Aernout

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Geluid luider op verschillende zenders

Waarom is het geluidsvolume van bepaalde zenders harder dan anderen? Dit is sowieso het geval bij de radiozenders.
3 Reacties 3
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dat is helaas iets wat vaak is genoemd. Die vraag is alleen door de zenders zelf te beantwoorden. Maar je ziet dat overal in terug. Leg b.v eens wat verschillende CD's, Dvd's of Blu-rays in de lade van je speler. De verschillen in geluidssterkte zijn dan soms echt absurd hoog.

Vaak genoemd dus, maar men lijkt er weinig aan te veranderen.

Mvg. Willem
Aernout
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo Willem,

Ik werk als producent van commercials en bedrijfsfilms dus ik ben veel bezig met nivo's. Alle Europese zenders moeten zich houden aan bepaalde nivo's, de zogeheten LUFS-norm. En dan nog is er verschil in de bekende zenders. Ziggo zou alle nivo's kunnen processen voordat ze de kabel op gaan. Dan ben je er vanaf. Ik vraag mij af waarom dit niet wordt gedaan. Hebben andere providers dit probleem ook?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Aernout

Ik heb het bij andere providers ook wel gezien, dus denk dat het toch een algemeen probleem is. En zoals ik al aangaf zie je het ook bij beeld- en geluidsdragers, en dat begrijp ik ook nooit helemaal. Ik had pas nog een DVD die bij de start de kamer uit bulderde, maar de film zelf op een veel lager geluidsniveau was opgenomen. Met een DB meter zit daar soms zo 10 dB verschil in, en soms ook wel een stuk meer.

En dat valt me ook regelmatig op met films op Tv, waarbij de reclame dan weer veel te luid is. Destijds was er ook een afspraak dat het geluidsniveau van de reclames omlaag moest en niet luider mochten zijn dan de uitzendingen, maar ook dat gaat langzaam aan steeds weer meer de verkeerde kant op.

Ik denk dus dat we hiermee moeten zullen leren leven.

Mvg. Willem

Uitgelicht topic