m habets

Level 1
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Certificaat voor Android 7 en 8 werkt niet

Heb sinds een maand dit probleem omdat ik toen het wachtwoord gewijzigd heb omdat ik een nieuwe telefoon heb. Krijg met certificaat geen verbinding omdat de combinatie gebruikersnaam/wachtwoord onjuist zou zijn, zowel op de telefoon met android 8 als de tablet met android 7.

Als ik vervolgens alleen de phase2 verificatie weg haal en geen certificaat gebruik, krijg ik wel verbinding, zowel op de telefoon als de tablet. Let wel: ik wijzig dan geen gebruikersnaam of wachtwoord. Combinatie gebruikersnaam en wachtwoord is dus juist. Het lijkt dus echt een probleem met het certificaat. Wie o wie weet raad? De helpdesk kan ook niet helpen, ze bieden geen ondersteuning op dit gebied.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Kan niet anders zeggen dan dat ik het met je eens bent. Wanneer de helpdesk het niet kan oplossen, moet het geëscaleerd worden en is het natuurlijk niet correct om te zeggen "Zoek het maar uit".

Maar het is inmiddels op de juiste plek belandt bij Ziggo, zie hier.

Bekijk in context

27 Reacties 27
Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1600Posts
  • 139Oplossingen
  • 1821Likes
Hi m habets, bedankt voor je uitgebreide uitleg. Jammer dat het nog steeds niet wil lukken. Zoals Lycke in dit topic aangeeft, kan je Wifispots ook zonder certificaat gebruiken.

Heb je al in dit topic gekeken? Daar wordt gesproken over een oplossing voor het (her)installeren van een certificaat bij Android.
m habets
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Hi Marianne,

ja, ik gebruik het nu zonder certificaat, maar dat vind ik onveilig en maak dus zo min mogelijk gebruik ervan. Dat topic dat je aanhaalt, dat gaat over het niet kunnen installeren van het certificaat, maar dat is mijn probleem niet. Ik kan wel het certificaat installeren, maar bij gebruik ervan krijg ik dus geen verbinding.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Als je deze link gebruikt voor de wifispots, kun je dan wel verbinding krijgen?

Groet,
Evert
m habets
Topicstarter
Level 1
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Hi Evert, nee ook dan krijg ik geen verbinding
eriamel

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik ben blij dat ik deze draad gevonden heb en er nu achter ben dat de oude certificaten en de recente voor Android 7 en 8 beiden niet meer werken met de nieuwe instellingen.
Zie ook mijn verhaal hier:

https://community.ziggo.nl/wifispots-116/wifispots-werkt-niet-meer-28213#post338650

Dit zou nu een simpel standaard antwoord kunnen zijn bij de helpdesk ipv mensen laten aanmodderen voor een maand, komtie:

Gebruik je een device met Android 7 of 8 en kun je na ons stappenplan geen verbinding maken met Wi-Fi spots?
Dat heb je onze nieuwe instellingen cadeau gekregen toen we samen gingen met Vodafone, of zelf je wachtwoord veranderd, en ze zo gekregen.

Dat betekent dat onze certificaten niet meer werken en ons stappenplan niet klopt.
Dat spijt ons en ligt dus niet aan jou.

Tijdelijke oplossing tot we ons probleem erkennen, vinden, snappen en gaan oplossen:

Verwijder je oude Ziggo connetie eerst helemaal uit je WiFi lijst (niet aanpassen, dat werkt niet)
Maak nu opnieuw connectie met de Ziggo in je WiFi lijst en vul ondanks de rode lettertjes GEEN certificaat in.
Verder niets aanpassen behalve je gebruikersnaam en wachtwoord invullen.

De connectie die je nu hebt is minder veilig dan eentje met certificaat, hou daar rekening mee

Als je thuis bent kun je vaak prima met de Ziggo van de buren verbinden zonder daarvoor de deur uit te moeten trouwens, gewoon even je eigen Wi-Fi uitzetten.
eriamel

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik wil hier ook nog even for the record zeggen dat zonder certificaat gebruik te maten van Ziggo Wi-Fi spots, die connectie onveiliger maakt dan de Wi-Fi van een willekeurige pizzeria in een achterbuurt. (Daar weet je tenminste met wie je connect)
Als je je WiFi instellingen zo hebt staan dat je automatisch connect met vertrouwde connecties dan kan een kwaadwillende een wifi opzetten met de naam "Ziggo", jou naar binnen laten zonder wachtwoord en vervolgens jou gedrag monitoren. Dus internet bankieren, inloggen ergens, I don't know, het zou mijn advies niet zijn.
Als Ziggo dat officieel wel adviseert, dan is dat best griezelig....
Hopen dat ze binnen afzienbare tijd de instellingen aanpassen of de certificaten updaten.
En de link naar een jaar oud topic over het instaleren van een Android 7 certificaat is nu echt niet meer van toepassing, die heeft prima gewerkt ondertussen (voor de Vodafone merge) evenals het inmiddels ook aanwezige Android 8 certificaat.
Martin1946

Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Vanmorgen geprobeerd wifi spots op mijn galaxy 9+ (android 😎 te installeren.
Alles 3 keer ingevoerd, en uiteindelijk ZIGGO klantenservice gebeld.
Dan doen ze net of jij alles verkeerd doet.
Toch nog een keer SAMEN het stappenplan doorlopen
En het werkt dus niet.

Antwoord. Verder kunnen wij niet helpen het is jouw probleem.
blijkt nu dat het certificaat niet goed is, ik heb het ook uit gezet en de verbinding werkt

Ik ben van mening dat ZIGGO dat probleem op moet lossen en wel snel
het is hun verantwoordelijkheid om een veilige omgeving aan te bieden.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
eriamel Bij mij werkte die certificaten wel, vandaar dat ik hem benoem in de hoop dat we zo toch gebruik kunnen maken van de wifispots mét certificaat.
eriamel

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
I-Evert-I wrote:
eriamel Bij mij werkte die certificaten wel, vandaar dat ik hem benoem in de hoop dat we zo toch gebruik kunnen maken van de wifispots mét certificaat.

De link die je post vewijst naar een oude manier van onderscheid maken tussen A en B, inmiddels ziet "mijn ziggo" er niet meer zo uit, maar deze versie A heb ik ook geprobeerd in mijn zoektocht en werkte niet sorry
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Dat de omgeving er anders uitziet, klopt, maar maakt niet zoveel uit. Het zijn andere certificaten die wellicht/soms wel werken.

Uiteindelijk is het doel om werkende certificaten te krijgen toch? Dan lijkt het mij beter er een paar extra te proberen 🙂
eriamel

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik zal vanavond de "B - versie" eens proberen voor android 8 maar Ik heb in de huidige "Mijn Ziggo" de A - versie staan, en de "A - versie" van dit oudere android 8 certificaat kreeg ik niet aan de praat. (lijn B heb ik niet gevolgd en android 7 heb ik niet geprobeerd)

Misschien is het goed om te vertellen welke lijn jij zelf gevolgd hebt (A of B) en of jij überhaupt Android 7 of 8 hebt geprobeerd of een hele andere OS aan de praat hebt gekregen?

Zoals je namelijk al kon lezen heeft het bij de original poster ook niet gewerkt
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
B heb ik niet geprobeerd, omdat A gelijk werkte en ik heb een Note 9 met Android 8.1.
Martin1946

Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
A en B geprobeerd werken geen van beide
Martin1946

Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Fijn al die reacties maar blijf van mening dat als Ziggo een stappenplan maakt speciaal voor Android - 8 dan moeten ze ook zorgen dat je de juiste, werkende, certificaten via de site of via QR-code kunt downloaden.
En het niet zo kan zijn dat je zelf de extensie of benaming moet gaan veranderen in de hoop dat het dan wel werkt.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Ben ik helemaal met je eens! Maar als jouw auto stuk is, gaat de monteur toch ook opzoek naar de oorzaak en juiste oplossing? Dat doen we hier ook 🙂
Als we het juiste certificaat gevonden hebben, kan Ziggo de verkeerde vervangen dan wel verbeteren.

Jammer genoeg werken beide certificaten bij jou niet.. Op dit moment zit er dan niets anders op dan of geen wifispots gebruiken of zonder certificaat. Ik heb begrepen uit een ander topic dat Ziggo hier wel mee bezig is om het op te lossen.
Martin1946

Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Werk je bij Ziggo dan ?
Of doe je vrijwilligerswerk voor Ziggo ?
Of is het zo dat mijn garage op een community gaat zoeken of er misschien iemand is die het probleem van zijn monteur op kan lossen.
?
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Ik doe inderdaad vrijwilligerswerk hier. Een community is ook iets waar klanten elkaar helpen. Wil je dat niet, dan zul je via een ander kanaal de oplossing voor je probleem moeten zoeken.
Martin1946

Level 1
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik vind het een goede zaak dat je probeert in een community een probleem op te lossen, heel veel waardering hiervoor.
Ben alleen pissig dat je door Ziggo afgescheept wordt van zoek het zelf maar uit terwijl onderdelen van HUN stappenplan onjuist zijn.
Ik heb Android-versie 8.0.0 en JIJ 8.1 misschien het verschil.
Ook de keuze tussen A en B in mijn Ziggo is er nog steeds.
Beide geprobeerd en werken beide niet.

Mijn opmerking was niet bedoeld om je te beledigen.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Kan niet anders zeggen dan dat ik het met je eens bent. Wanneer de helpdesk het niet kan oplossen, moet het geëscaleerd worden en is het natuurlijk niet correct om te zeggen "Zoek het maar uit".

Maar het is inmiddels op de juiste plek belandt bij Ziggo, zie hier.

Uitgelicht topic