Beantwoord

Mijn analoge TV heeft géén MDI of Scart aansluiting!!

• 24 april 2019
  • 74 reacties
  • 4176 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

74 Reacties

@jakkerma Ik snap het wel ongeveer hoe de boel in elkaar steekt.
Heb nu ff geen tijd om hier uitgebreid op te reageren.
Wat me niet bevalt is de Coax-versterker. Dat zeg ik alvast.
Een twee splitters op elkaar is ook niet wat je moet willen. Kan werken, daar niet van.
Probeer de verbinding met de Humax 5500 te testen zonder de versterker ertussen, als de verbindng met de Humax via de verterker loopt. Etc.
Kom hier zonodig op terug, maar zie dat Nick ook al z'n bedenkingen heeft.
Reputatie 7
Badge +17
De versterker lijkt sowieso niet geschikt voor digitaal en ook al extreem oud te zijn. (versterkt alleen VHF en UHF apart, dus niet de huidige gebruikte frequenties, en versterkt ook nog eens teveel met 13-14 dB.

Ook: versterken moet normaal gesproken zo vroeg mogelijk na de AOP gedaan worden en niet na enkele splitters, omdat je dan ook alle ruis en overige storing mee versterkt.
Willem, bedankt voor je reactie.
Analoog had ik geen enkel probleem, overal ontvangst.
Die problemen begonnen pas toen Ziggo digitaal ging.
Als Ziggo zou zeggen: tja we gaan helemaal digitaal en jouw oude systeem trekt dat niet.
Vooruit, we geven je 500 euro en dan los je het helemaal zelf maar op.
Nou, dan los ik het echt zelf wel op hoor, reken maar!
Maar zo zit het niet.
Eerst lokken ze je met mooie praatjes en lachende mensen, en dan blijkt het opeens moeilijker te zijn.
Misschien zou een bezoek van de monteur helpen?
Reputatie 7
Badge +19
Dag @hanh

ja, bedoel ik. Dank! Ga dat meteen even wijzigen. Maar het klopt inderdaad dat de 5500c niet altijd een kwaliteit van 100% laat zien, terwijl verder wel alles voor elkaar is. Deze kan zomaar wat minder aangeven en/of fluctueren. Het hoort wel 100% te zijn, en vaak ik de weergave ook wel in orde, maar bij uitlezen kun je dan ook zomaar eens 95-96% zien. Nu is het bij TS wel erg laag, maar de sterkte is dik in orde...

Maar zou je op dezelfde aansluiting/kabel een andere Humax aansluiten, zal deze doorgaans wel de 100% kwaliteit laten zien. Eerder hebben we dit ook in een andere vorm gehad met de 5300c. Die gaf altijd een sterkte (klopt nu wel 😉 aan van 100%. Dat is natuurlijk niet goed, en niemand wist dus wat de sterkte nou echt was. En dat is destijds opgelost met een software update.
Reputatie 7
Badge +19
Willem, bedankt voor je reactie.
Analoog had ik geen enkel probleem, overal ontvangst.
Die problemen begonnen pas toen Ziggo digitaal ging.
Als Ziggo zou zeggen: tja we gaan helemaal digitaal en jouw oude systeem trekt dat niet.
Vooruit, we geven je 500 euro en dan los je het helemaal zelf maar op.
Nou, dan los ik het echt zelf wel op hoor, reken maar!
Maar zo zit het niet.
Eerst lokken ze je met mooie praatjes en lachende mensen, en dan blijkt het opeens moeilijker te zijn.
Misschien zou een bezoek van de monteur helpen?

Tja, ik weet niet goed wat hier nog op te zeggen, of misschien toch wel. Je bijt jezelf veel te veel vast in deze bewoordingen. Ik snap dat je er (nu nog) niet blij mee bent, maar nogmaals, bij andere providers gebeurt dit ook. Niet alles blijft bij het oude, en ik vind niet dat men je eerst lokt en dan... Nee, een installatie verouderd, en zoals gezegd werkt analoog heel anders dan digitaal. Dat dat dus nog werkte kan prima zo zijn. Maar een digitaal signaal stelt nou eenmaal hogere eisen aan een installatie, en ja, dat kan de klant geld kosten. Maar alles verouderd, en dat kost ook geld. Dat is met alles in en rond je woning net zo. Het blijft allemaal niet nieuw, en vaak veranderen situaties. Dat zien we nu ook in andere vormen op ons afkomen...

No hard feelings, maar dat blijven herhalen heeft geen enkele zin.
Badge +3
Mijn antenne werkt ook al een tijdje niet meer... Time to move on.
Reputatie 7
Badge +19
Dag @Nick999

ik werk nu op de laptop, en inderdaad, die versterker valt onder het kopje 'antiek'. Heb ook het sterke gevoel dat die niet echt blij is met digitale signalen. Ik denk zelfs dat die versterker niet eens weet wat dat zijn ... 😁

Ik zou zeggen: alles er even tussenuit en de kabel van de betreffende Tv gewoon eens aansluiten op de POA***. Dan komt @jakkerma al ver denk ik.
Reputatie 7
Badge +19
Mijn antenne werkt ook al een tijdje niet meer... Time to move on.

Nu je het zegt... Vroeger hadden veel mensen zo'n p@rnohark op dak... 😝

Moesten we eerst een half uur klooien met de rotor om goed beeld te krijgen. Dat waren nog eens tijden ... 😉
Nou ja om het even serieus te houden na 5 uur;
Om in de keuken en slaapkamer en in de woonkamer digitaal te gaan moet het signaal in 3en gesplitst worden.
Moet ik dan een 1 in 3 splitter kopen?
Reputatie 7
Badge +19
Nou ja om het even serieus te houden na 5 uur;
Om in de keuken en slaapkamer in in de woonkamer digitaal te gaan moet het signaal in 3en gesplist worden.
Moet ik dan een 1 in 3 splitter kopen?

Je kan bij Ziggo een geschikte versterker kopen. Vaak met meerdere uitgangen waarbij de langste kabel op de uitgang komt die het meest versterkt, de kortste op die dat het minst doet etc. Maar vraag is ook nog of de kabel recent zijn. Kost geld, maar wellicht is het handig het anders door Ziggo te laten doen?
Reputatie 7
Badge +17
Of je kijkt op Marktplaats waar FRA versterkers soms voor een tiente (of 2) worden aangeboden. Versterkers zijn 4 weg, digitaal geschikt, geschikt voor interaktief en ook verschillende versterking per uitgang.
Je hebt ook nog installatie garantie als je een nieuw apparaat in huis hebt.
Mogelijk kan dan een Ziggo monteur nog iets voor betekenen.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/installatiegarantie
Verhuis je, krijg je nieuwe apparatuur van ons of word je onze klant? Dan zorgen we dat internet, tv en bellen moeiteloos opstart. We noemen dat de Ziggo Installatiegarantie.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur
Tot 8 weken na ontvangst van je pakket of verhuizing.
Lang verhaal kort.
Je installatie moet worden opgeschoond.

• Op AOP 2 weg Splitter; die hebt is ok
  • 1 Split naar ConnectBox, andere naar goede Coax versterker
  • TV-kabels aan Coax versterker; vrije poorten afdoppen
Goede versterkers.
  • https://www.allekabels.nl/technetix-tratec/7085/2292570/technetix-fra-752x-s.html
  • https://www.klusspullen.nl/a/383375/antenne/antenneversterker/hirschmann-hmv41-antenneversterker-(shop)
Ziggo levert zo te zien geen versterker via de Site, maar een monteur zal ongetwijfeld een goede bij zich hebben.

Of je kabels niet in orde zouden zijn, kan ik niet overzien. Zelf heb ik Coax uit het jaar 0 en dat werkt nog prima.

Omdat je nog installatiegarantie hebt op de Humax, moet er een dealtje te maken zijn met Ziggo dat de hele boel voor een zacht prijsje in orde kan worden gemaakt. Die deal kan ik niet voor je maken.
Je kunt het ook deels of helemaal zelf gaan doen. Aan jou de keuze.

Mocht je iets willen met een monteur dan kunnen we bekijken of een Ziggo Moderator je hierbij terzijde kan staan.
Die komt hier langs. Dat is ff wachten.
Je kunt ook een ander kanaal gebruiken om een afspraak te maken: https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact/

Want vind je ervan? Laat weten of je op een Mod wilt wachten. Dan kan er een extra alert worden gegeven aan het Team.

Gr Han

Noot. dit bericht was eerder al beschikbaar maar ging ineens verloren.
Niks moderatie of zo. Zomaar weg.
Grrrr. Had het rechtstreeks ingetikt. Stom.
@hanh Ik had je vorige ook al gelezen en zag nu dat er een nieuw bericht was, vet gedrukt in de recent lijst, maar dat was nu je huidige.
Hier ook al veel wat moderators na moeten kijken, maar als ik dat zie, dan kopieer ik de tekst al en plaats het in 2 blokken. Grrrrrrr.
Reputatie 6
Badge +19
T.I.: Klantenservice verkoopt de FRA 752/N voor €40 (gratis verzending; geen installatiegarantie).
Is ook ok. De X heeft een breder frequentie spectrum dan de N. Dat is voor de toekomst. Wanneer dat ooit nodig zal zijn?
Geen idee.
Na ff radiostilte:
Voor in de slaapkamer heb ik de allergoedkoopste 32" TV gekocht met HDMI erin (€135).
Die staat nu los op de oude zwenkarm, die was bedoeld voor beeldbuis TV's, geen VESA.
Dus daar moet ik weer een aanpassing voor maken...
En dat Humax kastje heeft ook weer een voeding, ziet er niet uit.
Moet ik óók aanpassen.
Maar het analoog beeld is goed:

De TV mèt SCART, die op de slaapkamer stond, staat nu in de keuken.
Daarvoor moest ik wel een stuk van de voet afzagen..
En hiervoor moet dan óók zo'n Humax kastje komen, met voeding.
En die past waarschijnlijk onder de TV..
Analoog beeld is goed:

En zoals opgemerkt door hanh, alle oude coaxkabels zullen wel vernieuwd moeten worden.
En hoe moet dat dan in de meterkast?
Nu gaat de coaxkabel met het analoge signaal door een 12mm stijgbuis naar de zolder,
en over de zolder weer naar beneden naar de slaapkamer, totaal zo'n 15 meter.
Door die 12mm stijgbuis loopt ook de telefoonkabel naar het basisstation boven.
Ik ben bang dat een dikkere coaxkabel er niet door kan.
Maar dat zou ik aan kunnen passen door het basisstation beneden te plaatsen,
dan kan de telefoonkabel eruit getrokken worden.

@ hanh, ik wacht wel op de moderator, zodat mijn hartkloppingen en slapeloze nachten kunnen stoppen, en de hoeveelheid €€€ beperkt kunnen worden..
Zelfs op zondag laat het mij niet los.
Boven bij de nieuwe TV heb ik het Humax 5500C boxje aangesloten en geprobeerd:

Ziet er niet goed uit.
Beneden in de keuken heb ik een Humax 5300G op de analoge TV met SCART aangesloten.
Die Humax had ik nog onder het bed liggen in de originele verpakking.
Je vergeet wel eens wat als je 73 bent..
Resultaat is niet zo best:

En nu maar wachten op de moderator, of zal ik Ziggo maar gaan bellen??
Ik heb het Moderatoren Team een alert gegeven.
Je schreef:
En zoals opgemerkt door hanh, alle oude coaxkabels zullen wel vernieuwd moeten worden.

Dat heb ik niet opgemerkt.
Ik schreef:
Of je kabels niet in orde zouden zijn, kan ik niet overzien. Zelf heb ik Coax uit het jaar 0 en dat werkt nog prima.
Sorry Han, ik ben niet accuraat.
Reputatie 7
Badge +17
Even een paar dingen:
Ik zie op de 386 Mhz hele slechte BER waardes. Dus óf TS woont in de buurt van een kazerne, of het systeem heeft last van instraling van C2000 en dat zou inderdaad door verouderde bekabeling.
De versterker was men het al over eens dat die slecht is. Zeker omdat de oude tv UHF band maar tot iets van 582Mhz liep en de versterker dus een groot deel van het Ziggo signaal mist of zelfs verzwakt. Verder ben ik even aan het zoeken gegaan naar deze versterker en hij lijkt ook niet afgeschermd.

Wat mij alleen nog niet duidelijk is is of de kabel rechtstreeks via zolder teruggaat naar de slaapkamer of op zolder nogmaals gesplitst is. Want dan kan het zelfs met een FRA versterker wel eens op het randje zijn qua storing.
Reputatie 4
Badge +3
Alles gelezen hebbende bekruipt mij het gevoel dat @jakkerma nog boodschappen gaat doen met paard en wagen 🙂.
Alle reageerders bedankt voor de leerzame reacties.
Reputatie 7
Badge +19
@jakkerma

alleen de BER is niet in orde bij de Humax 5500c, en daardoor dus ook het beeld niet. Maar de sterkte is ruim voldoende. Er is dus, zoals @Nick999 al aangeeft iets mis met het signaal (instraling o.i.d).

De kwaliteit behoort eigenlijk wel 100% te zijn, ware het niet dat de 5500c/5550c hier niet altijd de juiste waarde aangeeft. Het kan dus prima gaan als de kwaliteit op 95% o.i.d. blijft hangen, maar de BER moet 0 zijn en blijven. De sterkte mag bij de Humax zakken tot 20%, maar ik hou dat liever op 30%. Probeer dat nooit op te jagen naar 90% of meer, want dan gaat het absoluut mis.

Ik ga de afwijking, die in de kwaliteit kan optreden, nog eens aankaarten bij Humax.
Reputatie 7
Badge +19
Tja... en ook de 5300c geeft inderdaad geen geweldig plaatje weer. Ook hier zullen de waarden niet goed zijn, en/of ook daar is er hinder van instraling.
Reputatie 7
Badge +17
386 Mhz is in ieder geval in gebruik door zowel C2000 systeem als militaire communicatie.