Thesumer

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

DAB+ op de kabel

Gaat Ziggo in de nabije toekomst ook DAB+ via de kabel doorgeven zodat ik met mijn receiver niet meer de radiozenders via FM hoef te beluisteren maar via DAB+ ? Ik weet wel dat ik de radio zenders ook via de Mediabox kan beluisteren maar die gebruikt veel stroom .
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Een van de redenen dat DAB+ via de ether wordt uitgezonden is omdat de DAB+ zich in dezelfde band bevinden waar normaal gesproken tv uitzendingen plaatsvinden.
In de ether heb je daar geen last van, omdat alle tv uitzendingen gestaakt zijn, maar op de kabel zijn die frequenties wel in gebruik voor TV.
De FM band wordt geheel vrijgemaakt om ruimte te maken voor DOCSIS 3.1 en gezien het feit dat Ziggo ook concurrenten op de kabel moet gaan toelaten (die ook frequenties nodig gaan hebben) denk ik niet dat er snel DAB+ aangeboden gaat worden via de kabel.

Bekijk in context

5 Reacties 5
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik denk niet dat dit gaat gebeuren. Maar als je nog 'gewoon' de digitale zenders wilt beluisteren via een mediabox kun je natuurlijk bv. ook een Humax 5300c van marktplaats plukken. Is goedkoop, en als je deze in de energiespaarstand laat staan is het verbruik laag, zeker in stand-by. Maar zonder smartcard moet je het dan wel doen met wat minder radiozenders.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
De DAB+ technologie is digitale radio via de ether. Bron
Mogelijk kunt u uw DAB radio met een audiokabel aansluiten op uw receiver/versterker.
Thesumer
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Jan en Willem, dat DAB+ via de ether gaat is mij wel bekent en dat met een andere digitale ontvanger je ook digitale radio kunt beluisteren, maar het zou ook fijn zijn als Ziggo dat signaal ook op de kabel gaat zetten nu er meer ruimte vrij komt door het verdwijnen van de analoge tv zenders. Als je tegenwoordig een nieuwe receiver koopt zijn deze vaak standaard al voorzien van DAB+ het zou dan mooi zijn als je er geen draadje meer aan hoeft te hangen en het DAB+ signaal zo van de kabel af kunt halen. Dan heb je ook geen verdere apparaten nodig om naar digitale radio te kunnen luisteren. Dat maakt het allemaal veel eenvoudiger slechts een apparaat nodig om naar digitale radio te luisteren :grinning:.
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Thesumer Zoals men al uit probeert te leggen, is DAB+ draadloos en dus niet bedoeld om over een draadje uit te zenden. Digitale radio is bijv ook beschikbaar via internet.

Koop een receiver met DAB+ en u bent van u 'probleem' af.
https://digitalradio.nl/apparatuur-thuis/
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Een van de redenen dat DAB+ via de ether wordt uitgezonden is omdat de DAB+ zich in dezelfde band bevinden waar normaal gesproken tv uitzendingen plaatsvinden.
In de ether heb je daar geen last van, omdat alle tv uitzendingen gestaakt zijn, maar op de kabel zijn die frequenties wel in gebruik voor TV.
De FM band wordt geheel vrijgemaakt om ruimte te maken voor DOCSIS 3.1 en gezien het feit dat Ziggo ook concurrenten op de kabel moet gaan toelaten (die ook frequenties nodig gaan hebben) denk ik niet dat er snel DAB+ aangeboden gaat worden via de kabel.

Uitgelicht topic