edbroek

Level 1
  • 119Posts
  • 3Oplossingen
  • 8Likes

Ondersteuning KPN aansluiting telefoon

Ik heb ergens gelezen dat KPN en Ziggo elkaar bijten voor wat betreft de ondersteuning van telefoontoestellen. KPN heeft DTMF en Ziggo FSK? Het fijne weet ik er niet van. Wat moet ik doen om op KPN aansluitpunten een goed werkende Ziggo aansluiting te krijgen. Of kan dat niet en moet ik de oude KPN bekabeling verwijderen en een Ziggo bekabeling aansluiten? Ik heb ook nog een personenalarmeringssysteem dat werkt op het oude systeem (4-polige plug). Moet daar ook nieuwe bekabeling aan komen?
Wie heeft de juiste informatie voor mij!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
U kunt de binnenhuisbekabeling van KPN gebruiken voor de ziggo telefoon. Dat is geen enkel probleem. Of het alarmeringssysteem met Ziggo werkt kunt u bij de dienstverlener moeten checken.

https://community.ziggo.nl/vast-bellen-159/installatie-vaste-telefoon-bij-meterkast-buitenshuis-23770 Dit is een soortgelijke vraag. Waarschijnlijk biedt dat wat aanknopingspunten.

Bekijk in context

8 Reacties 8
EnergieBoy

Level 19
  • 11405Posts
  • 577Oplossingen
  • 1871Likes
Hoi eedbroek,
Dat zijn nog eens vragen waar Ziggo iets mee kan doen. Meestal bijten de telefoonaansluitingen van KPN en Ziggo elkaar niet zo, dat gaat over het algemeen wel goed. Het is wat anders als je het hebt over ISDN telefoons, die zijn namelijk wel anders. Misschien is deze informatie wel handig om even te lezen.

Als je het hebt over het binnen komen van je verbinding dan kan ik je melden dat Ziggo niet binnen komt met je telefoonlijn maar via een tv kabel antenne (even makkelijk uitgesproken). En van daar uit kan je TV kijken, bellen en internetten. Dat met je personenalarmeringssyteem is weer een ander verhaal en daar zou ik geen antwoord op kunnen geven. Normaal gezien zou dat allemaal wel moeten lukken maar er zijn gevallen waar het toch allemaal niet zo makkelijk ging als men dacht.

Je zou eventueel de klantenservice kunnen bellen om deze vraag voor te leggen, maar je kan ook even wachten op een moderator. Die komt de hele community langs om te kijken of ze mensen kunnen helpen. In dit geval lijkt het me wel handig om daarop te wachten en zien wat die voor je kunnen doen en uitleggen.

Wat voor alarmsysteem is het? Misschien handig als je deze informatie al geeft, dan kunnen de moderatoren kijken of het allemaal werkt.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
U kunt de binnenhuisbekabeling van KPN gebruiken voor de ziggo telefoon. Dat is geen enkel probleem. Of het alarmeringssysteem met Ziggo werkt kunt u bij de dienstverlener moeten checken.

https://community.ziggo.nl/vast-bellen-159/installatie-vaste-telefoon-bij-meterkast-buitenshuis-23770 Dit is een soortgelijke vraag. Waarschijnlijk biedt dat wat aanknopingspunten.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
eedbroek schreef: "KPN heeft DTMF en Ziggo FSK?"

https://nl.wikipedia.org/wiki/DTMF

Eenvoudig gezegd wordt bij telefonie toonkiezen (het kiezen van nummers m.b.v. tonen) gerealiseerd met DTMF. Het is een vorm van FSK (frequency-shift keying), waarbij meerdere frequenties worden gebruikt.

Je kunt KPN draden blijven gebruiken, maar het hangt van de telefoon af of deze de signalen herkent.
Soms is dit op de telefoon om te zetten van DTMF (KPN) naar FSK (Internationaal is FSK gebruikelijk), soms alleen FSK, soms alleen DTMF.

Er zijn ook DTMF naar FSK omzetters, maar ik zou het eerst uitproberen.
Verwijderd account
Niet van toepassing
DTMF en FSK hebben te maken met nummerweergave op een telefoon of een nummermelder.
Als je een telefoon of nummermelder hebt die alléén DTMF ondersteunt kun je niet (meer) zien door wie je gebeld wordt en moet je eventueel andere apparatuur aanschaffen.
Als je telefoon en/of nummermelder behalve DTMF ook FSK ondersteunt kun je via Ziggo wel zien wie je belt.
Zoals eerder gezegd en geschreven is de binnenhuisbekabeling van PTT/KPN zeer geschikt voor intern telefoonverkeer. Je hebt alleen de rode en blauwe draad nodig op de A- en de B-aansluiting van de PTT/KPN-aansluitingen.
edbroek
Topicstarter
Level 1
  • 119Posts
  • 3Oplossingen
  • 8Likes
Beste Energieboy, Jan F., Be rt en N.N., hartelijk dank voor de uitgebreide informatie en ga ermee aan de slag, maar wachten op het "langskomen" van een moderator.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo @eedbroek, dank voor het mooie onderwerp 🙂 Je hebt in korte tijd al heel wat nuttige informatie gehad van de Super Users, top! Ik zal de informatie overzichtelijk onder elkaar zetten.

  • Een toestel wat werkt op Tone (in plaats van Pulse) werkt zowel bij KPN als Ziggo. Hier kun je prima mee bellen en gebeld worden.
  • Een DTMF toestel werkt dus ook, maar deze kan op onze lijn geen nummers in het display weergeven. Een FSK toestel kan dit wel.
  • Binnenhuis telefoonbekabeling is universeel en kun je ook voor Ziggo blijven gebruiken. Wel moet de hoofdaansluiting achterop de modem aangesloten worden met een kleine telefoonstekker (RJ11).
  • Persoonsalarmeringen werken wel op onze lijnen, maar wij leveren de telefoonlijn specifiek om te kunnen bellen. Support op de werking van alarmeringen ligt bij de leverancier.
  • Nieuwe telefonie klanten kunnen gratis een Ziggo installatie monteur inschakelen. Deze sluit de hoofdaansluiting aan op de modem en laat 1 toestel werkend zien.


Laat je ons weten of dit de antwoorden zijn die je zoekt?
edbroek
Topicstarter
Level 1
  • 119Posts
  • 3Oplossingen
  • 8Likes
Hallo Anne H Ziggo,
Dank voor deze overzichtelijke informatie! Ik ga eens uitzoeken hoe ik de telefoonverbinding optimaal in orde krijg. Een mogelijk probleem is dat de telefoonkabel onder de vloer ligt. Mogelijk zijn daar muizen actief geweest.
Groet en nogmaals dank!
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo @eedbroek, voordat de situatie aan je begint te knagen kun je hieronder altijd een paar foto's van de kabelsituatie (in de meterkast) plaatsen 🙂 Ik weet zeker dat je dan in no-time goede adviezen van ons hebt te pakken!

Uitgelicht topic