Wat kan de Digitale Ontvanger?

• 5 maart 2018
  • 77 Reacties
  • 33808x Bekeken

Toon eerste bericht

77 Reacties

Reputatie 2
Badge
De bovenstaande pinout klopt niet. Humax gebruikt een afwijkende bedrading voor de 9 pins waardoor een Sega Genesis 2 kabel niet werkt. De connector past en geeft prima beeld maar geen geluid. Ik vermoed daarom dat geluid niet op pin 8 en 9 zit maar op pin 1 en 2. Ik heb een losse connector besteld en zal de pinnen omsolderen en hier een nieuwe pinout plaatsen.
Reputatie 7
Badge +19
De bovenstaande pinout klopt niet. Humax gebruikt een afwijkende bedrading voor de 9 pins waardoor een Sega Genesis 2 kabel niet werkt. De connector past en geeft prima beeld maar geen geluid. Ik vermoed daarom dat geluid niet op pin 8 en 9 zit maar op pin 1 en 2. Ik heb een losse connector besteld en zal de pinnen omsolderen en hier een nieuwe pinout plaatsen.

Waarom de zaak aanpassen? Er is toch een kabel bijgeleverd bij de Humax? Maar inderdaad is de situatie anders, daar de aansluiting volgens Humax een analoge afgeleide is van de HDMI aansluiting. Maar voor de meeste mensen zal dat niet interessant zijn, en daarom houden zij, maar ook ik me daar niet echt mee bezig. Maar dat laat onverlet dat Humax een ander, eigen systeem gebruikt.
Reputatie 2
Badge

Waarom de zaak aanpassen? Er is toch een kabel bijgeleverd bij de Humax? Maar inderdaad is de situatie anders, daar de aansluiting volgens Humax een analoge afgeleide is van de HDMI aansluiting. Maar voor de meeste mensen zal dat niet interessant zijn, en daarom houden zij, maar ook ik me daar niet echt mee bezig. Maar dat laat onverlet dat Humax een ander, eigen systeem gebruikt.

Omdat het kan en niet al mijn tv's en displays hebben een SCART of HDMI ingang.
Reputatie 7
Badge +19
Oke, duidelijk. Aanpassing voor andere toestellen dus. Overigens zijn daarvoor ook tal van opties te koop, maar die zullen absoluut kostbaarder zijn.
Reputatie 2
Badge
Oke, duidelijk. Aanpassing voor andere toestellen dus. Overigens zijn daarvoor ook tal van opties te koop, maar die zullen absoluut kostbaarder zijn.

Tuurlijk, als je gaat converteren van scart naar whatever formaat ga je zo een tientje of meer kwijt zijn. Terwijl een kabeltje maken een euro of vier a vijf kost. Liever had ik gehad dat Humax niet zo'n rare 9 pin DIN connector had gebruikt. Samsung heeft er ook een handje van door op hun tv's een rare connector te stoppen die je weer moet omzetten.

https://www.conrad.de/de/scart-samsung-adapter-1x-scart-buchse-1x-samsung-stecker-schwarz-speaka-professional-1278723.html

Diverse systemen hebben gewoon een S-Video ingang welke ook nog beter beeld geeft dan SCART. Is maar een voorbeeld, zijn er nog meer.
Reputatie 7
Badge +19
Voor de nieuwe Tv's zijn vaak verloopkabels nodig, doorgaans dan nog wel bijgeleverd. Maar in het kader van besparing op ruimte word alles dunner, kleiner en krapper en worden de aansluitingen daarop aangepast.

S video is niet voor iedereen een optie, maar scart, ingesteld op RGB presteert nog iets beter. Eerst is er CVBS, ofwel Composiet/Video, met de minst goede kwaliteit. S video doet het al een stuk beter, maar RGB via scart is nog fraaier doordat de rgb kleuren apart worden aangeboden. Daarna is Component de beste optie, welke ook hogere resoluties aankan en vervolgens is er HDMI. Maar goed, er zullen altijd discussies blijven over wat men zelf als beste ervaart. Zo kies jij voor CVBS, terwijl dit toch de minste fraaie beeldoverdracht is. Maar ik denk dat de vergelijking met RGB in jou geval wat mank gaat doordat de Tv dat laatste niet goed aankan. In de 5500 is geen ruimte voor scart en dus heeft men gekozen voor een Din aansluiting. Dat is ook voor het eerst zo, want de eerdere modellen ondersteunden altijd nog 1 of 2 scart aansluitingen in de gebruikelijke vorm, dus Euro AV.

En ja, omvormers etc. zijn meestal niet goedkoop, zeker niet als je iets goeds wilt. Nu zijn de hoge prijzen niet altijd reeel maar als iets er exotisch uitziet trekt dat vaak toch vaak de aandacht van de audio/video freaks...
Reputatie 5
Badge +5
dit is de link van Conrad Nederlandhttps://www.conrad.nl/zoeken?search=scart%20voor%20samsung%20tv&searchType=regular 🤡 vrg honda
Reputatie 2
Badge
@honda

Sommige Samsung TV's gebruiken een tip/ring/sleeve connector voor analoge inputs.

Let erop dat het 3 ringen zijn onder de tip

Voor component ingangen is het hetzelfde principe maar dan met rood/groen/blauwe stekkertjes aan de andere kant
Heb vanmiddag de humax 5500 geïnstalleerd op mijn dino tv in de slaapkamer. Ik heb keurig beeld en veel zenders maar welke ik mis is net 22 BBC first 😳 waarom is dat? Dat is nou juist de zender die ik ook wel boven op mijn tv had willen hebben..... en nou is die er dus niet, kan ik dat toch voor elkaar krijgen?
Reputatie 7
Badge +11
De 5500 heeft allen maar een fta pakket, dus alleen de zenders die je zonder kaart kunt ontvangen. Je zou je abonnement kunnen aanpassen of als men nog een kaartje liggen heeft een 2e hands decoder op de kop tikken.

Teun
Reputatie 7
Badge +25
Heb vanmiddag de humax 5500 geïnstalleerd op mijn dino tv in de slaapkamer. Ik heb keurig beeld en veel zenders maar welke ik mis is net 22 BBC first 😳 waarom is dat? Dat is nou juist de zender die ik ook wel boven op mijn tv had willen hebben..... en nou is die er dus niet, kan ik dat toch voor elkaar krijgen?
Je hebt die vraag al elders gesteld, dubbele topics starten is weinig zinvol en wordt je niet sneller mee geholpen.
Ik kan een herinnering instellen. Schakelt de ontvanger dan automatisch aan én naar de juiste zender?
als ik dit gebruik om op te nemen ben ik niet aanwezig om op "OK" te drukken als het apparaat vraagt: wilt u overschakelen naar de juiste zender.

Ik heb in mijn huidige oplossin al eens een opname van de verkeerde zender gemaakt met dat schermpje in beeld. Kortom: kan ik de DO gebruiken als tuner voor mijn DVD harddisk recorder?
Reputatie 7
Badge +19
@PGCK schreef:

Ik kan een herinnering instellen. Schakelt de ontvanger dan automatisch aan én naar de juiste zender?als ik dit gebruik om op te nemen ben ik niet aanwezig om op "OK" te drukken als het apparaat vraagt: wilt u overschakelen naar de juiste zender.
Ik heb in mijn huidige oplossin al eens een opname van de verkeerde zender gemaakt met dat schermpje in beeld. Kortom: kan ik de DO gebruiken als tuner voor mijn DVD harddisk recorder?

De Humax schakelt dan inderdaad over naar de ingestelde zender, of zelfs in en uit. Wel zie je even een melding in beeld met OK of annuleren, maar als je niets doet, dus niet op de OK toets drukt, zal de decoder na een tijdje zelf overschakelen. Je hoeft dus niet op de OK toets te drukken. De melding komt dus even voordat het gewenste programma begint. Eventueel schakelt de Humax dus ook in en uit, maar schakelt deze in, en je bedient hem dan, dan gaat de Humax niet terug naar stand-by en zal dus ingeschakeld blijven.

Je kan vanaf deze decoder opnemen maar handiger is een Humax 5200c welke je op marktplaats kan vinden en kan instellen voor de vrije zenders. Zie hier:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

en hier:

https://community.ziggo.nl/randapparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-analoge-signaal-vervalt-32980
Dank Willem, maar even ter dubbelcheck: jij hebt het over een HUMAX. Ik heb het over de 'simpele' Digitale Ontvanger. Doet die dat ook?
Volgens je Profiel heb je deze:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/samsung-dcb-h380-r/
Klopt dit?
Volgens je Profiel heb je deze:https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/samsung-dcb-h380-r/Klopt dit?
ja en nee.

Ik heb nu de digitale ontvanger gekregen waar deze reacties onderstaan. DAAR gaat mijn vraag over. (eerder heb ik idd een vraag gesteld over de genoemde Samsung.)
Ok dat is de Humax 5500.
Wat je wilt bereiken kan niet met dit kastje.
Je kunt alleen de zender opnemen waarop de Humax staat ingesteld.
Ok dat is de Humax 5500.

Dank, dan moet ik dat dus toch doen met de eerder genoemde Samsung.
Als die van zender wisselt tgv een ingestelde herinnering, dan gaat het daarmee wel.
Reputatie 7
Badge +19
Volgens je Profiel heb je deze:https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/samsung-dcb-h380-r/Klopt dit?

Heet jij ook Willem @hanh ?

Even wachten was netjes geweest als er specifiek iemand word genoemd. Ik gaf laatst al ergens aan dat het erop begint te lijken dat sommige mensen niets willen missen, maar kennelijk ook aan anderen twijfelen. Niet leuk.

Maar tot zover, en maar weer on topic...
Reputatie 7
Badge +19
Dank Willem, maar even ter dubbelcheck: jij hebt het over een HUMAX. Ik heb het over de 'simpele' Digitale Ontvanger. Doet die dat ook?

De simpele digitale decoder, die de vrije zenders ontvangt is de Humax 5500c en die doet dat inderdaad ook. Maar op de voorkant prijkt het Ziggo logo en daarom is deze decoder niet meteen herkenbaar als een Humax. maar op de onderzijde zie je dat terug. En elke Humax, hoe simpel ook, heeft deze optie. Maar dat kun je natuurlijk ook zo uitproberen...
Nee. Hielp even mee. Vereende krachten enzo.
Reputatie 7
Badge +19

Ok dat is de Humax 5500.
Dank, dan moet ik dat dus toch doen met de eerder genoemde Samsung.

Hoeft dus niet, want je kan ook, zoals gezegd, een Humax 5200c van marktplaats plukken. Maar ik wist even niet dat je ook al een Samsung had.
Reputatie 7
Badge +19
Nee. Hielp even mee. Vereende krachten enzo.

Ja, maar als er een bericht aan iemand is gericht, is het wel zo netjes dat je even wacht totdat die persoon reageert. Ik wil dat eigenlijk hier niet schrijven, maar erger me de laatste tijd kapot aan mensen die kennelijk niets willen missen en overal als een bok op een haverkist op duiken.

Dat zit me dus dwars.
@Willem-A
TS gaf je dit antwoord.
de 'simpele' Digitale Ontvanger

En zag een Samsung in het Profiel.
Even aanscherpen deze onduidelijkheid, dacht ik, kan Willem goed verder.
Verder bemoei ik me niet met dit Topic.
Bok op haverkist ben ik niet.
Regels zijn hier niet voor. Je moet dit aanvoelen.
Je als een gentleman gedragen. Vlgs mij doe ik dat.

Reageer