 50 meter van een woonwijk komt t e staan, zullen er altijd storingen blijven. Dat geldt niet alleen voor Ziggo, maar ook voor andere aanbieders zoals Digitenne (die ook veel last heeft van externe storing zonder dat daar veel aan te doen is)
Frequenties versterken kan en mag niet. Ook een frequentie is nl een spanning en dus aan maximum gebonden. Op het 220 net kun je ook niet voor het gemak 300-400 volt zetten om storingen te voorkomen dus op een antennekabel kun je ook niet een heel sterk signaal zetten. Niet alleen vindt de apparatuur dat helemaal niet fijn, maar ook ga je dan zelf op de andere kanalen storen.

EN als laatste: in een redelijk aantal gevallen zijn buren verantwoordelijk voor storing. Een buurman die brakke kabels heeft of een slechte versterker, stoort niet alleen zichzelf maar straalt die storing ook terug de kabel in.

Dus als de hele wijk last heeft van dezelfde storing dan zou er een meting gedaan kunnen worden om te zien waar de storing vandaan komt. Maar dan moeten mensen wel allemaal gaan melden dat er een storing is want op afstand is dat niet te zien.

Dus als de hele wijk last heeft van dezelfde storing dan zou er een meting gedaan kunnen worden om te zien waar de storing vandaan komt. Maar dan moeten mensen wel allemaal gaan melden dat er een storing is want op afstand is dat niet te zien.

Dat bedoel ik ook. Als je niks onderneemt gebeurt er niks.
Gelijke klachten door een aantal klanten in een wijk hoort te worden opgelost door Ziggo.
De oorzaak ligt m.i. dan in de buitenwereld. Je kunt moeilijk veronderstellen dat alle bekabelingen in de huizen niet op orde zouden zijn. Het lijkt erop dat Ziggo dat nog niet door heeft, door te weinig gelijktijdige klachten.
Gr Han

Reageer