Beantwoord

Mijn analoge TV heeft géén MDI of Scart aansluiting!!

• 24 april 2019
  • 74 reacties
  • 4135 keer bekeken

Onze TV in de kamer is digitaal.
De TV in de keukenkast is analoog.
Dus een kastje bij Ziggo besteld.
Kastje komt, TV omgedraaid; zit geen aansluiting in behalve de coax kabel..
Wat nu??

icon

Best beantwoord door Willem-A 24 april 2019, 22:06

Tja, in sommige gevallen pakt het allemaal niet zo gunstig uit, maar dergelijke Tv's zie je ook niet al te veel meer. Kijk anders eens op marktplaats naar een kleine flatscreen @jakkerma . Deze zijn er vaak al voor zeer redelijke prijzen. Nog niet leuk, ik begrijp het, maar soms heb je nou eenmaal niet veel keuze.
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

74 Reacties

Reputatie 7
Badge +17
De versterker lijkt sowieso niet geschikt voor digitaal en ook al extreem oud te zijn. (versterkt alleen VHF en UHF apart, dus niet de huidige gebruikte frequenties, en versterkt ook nog eens teveel met 13-14 dB.

Ook: versterken moet normaal gesproken zo vroeg mogelijk na de AOP gedaan worden en niet na enkele splitters, omdat je dan ook alle ruis en overige storing mee versterkt.
Reputatie 7
Badge +17
@jakkerma
Morgen zal Lycke je komen helpen.

Komt ze persoonlijk alles aansluiten? Dat wil ik zien. 😂😂😂
Reputatie 7
Hey all!

Zaken persoonlijk komen installeren doe ik niet, hoor. Daarvoor krijg ik niet genoeg betaald 😉.
Zonder gekheid; ik zie door de bomen het bos bijna niet meer in dit topic. Het lijkt me goed dat ik even contact heb met @jakkerma om alles samen door te nemen. Ik stuur je even een privébericht!
Badge +3
Ik zou een monitor of kleine tv kopen,
Of een rf converter kopen. Of Ziggo laten leveren....
Scart to RF

Dank je voor je begrip Willem.

Dan moet je wel de zenders opnieuw ophalen want als de smartcard zo lang niet is gebruikt, werkt deze niet meer. Ga dus even naar 'mijn Ziggo'.

Gedaan en floep 100 zenders erbij (nou ja ongeveer 😉)
Reputatie 7
Badge +19

Een computermonitor met HDMI aansluiting zou ook kunnen voldoen.Maar moet dan wel 1 met audio speakers zijn. Anders hoor je zo weinig/niets😉. Gelukkig hebben de moderne monitoren met hdmi dat wel...

het gaat hier om beeld he, niet om geluid... 😁
Reputatie 7
Badge +19
@jakkerma

alleen de BER is niet in orde bij de Humax 5500c, en daardoor dus ook het beeld niet. Maar de sterkte is ruim voldoende. Er is dus, zoals @Nick999 al aangeeft iets mis met het signaal (instraling o.i.d).

De kwaliteit behoort eigenlijk wel 100% te zijn, ware het niet dat de 5500c/5550c hier niet altijd de juiste waarde aangeeft. Het kan dus prima gaan als de kwaliteit op 95% o.i.d. blijft hangen, maar de BER moet 0 zijn en blijven. De sterkte mag bij de Humax zakken tot 20%, maar ik hou dat liever op 30%. Probeer dat nooit op te jagen naar 90% of meer, want dan gaat het absoluut mis.

Ik ga de afwijking, die in de kwaliteit kan optreden, nog eens aankaarten bij Humax.
Reputatie 3
Badge +2
Hi,

Dan wordt het of een nieuwe tv voor in de keukenkast of het Ziggo kastje terugsturen. Er zal geen andere mogelijkheid zijn, helaas.

Suc6
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Weisselberger

een besparing waar men in dit geval niet echt de vruchten van plukt. Echt wel zonde dit. Inderdaad weken verder, en nog niet echt veel vooruitgang geboekt. Nu zeggen cijfers niet altijd alles, maar in dit geval geven deze wel aan dat er helaas nog wel wat aan de installatie schort.
Badge +3
Dag @Weisselberger

een besparing waar men in dit geval niet echt de vruchten van plukt. Echt wel zonde dit. Inderdaad weken verder, en nog niet echt veel vooruitgang geboekt. Nu zeggen cijfers niet altijd alles, maar in dit geval geven deze wel aan dat er helaas nog wel wat aan de installatie schort.

Als ik @jakkerma was zou ik mij gewonnen geven...
Reputatie 7
Badge +19
Als ik hem niet was ook....😉

Weet je, het kan wat kosten, maar als het daarna allemaal goed voor elkaar is, ben je die kosten zo weer vergeten.
@jakkerma Ik snap het wel ongeveer hoe de boel in elkaar steekt.
Heb nu ff geen tijd om hier uitgebreid op te reageren.
Wat me niet bevalt is de Coax-versterker. Dat zeg ik alvast.
Een twee splitters op elkaar is ook niet wat je moet willen. Kan werken, daar niet van.
Probeer de verbinding met de Humax 5500 te testen zonder de versterker ertussen, als de verbindng met de Humax via de verterker loopt. Etc.
Kom hier zonodig op terug, maar zie dat Nick ook al z'n bedenkingen heeft.
Reputatie 7
Badge +19
Dag @hanh

ja, bedoel ik. Dank! Ga dat meteen even wijzigen. Maar het klopt inderdaad dat de 5500c niet altijd een kwaliteit van 100% laat zien, terwijl verder wel alles voor elkaar is. Deze kan zomaar wat minder aangeven en/of fluctueren. Het hoort wel 100% te zijn, en vaak ik de weergave ook wel in orde, maar bij uitlezen kun je dan ook zomaar eens 95-96% zien. Nu is het bij TS wel erg laag, maar de sterkte is dik in orde...

Maar zou je op dezelfde aansluiting/kabel een andere Humax aansluiten, zal deze doorgaans wel de 100% kwaliteit laten zien. Eerder hebben we dit ook in een andere vorm gehad met de 5300c. Die gaf altijd een sterkte (klopt nu wel 😉 aan van 100%. Dat is natuurlijk niet goed, en niemand wist dus wat de sterkte nou echt was. En dat is destijds opgelost met een software update.
Reputatie 7
Badge +19
Willem, bedankt voor je reactie.
Analoog had ik geen enkel probleem, overal ontvangst.
Die problemen begonnen pas toen Ziggo digitaal ging.
Als Ziggo zou zeggen: tja we gaan helemaal digitaal en jouw oude systeem trekt dat niet.
Vooruit, we geven je 500 euro en dan los je het helemaal zelf maar op.
Nou, dan los ik het echt zelf wel op hoor, reken maar!
Maar zo zit het niet.
Eerst lokken ze je met mooie praatjes en lachende mensen, en dan blijkt het opeens moeilijker te zijn.
Misschien zou een bezoek van de monteur helpen?

Tja, ik weet niet goed wat hier nog op te zeggen, of misschien toch wel. Je bijt jezelf veel te veel vast in deze bewoordingen. Ik snap dat je er (nu nog) niet blij mee bent, maar nogmaals, bij andere providers gebeurt dit ook. Niet alles blijft bij het oude, en ik vind niet dat men je eerst lokt en dan... Nee, een installatie verouderd, en zoals gezegd werkt analoog heel anders dan digitaal. Dat dat dus nog werkte kan prima zo zijn. Maar een digitaal signaal stelt nou eenmaal hogere eisen aan een installatie, en ja, dat kan de klant geld kosten. Maar alles verouderd, en dat kost ook geld. Dat is met alles in en rond je woning net zo. Het blijft allemaal niet nieuw, en vaak veranderen situaties. Dat zien we nu ook in andere vormen op ons afkomen...

No hard feelings, maar dat blijven herhalen heeft geen enkele zin.
Badge +3
Mijn antenne werkt ook al een tijdje niet meer... Time to move on.
Hm, ik zie op straat de mooiste meisjes met gaten in hun broek..

Goed punt. Ga met je mee.
Maar toch ......
Reputatie 7
Badge +17
Je kunt hem bestellen maar dan moet je nog wel het signaal van scart naar rgb omzetten.

En wat betreft alweer gedwongen geld betalen, je kunt nou eenmaal niet verwachten dat TV's van 30-40 jaar oud eeuwig ondersteund blijven worden door Ziggo. (alle andere kabelaanbieders zijn al veel eerder gestopt met analoog)
Reputatie 7
Badge +24
Een computermonitor met HDMI aansluiting zou ook kunnen voldoen.
Maar moet dan wel 1 met audio speakers zijn. Anders hoor je zo weinig/niets😉. Gelukkig hebben de moderne monitoren met hdmi dat wel...
@Nick999 : Véél goedkoper denk ik. Die 75 euri was om een coax 1 naar 3 tussenversterker in de meterkast te zetten.
Ik vermoed dat alle kabels vernieuwen door een monteur
met hier en daar een afgeschermde connector erbij honderden €€ gekost zou hebben..

@willem-A : je hebt zoals gewoonlijk gelijk; het is een vol koper kern.

Je vraagt of het hier om de 5500C ging: ja.

En nog een correctie mijnerzijds: het is een Humax 5300C/NL, niet 5300G.
En er zit een klepje in het apparaat met een Ziggo kaart erachter!
Ik weet alleen niet of deze geactiveerd is, maar dat merk ik wel..

@youriy : dank voor de duidelijke uitleg en ja, de kabel is een
5C-FB - Qlink - Kabel Keur certified coax kabel.
De kabel komt uit de verpakking met het bewuste etiket.

@wiesselberger : Ik heb waarschijnlijk véél meer bespaart, zie boven.
En ja, het kost veel moeite, maar ik heb wel overal digitaal beeld!

Allen, bedankt voor alle hulp en commentaar.
Het is goed te zien dat er zoveel deskundigheid en goede wil op dit forum zit.

Als er ontwikkelingen zijn op coax gebied in mijn huis,
meld ik het hier of in een nieuw topic.
Reputatie 7
Badge +17
Tja, nu ben je natuurlijk iets goedkoper uit, maar wel ten koste van ruim 70% signaalsterkte (bijna 12 dB)
Je zit nu op het absolute minimum dus veel schommelingen in het signaal zul je niet meer op kunnen vangen en al snel storing krijgen.

Maar ik hoop dat het een beetje blijft werken zo.
Reputatie 7
Badge +19

@jakkerma

Morgen zal Lycke je komen helpen.
Komt ze persoonlijk alles aansluiten? Dat wil ik zien. 😂 😂 😂

Ja, dan heb ik hier ook nog wel wat staan... Ik zal meteen even iets lekkers in huis halen. O, nee, niet nodig, ik ben er al ...

Reputatie 7
Badge +19
Ik wacht met een mengeling van hoop en vrees.. 🙂

Ik vrees dat je de hoop juist niet moet verliezen ... 😉
Reputatie 7
Badge +17
Even een paar dingen:
Ik zie op de 386 Mhz hele slechte BER waardes. Dus óf TS woont in de buurt van een kazerne, of het systeem heeft last van instraling van C2000 en dat zou inderdaad door verouderde bekabeling.
De versterker was men het al over eens dat die slecht is. Zeker omdat de oude tv UHF band maar tot iets van 582Mhz liep en de versterker dus een groot deel van het Ziggo signaal mist of zelfs verzwakt. Verder ben ik even aan het zoeken gegaan naar deze versterker en hij lijkt ook niet afgeschermd.

Wat mij alleen nog niet duidelijk is is of de kabel rechtstreeks via zolder teruggaat naar de slaapkamer of op zolder nogmaals gesplitst is. Want dan kan het zelfs met een FRA versterker wel eens op het randje zijn qua storing.
Reputatie 6
Badge +8
Heb je wel de kabel gekregen waarvan je een foto van het etiket hebt geplaatst?

" De koperen kern van de coaxkabel

Voor overdracht van signaal is een goede kwaliteit van de signaaldrager nodig. Bij een coaxkabel is de signaaldrager de kern van de kabel. De kwaliteit van de kern bepaald hoe goed het signaal door de kabel wordt gestuurd. Een slechte kwaliteit coaxkabel heeft andere dempingseigenschappen en is daarmee meer storingsgevoelig dan een goede kwaliteit kern. Er zijn veel verschillende coaxkabels op de markt met een kern van CCA (Copper Clad Aluminium), CCS (Copper Clad Steal) of Copper.
CCA of CCS kabels zijn kabels van aluminium of staal met een koper coating. Aluminium en staal zijn laten elektrische signalen slechter door dan puur koperen kabels. Daarnaast zijn kabels van gecoat aluminium of staal zeer breekbaar en geven deze vooral over langere afstanden problemen in de signaaldoorgifte. Daarom is het gebruik van coaxkabel met de eigenschap CCA of CCS sterk af te raden.
Een goede coaxkabel heeft een kern van volledig koper. Koper is een zeer goede geleider van elektrische signalen, omdat signalen goed door koper geleid worden is koper zeer geschikt voor een coaxkabel. Koper breekt niet snel en is daarom in samen met de goede signaal doorlating zeer geschikt voor het gebruik voor grote afstanden. Met een goede coaxkabel kun je tot 250 meter¹ lengte overbruggen."
Reputatie 4
Badge +2
Alles gelezen hebbende bekruipt mij het gevoel dat @jakkerma nog boodschappen gaat doen met paard en wagen 🙂.
Alle reageerders bedankt voor de leerzame reacties.