1
Vraag
2
Reageer en help mee
Gerard4711

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

OLED schermen ingebrande LOGO'S

Ik was een trotse bezitter van een 65" LG Oled 4k televisie. Kostte mij 2,5 jaar geleden 4600 euro.
Nu zijn bijna alle rode en oranje logo's van de zenders van RTL, Discovery, National Geographic, FOX en ZIGGO SPORT LIVE ingebrand op mijn scherm. Kijk maar naar de foto's.
Jammer genoeg geeft LG geen garantie op inbranden ?? Ook andere merken van oled tv's geven hier geen garantie op.
Het is te gek voor woorden maar echt waar.
Ik heb in overmoed gemaild naar RTL in Luxemburg en hen verzocht de logo's in zwart uit te voeren of slechts enkele seconden in beeld te brengen bij het wisselen van zender. Hier nog geen antwoord op ontvangen.
Als ziggo hier meeleest kunnen zij misschien met hun contacten regelen dat met name het rechthoekige LIVE bij Ziggo Sport wit of zwart gaat worden.
Als iemand een andere goede oplossing weet dan graag. Nu wordt binnenkort mijn scherm vervangen à € 1800,=.
Hieronder de foto's.
29 Reacties 29
Darkje

Level 11
  • 534Posts
  • 12Oplossingen
  • 92Likes
Nu 1800€ uitgegeven en weten dat je dit over 2,5 jaar weer moet doen... Ik zie hem niet helemaal.

Ik heb wel eens gelezen dat je ook burnin Fox utilities heb. Die laten lange tijd een vaste kleur zien op het scherm en dan wisselen naar een andere kleur.

Volgens mij is de gedachte dat hij dan opnieuw inbrand. Maar dan vlak.... Geen idee of het werkt en of je daar dan wel goed aan doet. Zelf heb ik geen oled. En nooit last gehad van burn in.
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
€1800? Daar kan je nu een nieuwe 65" 4K OLED van halen.. Belachelijke prijzen die ze hanteren.
Daarnaast lees ik meer over burn-in bij LG's (2016-modellen) dan van andere televisiemerken. Absurd hoe ze dit afschuiven als probleem voor de klant terwijl dit toch echt niet moet kunnen bij een tv van duizenden euro's.

Mijn advies: verpats deze TV voor 500-600 en koop een OLED van de nieuwste generatie.
Darkje

Level 11
  • 534Posts
  • 12Oplossingen
  • 92Likes
Hihi en dan koop jij hem zeker voor 500€
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Ik weet niet of het bij dit merk of type was, maar ik herinner mij vaag een verhaal dat er op neer kwam dat er TV-toestellen zijn die een soort regeneer-mogelijkheid (om dit soort inbranden teniet te doen,) hebben die automatisch werkt, maar dat kan alleen als je de TV niet altijd helemaal uit zet. Ben je (te) zuinig en / of je wil niet dat de TV steeds op stand-by staat, dan kan het regeneer-programma nooit zijn werk doen.

Daar was men (ik weet niet meer wie of wat, kan een magazine geweest zijn) toen na veel navraag bij de fabrikant achter gekomen. Het bleek toen niet in de gebruiksaanwijzing te staan. Er was dacht ik toegezegd dat men zou overwegen om een waarschuwing op te nemen in de gebruiksaanwijzing. Dit was toch wel langer geleden dan 2½ jaar geleden hoor.

**EDIT**
Als er een schaduw beeld eenmaal is ingebrand dan is dit niet op te lossen door de TV vanaf nu maar in stand-by te zetten. Helaas.
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
Darkje wrote:
Hihi en dan koop jij hem zeker voor 500€

Misschien leuk voor een knutselaar, maar mij niet gezien 😉
broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
Dit is een van de redenen waarom ik niet snel zal kiezen voor een Oled scherm.
Vanaf het begin van deze techniek was bekend dat dit een van de nadelen zou zijn. Mogelijk is dit inmiddels verbetert.
Maar geheel uit te sluiten is dit volgens mij nog steeds niet.
Voor de minder kritische gebruikers, betreffende absolute zwart weergave, zijn er genoeg alternatieven beschikbaar. Deze zijn vaak ook nog goedkoper. Niet alle vernieuwing is dan ook een verbetering.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
AlexHelpt wrote:
€1800? Daar kan je nu een nieuwe 65" 4K OLED van halen.. Belachelijke prijzen die ze hanteren.
Daarnaast lees ik meer over burn-in bij LG's (2016-modellen) dan van andere televisiemerken. Absurd hoe ze dit afschuiven als probleem voor de klant terwijl dit toch echt niet moet kunnen bij een tv van duizenden euro's.

Mijn advies: verpats deze TV voor 500-600 en koop een OLED van de nieuwste generatie.



Nou dat is niet helemaal waar hoor. Mijn buren hebben een 65"Oled, ook van LG overigens, en die was nog veel duurder. Je kan niet alleen maar het beeldformaat nemen ter vergelijking natuurlijk. Je hebt ook goedkope en heel duren andere Tv's terwijl het formaat identiek is.

Maar Gerard4711

Met de OLed is inbranden weer helemaal terug. en diezelfde buren welke hier noemde, hebben wél al meermaals een nieuwe ontvangen en hebben nu, na 3 keer omruil een ander type ontvangen. Met het type wat zij hadden is LG gestopt. En je moet absoluut op je poot gaan spelen, want natuurlijk zal men niet graag gaan omruilen, maar een apparaat dient aan de verwachtingen die je er van hebt te voldoen, en daar voldoet dit zeker niet aan! Dit hoort gewoonweg niet te gebeuren. Destijds deden meer merken moeilijk als het voorkwam bij een Plasma maar velen gingen later toch overstag.

Dit is een ondeugdelijk product en ik zou me zeker niet gewonnen geven en ook zeker geen nieuwe kopen en het straks weer oplopen. Men moet weer eens wat deugdelijks op de markt gaan zetten wat écht goed getest is, en waarbij niet alle kinderziektes en ellende er bij de klant uitkomen...
broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
Willem-A
Gerard4711
Ter Informatie,
Misschien ook eens onderstaand artikel lezen voordat je besluit een andere TV te kopen.
https://www.homecinemamagazine.nl/2018/10/achtergrond-hoe-groot-is-het-gevaar-op-inbranden-bij-oled/

Zeker omdat de omroeplogo's hinderlijk en permanent aanwezig zijn op de schermen.

Gr, Arie
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag broekhua

ik weet dat wel hoor, want ik hou me nog vaak met nieuwe Tv's e.d. bezig en ken de nadelen. Daarom geef ik ook dat men weer eens wat op de markt moet brengen wat echt bewezen goed is, en niet iets waarbij alle kinderziektes en issues er blij de klant uit komen, en deze vaak nog de dupe is ook van al dat gehannes. En ik snap wel dat men er niet teveel aan wil doen, want dat kost ze geld. Maar dan moeten de maar echt deugdelijke apparaten op de markt zetten!

En zenderlogo's zijn natuurlijk prominent aanwezig, maar vaak al in een lichte tint uitgevoerd, mede om dit probleem te stoppen. Maar daar moet een Tv tegen kunnen. Je kan niet altijd statische beelden voorkomen. Belachelijk dat dit ook nu weer tot ellende leid.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Het is gewoon zonde dat bij de Plasma en de Oled weer inbranding aanwezig is, je koopt een TV voor de toekomst en je wilt geen inbranding. Ik vind dat fabrikanten hier gewoon geld terug voor moeten geven, ze testen deze dingen ook en anders gewoon nieuwe verstrekken. Maar goed ik ben zo iemand die dit zou doen.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
broekhua wrote:
https://www.homecinemamagazine.nl/2018/10/achtergrond-hoe-groot-is-het-gevaar-op-inbranden-bij-oled/
Gr, Arie


Is mijn geheugen toch niet zo slecht!
Gerard4711
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Het meest vervelende vind ik dat de leverancier bij het maken van de keuze mij nergens voor heeft gewaarschuwd.
Mijn B&O had na 12 jaar trouwe dienst de geest gegeven en ik wilde toch weer top kwaliteit en"state of the art" zodat hij niet snel verouderd zou zijn.
De beeldkwaliteit is werkelijk prachtig en niet te vergelijken met andere merken. Maar ja nu dat inbranden he.
Ik heb al kontakt gehad met mijn rechtsbijstand en zij onderzoeken nu wel de mogelijkheden.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dave- wrote:
Het is gewoon zonde dat bij de Plasma en de Oled weer inbranding aanwezig is, je koopt een TV voor de toekomst en je wilt geen inbranding. Ik vind dat fabrikanten hier gewoon geld terug voor moeten geven, ze testen deze dingen ook en anders gewoon nieuwe verstrekken. Maar goed ik ben zo iemand die dit zou doen.



Bij de Plasma's speelt het niet meer, want die worden alweer enkele jaren niet meer geproduceerd. Maar goed, er zijn nog steeds mensen welke deze hebben, waaronder ik. En ja, ook ik zie of zag logo's of andere restanten in het beeld, maar echt niet zo erg als Gerard4711 laat zien. Ik kijk ook nog steeds erg graag naar een Plasma, wat naar mijn idee na de CRT nog de enige Tv is welke natuurgetrouw en uitstekend weergeeft, maar zie natuurlijk ook absoluut de nadelen.

Maar toen Panasonic op het laatst de KURO techniek nog overnam van Pioneer, nam men meteen ook ander leed over zoals het weer veel erger inbranden. Daar stond de Pioneer, naast een prachtig beeld, ook om bekend.

Maar de techniek van de Plasma was niet verder te ontwikkelen. 4K/UHD kan daarbij niet, ze zijn niet echt energiezuinig, een kleiner scherm dan 37" is niet mogelijk, en ook de nadelen, zoals het inbranden speelden mee, waardoor men met deze techniek is gestopt. Ik vind dat nog steeds zonde, maar had de hoop gevestigd op de Oled. En daar gaan we weer, net als bij veel producten...

Maar Panasonic ruilde op een gegeven moment de toestellen vaak wel om. Maar ja, daarmee is het vaak niet echt opgelost. Vaak kreeg een nieuwe het euvel ook, en dus kwam het voor dat men wel 4 nieuwe toestellen kreeg, waarna men dan maar koos voor een andere techniek. Maar dan kwam je vaak bij die vervloekte (althans door mij) LCD schermen uit. En dat verschil zag en ziet men absoluut.

Maar dit hoort gewoon niet te gebeuren. Na een tijd kijken moet de Oled in stand-by worden gezet, zodat deze alles kan bijwerken, maar eerlijk? Ik vind het van de zotte dat dit überhaupt nodig is...
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Gerard4711 wrote:
Het meest vervelende vind ik dat de leverancier bij het maken van de keuze mij nergens voor heeft gewaarschuwd.
Mijn B&O had na 12 jaar trouwe dienst de geest gegeven en ik wilde toch weer top kwaliteit en"state of the art" zodat hij niet snel verouderd zou zijn.
De beeldkwaliteit is werkelijk prachtig en niet te vergelijken met andere merken. Maar ja nu dat inbranden he.
Ik heb al kontakt gehad met mijn rechtsbijstand en zij onderzoeken nu wel de mogelijkheden.



Nee, natuurlijk doet men dat niet. Men wil verkopen. Dan ga je natuurlijk niet aangeven dat dit een probleem is. Alleen als men heel eerlijk is zal men het vertellen, maar doorgaans hoef je daar niet op te rekenen, en kom ermee terug ben je doorgaans ook altijd de eerste...

Het is eigenlijk absurd dat je er zoveel tijd en energie in moet steken, en je al moet gaan wapenen om gewoon te krijgen waar je recht op hebt: een goed werkend product! Maar ja, het Internet is groot en dergelijk issues zijn dus al veelvuldig te lezen en dus willen mensen die hier tegenaan lopen een oplossing. En men is er natuurlijk niet heel gelukkig mee om maar nieuwe Tv's uit te blijven delen, terwijl men echt wel donders goed weet dat het probleem bestaat en wellicht wederom terugkeert...

Ik wens je in ieder geval veel succes, en laat je niet belazeren!
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Gelukkig zijn er nu ook zenders die de logo dan weer links boven, en dan weer rechts boven plaatsen.... Zachtere kleuren gebruiken. Bv RTL 7 die van geel naar doorzichtig wit is gegaan. etc.

Maar inderdaad een naar verschijnsel. Ik heb ook dit bij mensen gezien. Toen met MTF. etc die hardnekkig in brande. Ik weet of meen mij ergens ingelezen te hebben dat toen nog pro7 in het zender pakket was en enkele Duitse zenders oa SAT 1 bewust bewegende logo"s hebben. wat inbranden minder wordt lijkt mij..

Natuurlijk is mijn mening dat fabrikant maar ook zeker de zendereigenaren eens nadenken hoe logo's uitgezonden worden en daarbij minder hardnekkige kleuren etc . gebruiken. Een voorbeeld nemen aan zenders die "wel" hun logo zoveel mogelijk aanpassen.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Voordat ik mijn Philips Oled kocht was ik al op de hoogte van de inbrand mogelijkheden.
Ook dat de TV een regeneratie programma heeft.

Als je bewust met het scherm omgaat kan je denk ik redelijk goed voorkomen dat de logo's inbranden , af en toe eens schakelen tijdens de reclame naar een andere zender helpt ook.

Maar inbranden gebeurt pas na lang tot zeer lang het scherm op hetzelfde beeld blijft staan.

Ik denk dus dat zeker kan helpen hoe je er mee om gaat.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Ronihd

het kan inderdaad helpen hoe je ermee omgaat, maar je kan het niet echt voorkomen als een Tv er gevoelig voor is. En als ik lees dat af en toe naar een andere zender schakelen tijdens reclames kan helpen, dan zakt mijn broek af.

Niet omdat jij dat nu zegt, maar het doet me weer denken aan de ellenlange discussies over dit fenomeen bij de Plasma toen ik nog ondersteuning verleende aan Panasonic. Toen kwamen werkelijk de meest fantasierijke 'oplossingen' voorbij. En sorry, maar dan krijg ik spontaan overal jeuk...

Je moet gewoon Tv kunnen kijken zonder allerlei fratsen uit te halen om ellende te voorkomen. Ik voorkom wel langdurig statische beelden, maar een logo kun je niet voorkomen. O ja, toch wel. Er waren destijds zelfs mensen die aangaven dat je niet naar lange programma's moest kijken op de NPO zenders, welke toen nog felle logo's hadden en als je dat wel deed, moest je eigenlijk gewoon de zoom stand op je Tv gebruiken, zodat je de logo's niet zag... Ja, en een heel stuk van het beeld dus ook niet.

Als je zo moet gaan kijken omdat het anders misgaat... Dat kun je als verkoper toch ook niet gaan vertellen... Het is eigenlijk gewoon te triest voor woorden dat men weer een techniek op de markt zet, die het helemaal zou moeten zijn, en waar nagenoeg alle fabrikanten zich op storten, welke weer, en nog erger als het tegen zit, deze issues vertoond. Lekker als je zoiets inzet als PC scherm.

En inbranden gebeurt dus echt niet alleen bij het langdurig weergeven van statische beelden. Bij de Plasma zagen we dat dit in een aantal gevallen heel snel ging, terwijl het bij anderen, vaak dezelfde types, met gelijke instellingen veel langer duurde en eerst zelfs goed leek te gaan. Maar er waren types bij waarbij het NP logo echt al na een paar uur kijken op die zender in beeld bleef staan. En dan ging het echt om inbranden, niet om image retention.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Mee eens Willem-A dat je zonder poespas en zo met je TV moet kunnen omgaan.

Maar tja je weet dat als je oled koopt inbranden weer op de agenda is komen te staan.
Elk voordeel heeft zijn nadeel ? super mooi beeld maar als nadeel ? waarschijnlijk kan het niet anders. Het lijkt mij normaal dat fabrikanten heus wel weten dat dit fenomeen speelt anders voorkomen ze dit zeker.

Oled ( huidig ) kan inbranden en dat nadeel moet je maar op de koop toenemen ? anders moet je geen oled kopen.......... Dat TS het niet wist ? tja kan zeker zo zijn en dat de verkoper het niet heeft gemeld is niet netjes maar je kan zelf ook veel halen en gebruik google 😉 dan kom je een heel eind.
Heb ik ook gedaan en bewust voor oled gekozen terwijl ik op de hoogte ben van het inbrand gevaar.
Gerard4711
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Vandaag, na veel gesprekken met lg en bcc is mijn scherm vervangen. GRATIS.

LG en BCC hebben gezamenlijk de kosten gedragen als vorm van coulance.

Geen garantie maar toch een nieuw scherm. Prima actie van BCC denk ik.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic