Vraag

Webwinkel veiligheid. Hoe weet ik dat een webwinkel betrouwbaar is?

• 8 januari 2019
  • 7 Reacties
  • 941x Bekeken

Ik wil graag een massagestoel van homelifesecure.nl bestellen maar wil graag weten of deze site wel legit is ?

Kan iemand me hierbij helpen want ik heb echt geen idee ???

7 Reacties

Reputatie 6
Badge +17
Hi en welkom @Karel1234,

Als ik ergens online zou bestellen bij een webwinkel die ik niet ken, zoek ik altijd op google naar '[winkelnaam] beoordelingen'. Nu heb ik dit ook gedaan voor deze site maar kom niets tegen.

Even verder gegraven, en 'homelifesecure' is sinds 27-12-2018 ingeschreven bij de KvK (zie hier).

Ik zou bij een dergelijk nieuw bedrijf, met nogal vage website met dito teksten en prijzen, ver uit de buurt blijven.

Just my 2 cents 🙂
Reputatie 7
Badge +35
Registrar i Cronon AG (is een IT bedrijf in Duitsland, dus je weet niet wie de werkelijke eigenaar is van deze webshop)
Pascalstrasse 10
10587
BERLIN
Duitsland

Er staat geen adres op de website, dus dat kan ook in Verwegistan of Rimboekije of China zijn.
Lastig om daar garantie te krijgen of spullen naar terug te sturen.

Daarnaast is er geen mogelijkheid om met een creditcard te betalen en daar koop ik nooit online.
Als er iets is, heb je met een creditcard aflevergarantie en een aankoopverzekering en krijg je je geld terug.

Men is dus niet happig om zekerheid te verschaffen.
Geld overmaken met Ideal kan leiden tot het fenomeen: dat is pech, geld weg.

Lees hier maar eens over NEPwebshops:
Consumentenbond laat nog 2700 nepwebshops verwijderen
Reputatie 7
Altijd eerst google op ervaringen van andere mensen.
Daarnaast kan je ook bij de politie kijken of de site bij hun in het systeem staat: Voordat u met iemand zaken doet via een handelssite of webshop, kunt u hier controleren of er meldingen over deze (ver)koper zijn gedaan.

https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/controleer-handelspartij.html

En laatste TIP:
Als jij nu al denkt of deze website wel veilig is of niet, dan NIET doen!
Dingen die TE goedkoop zijn of de gedachten dat je je er niet lekker bij voelt is al een reden om het gewoon NIET te doen. Tenminste, zo doe ik het zelf altijd en tot nu toe is dat altijd goed gegaan. Daarnaast kan ik melden dat ik eigenlijk maar slechts 3x per jaar iets online koop en dat zijn allemaal bedrijven waarvan je weet dat ze al langer bestaan en goed zijn aangeschreven. En als je iets koopt, zorg dat ze ACHTERAF betaling hebben. Dan ontvang je eerst het product en hoef je daarna pas te betalen, ook altijd heel goed om te gebruiken. Creditcard kan ook, mocht het mis gaan kan je het terug laten storten maar NOOIT via iDeal betalen, want als het dan fout gaat ben je je geld kwijt!

** lees net dat mijn laatste zinnen ook bij Bert staan. extra gewaarschuwd mens telt voor twee zullen we dan maar zeggen **
Bedankt
Reputatie 7
Hallo Iedereen,

Dit zijn goede tips! Bij twijfel is er meestal al genoeg reden om het niet te doen. Met 'boerenverstand' kom je een heel eind :)

• Zoek het betreffende keurmerk eens op. Lees waar een bedrijf aan moet voldoen om dat keurmerk te krijgen. Dat is niet heel veel. Zoek ook eens op tot hoever het keurmerk garanties geeft.
  • Vul het adres eens in op Google maps. Heb je met een echte vestiging te maken of kijk je naar een woning?
  • Kijk in de algemene voorwaarden. Is die wel goed ingevuld? Lijkt het op een standaard template die ergens anders vandaan is gehaald?
Reputatie 4
Badge +2
Een aantal misverstanden:
Cronon is gewoon een domain registry waar heel veel over loopt.
Heeft niets met wel of niet betrouwbaar zijn te maken van de sites die daar geregistreerd staan

De namen geeft men niet meer zomaar na wijziging en ook al voor dat wegens privacy wetgeving zo simpel is het.

Na GPDR privacy wetgeving is inzage in Whois om meerdere redenen gewoon prive.

Over betrouwbaarheid zegt dit niets.
En cronon doet heel veel .nl domeinen daar ze een "base" zijn voor veel hosters. enz

Woning zegt ook niets of niet veel, men kan veel vanuit alles legaal en zeer klantvriendelijk met service enz verkopen. En ergens anders een magazijn enz hebben of gebruik maken van.

Er zijn zover ik weet 3 geaccrediteerde webshopkeurmerken in NL, maar keurmerk betaald men voor dus onafhankelijk zijn ze echt niet hoor!
Kijk in ieder geval op de site van keurmerk zelf of bedrijf er wel echt bij zit.
Als men heel erg groot als eerst aangeeft webkeur enz bij openen site in plaats van content dan weet ik het niet :(

Standaard template is voor kleine en of ook beginnende sites / shops heel gewoon.

Algemene voorwaarden enz lopen vaak via wel templates dit via juristen, en betaald men voor per maand bijv. is gewoon een dienst template gebaseerd en overgrote deel van webshops in bijv. DLD maakt daar juist gebruik van. En is dus wel goed teken vaak staat de naam van jurist er bij copyright enz.
Die bedrijven ( goede) webshops dekken zich dan juist goed in door wel aan wettelijk voorwaarden te voldoen zoals het hoort en is bestelvoorgang en regels enz getest op compliant zijn door die juristen! Anders ben je namelijk gauw weg met allerlei boetes enz.

Een klein shop / bedrijf kan eenvoudiger vaak betere en meer service bieden dan grote.
Al was het al de eenvoud van 1 vast aanspreekpunt of contact persoon, wat bij grote en vooral platformen een crime kan zijn. Ook zijn kleinere eerder geneigd om zaken snel en goed af te handelen omdat met huidige social media ....

Wel is bereikbaarheid van belang en kan een eerste indruk, dus vast telefoonnr en toch een kloppend bezoek / vestiging adres en kvk enz. Zie imprint impressum die is namelijk verplicht met adres en telefoonnummer zo ook naam eigenaar, indien men dat nalaat is men reeds in overtreding bij verschijnen op het web.

Bank rekening check zegt ook niet alles want bij via payment provider, zijn dat verzamel bankrekening die dan voor al hun klanten en webshops gebruikt worden, bijv geeft een payment provider ideal, hebben ze 1 ideal bankrekening, die je dan bij al hun klanten terugziet klarna enz. ( en geven daardoor false positives!)

Gewoon persoonlijk contact zoeken leggen bij twijfel, en natuurlijk of men de mogelijkheid heeft afhalen tegen betaling, en hiervan gebruik maken bij sterke twijfel of nog mooier als je in die buurt woont of toevallig een keer komt. ( dan zie je verschillen wat betreft service en support enz)

Wel zo is een bedrijf al langer als bedrijf op de markt bijv > 20 jaar zal het risico duidelijk minder zijn!

Niet iedereen of elk bedrijf heeft de intentie om groot te willen zijn of worden! en kan mede daarom of juist daardoor betere service en support geven.

En ook grote gaan failliet!

Oja Paypal betaal optie is dan handig , op rekening of betaling achteraf kan maar dan betaal je indirect mee ( in prijzen verrekend) aan het risico wat die Webshops lopen op onbetaalde rekeningen en kosten daarmee samenhangend. ( zo ook is failliet gaan bij bedrijven die op rekening leveren eerder het geval dan die pas na/bij betaling leveren)

Te goed om waar te zijn aanbiedingen enz daar mag men gaan twijfelen ofcourse.

Imprint, impressum ( over ons) die moet kloppen en compleet zijn, met dus een werkelijk telefoon nummer naam en adres betreft.
Die klopt daar overigens lijkt het, netjes met namen enz.

Dat Bedrijf zit in Venlo, en daar is registratie van websites en server enz best normaal dat e.a. via Duitsland loopt.
Kan een dropshipper zijn, zeg niet dat zoiets niet goed is, maar daar heb ik persoonlijk indien dit het geval is een hekel aan. ( welles nietes bij problemen wie waarvoor verantwoordelijk is de werkelijk leverancier van die dropshipper of dropshipper enz)
Vraag of men zelf eigen voorraad heeft houd enz
Reputatie 4
Badge +2
EDIT foutje van mij en vreemd
De RvA mag vanwege nieuwe Europese regels de keurmerkentoets niet meer uitvoeren.

https://www.rva.nl/

Gestopt met de lijst is wel eerlijker dan het voorheen was, voortrekken van e.a..
Maar dus een werkelijk onafhankelijk is er dus niet en zal ook wel niet komen!
https://www.consuwijzer.nl/keurmerken/consuwijzer-stopt-met-de-keurmerkenlijst

Voorbeeld van misleidend keurmerk vond/vind ik altijd "thuiswinkel waarborg", want ze geven namelijk geen waarborg!

Reageer