Elise Ziggo

Level 1
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 37Likes

Waar laat je al die kabeltjes?

Begin dit jaar stapte ik over naar Ziggo. Dat was een direct gevolg van mijn carrièreswitch eind vorig jaar. En meteen een mooi moment om, net als collega Kirsty, dat hele overstapproces kritisch te volgen. Op wat communicatieve kinkjes in de (jaja) kabel na, verliep het overstappen zonder problemen. Binnen de kortste keren tikte mijn speedtest ruim de bestelde 150 Mbit/s aan.


En het duurde nog geen half uur om mijn Mediabox (er staat nog Horizon op, maar het is een Ziggo Mediabox XL) aan de praat te krijgen. Alles werkte, maar het voelde nog niet helemaal af. Misschien ben ik te gewend geraakt aan de doe-het-zelfmethode van onze blauw-gele woongigant, maar er lagen nog wat kabeltjes en aanverwante zaken in de installatiedoos. En dan denk ik toch dat er iets niet helemaal klopt. Het stond de handleiding: je hebt meestal niet alle onderdelen nodig. Maar wat moet ik er nu mee?

Twee dozen vol
Het is niet de eerste keer dat ik overstap naar een andere internetprovider. Op mijn zolder liggen inmiddels twee dozen vol met allerhande aansluitmateriaal. Nu ik toch in de buurt zit van de mensen die erover gaan, heb ik gevraagd of het mogelijk is om overgebleven materiaal te retourneren. Collega Karst (Product Manager) antwoordt:

We willen graag dat al onze nieuwe klanten onze apparatuur kunnen aansluiten. Daarom houden we rekening met de verschillende situaties die een klant thuis kan aantreffen.

Zo kan het zijn dat een aansluitpunt (AOP) in de woonkamer zit, maar het kan ook in de meterkast zitten. En dan zijn er ook nog eens meerdere types AOP. Dit betekent dat er niet één kabel en één splitter is waarmee je in alle gevallen de Ziggo apparatuur kunt aansluiten. Om nu toch met 90-95% zekerheid de klant in staat te stellen de installatie zelf te doen, moeten we rekening houden met al die verschillende situaties die je in een huis kunt aantreffen. Dat heeft dus als gevolg dat we meer kabels leveren dan je in jouw specifieke situatie nodig hebt.
We horen trouwens vaak dat klanten dit ook juist fijn vinden, omdat er altijd wel ergens in huis, bij vrienden of familie een extra kabeltje of splitter nodig is.

Mocht je geen interesse hebben in de extra kabeltjes en liggen ze eigenlijk in de weg? Dan kun je deze het beste inleveren bij je volgende bezoek aan een afvalscheidingsstation of kringloopwinkel. Dat is de meest milieuvriendelijke manier. Kom je daar te weinig of misschien wel helemaal nooit? Stuur het dan gerust terug naar ons. Omdat dit betekent dat PostNL een auto moet laten rijden is dit helaas wel iets belastender voor het milieu. Je kunt de onderdelen uit het installatiepakket die je niet gaat gebruiken, sturen naar:


Ziggo - XPO
Antwoordnummer 1115
5800 VB Venray


Kijk, aan zo’n antwoord heb ik iets! Ik fiets binnenkort met een tasje kabels naar de kringloop. En nu ben ik natuurlijk benieuwd:

Waar blijven jullie snoertjes en kabeltjes na een installatie?
20 Reacties 20
Verwijderd account
Niet van toepassing
Welkom bij het forum, wat is jouw functie binnen Ziggo en zien we je vaker terug op het forum?
Ik heb in de loop van de jaren, vanaf de gemeentelijke kabel naar UPC naar Ziggo ook de nodige kabels en aansluitmateriaal verzameld op zolder, komt het voor mezelf niet van pas dan kan ik er soms wel een familielid blij mee maken als ik help met iets nieuws te installeren.
Ik waak er wel voor dat het materiaal minimaal het KabelKeur-logo heeft en als sommige spullen niet meer aan de eisen van de tijd voldoen gaat het, ook bij mij, naar de kringloop.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ook ik heb ondertussen al een aardige ziggo magazijn opgebouwd. Al heel wat fam. en kennissen kunnen helpen. Zit me niet in de weg, en altijd reserve matriaal aanwezig:$. Verder doet mij deze topic denken aan die topic waar personeel de coax gebruikte voor touwtje springen. Of iets anders verzinde. ... Maar idd mooie gedachten dat er iig wel iets nuttig wordt mee gedaan. Zodat men elkaar kan helpen en met name voor die gene met een kleine beurs te helpen om toch dat wel of niet dure materiaal te kunnen geven, of te helpen. Gr Rob
kzin

Level 3
  • 328Posts
  • 29Oplossingen
  • 83Likes
Ik bewaar meestal ook mijn kabels; netwerk kabels, coax kabels. Vroeg of laat komen we wel weer van pas. Maar inderdaad, let op de kwaliteit. Toen ik van ADSL overging naar internet via de kabel, wilde ik eens een snelheidstest doen. In plaats van de beloofde 200 Mbps, haalde ik slechts 85. Ik kende de community nog niet dus ging maar eens kijken of de schuld niet bij mij kon liggen :P. De netwerk kabel was al oud, en lag al een paar jaar achter de plint. Gelukkig had ziggo een mooie netwerk kabel meegeleverd, die er tussen en zowaar haalde ik de volle snelheid.

Ook nu moet je nog letten op de kwaliteit van de kabels. Op tweakers.net loopt al lang een tread pas op voor slechte Cat5/6 kabels. Kabels voor netwerk (en coax) hoort eigenlijk van koper gemaakt te zijn. Er zijn goedkope kabels, die gemaakt zijn van aluminium of ijzer. Die worden nog steeds verkocht. Alleen de signaaldemping is veel te hoog.

Ik moet zeggen Elise, je kabels zijn keurig opgeborgen, mooi opgerold. Mijn kabels hebben vaak de neiging om zich net als slangen in een kuil helemaal door elkaar te kruipen. Als ik een kabel probeer te pakken, komt de hele kluwen mee.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ja is bekend:$ kabels leven. Zo leg je alles keurig, en een dag later als slangen.....;)
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
robbo wrote:
Ja is bekend:$ kabels leven. Zo leg je alles keurig, en een dag later als slangen.....;)


Weet je wel zeker dat het ook echt kabels zijn dan? Ik pakte er laatst een uit mijn verzameling die siste aan de ene zijde, en ratelde aan de andere, en dan vertrouw ik het toch niet helemaal... :8

Ik heb ook een aantal kabels in een mand, en er komt er altijd een omhoog als ik de deksel eraf haal of loop te fluiten. Nee, ik heb het niet zo op kabels...

:@
hennie1977

Level 8
  • 258Posts
  • 3Oplossingen
  • 22Likes
bij mij belanden ze opgegeven moment in de vuil container als oud is,
heb vroeger soms nog wel alles bewaard maar nu ben ik langzaam alles aan weg gooien wat ik denk dat is niet meer bruikbaar of heb nu beter ligen.
dijkmane

Level 1
  • 427Posts
  • 31Oplossingen
  • 19Likes
de overgebleven spullen gaan in een mooie doos voor "je weet nooit wanneer nog eens handig"

laatst eens uitgespit en opgeruimd, dat 75 ohms 10base2 coax kan nu toch wel eens weg, toch ?
bij mensen waar je eens helpt, krijg je ook wel eens wat mee, dus ik heb ook al bijna de KPN verzameling compleet, incl diverse modems.
mikraving

Level 1
  • 132Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Mijn Vrouw,wil dat ik de bender van kabels opruimd, maar naar het vehaal van Willem-A durf ik het niet.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik zo er ook zeker goed opletten. En doe het bij daglicht als de verbanddoos, het tegengif en de telefoon snel bereikbaar zijn.

Er zijn zelfs kabels die The Snake heten. Dan weet je wel genoeg denk ik.

Thomann heeft b.v. kabels van Pro Snake.

:8

Maar hier staan er bakken vol van...
CreativeS

Level 13
  • 813Posts
  • 16Oplossingen
  • 161Likes
Welkom!

Elise Ziggo wrote:
Waar blijven jullie snoertjes en kabeltjes na een installatie?

Hier worden de kabeltjes die overblijven in een grote kist gestopt. Een grote kist met allerlei COAX-, UTP- en HDMI-kabel(tje)s. Samen met vele connectors (zowel COAX als UTP) en bijbehorend gereedschap staat dit keurig in de voorraadkast onder handbereik.

Altijd handig...
Elise Ziggo
Topicstarter
Level 1
  • 26Posts
  • 0Oplossingen
  • 37Likes
Dank allen voor jullie reacties! Gelukkig heb ik nog geen beweging in mijn kabelverzameling waargenomen;-) Goed om te lezen dat kabeltjes over het algemeen nog wel van pas komen.

N.N. wrote:
Welkom bij het forum, wat is jouw functie binnen Ziggo en zien we je vaker terug op het forum?

N.N.: ik ben zeker van plan om vaker van me te laten horen. Ik werk bij Ziggo als content editor.
JWJ

Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes
Ik heb na 2 verhuizingen en 3 modems een selectie gemaakt van 1 WC, 1 kabel, 1 splitter en 1 versterker met kabel. Daarna alle restanten in de doos van de laatste modem gestopt en retour gestuurd. PostNL rijdt toch al elke dag.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Waarom nog maar 1 WC?

:8
JWJ

Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes
Hoevaak vervang jij een CAI wandcontactdoos? Ik 1x per huis.
JWJ

Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes
Eigenlijk de AOP. Soms ook 1 WC.
Verwijderd account
Niet van toepassing
En de AOP mag je niet eens zelf vervangen, is verantwoordelijkheid en voor rekening van Ziggo.
JWJ

Level 5
  • 42Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes
@N.N. Je hebt gelijk, zijn enkel de accessoires die je erbij krijgt die ik bewaar. 1 setje.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
N.N. wrote:
En de AOP mag je niet eens zelf vervangen, is verantwoordelijkheid en voor rekening van Ziggo.


Dat is wel en niet waar. Het gebeurt n.l. ook dat men een AOP opstuurt zodat de klant deze zelf kan vervangen. Laatst hier ook nog gezien. Maar dpprgaans zal Ziggo die taak op zich nemen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik heb in de gehele periode TV/internet abo al meerdere malen een AOP opgestuurd gekregen, ook de laatste.
Zaten in diverse installatie pakketten voor diverse nieuwe modems en digitale boxen, met diverse malen een nieuwe AOP, allerlei soorten kabels en kabeltjes, splitters, SQ varianten, deze eerst niet retourgeschikt en later wel retourgeschikt en zelfs een keer een retourgeschikte versterker.
Bij sommige modems en boxen zaten soms wel 2 verschillende installatie dozen, voor verschillende situaties, om alles volgens de nieuwste normale situatie te krijgen.

Maar even on topic: Waar laat je al die kabeltjes en onderdelen?
In aparte dozen met een sticker voor welke apparatuur de kabels en onderdelen geschikt zijn:
telefoon, tv, audio, video, kabel, computer, beeldschermen, laptop, mobiele telefoon, netwerken.
Maar dan komt het er op aan, iedere 2,5-3 jaar alles nakijken en wat niet meer technisch relevante is naar de milieu straat, wel technisch relevant naar de kringloopwinkel, en misschien nog wel kunnen gebruiken terug in de dozen.
Ik kom er wel achter dat ik, in 20 jaar, al minstens 8 keer zoveel heb weggegooid als wat ik nu nog heb.
Komt natuurlijk door de voortschrijdende techniek van het eerste telefoonmodem tot het laatste kabelmodem en alle diverse kabels voor computers en aanverwante apparatuur.

Uitgelicht topic