Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2181Likes

Geen info in de tv gids van de Mediabox XL? Lees hier de oplossing!

Werkt de tv-gids van de Ziggo Mediabox XL niet? Zet de mediabox dan 20 minuten stand-by en de energiestand op hoog. Daarmee wordt de zenderinformatie bijgewerkt. 

 

Lees hier hoe de tv gids automatisch update en hoe je dit zelf kan doen, zodat alle informatie weer wordt ingeladen.

De tv-gids van de Mediabox XL krijgt maximaal 6 keer per dag een update, want we willen natuurlijk niets missen. Helaas komt het soms toch voor dat de zenderinformatie ontbreekt. Dit is natuurlijk frustrerend, want hierdoor mislukken de geplande opnames en je hebt geen idee hoe laat dat ene programma nou ook alweer begon. Maar wees niet getreurd! In dit topic zetten we de stappen op een rij waardoor de tv-gids binnen no time weer draait als een zonnetje.

Allereerst is het handig om te weten wanneer de mediabox voor het laatst een update heeft gehad. Dit check je als volgt:
 

  • Zet de Ziggo Mediabox XL aan
  • Open het 'Menu' door op de [Menu]-knop van de afstandsbediening te drukken
  • Ga naar de instelling 'Opties'
  • Vervolgens selecteer je 'Diagnostiek'


Onder het kopje 'Software laatst bijgewerkt op' zie je twee verschillende data staan. De rechter tijdsaanduiding geeft aan wanneer de tv-gids van de mediabox voor het laatst is bijgewerkt. Is dit al een paar dagen geleden? Dan is de kans groot dat de tv-gids al wat kuren begint te vertonen.

Het updaten van de tv-gids gebeurt wanneer de Mediabox XL in stand-by staat. Haal je de Mediabox XL bijvoorbeeld van de stroom wanneer je klaar bent met televisie kijken? Dan zal de tv-gids niet worden bijgewerkt. Daarom gaan we nu controleren of de energiestand in stand-by goed staat. Dit doen we als volgt:

 

 

  • Open wederom het 'Menu' door op de [Menu]-knop van de afstandsbediening te drukken
  • Ga naar de instelling 'Opties'
  • Vervolgens selecteer je 'Voorkeursinstellingen'
  • Hierna ga je naar 'Energieverbruik in stand-by'
  • Selecteer hier de stand 'Midden' of 'Hoog'


Maar hoe zorgen we er nou voor dat de mediabox weer voorzien wordt van de nieuwste info? Dit gebeurt tijdens de zogeheten "maintenance mode". Vrij vertaald betekent dit het onderhoudsmoment. Dit doet de mediabox automatisch mits hij 20 minuten in stand-by staat. Er zit hier wel een addertje onder het gras: als de mediabox tijdens de stand-by stand ook een programma aan het opnemen is, zal de box niet in de maintenance mode komen. Oftewel, neem je de 24 uur van Le Mans op zal de mediabox niet updaten. Heb je ook een Ziggo Extra Mediabox XL? Dan moet deze ook in stand-by staan. Op zich geen ramp, want iedere update zorgt voor 7 dagen info, maar hou hier wel rekening mee. Als de laatste update langer geleden is dan 24 uur, begin dan bij punt 1. Is deze de afgelopen 24 uur wel al bijgewerkt, begin dan bij punt 3.

 

 

 

 

  1. Haal de Mediabox XL van de stroom. Dit mag via de schakelaar op de achterkant of je trekt natuurlijk de stekker uit het stopcontact en wacht daarna 5 minuten
  2. Zet de Mediabox XL weer aan de stroom
  3. Wacht tot de tijdsaanduiding weer in de display staat en het offline lampje uit is
  4. Schakel de Mediabox XL in en zet deze na een minuut weer in stand-by
  5. Laat de Mediabox XL 15 minuten in stand-by staan
  6. Na deze 15 minuten schakel je de Mediabox XL weer in
  7. Controleer nu de tv-gids of deze weer up to date is, of kijk weer bij 'Diagnostiek' of de update is bijgewerkt

Werkt de tv-gids weer? Mooi zo! Stel dan gelijk je opnames weer in. Werkt het nog niet, check dan op de display of het offline lampje brandt. Is dit het geval, dan is een update niet mogelijk. Hoe je dit oplost, lees je hier. Als dit is verholpen, doorloop daarna nogmaals de bovenstaande stappen.

Is je Ziggo Mediabox XL wel online, en staan de energie instellingen in stand-by goed? Laat het dan weten in dit topic! Dan denken we graag verder met je mee.

Gerelateerde onderwerpen:
Ziggo On Demand: retoursignaal
6010 - Wat te doen bij deze foutcode?

 

 

238 Reacties 238
ceskens

Level 1
  • 217Posts
  • 19Oplossingen
  • 19Likes
Goedemorgen Junior, deze tip is ook vooral bedoeld om de snelheid van een reeds gevulde en replay gecheckte tv-gids te verhogen. Als dit nog niet het geval is zal deze instelling minder effect hebben.
Mietekmike

Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Het kan ook zo zijn (net als ik) dat mensen hun Box uitzetten bv s'nachts of een langere tijd door vakantie of zo, om stroomverbruik te besparen ..... :wink:
Groeten,

Mike.
junior

Level 10
  • 443Posts
  • 19Oplossingen
  • 99Likes
Mietekmike wrote:
Het kan ook zo zijn (net als ik) dat mensen hun Box uitzetten bv s'nachts of een langere tijd door vakantie of zo, om stroomverbruik te besparen ..... :wink:

Realiseer je wel dat als je hem 's nachts uitzet, dus echt uitzet, dat je dan zeker geen updates ontvangt van software en/of programmagids. Geen probleem als je op vakantie bent, maar als je 's ochtends naar 'Max in Beweging' wil kijken is het handig als je niet meteen in de stress raakt omdat de programmagids niet is bijgewerkt... :sunglasses:
Fanfan

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De Replay werkt bij mij niet meer sinds de laatste software update en die is verleden week woensdag (15 nov) uitgevoerd. Niets te zien aan de linkerkant van de TV gids. En als ik probeer naar links te scrollen dan loopt de boel vast en duurt de volgende keer opstarten van de box 4 tot 5 minuten. De allereerste keer na de update was de tvgids al een rommeltje. De teksten en zenders liepen door elkaar heen maar de stroom er een tijdje afhalen heeft dat wel verholpen. De TV gids wordt wel bijgewerkt. Ik heb het gecontroleerd op de aangegeven plek. Heb ook het energienivo in standby 's op midden gezet een nacht. De box is ook online en de signaalsterkte goed en kwaliteit uitmuntend. Enig idee?
Sander
Community Developer Topicstarter
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2181Likes
Fanfan,

Dat klinkt niet best! Er lijkt mij hier ook meer aan de hand. Graag kom ik even met je in contact om hier wat dieper op in te gaan. Ik stuur je even een privéberichtje.
Windval

Level 1
  • 109Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes
Ik vind al die oplossingen geweldig en ben blij met de forum adviezen.
Maarrrr.
Dat de gebruikers, dus klanten al deze problemen zelf moeten uittesten en toepassen is op zijn zachtst gezegd zeer klantenbindend onvriendelijk.
Ik heb niets tegen het meedoen met de tests en mijn bevindingen doorgeven, maar toch... het moet dan wel zijn vruchten afwerpen.
Een monteur laten komen is gemakkelijk, een nieuw apparaat krijgen ook. De service van Ziggo is gewoon zeer goed.
Alleen helpt dit maar gedeeltelijk.

Het uitgebreide advies voor het ontbreken van de programma informatie heb ik enkele malen nauwkeurig opgevolgd.
Controle update info.
Apparaat vijf minuten van stroom loskoppelen.
Aanzetten uitzetten en na een kwartier weer aan ( en nee er werd niets op genomen ) werkte ook niet...
Vreemd dat dit op de meeste kanalen tussen 1 en 10 voorkomt.
Ben benieuwd...
Over enkele dagen is er hier weer een monteur.

Rob

Aanpassing door moderator: Onder relevant topic geplaatst.
emr

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
niks werkt, ziggo schuift de problemen altijd naar de klant toe de fout ligt nooit bij hun,ik stap over naar een andere aanbieder ZIGGO is waardeloos,veel betalen en geen service !!!!!!!!!!!!!!
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
emr, ik heb hele andere ervaringen met Ziggo. Als je wilt, kunnen we hier ons best doen om je problemen te verhelpen. De Ziggo moderators hier op het forum zijn erg effectief en gaan door tot het probleem is opgelost. Ik zou zeggen, geef Ziggo nog 1 kans, zeer waarschijnlijk kun je dan straks toch gewoon zonder zorgen genieten van de diensten van Ziggo. 🙂

Groet,
Evert
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes
emr

Wat zijn je klachten, nu kunnen we niet meedenken om je problemen op te lossen, er zitten hier zeer technische jongens op dit forum die zelf praktijkervaring met aansluiten en installeren van allerlei apparatuur en dan zijn er de Ziggo moderators ook zoals Evert96 al schreef.
Benno47

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Om dood ziek van te worden, die mediabox van Ziggo.
Al vanaf het begin problemen met zender informatie.
Steeds maar het protocol volgen van mediabox uitzetten, 5 min wachten, aanzetten, etc etc.
Leuk verteld allemaal dat de mediabox 6 x per dag een up date ontvangt, maar dan gaat deze up date zeker 6 x per dag ons adres voorbij.
Als wij telkens het protocol volgen, waarom blijft dan bij zenderinformatie staan "ZENDER VERSTREKT GEEN INFORMATIE".
Dan volkomen uit het niets, zonder het protocol uitgevoerd te hebben, is de zenderinformatie wel bijgwerkt.
Het gaat nu echt tijd worden dat Ziggo het product gaat leveren waarvoor betaald wordt zodat er kwaliteit geleverd gaat worden en wij als abonnee niet telkens onze mediabox uit en aan hoeven te zetten.

Graag voor dit probleem zo spoedig mogelijk de juiste oplossing.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes
Om één en ander uit te sluiten, graag meer info.

Staat de box op stand by hoog en 's-nachts?

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Zwak, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de box opgenomen in een thuisnetwerk of met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Zo nee, prima, zo ja, laat even weten, er zijn wat problemen met het thuisnetwerk via de Mediabox XL.
Benno47

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Goedemorgen Be rt,

De box staat op Hoog.
Stand by op "s Nachts.
Signaalsterkte staat op 3/4 binnen goed.
Signaalkwaliteit stat geheel in Uitmuntend.
De box is niet opgenomen in thuisnetwerk.
De box is niet aangesloten via een UTP kabel op het modem.
De software die laatst bijgewerkt was op 06-12-17 / 09-12-2017.

Nadat de box gisteravond via de schakelaar 5 min zonder spanning heeft gestaan is de software vannacht om 01.39 DI 02-01-2018 weer bijgewerkt.

Het bijwerken van de software vindt alleen maar plaats nadat de box van de stroom is afgehaald, stekker uit wandcontactdoos / schakelaar box.
Dit is niet de eerste keer dat deze actie wordt uitgevoerd, maar naar mijn inziens zou het bijwerken geheel automatisch moeten gaan.

Hopende hiermee voldaan te hebben aan je verzoek.

M.vr. Gr.
Benno47
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes
Dan lijkt er geen signaal probleem te zijn.
Kun je eens bijhouden hoe de updates komen, de 2e datum en tijd is de indicatie van de laatste Maintenance Mode update, dit zou iedere dag moeten zijn, tijd en datum 15 minuten nadat de Mediabox XL uit is gezet met de afstandsbediening.

Mocht dit niet zo zijn, dan kan een Ziggo moderator nog eens meekijken, zij kunnen dieper in je Mediabox XL kijken en zien wat er zich afspeelt.
marcheldam

Level 4
  • 23Posts
  • 3Oplossingen
  • 1Likes
Kan ook niet terug kijken de datum verandert wel maar geen programma stappen plan gevolgd zie dat de update is gedaan maar nog steeds niets
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
marcheldam, wat zijn bij jou de signaal waardes bij NPO1? En heb je de box opgenomen in het thuisnetwerk? Zo ja, lees dan dit topic, zo niet, dan is dat helemaal in orde 🙂
Benno47

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Be rt,
Dank je wel voor het meedenken en tip, heb je tip om de up dates bij te houden gedaan.
Op 2/1/2018 update ontvangen na de gebruikelijke handelingen.
Op 3/1/2018 update ontvangen op woensdag om 2.25 uur.
Maar sinds de laatste update op 3/1/2018 hebben wij tot vandaag 8/1/2018 geen updates meer gehad, met gevolg dat voor woensdag 10/1/2018 zenders aangeven " zender verstrek geen informatie".
Ik neem aan dat moderators van Ziggo ook mee kijken binnen deze community, zij zouden ook kunnen reageren op deze soort meldingen.
Wacht af of iemand van Ziggo reageert, anders maar weer klagen totdat het opgelost is.

M. Vr. Gr.

Benno47
Sander
Community Developer Topicstarter
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2181Likes
Benno47,

Welkom op de Community! Goed dat je de moeite hebt genomen om een account registreren.

Het opvallende van deze kant is dat we ook geen connectie kunnen maken met jouw Mediabox XL. Wil je daarom via het Menu -> Opties -> Mijn Thuisnetwerk -> Thuisnetwerk Modus controleren wat de huidige instelling is en deze doorgeven? Staat het ingesteld op Gateway modus of zie je wat anders staan?

Ook zijn we benieuwd naar je opstelling. Waar komt het signaal binnen? Wat voor splitters gebruik je of heb je ook een signaalversterker in de opstelling gebruikt?

We horen het graag van je!
Benno47

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Sander,
Wij hopen dat jij het probleem met zender geeft geen informatie kan oplossen, voorheen met de gekochte cisco ontvanger van Ziggo nooit problemen gehad met EPG.
Gedwongen door een defect moesten wij wel overstappen op de mediabox xl, die door een monteur van Ziggo geinstalleerd is.
Hierbij antwoord op de gestelde vragen, de thuismodus staat op gateway, zie foto in bijlage.
vervolgens heb ik foto's gemaakt van de aansluitingen, als bijlage toegevoegd.
Op de aansluiting zit 1 kabel die aangesloten zit op de wanddoos waar het signaal binnen komt, 1 kabel (grijs) voor internet, 1 (zwart) die direct naar de mediabox xl 1 kabel (wit) die naar een splitters waarop 3 tv zijn op aangesloten.
Dus de kabel voor de mediabox xl loopt direct van de aansluiting naar de mediabox en de extra aansluiting gaat naar de extra tv's naar werkkamer en slaapkamers.
Bij de 3 extra aangesloten tv's hebben wij daar geen problemen met de EPG, deze hebben geen extra mediabox maar een CI met smartcard.

Hopende je hierbij voldoende te hebben geinformeerd en hopelijk dat jij de oplossing hebt voordat dit zeer vervelende terugkerende probleem.

In afwachting van je antwoord c.q. Oplossing.

M.vr. Gr.
Benno47

Bijgevoegd 4 foto's
Sander
Community Developer Topicstarter
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2181Likes
Benno47,

Bedankt voor de foto's! Dat verheldert het verhaal. We hebben elkaar net gesproken met als uitkomst dat we je een verloopstukje en een drieweg splitter versturen zodat een aansluiting zonder signaalversterker kan realiseren. Uiteraard kijken we uit naar de testresultaten!
Benno47

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Sander,
Gisterenmiddag de toegestuurde materialen ontvangen en gemonteerd.
Hierbij heb ik wel de kabel naar de extra tv's en voor internet op de versterker laten zitten en de versterker op aansluiting 2 aangesloten op de splitter, de kabel die direct naar de mediabox XL gaat heb ik op aansluiting 1 aangesloten op de splitter.
Daarna, mediabox XL uit gezet met de schakelaar en vervolgens het protocol gevolgd.
Maar de EPG is nog steeds het zelfde.
Hierbij een paar foto's zo als de situatie nu is.
Misschien dat jij hier iets mee kan.
Hoor graag jouw reactie,

M. Vr. Gr.
Benno 47

Uitgelicht topic