1
Vraag
2
Reacties
Annemarie1944

Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Opnames op harddiskrecorder overzetten naar DVD

Wat ik mis in alle discussies over het overgaan van analoog naar digitaal (of ik heb het niet goed gelezen) is dat mensen zoals ik, een film of programma willen opnemen (doe ik nu nog met een harddiskrecorder, kan alleen met analoge zenders) en daarna het opgenomene op een dvd willen branden. Hoe kan dat straks als we nog alleen digitale tv hebben?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Aansluiten en de instellingen voor het opnemen met een DVD recorder vanaf een decoder.

-Sluit de DVD recorder aan op de Tv middels scart, of liefst HDMI
-Sluit de DVD recorder aan op de kabel. (Indien er geen analoog signaal meer aanwezig is kan dit vervallen).
-Sluit de Humax decoder/PVR aan op de Tv middels scart, of het liefst HDMI
-Sluit de Humax aan op de kabel.
-Sluit de DVD recorder middels scart aan op de Humax decoder. Bij de DVD recorder gebruik je daarvoor de AV2/Ext2 scart. Op de decoder kun je het best de Tv scart gebruiken. Gebruik een zeer goede scart kabel.
-Stel de Tv uitgang (scart) van de decoder in op RGB. Dit doe je via het menu
-Stel de AV2 ingang (scart) op de DVD recorder tevens in op RGB. Ook dit doe je via het menu. Zo bekom je de fraaiste opnames. Is RGB niet mogelijk, stel dan beiden in op S Video. Standaard staat de AV2/Ext2 ingang op een DVD recorder doorgaans op Video/CVBS/Composiet, maar daarmee bekom je het slechtste opnameresultaat.

Kies nu met de kanaaltoetsen op de DVD recorder voor AV2, plaats een DVD en stel de juiste opnamestand in (SP/XP/LP etc. Start nu de op de Humax gemaakte opname en schakel meteen daarna de DVD recorder (opnemen). Blijf dan overal vanaf totdat de gehele opname op DVD staat. Eventueel kun je even pauzeren met de DVD recorder, daar waar reclames aanwezig zijn.

Bekijk in context

21 Reacties 21
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dat is toch al regelmatig langsgekomen. Zie hiervoor de topics over het analoog/digitaal verhaal, en de topics over de DVD recorders. Daarin worden al veel tips genoemd.
Annemarie1944
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Maar ik heb niets kunnen lezen over het branden van dvd's.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ook dat is wel genoemd, maar dat kan straks alleen nog als je de DVD recorder aansluit op een decoder. Nu weet ik niet of je in oud Ziggo of oud UPC gebied woont, maar je kan b.v. altijd een Humax decoder (PVR) gebruiken. In beide gebieden ontvang je dan zonder smartcard de vrije zenders. Maar als je nu alleen analoog kijkt is dat vaak voldoende. Kijk daarvoor b.v. eens hier:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

Het best kun je dan een Humax IHDR-5200C kopen. Die vind je vaak op marktplaats en als je dat aandurft kun je ze vinden voor zeer nette prijzen. Daarmee kun je al opnemen, maar dan staat de opname op de interne harde schijf. Je kan de Humax vervolgens opnemen in je netwerk om bestanden te delen (beperkt) om zo opnames naar de PC over te brengen en daar op te slaan of op een DVD te zetten, maar dat vereist wel wat leeswerk en kennis. Zie hier:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/uitleg-ftp-met-filezilla-client-voor-de-humax-23209

Je kan de opnames ook overbrengen naar een externe harde schijf. Zie hier:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/tip-opnames-vanaf-de-humax-op-schijf-zetten-en-deze-laten-inlezen-door-de-pc-23291

Maar je kan de DVD recorder ook aansluiten op de Humax om zo opnames vanaf de Humax op DVD te zetten. Je moet dan wel die opnames meteen op DVD zetten, en niet eerst op de interne harde schijf van de DVD recorder, want dan loop je zeer waarschijnlijk tegen een kopieerbeveiliging aan en kun je de opnames dus niet meer op DVD zetten. Wil je weten hoe dit in zijn werk gaat en je met het beste resultaat de opnames op DVD krijgt, dan lees ik dat wel. Maar zoals gezegd is het wel genoemd. Alleen kan ik ook niet altijd al die topics en teksten terug vinden.

Maar is het zo wat duidelijker?
Annemarie1944
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
ik vind het behoorlijk ingewikkeld! Het mooie van zoals ik het nu doe: een programma eerst op mijn harde schijf van mijn dvd recorder zetten, dan de reclame er tussenuit halen en dan op dvd branden heel prettig, maar dat kan straks niet meer?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Annemarie1944 wrote:
ik vind het behoorlijk ingewikkeld! Het mooie van zoals ik het nu doe: een programma eerst op mijn harde schijf van mijn dvd recorder zetten, dan de reclame er tussenuit halen en dan op dvd branden heel prettig, maar dat kan straks niet meer?

Dat kan nog steeds, je kunt straks alleen niet meer rechtstreeks van de recorder opnemen omdat analoog stopt.
Je kunt straks rechtstreeks van de tv de digitale zender opnemen waar je op dat moment naar kijkt en dan daarna behandelen zoals je gewend bent.
Je zult alleen wat instellingen moeten veranderen aan je recorder, maar daarover geeft de handleiding van de recorder uitsluitsel.
Annemarie1944
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Bedoelt u veranderingen aanbrengen op mijn harddisk recorder of op de digitale ontvanger van Ziggo -
5500C/NL?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Aan de decoder zelf kun je niets veranderen wat met opnemen te maken heeft, wel bij je recorder, die moet je zo instellen en aansluiten dat deze het kanaal opneemt waar jij op dat moment naar kijkt.
Als je via HDMI de decoder op de tv hebt aangesloten zou je de recorder met de scart op de decoder aan kunnen sluiten en instellen.
Als je de decoder alleen met met een scart op je tv aan kunt sluiten, moet de de recorder ook op de tv aansluiten en instellen.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Annemarie1944als deze methode wilt gebruiken, dan sluit je dus de 5500 aan op de hd recorder via scart en op de exit2/ line2/ etc afhankelijk benaming merk/type. De exit 1 van de hd recorder etc sluit je aan via scart aan op tv. Bij opname en kijken via de hd recorder dien je dus exit 2 op de hdrecoeder te selecteren. Ipv een zender wat je normaal gewend bent. En op de tv kies je de bron waar je hd recorder hebt aangesloten. ( vergeet niet weer de tv op hdmi te zetten als je weer gewoon tv kijkt via de 5500 als de tv en 5500 ook met een hdmi kabel is verbonden. ( idem hd recorder als eerder de scart bron is geselecteerd om via de hd recorder te kijken naar de opname.

Pas op, zap gedrag wordt wel opgenomen, als je tv kijkt via de 5500 en opneemt.

Als je niet thuis bent en je wilt iets opnemen:

Verder is het ook mogelijk een programma te programeren via de herinnerings functie in de tv gids van de 5500. Zorg ervoor dat de timer opname qua tijd iets eerder start op de hd recorder. En nogmaals kies dan exit2 ipv een zender wat je gewend bent. Dit zijn wel de belangrijkste punten die van belang zijn als je deze methode wilt gebruiken. Mocht je meer uitleg willen hebben, horen wij het wel hier.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
N.N. wrote:
Annemarie1944 wrote:
ik vind het behoorlijk ingewikkeld! Het mooie van zoals ik het nu doe: een programma eerst op mijn harde schijf van mijn dvd recorder zetten, dan de reclame er tussenuit halen en dan op dvd branden heel prettig, maar dat kan straks niet meer?

Dat kan nog steeds, je kunt straks alleen niet meer rechtstreeks van de recorder opnemen omdat analoog stopt.
Je kunt straks rechtstreeks van de tv de digitale zender opnemen waar je op dat moment naar kijkt en dan daarna behandelen zoals je gewend bent.
Je zult alleen wat instellingen moeten veranderen aan je recorder, maar daarover geeft de handleiding van de recorder uitsluitsel.


Nee dat kan meestal niet, of eigenlijk nooit. Want als je de opname eerst vanaf de decoder op de harde schijf van de DVD recorder zet, en dan wilt overzetten op DVD ziet de recorder dat doorgaans als doorkopieeren en dat kan niet, daar je dan tegen een kopieerbeveiliging aanloopt.

Je kan dus niet meer zo werken als je gewend bent.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Annemarie1944

Ik zou sowieso de 5500c niet gebruiken voor het aansluiten op een DVD recorder, maar even op marktplaats zeken naar een Humax 5200c. Dan kun je n.l. al opnames maken met het apparaat zelf, en alleen op DVD zetten wat je ook echt wilt bewaren. E dat gaat een stuk makkelijker als een opname al op de schijf van de decoder (PVR) staat. Met de 5500c is dat veel lastiger, omdat je dan meteen op DVD moet zetten wat je op dat moment ziet. Zap je een keer, gaat de opname de fout in. Maar alles wat je doet zie je dan in de opname. Dat is vanaf een schijf ook zo, maar dat werkt echt vele malen beter.

Daarnaast met je er altijd om denken dat het volume op de decoder op maximaal staat als je daarvan een een opname op DVD zet. Doe ook dat niet tijdens een opname want ook dat mer en zie je.

En zoals al geschreven in en reactie aan N.N., je kan eigenlijk nooit meer de opnames nog bewerken op de DVD recorder alvorens deze op DVD te zetten. Is en bekend probleem en al zeer vaak genoemd. Je kan wel opnemen met de Humax 5200c en die opname daarvan af op DVD zetten. Maar als je die opname eerst op de harde schijf van de DVD recorder zet, en dan nog wilt overzetten op DVD zal dat meestal niet meer gaan lukken, omdat je dan tegen een kopieerbeveiliging aanloopt.

Maar sowieso zul e langzamerhand aan een andere manier van opnemen moeten gaan denken, zoals bv. met de Humax 5200c, want de DVD recorder is passé en word niet meer geproduceerd. De omschakeling is inderdaad lastig, maar opnames met de Humax zien er wel veel beter uit. En deze kun je dus nog opnemen in je netwerk. Maar zoals gezegd is dat niet een kwestie van 10 minuten werk.

Ik zal zo even exact de aansluitingen plaatsen van het aansluiten van de Humax op de DVD recorder met daarbij de instellingen voor het beste resultaat.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Aansluiten en de instellingen voor het opnemen met een DVD recorder vanaf een decoder.

-Sluit de DVD recorder aan op de Tv middels scart, of liefst HDMI
-Sluit de DVD recorder aan op de kabel. (Indien er geen analoog signaal meer aanwezig is kan dit vervallen).
-Sluit de Humax decoder/PVR aan op de Tv middels scart, of het liefst HDMI
-Sluit de Humax aan op de kabel.
-Sluit de DVD recorder middels scart aan op de Humax decoder. Bij de DVD recorder gebruik je daarvoor de AV2/Ext2 scart. Op de decoder kun je het best de Tv scart gebruiken. Gebruik een zeer goede scart kabel.
-Stel de Tv uitgang (scart) van de decoder in op RGB. Dit doe je via het menu
-Stel de AV2 ingang (scart) op de DVD recorder tevens in op RGB. Ook dit doe je via het menu. Zo bekom je de fraaiste opnames. Is RGB niet mogelijk, stel dan beiden in op S Video. Standaard staat de AV2/Ext2 ingang op een DVD recorder doorgaans op Video/CVBS/Composiet, maar daarmee bekom je het slechtste opnameresultaat.

Kies nu met de kanaaltoetsen op de DVD recorder voor AV2, plaats een DVD en stel de juiste opnamestand in (SP/XP/LP etc. Start nu de op de Humax gemaakte opname en schakel meteen daarna de DVD recorder (opnemen). Blijf dan overal vanaf totdat de gehele opname op DVD staat. Eventueel kun je even pauzeren met de DVD recorder, daar waar reclames aanwezig zijn.
Annemarie1944
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
heel hartelijk bedankt voor alle adviezen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Annemarie1944,

ik denk dat ik ook uit hoofde van anderen mag spreken als ik zeg, graag gedaan! Mooier kunnen we het helaas niet maken, maar eenmaal opnames gemaakt met de Humax zul je zien dat dit wel veel fraaier is. Uiteraard kun je dan ook nog kiezen voor de XL.
Annemarie1944
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Toch moet ik zeggen dat - voor een vrouw van bijna 74 jaar - dit best nog pittige kost is!
Ik heb nog een laatste vraag: welke beeldkwaliteit is mooier: opnemen van een harddiskrecorder van de tv of opnemen van uitzending gemist?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Als je opneemt vanaf de Tv, of beter, een directe uitzending, is de kwaliteit gelijk aan die uitzending. Is de uitzending dus in HD en je zou deze opnemen met een Humax 5200c, komt het in diezelfde kwaliteit op de harde schijf te staan.

Een opname maken van uitzending gemist is niet mogelijk. Dit lukt vaak nog wel met een DVD recorder, aangesloten op b.v. de Humax, maar niet met de Humax zelf.

Maar uitzending gemist is niet in HD.

En zet je opnames op DVD gaat de kwaliteit, als dat oorspronkelijk HD is, iets omlaag naar SD, daar DVD geen HD content ondersteund.

En die leeftijd haal ik niet uit je schrijven...:wink:

Maar het is voor velen nog stevige kost hoor.
Annemarie1944
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik denk dat we nu een misverstand hebben. Ik bedoel: met een harddisk recorder opnemen van de tv en via de computer opnemen van uitzending gemist. Wat is dan de beste kwaliteit. Ik heb het nu niet over het Humax kastje.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
O. sorry,

in feite blijft het gelijk, tenzij uitzending gemist in een hogere kwaliteit word weergegeven. Maar het is volgens mij ook via de PC niet mogelijk opnames te maken vanaf uitzending gemist. Naar mijn weten is dat ook niet toegestaan. Vandaar dus ook dat dit ook eigenlijk zelden of nooit ter sprake komt. Je kan dus met bepaalde decoders/ontvangers wel opnames maken, maar dus niet van uitzending gemist. En dus werkt dat met de PC eigenlijk net zo.
Annemarie1944
Topicstarter
Level 2
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Professor, het is mij wel altijd gelukt en nog steeds!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Annemarie1944 wrote:
Professor, het is mij wel altijd gelukt en nog steeds!


Op ITV, bv. het huren van films liggen rechten, en daarom mag je ze niet opnemen. Dat het lukt via de PC was mij niet bekend. Sorry... :nerd: :wink: Maar bij een decoder/PVR/Mediabox etc. kan het niet. En de PC gebruik ik voor andere doeleinden. Wel sluit men vaak een DVD recorder op een mediabox/decoder, of welke naam je maar wilt verzinnen aan, en lukt het dan ook vaak wel om op die manier bestanden vanaf ITV op DVD te zetten. Maar het mag dus niet. Maar als het je dus wel lukt, en je brand een opname op DVD zal het bestand dus wel omgezet worden. Logisch, daar een DVD geen bestanden in HD aan kan. Neem je op met een Humax of bv. mediabox XL komt een opname in dezelfde kwaliteit op de harde schijf te staan. Is dat HD, zal ook dat dus veranderen als je een dergelijk bestand op DVD zet.

Maar zo zie je maar weer, je kan dus meer als je zelf dacht! Alleen is uitzending gemist niet in HD, dus de kwaliteit zal minder zijn als een opname gemaakt vanaf Tv, mits die uitzending natuurlijk ook echt in HD is. En dat is niet altijd het geval. Je ziet dat bij veel zenders wel altijd vermeld, maar dat wil dus niet zeggen dat elke uitzending ook echt in HD is. Daarnaast zijn er ook uitzendingen welke worden opgeschaald naar HD. Oorspronkelijk kunnen dat dus opnames zijn in SD, of b.v. 720P.

Maar Be rt slaapt met zijn PC, dus die kan je wat dit betreft vast meer vertellen. Ik hou me meer bezig met de Humax en de perikelen daaromheen. Maar ik lees eigenlijk zelden iets over het opnemen van ITV, op wat voor manier dan ook. Alleen zie ik soms dus dat men daarvoor een DVD recorder inzet, aangesloten op een decoder/mediabox.

Je bent dus wellicht een uitzondering op die regel... :wink:
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic