1
Vraag
2
Reacties
Missisq

Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes

Mail uit naam van @ryanair.com

Hallo,

ik krijg de laatste tijd steeds mail met als afzender.............@ryanair.com. Het is iedere keer een ander adres(voor @ staan altijd een heleboel cijfers en letters) Blokken lukt , omdat het iedere keer anders is. En als ik blok op Ryanair dan zou alles, ook echte mail van Ryanair geblokt worden.

Heeft iemand een suggestie om van dit soort mail “verschoont” te blijven ?
hartelijk dank, Carla
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Willen jullie de onderstaande handelingen uitvoeren? Dan stromen de voorbeelden binnen en gaan we aan de slag. Er loop ook een ander topic over spammails van Ryanair. Klik hier voor het nog lopende topic.

1. Je hebt een spambericht ontvangen (niet ouder dan een maand)
2. Zoek daarvan de headers op en doorzoek deze om de afzender te bepalen (e-mail- en IP-adres)
3. Hier vind je een handig hulpmiddel bij het analyseren van de headers
4. De provider achter het IP-adres kun je opzoeken via ripe.net
5. Is de e-mail afkomstig van een Ziggo e-mail- en/of IP-adres? Dan ontvangen wij graag jouw melding, inclusief de headers die je bij stap1 hebt opgezocht via abuse@ziggo.nl

Bekijk in context

22 Reacties 22
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Kijk hier eens

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/spam-en-phishing-wat-moet-ik-ermee-26606

https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/veiligheid/spam/
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi Missisq. Kom je wat verder met de door Steef geplaatste links denk je?
RIV

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Hallo community. Ik zie in het kader van spam alleen maar de copy/paste tekst van de ziggo website over het lerende filter voorbij komen. Kul. In de mail headers staat duidelijk dat het junk-mail is. Wat moet het filter dan nog leren leren? Wat doet het Ziggo systeem: doorlaten!

De mevrouw met de Ryanair heeft geen last van phishing, er is een spammer die als afzender een onzinnige combinatie van letters en cijfers heeft @ Ryanair. Valideert Ziggo het email domain niet? Het is technisch een kleine kunst om te valideren of de afzender echt Ryanair is of niet (IP lookup/MX records), dat is gewoon een moderne standaard!

Ook wel geinig: in de ontvangende spam gaan de replies (reply-to:) allemaal naar y.ziggo@kadamsi.com HINT!!!! Er zijn dus voldoende mogelijkheden voor het ziggo filter om te ontdekken dat iets spam is en het niet door te laten. Natuurlijk kun je bij ziggo mail regels instellen maar probeer dat Ryanair probleem maar in de regels te vangen... Daar Reply-To: niet gebruikt kan worden in combinatie eindigt op kadamsi.com fietst alles er vrolijk door heen. Ik wil graag voorstellen om het oude spamfilter weer aan te zetten want dat was beter.
Missisq
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes
Hallo allemaal,
Ik heb toch maar diverse filterregels aangemaakt, o.a. facelift en de naam van het product. Echter kreeg toch weer mail, maar voor heel iets anders. Dus toch ook maar een filter op ryanair ingesteld(ik vlieg toch niet metRyanair)Afwachten of het nu rustig blijft in mijn mailbox.

Bedankt voor het meedenken.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
RIV wrote:
Hallo community. Ik zie in het kader van spam alleen maar de copy/paste tekst van de ziggo website over het lerende filter voorbij komen. Kul. In de mail headers staat duidelijk dat het junk-mail is. Wat moet het filter dan nog leren leren? Wat doet het Ziggo systeem: doorlaten!

De mevrouw met de Ryanair heeft geen last van phishing, er is een spammer die als afzender een onzinnige combinatie van letters en cijfers heeft @ Ryanair. Valideert Ziggo het email domain niet? Het is technisch een kleine kunst om te valideren of de afzender echt Ryanair is of niet (IP lookup/MX records), dat is gewoon een moderne standaard!

Ook wel geinig: in de ontvangende spam gaan de replies (reply-to:) allemaal naar y.ziggo@kadamsi.com HINT!!!! Er zijn dus voldoende mogelijkheden voor het ziggo filter om te ontdekken dat iets spam is en het niet door te laten. Natuurlijk kun je bij ziggo mail regels instellen maar probeer dat Ryanair probleem maar in de regels te vangen... Daar Reply-To: niet gebruikt kan worden in combinatie eindigt op kadamsi.com fietst alles er vrolijk door heen. Ik wil graag voorstellen om het oude spamfilter weer aan te zetten want dat was beter.


Hoi RIV. We hebben laatst zelf een topic geschreven over spam en phishing en de werking van de spamfilter. Misschien is jouw punt goed om in dit topic, klik, aan te kaarten.
Dynamike

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb precies hetzelfde en wordt er helemaal simpel van! Ben ongeveer 2 weken geleden begonnen met het blokkeren in Ziggo Mail zelf (want gebruik normaal Thunderbird) en de teller staat inmiddels al op 37 waarvan het merendeel inderdaad van ryanair.com is. Weten ze dat bij het vliegbedrijf eigenlijk ook? Anyway, helpt het blokkeren? Nee, ik krijg nog net zoveel troep iedere dag binnen terwijl m'n e-mailadres toch echt nergens meer openbaar terug te vinden is (of zou moeten zijn).

Hoe zorg ik ervoor dat alles van deze afzender niet meer binnenkomt? Hoe stel ik die filter wat hierboven wordt beschreven bv. in? Zodat alles wat eindigt op ryanair.com niet meer erdoor komt. Alle andere spam eindigt overigens vooral op .eu maar de adressen zijn te divers om in 1x samen te pakken (denk ik).
Jjsluijs

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Die ryanair mail is vervelend, maar niet echt om wakker van te liggen. Maak gewoon een mapje aan met de naam ryanair. Maak een filter dat alles met ryanair.com naar dat mapje gaat. Daar blijven die mailtjes gewoon staan (nauwelijks ruimte, en vreet geen brood) heb je een keer echt iets nodig van ryanair, dan kijk je gewoon in dat mapje en donder je alle bullshit er meteen in één keer uit. Eigenlijk werkt zo de "prullenbak" ook. niets anders dan een mapje...
Dynamike

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Heb aan de hand van onderstaande stappenplan de filter ingesteld, ben benieuwd!
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/e-mail/ziggo-mail/berichtregels-instellen
Sybma

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Same here met Ryanair. En deze week 1 van Bol.com die er toch verdomd echt uit zag maar weer wen combi van Ryanair was. Wie dit ook doet volgt ook redelijk je interesse.
Irritant dat Ziggo dit niet ondervangt.
Jan Maassen

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hetzelfde gehad. Mailadres eindigt op ryanair.nl
Ziggo moet hier iets aan doen!
C a r o l a

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja ik heb ook precies hetzelfde gezeur. En ook net als Sybma sinds deze week ook van Bol.com maar weer met mail adres @ryanair.com. Nu is zo'n suggestie van een filtermap wel leuk, maar dat blokt dus nog steeds niet de mails. Ik vindt ook dat Ziggo hier zelf naar moet gaan kijken en mogelijk ook ryanair informeert hierover (misschien zijn hun computers wel gehackt of iets dergelijks). Heb ook tegelijkertijd met de mails van @ryanair.com mails gekregen (en krijg nog) mails van allemaal bullshit namen met als laatste notatie .org.uk aan het eind. Zelfde rommel als van @ryanair.com. Is gewoon niet te blokken, omdat er steeds andere letter en cijfer combinaties voor staan. Dit moet toch op te lossen zijn door Ziggo of blijven we straks voor eeuwig met dit probleem zitten ?
raphie

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ook ik wil graag actie vanuit ZIGGO, het is anno 2019 toch te gek dat de provider hiervoor de gebruiker aan het werk zet?,? Fix je mailfilter, neem je verantwoordelijkheid als provider en zet er een admin op.
En gebruikers die een linkje pasten van hoe werkt een spamfilter, kom op zeg, het is hier niet de bejaarden computer totaal club.
RIV

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Het bijzondere is dat er diverse vlaggen in de email zitten op basis waarvan de computer kan bepalen dat het spam is. Zo staat er een extended header X-Spam: yes in de email headers..... Toch grappig dat Ziggo het dan toch aflevert.

Ziggo kan ook besluiten om email geadresseerd aan meer dan personen tegelijk niet af te leveren. Al met al mogelijkheden genoeg, maar ze moeten er even voor gaan zitten..

Ook de mail client zelf is schuldig aan deze ellende omdat mailclients namelijk niet slim genoeg zijn.

Een optie die Ziggo niet geeft: verander je hoofdaccount. Ik kreeg iedere keer te horen, het eerste account dat je maak kan nooit meer gewijzigd worden. Dat is feitelijk kul. Ook hier moeten ze wat moeite doen, maar je kunt iemand een nieuw hoofdaccount geven, alles wat iemand had overzetten naar het nieuwe account en het oude afzinken.

Ziggo, heeft genoeg mogelijkheden, ze moeten het willen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Wat te denken van mails over 'je energienota, je energierekening, dat je niet van het gas af hoeft' etc. etc. Allemaal met een zeer slecht vertaalde tekst in de aanhef. De laatste tijd word je daar ook constant mee belaagd.
RIV

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
raphie wrote:
Ook ik wil graag actie vanuit ZIGGO, het is anno 2019 toch te gek dat de provider hiervoor de gebruiker aan het werk zet?,? Fix je mailfilter, neem je verantwoordelijkheid als provider en zet er een admin op.
En gebruikers die een linkje pasten van hoe werkt een spamfilter, kom op zeg, het is hier niet de bejaarden computer totaal club.

Ik denk niet dat Ziggo hier kijkt. Dit is een zelf-help forum. Klanten kunnen elkaar helpen, scheelt Ziggo $$$$ in personeel.
RIV

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
vergeet de Canabis Olie niet!!!! Ook diverse afspraakjes melden zich sinds kort bij mij..... Bah.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
RIV wrote:

raphie wrote:
Ook ik wil graag actie vanuit ZIGGO, het is anno 2019 toch te gek dat de provider hiervoor de gebruiker aan het werk zet?,? Fix je mailfilter, neem je verantwoordelijkheid als provider en zet er een admin op.
En gebruikers die een linkje pasten van hoe werkt een spamfilter, kom op zeg, het is hier niet de bejaarden computer totaal club.
Ik denk niet dat Ziggo hier kijkt. Dit is een zelf-help forum. Klanten kunnen elkaar helpen, scheelt Ziggo $$$$ in personeel.


Dat heb je niet helemaal bij het juiste eind. We hebben hier wel een aantal klanten welke hulp bieden, maar ook moderators van Ziggo komen met regelmaat langs en pakken dingen op. Dat gebeurt bv. ook met vragen die wij als klant niet kunnen beantwoorden of behandelen. Dat het dus euro's scheelt aan personeel is uit de lucht gegrepen...
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Zou vragen of een moderator van Ziggo hier even naar kan kijken, maar zie net dat dit al is gebeurt en deze heeft verwezen naar een ander topic.

Kortom: Ziggo leest dus wel degelijk mee...
RIV

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
@Ziggo, top. Excuses voor de misplaatste opmerking dan.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic