1
Vraag
2
Reageer en help mee
jdeij

Level 3
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Met analoge hdd recorder toch andere zenders/programma's kunnen opnemen.

We gaan over op 23 oktober naar digitaal.
Nu hebben we een hdd recorder die analoog is. Deze heeft 2x scart en 1x HDMI.
We hebben een oudere tv die geen interne ontvanger heeft. Deze heeft wel 2x scart en 2x HDMI.
Nu heb ik zitten lezen hier en via internet dat je toch wel als je aan het kijken bent toch een ander programma kunt opnemen. Je moet dan 2 ontvangers hebben.
Nu is het mijn vraag hoe kan ik deze het beste aansluiten en dan met welke kabel scart en/of HDMI?
Moet dan wel eerst de coax splitten. Ik heb hem al gesplit, omdat er ook een naar boven gaat. Kan ik nog een splitter op de splitter zetten of …?
Klopt het dan dat ik dan via de tv gids herinnering moet zetten voor de programma's die ik wil gaan opnemen? Dan hoef ik alleen maar te zorgen dat in mijn opnamelijst van de hdd recorder dan toch alleen maar de juiste datum en tijd staat?! Kijkt dan toch niet meer naar wat er geprogrammeerd is?! Neemt op wat er dan bij de herinnering ingeven staat?
Is al iemand die dit zo werkend heeft?
23 Reacties 23
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Een herinnering in de TV gids laat de Digitale ontvanger volgens mij niet overschakelen naar een ander kanaal.

Maar misschien weet Willem-A hier iets over te vertellen, als hij online is.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Met het instellen van een herinnering zal een Humax ook overschakelen naar de zender die je hebt geselecteerd, of zelfs inschakelen als deze in stand-by staat.

Maar... Wat je jdeij wil, ga je zo niet werkend krijgen. je kan een andere zender opnemen dan welke je kijkt met een 2e ontvanger, maar als dat de Humax 5500c, is het niet mogelijk van modus te veranderen, en dus zullen beide op eenzelfde afstandsbediening gaan reageren.

Als de apparaten dicht bij elkaar staan en vorig issue is opgelost, kun je met een goede splitter naar de 2 apparaten. Als er geen analoog signaal meer aanwezig is, heeft het aansluiten van de coax kabel op de DVD/HDD recorder geen zin meer. Die kan dan dus vervallen. De DVD recorder sluit je voorts middels scart aan op een van de decoders. Dat kan NOOIT middels HDMI. De HDMI uitgang van de decoder gebruik je dan dus voor aansluiting voor op de Tv. Een uitleg over het exact aansluiten heb ik desgewenst wel voor je, maar staat hier ook al enkele malen op het forum.

Verder schrijf je dit:

"Klopt het dan dat ik dan via de tv gids herinnering moet zetten voor de programma's die ik wil gaan opnemen? Dan hoef ik alleen maar te zorgen dat in mijn opnamelijst van de hdd recorder dan toch alleen maar de juiste datum en tijd staat?!".

Ja, en nee. Je kan met de herinnering de Humax inschakelen, maar dan dient de recorder op AV2 te zijn ingesteld, de aansluiting waarop de Humax is aangesloten. En helaas zie ik vaak dat de Ext-link van veel recorders niet lekker werkt, waardoor de opname niet word gestart. Daarnaast dien je de opnames direct op een DVD te zetten, en niet eerst op de harde schijf van de DVD recorder, daar doorkopieeren niet mogelijk is en de opname dus niet meer vanaf de interne schijf van de DVD recorder op DVD kan worden gezet.

Veel handiger is dit: Gebruik, eventueel naast de Humax 5500c, weke men uitgeeft als het analoge signaal vervalt een Humax 5200c. Deze staan altijd wel op marktplaats, en deze is sowieso altijd bruikbaar voor alle vrije zenders en in fZiggo gebied voor alle zenders, mits je een smartcard hebt of huurt* (*i.c.m. een module of Humax 5300c). Voordeel is dat daarin een harde schijf aanwezig is om opnames te maken, je een zender kan kijken en een ander kan opnemen, of soms zelfs 2 zenders kan opnemen en een 3e kan kijken (afhankelijk van de zenders, dit heeft te maken met de stream waarin deze zenders zich bevinden) je de Humax kan opnemen in je netwerk om (beperkt) bestanden te delen, en dus ook opnames over kan zetten op de PC, en je daarop evengoed ook de DVD recorder kan aansluiten, maar dan later, als je wat opnames op de 5200c hebt staan, rustig kan kijken wat je op DVD wilt zetten en dan dus altijd nog over kan zetten via b.v. de DVD recorder.

Kun je hier wat mee?
jdeij
Topicstarter
Level 3
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Dus 2 dezelfde Humax 5500cc werkt niet.
Die andere Humax 5200 en 5300 zouden niet werken voor mijn regio nl. Rotterdam als ik bij Ziggo kijk op postcode.
Eigenlijk wil ik zonder te veel poespas en geld gewoon kunnen blijven doen, wat ik nu ook doe.
Simpelst zou een Mediabox XL zijn, maar dan moet je weer een duur pakket nemen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
jdeij wrote:
Dus 2 dezelfde Humax 5500cc werkt niet.
Die andere Humax 5200 en 5300 zouden niet werken voor mijn regio nl. Rotterdam als ik bij Ziggo kijk op postcode.
Eigenlijk wil ik zonder te veel poespas en geld gewoon kunnen blijven doen, wat ik nu ook doe.
Simpelst zou een Mediabox XL zijn, maar dan moet je weer een duur pakket nemen.



nee, de 5500c is daar eigenlijk niet voor geschikt. De 5300c zou ik overigens ook overslaan. Prima PVR, maar summier uitgevoerd en deze kan alleen opnemen als er een externe schijf op word aangesloten. En dan maar 1 programma tegelijk, waarbij deze ook vaak bekeken dient te worden. De 5200c is dus echt een hele goede keuze en heeft wel de optie om een andere modus in te stellen, zodat deze niet reageert op de afstandsbediening van de 5500c, of andersom.

En de 5200c en wat andere modellen, zijn wel inzetbaar in fUPC gebied, maar dan net als de 5500c, alleen voor de vrije zenders: https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

Met de XL zie je meer zenders (alles uit je pakket) maar als je analoog keek, ga je er met de vrije zenders, die de Humax 5500c biedt, niet op achteruit. En pak je daarvoor of daarbij de Humax 5200c, kun je dus deze zenders ook allemaal opnemen.
jdeij
Topicstarter
Level 3
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Dus als ik een humax 5200c koop dan kan ik hetzelfde als ik nu kan?!
Dan koop ik zo een via Marktplaats.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
jdeij wrote:
Dus als ik een humax 5200c koop dan kan ik hetzelfde als ik nu kan?!
Dan koop ik zo een via Marktplaats.


Ja, de opnames staan dan alleen op de harde schijf. Maar deze zijn dus ook nog op DVD te zetten indien je dat wenst.
jdeij
Topicstarter
Level 3
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Oké bedankt.
Zal wel meer beschreven staan, maar kun je me toch precies vertellen hoe ik dan deze 5200c icm 5500c moet verbinden.
Die 5500c is niet zo moeilijk. De coax gaat naar de humax 5500c en dan vanuit daar met de HDMI naar de tv.
Hoe dus dan die humax 5200c?!
Moet ik dan ook nog van die naar de tv nog een verbinding maken?!
jdeij
Topicstarter
Level 3
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Heb je verschillende uitvoeringen trouwens van de 5200c?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Je maakt geen verbinding tussen de 5200c en 5500c, maar sluit natuurlijk wel beiden aan op de kabel (Ziggo) d.m.v. een goede splitter.

Voorts sluit je zowel de 5200c alswel de 5500c apart aan op de Tv middels HDMI. Maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen alleen gebruik te maken van de 5200c of dat in eerste instantie te doen. Daar deze 2 tuners heeft en je dus altijd iets anders kan kijken dan je opneemt.

Er is voorts maar 1 uitvoering van de 5200c. Er is nog wel een 5400c welke technisch gelijk is daar deze op hetzelfde platform is gebouwd als de 5200c, maar nu een schijf heeft van 1 Terrabite. Deze vind je 2e hands echter veel minder, en is dan vaak ook veel duurder. Maar de werking is dus verder identiek.
jdeij
Topicstarter
Level 3
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Bedankt voor je reacties.
Dan ga ik een 5200c kopen en ga die eerst alleen aansluiten.
Dit zou volgens mij al voldoende moeten zijn.
De 5500c gebruik ik al boven.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Nieuw is de Humax 5200c ook nog te koop, maar dan alleen nog i.c.m. een Humax TV + H3 mediaspeler. dat maakt Tv kijken nog leuker, maar deze bundel kost natuurlijk ook een stuk meer. Gebruikt kopen is altijd een gok, maar word vaak gedaan daar vooral de 5200c zeer geliefd is.

Veel succes en is er nog wat lezen we dat wel.
jdeij
Topicstarter
Level 3
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Heb hem al een tijdje en werkt goed.
Alleen heb ik nu niet alle zenders, omdat er geen smartcard inzit.
Boven heb ik die humax 5500c van Ziggo en daar zie ik ze wel.
Daar zit toch ook geen smartcard in.
Kan ik op de humax 5200c ook alle zenders krijgen?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag jdeij,

dat is bijzonder want op beide apparaten ontvang je alleen de vrije zenders. In de Humax 5200c heb je geen smartcard, zo zeg je, en in de 5500c kán geen smartcard, dus ook daarmee ontvang je alleen de vrije zenders. Het kan dus niet zo zijn dat je met een 5500c alle zenders ziet.

Wel kan er een verschil zijn, hetgeen te maken heeft met de installatie. Wat voor frequentie en, belangrijk, welke ID code heb je ingevoerd op de Humax 5200c? Soms kan dit 4444(4) zijn, maar ook kan het voorkomen dat dit niet werkt en je een alternatieve ID code moet gebruiken, welke hier is te vinden:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

Je moet dan dezelfde zenders zien als met de 5500c, maar dus niet alles, daar je geen smartcard gebruikt. In fUPC gebied geeft Ziggo sowieso geen (IRdeto) smartcards uit.
jdeij
Topicstarter
Level 3
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Nee dat had ik al opgezocht met die frequenties etc.
Heb boven nog ff gekeken naar de zenders. Daar laat ie alleen de zenders zien die je kan/mag zien.
Ik was in verwarring gebracht door de zenders.
Boven staat op 51 een en daar heb ik beeld.
Beneden staat ook een op dat kanaal maardan HD achter en die kun je alleen zien met een smartcard waarschijnlijk.
De vrije zender van een staat beneden op 948 en boven dus op 51.
Beneden op de humax 5200c laat ie alle zenders, omdat daar ook een smartcard in kan.
Alleen de meeste zendersin HD kun je alleen met een smartcard zien net als RTL9 geloof ik.
is er manier om aan een smartcard te komen die dan ook werkt?!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
jdeij het lijkt er toch op dat er iets mis is gegaan met de ID code. Je zou anders de vrije zenders welke je dus ontvangt zonder smartcard, op dezelfde manier moeten kunnen zien als met de Humax 5500c.

Maar als je in fZiggo gebied woont kun je wel aan een smartcard komen. Alleen is deze niet los verkrijgbaar. Maar je kan dan het best een CI module huren bij Ziggo voor een paar Euro per maand e de smartcard welke daarbij zit, gebruiken in de Humax 5200c. Maar dat gaat dus alleen op in fZiggo gebied.

Let op: koop geen smartcard op marktplaats oid daar deze absoluut niet zal gaan werken. Alleen huren incl. module is dus een optie.
jdeij
Topicstarter
Level 3
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Heb dit staan:
frequentie 164.00
netwerk id 43146
Wat zou ik dan moeten kiezen?
fziggo gebied is dat wat vroeger al Ziggo was voor de samenvoeging?
Ik woon in de buurt van Rotterdam dus dat was voorheen UPC.
Aanschaf van een CI module heeft dan geen nut?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag jdeij

inderdaad is fZiggo gebied dat gebied dat vroeger ook onder Ziggo viel. Woon je echter in fUPC gebied, dus dat gebied dat eerder onder UPC viel, dan heeft het huren van een module met IRdeto smartcard geen zin en blijft het dus bij de vrije zenders.

PS: je kan ook eens (0)4444 proberen als ID code op de Humax. Maar daar dat niet altijd goed uitpakt, zijn er dus nog de alternatieve codes. Maar Ziggo heeft sinds alweer enige tijd 1 frequentie, te weten 474.00 Dus je kan ook eerst even de frequentie wijzigen en de ID code zo laten als deze was: 43146. Kijk dan even wat het resultaat is.

Succes!
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Willem-A ,
Maar Ziggo heeft sinds alweer enige tijd 1 frequentie, te weten 474.00

Die frequentie geldt alleen nog gewoon voor fZiggo-regio.
In fUPC-regio geldt nog steeds 164(.000), daar werkt 474000 echt niet.
jdeij
Topicstarter
Level 3
  • 30Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
N.N. klopt dat die niet werkt, want daar stond ie in eerste instantie op en gaf aan dat ie geen signaal kon vinden. Pas na aanpassen naar 164 werkte ie.
Willem-A Laat hem maar zo staan, want maakt niet zoveel uit.
Wat ik niet snap is dat die smartcard niet werkt. Waar zit het dit dan in?
Kan ik dan nooit met een CI-module gaan werken als ik een nieuwe tv ga kopen?
Dus zijn er geen smartcards voor mijn regio?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic