Batjevier

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Phishing en spam. Wat kan ik er tegen doen?

Hoe kan het dat er reclame mail met een andere ontvanger bij mij binnenkomt, ik ontvang regelmatig mail met de naam rvaneijk@ziggo binnen terwijl ik deze naam niet ken

15 Reacties 15
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Batjevier wrote:

Hoe kan het dat er reclame mail met een andere ontvanger bij mij binnenkomt, ik ontvang regelmatig mail met de naam rvaneijk@ziggo binnen terwijl ik deze naam niet ken

 

Kan je de headers van de mail hier even plaatsen ? dan kunnen de experts er even naar kijken en mogelijk een antwoord voor je hebben.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Mogelijk is dat de eerste naam op een verzendlijst met meerdere geadresseerden.

Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Dit adres zal wel door spammers misbruikt worden, door dit hier te vermelden zal dat nog wel meer worden.

 

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/spam-en-phishing-wat-moet-ik-ermee-26606

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

Spammers/servers hebben telkens nieuwe technieken en kunnen alle mail adressen gebruiken als afzendadres en voor mailadressen die er maar zijn.

Waarschijnlijk staat je eigen adres in de BCC adressenlijst die je niet kunt zien.

Sleep of verplaats deze mails via IMAP of in de webmail om de spamfilter van Ziggo hiervan te laten leren wat spam is.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Batjevier wrote:

Hoe kan het dat er reclame mail met een andere ontvanger bij mij binnenkomt, ik ontvang regelmatig mail met de naam rvaneijk@ziggo binnen terwijl ik deze naam niet ken

Als de afzender het netjes doet zou/kan bij een groot aantal geadresseerden, deze met de BCC (Blind Carbon Copy) optie moeten versturen en kan niemand het mailadres van andere geadresseerde zien. Maar ja, etiquette van tegenwoordig…..

Aah, Be rt, je bent weer te snel. Een gemis van dit forum om niet even een waarschuwing te geven dat er nieuwe berichten zijn.

WJ4IoT

Level 5
  • 82Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes

@Ronihd dit is geen reclame maar overduidelijk SPAM. Hoewel reclame vaak ook SPAM is want tenslotte wordt het meestal ongevraagd opgestuurd kan je hier zien dat er geen relatie is tussen:

  1. Afzender: Cadeaukaart <admin@irkaspersky.com>
  2. Onderwerp: Deze Albert Heijn cadeaukaart is bijna van jou!
  3. Bericht: Deze Albert Heijn cadeaukaart is bijna van jou! <http://ec2-52-25-78-47.us-west-2.compute.amazonaws.comxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx/1406932EC2033991Gt38904...

Ik denk niet dat iemand denkt dat dit een legitieme reclame is van AH en op de link klikt, maar voor de zekerheid heb ik een aantal x-en toegevoegd.

Je vergat overigens te vermelden dat deze berichten een datum hebben van  Wed 25/09/2019 13:06.

Dit lijkt (een deel van de nieuwe) techniek te zijn die @Be rt noemt. Helaas lijkt het ABUSE team deze methode maar niet te kunnen tackelen ondanks dat emails met deze datum al sedert 12 november regelmatig in mijn INBOX (en nog steeds niet in de SPAM folder) verschijnen.

Nu krijg ik onderhand de indruk dat hoewel ik braaf deze emails alsnog versleep naar de SPAM folder het ABUSE team deze niet meer onderzoekt omdat ze te oud zijn. OK dit kwam uit mijn dikke duim maar misschien zit er toch een kern van waarheid in en verklaart dat deze overduidelijke SPAM niet getackeld wordt.

@Be rt mag ik nog een vraag stellen?

Worden alle mails bezorgd en verdeeld over de INBOX en SPAM folder. Of wordt overduidelijke SPAM niet bezorgd?

Volgens deze website is 85% van alle email SPAM maar je ziet dat ook een groot gedeelte van ZIGGO een slechte reputatie heeft. Is er ooit een incident bij ZIGGO geweest waarbij onze email adressen zijn buitgemaakt?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

@WJ4IoT Spamservers hebben geen emailadressen meer nodig, zij sturen mail naar alle mogelijke combinaties van mailadressen.

Wat als niet bezorgd terugkomt gaat direct de prullenbak in.

Als ik mijn mailbox kijk waar de meeste mail in doorkomt, gaat het meeste direct de spam map in, gemiddeld 3 per dag en 2 komen in de inbox.

Zie ook dit topic waar je ziet dat Ziggo wel iets doet, maar er toch af en toe nog iets doorkomt.

Meer dan 50 spam berichten in één mailbox op 08-09-2019 

 
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes

@Be rt ,

hoe kan het dat ik geen last heb deze “spam”?

 

Groet, Gusto

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

@Gusto Dat is nu juist het vreemde.

Ik heb hier 10 mailboxen van Ziggo en een paar hebben flink last van die spam, de andere 8 in het geheel niet.

Ik heb ook een bosje aliassen, via een paar komt spam binnen en de grap is dat die nooit ergens gebruikt zijn, terwijl anderen die veel gebruikt zijn, geen spam binnenkrijgen.

Wie het weet mag het zeggen.

WJ4IoT

Level 5
  • 82Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes

@Be rt als ik je goed begrijp genereren SPAMMER tegenwoordig op basis van criteria een bestand met email adressen. Ze “tappen” bijvoorbeeld dit forum af, zien gebruiker "WJ4IoT” plakken er “@ziggo.nl” achter en hebben zo weer een potentieel email adres te pakken. Ergens anders, bijvoorbeeld Facebook, vinden ze Piet Klein en met Piet.klein, PietKlein P.Klein en PKlein aangevuld met alle email provider namen hebben we wellicht weer een aantal hits. Een niet zo voor de hand liggende combinatie; een weinig voorkomende achternaam zal minder snel worden gevonden. Dit wil niet zeggen dat de ouderwetse manier, een gehackt email bestand, gebruiken nu niet meer voorkomt.

Wellicht is het een goed idee voor het ABUSE team een aantal eenvoudige mailboxen te creëren, niet te gebruiken en alles wat daar binnenkomt is dan in principe SPAM. Wellicht beschreef je dit al in je reactie. 

Terug naar de SPAM beschouw jij 60% onderschepping van SPAM een als een goed resultaat? Neem ik zelf afgelopen donderdag als voorbeeld 6 SPAM email, van twee afzenders, de vijf van  <info@us.qarhurt.com> met datum Wed 25/09/2019 13:06 werden door het filter niet gezien als SPAM en heb ik zelf versleept naar deze folder. Kortom het is frappant dat het ABUSE team met dergelijk emails nog steeds moeite heeft.

 

 

 

 

 

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21924Likes

@WJ4IoT“als ik je goed begrijp genereren SPAMMER tegenwoordig op basis van criteria een bestand met email adressen.”

Dat was ooit een techniek en is nu heel ouderwets, maar er zijn nog steeds bots op het internet die alle websites afgaan op zoek naar emailadressen.
Aftappen van een https website zoals van Ziggo en andere is een veel lastigere klus, als dit al mogelijk is, zeg nooit nooit.

Eerder schreef ik in dit topic: “Spamservers hebben geen emailadressen meer nodig, zij sturen mail naar alle mogelijke combinaties van mailadressen.”

“Terug naar de SPAM beschouw jij 60% onderschepping van SPAM een als een goed resultaat? “

Je vergeet één heel belangrijk ding als je een berekening zou willen maken.
85% van alle mail op het internet is al spam, dus dat wordt er alvast vrijwel volledig uitgehaald en een heel klein deel daarvan, komt nu nog in je spam map, anders is de kans dat er goede mail geblokt wordt te groot en daarvan komen er heel af en toe nog één of twee van in mijn inbox.
https://talosintelligence.com/reputation_center/email_rep

Er zijn hier tijden dat er niets door de spam filter heen komt, maar als er nieuwe spam technieken zijn, dan kan dit voorkomen.

 

WJ4IoT

Level 5
  • 82Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes

@Be rt  Eerder schreef jij in dit topic: “Spamservers hebben geen mailadressen meer nodig, zij sturen mail naar alle mogelijke combinaties van mailadressen.”

Dit probeerde ik te verduidelijken met mijn “Piet Klein” voorbeeld (helaas leek ik dit te mixen  met de methode van, in jouw bewoording “bots die op internet mailadressen zoeken” maar dan de variatie niet zoeken naar een mailadres maar een naam en vanuit dat gegeven wordt met alle alle mogelijke combinaties mailadressen gegenereerd.).

Als “85% van alle mail op het internet is al spam”, dan is mijn veronderstelling dat een deel van dit percentage ook bestaat uit niet correcte mailadressen en eigenlijk minder relevant voor ons als eindgebruiker.

Verder begrijp ik uit je woorden dat een deel van de mail mij nooit bereikt omdat deze 100% SPAM is (o.b.v. “dus dat wordt er alvast vrijwel volledig uitgehaald”). De resterende mail wordt verdeeld over de INBOX en SPAM folder volgens de SPAM filter criteria.

Overigens zijn gisteren rond 23:06 twee mails van <admin@irkaspersky.com> dan wel “Wed 25/09/2019 13:06” wel direct in de SPAM folder terecht gekomen dus op dit punt zit er al verbetering in. Ik hoop dat in de toekomst deze “delayed” mail blijft worden gezien als SPAM.

Prippie

Level 7
  • 167Posts
  • 5Oplossingen
  • 34Likes

Ik krijg ook al enkele weken lang erg veel spam met datum 25-9-2019….ik word er ook zo langzamerhand schijtziek van….het gaat om tientallen mailtjes per dag.

RWL

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Batjevier wrote:

Hoe kan het dat er reclame mail met een andere ontvanger bij mij binnenkomt, ik ontvang regelmatig mail met de naam rvaneijk@ziggo binnen terwijl ik deze naam niet ken

 deze ontvang ik ook continue, staat bij dat het een Mailinglijst is.

 

Voorbeeld:

U bent geselecteerd voor een weekend in een Van der Valk hotel.

Klantenservice <admin@oxztotal.com>

rvaneijk@ziggo.nl

 

 

WJ4IoT

Level 5
  • 82Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes

Hoe kan ik SPAM in INBOX melden aan phishing@ziggo.nl?

Ik dacht dat een van de opties het verslepen van de mail naar de SPAM folder was, maar deze optie wordt op URL: https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/veiligheid/spam niet (meer) vermeld!

Zelf gebruik ik nooit Ziggo Mail maar voornamelijk Windows-Outlook (IMAP/SMTP). Nu zie ik in Ziggo Mail dat mijn versleep acties in Outlook naar de SPAM folder niet meer terug in de Ziggo mail SPAM folder  en kan het ABUSE team dus geen actie ondernemen (als dit sowieso nog een optie is)

Uitgelicht topic