Burgkop

Level 4
  • 121Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Analoog stopt, Nu kom ik in de problemen

Een tijd geleden ook eens geïnformeerd, maar misschien heden ten dage andere mogelijkheden.

Nu moeten wij echt aan de bak, dacht dat het niet zo'n vaart zou lopen, volgens eerdere telefoongesprekken zou het hier nog wel een paar jaar duren voordat Analoog eraf ging.

Schrik je toch wel als je verleden week bericht krijgt, dat het nog deze maand is.

Er worden ons beslissingen opgedrongen waar ik het totaal niet mee eens ben.

Ik ben de afgelopen jaren altijd bij UPC-Ziggo gebleven omdat het Analoge signaal voorlopig bleef bestaan.

Wij gebruiken het Analoge signaal dagelijks, hebben 5 HD-dvd-recorders draaien, vrijwel elke dag, nemen op wat wij willen zien, op 2 onafhankelijke tv-systemen.

Op het ene systeem 3 zenders onafhankelijk - tegelijk - en op de andere 2 zenders tegelijk.

Daarbij naast de tv's 2 extra - kleinere monitor/tv's om eventueel 2 tv-beelden gelijktijdig te bekijken of in de gaten te houden, werkt al vele jaren perfect.

Totaal dus totaal 4 tv's die onafhankelijk van elkaar Analoog kunnen werken, al hebben niet alle zenders door het splitten een goede kwaliteit, maar voor ons aanvaardbaar.

Heb nu 1 Digitaal kastje: UPC Mediabox Pace DCR711/03 met daarbij 1 extra kaartje, waar ik voor moet betalen.

Ik kan nu niets digitaal opnemen. (Zover ik weet kun je met de Panasonic tv ook niets opnemen) Digitaal vallen er (denk door het splitten) ook soms een aantal zenders weg of in de blokjes, maar dan stap je weer over op analoog.

Ik zet hier maar gelijk de type nrs. bij

TV Panasonic Viera TX-42AS750E met DVB-C (los Ziggo kaartje)

TV Sony KDL-23B4050 (1 HDMI - in gebruik) met DVB-T ( Mediabox op aangesloten)

Als monitor/tv  2x  Acer AT 2356 (hebben elk 2x HDMI -  1 in gebruik) met DVB-T (geen CI kaartjes in gebruik)

Wil gescheiden op 2 systemen kunnen opnemen, onafhankelijk van elkaar, als het even kan, max. 3 zenders gelijktijdig.

Daarbij onafhankelijk tv kijken op de extra 2 kleinere tv's, deze hebben wel elk 2x HDMI waarop 2 thuiscomputers op zijn aangesloten. (Analoge aansluitingen zijn gedeeltelijk nog vrij)

Ziggo aansluiting is met coax wat het huis binnenkomt via Ziggo splitter verder borduren.

Ik heb ook telefoon en Internet (de traagste) dat mogen ze niet automatisch verhogen omdat je een contract hebt, je mag je wel opnieuw aanmelden, dan is het gelijk sneller.

Automatisch mag dus niet zeggen ze, maar het hele Analoge signaal weghalen, waar je totaal geen inspraak bij hebt, al heb je ook hier een contract, dat mag wel.

Nieuwe klanten krijgen sneller internet voor minder geld, allemaal zo krom als een hoepel.

Hoe kan ik dit nu op de voordeligste manier oplossen?

Heb je voor losse Ziggo decoders, die van 29 euro ook een los CI kaartje nodig?

Ziggo komt mij niet tegemoet als trouwe klant, ze geven 1 decoder en dat is het.

Terwijl ik ervoor alleen de kleine tv's al 2 moet hebben.

En als de Sony dvd-HDD recorders nog bruikbaar zijn, dan heb je er nog 3 nodig, die zul je per stuk moeten aanzetten en op de juiste zender zetten om te kunnen opnemen?

Of 2 decoders met twin tuners en opname mogelijkheid.

Ik heb nog genoeg losse en externe 3.5"HDD liggen.

Er ligt hier ook glasvezel in huis, wel laten aanleggen, maar nog nooit gebruikt.

Als ik beter over kan stappen naar KPN of een ander, kan dat natuurlijk ook, maar ja, kan ik dan ook op 2 systemen onafhankelijk opnemen?

Het wordt er alleen maar ingewikkelder door.

Deze dingen worden ons opgedrongen, áls je nu kort gebruikt maakt van Ziggo, kan ik er nog mee leven, maar als je zoveel jaren een trouw betalende Ziggo-UPC en de eerdere providers klant bent op dezelfde kabel bent, mag je het zelf oplossen en betalen.

Zullen wel veel klachten over zijn, dus veel overstappers.

Ziggo is veel te groot, als klant heb je niet veel inspraak.

23 Reacties 23
Arnold1310

Level 14
  • 1006Posts
  • 51Oplossingen
  • 260Likes

Het Max abo nemen met de Next dan kun je alles opnemen wat je wil in de cloud en kun je al je losse HDD recorders weg doen

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

“Heb je voor losse Ziggo decoders, die van 29 euro ook een los CI kaartje nodig?”

Nee, dat is niet nodig, je ontvangt de vrije zenders die Ziggo doorgeeft.

Andere providers hebben al veel langer analoog uitgeschakeld dan Ziggo, maar juist hu heeft Ziggo deze frequenties nodig voor een snellere internet uploadsnelheid.

Op de kabel (Docsis techniek) zitten de analoge TV en radio zenders in de lage frequenties en daar zit ook de uploadsnelheid van het internet en er komen steeds meer wensen om de uploadsnelheid te verhogen en er zijn steeds minder mensen, minder dan 10%, die analoog kijken.

Helaas gaat oude techniek er steeds verder uit, geen antenne meer op je dak, geen analoge TV meer enz.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Voor 1 of 2 DVD recorders kan dit nog:

https://community.ziggo.nl/audio-en-tv-apparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-an...

Maar voor 5?  Dat word toch ook wat. Maar kun je toe met de vrije zenders, en dat kan wel als je nu van analoog af komt, dan zou je ook nog 2 of 3 Humax 5200c modellen van Marktplaats kunnen plukken. Dan gaan je kosten ook niet omhoog en kun je in ieder geval 5 zenders opnemen. 

Burgkop
Topicstarter
Level 4
  • 121Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes
Arnold1310 wrote:

Het Max abo nemen met de Next dan kun je alles opnemen wat je wil in de cloud en kun je al je losse HDD recorders weg doen

Dat is dan toch op 1 tv, en hoeveel zenders tegelijk?

Ik begreep van Ziggo dat je niet 2 van die Next dingen kunt gebruiken, dan heb ik er toch niets aan?

Dit is overigens een dure huur, alleen om op te nemen.

Internetsnelheid is voor ons minder van belang.

 

En dan heb je toch nog 2 decoders nodig voor alleen weergave op de kleine tv's?

 

Burgkop
Topicstarter
Level 4
  • 121Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Bedankt voor de berichten zover.

Ik begrijp dat ik niet geheel afhankelijk ben van Ziggo wat decoders betreft.

Dat zou mooi zijn, als ik tenminste een ander merk mediaboxen (2) met hd opname mogelijkheid. Maar daarmee kun je dan toch 1 zender tegelijk opnemen?  moeten je ook Twin tuners zijn?  En dan nog, kunnen daar de huidige 2 Ziggo CI kaartjes in, als de box niet van Ziggo is.

 

De gewone decoders niet als ik het goed begrijp, of je wilt meer willen zien natuurlijk. Als je daar allemaal CI kaartjes voor moet huren …. 

Ik huur liefst zo min mogelijk, lijkt mij logies.

Maar ik schreef het al, in eerste instantie is het belangrijkste om op 2 tv's onafhankelijk van elkaar meerdere zenders te kunnen opnemen.

Overigens heb je dan nog het probleem met de afstandsbedieningen, als het dezelfde decoders betreft: als je op de een drukt, moet de ander niet reageren.

Dat is het mooie met de Sony HDD-DVD recorders, die kun je instellen op stand 1,2 of 3, die storen elkaar niet.

Arnold1310

Level 14
  • 1006Posts
  • 51Oplossingen
  • 260Likes
Burgkop wrote:
Arnold1310 wrote:

Het Max abo nemen met de Next dan kun je alles opnemen wat je wil in de cloud en kun je al je losse HDD recorders weg doen

Dat is dan toch op 1 tv, en hoeveel zenders tegelijk?

Ik begreep van Ziggo dat je niet 2 van die Next dingen kunt gebruiken, dan heb ik er toch niets aan?

Dit is overigens een dure huur, alleen om op te nemen.

Internetsnelheid is voor ons minder van belang.

 

En dan heb je toch nog 2 decoders nodig voor alleen weergave op de kleine tv's?

 



Next sluit je aan op 1 tv ja, maar je kan zoveel tegelijk opnemen als je wil en deze opnames ook terug kijken via pc, laptop, mobiel en tablet

DrGonzo

Level 6
  • 238Posts
  • 12Oplossingen
  • 44Likes

Aanvullend kun je de opnames ook via Chromecast naar je tv sturen. Je zou dan op je hoofd tv de Next kunnen gebruiken en op de andere tvs een Chromecast.

 

Qua internet hoef je overigens niet perse naar de hoogste snelheid. Ik meen dat je recent met internet start en tv max ook de Next krijgt.

 

Wat wel goed is om te weten is dat je opnames maximaal een jaar terug te kijken zijn uit de cloud

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
DrGonzo wrote:

Aanvullend kun je de opnames ook via Chromecast naar je tv sturen. Je zou dan op je hoofd tv de Next kunnen gebruiken en op de andere tvs een Chromecast.

 

Qua internet hoef je overigens niet perse naar de hoogste snelheid. Ik meen dat je recent met internet start en tv max ook de Next krijgt.

 

Wat wel goed is om te weten is dat je opnames maximaal een jaar terug te kijken zijn uit de cloud

Met Internet en Start krijg je een standaard Media Box de Humax 5500C of ander model, de Media Box Next is alleen verkrijgbaar bij het Max pakket van Ziggo.

DrGonzo

Level 6
  • 238Posts
  • 12Oplossingen
  • 44Likes

Nee hoor, ik geef duidelijk aan Internet Start en Tv Max. Zie de link hieronder, als je kiest voor internet Start en Tv Max dan krijg je de Next. Dit is dan 67 per m

 

https://www.ziggo.nl/alles-in-1/zelf-samenstellen/?CMP=url_samenstellen

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Burgkop. Welkom op de Ziggo Community!

Ontzettend fijn om te zien dat je al zoveel handige tips hebt gekregen. Houd ons ook vooral op de hoogte voor welke oplossing jij kiest. Brand bij aanvullende vragen ook los, want zoals je ziet denkt iedereen hier graag met je mee. Het antwoord van @DrGonzo moet ik even corrigeren. Je kunt de Mediabox Next niet krijgen i.c.m Internet Start. De Mediabox Next wordt alleen geleverd bij de volgende twee pakketten: 

  • Internet Complete en TV Max
  • Internet Max en TV Max
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Je kunt TV-Max ook combineren met Internet-Start. Kon een flinke tijd niet, maar dat is vrij recent weer mogelijk geworden.

Bekijk je opties en bestel:

https://www.ziggo.nl/alles-in-1/zelf-samenstellen/

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Mijn excuus @DrGonzo en @hanh. Het schaamrood staat mij op de kaken! Jullie hebben helemaal gelijk! Het blijkt echt heel recent te zijn gewijzigd, waardoor je nu wel Internet Start en TV Max Next á € 72,90 per maand kunt bestellen! Dus een correctie op mijn vorige bericht 😉 

DrGonzo

Level 6
  • 238Posts
  • 12Oplossingen
  • 44Likes

Geen probleem!! Gebeurt de besten 😉

Burgkop
Topicstarter
Level 4
  • 121Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Ik zit mij suf te lezen.

Maar volgens Ziggo gaat bijv. de Humax 5200 hier niet werken, vreemd.

Is dat een - “ Ik heb liever dat je bij ons een decoder huurt truuk “- ?

Heb inmiddels een 5100 geregeld, maar nog niet in huis. Kijken of het werkt. Wil ik eventueel 2 kleine tv's op aansluiten, meestal 1 tegelijk in gebruik.

Ik lees veel dat je de vrije zenders van Ziggo kunt ontvangen. Als ik mijn kaartje uit de tv haal, heb ik alleen NPO 1.2 en 3 + nog een enkele zender.

Je hebt toch altijd een kaartje nodig, ook bij Basis, er zijn zonder decoder toch geen zenders te zien?

Ik moet 2 decoders hebben met HDD en 2 tuners, die kosten nieuw nogal wat.

Van die oude meuk op Marktplaats ( die z.g. als nieuw zijn, of demo, of kort gebruikt, kun je er best vanuit gaan dat ze wel degelijk veel zijn gebruikt, sommige AB’s zien er niet uit, die hoef ik niet.

Heb er nog steeds de pest over in dat Ziggo je nergens mee tegemoet komt, al was het maar met de losse CI kaartjes. In mijn geval is 5, als dat het totale maximum is, nog te weinig. heb nu 9 toestellen aangesloten, w.o. 4 tv's

Moet ik misschien toch omkijken naar andere leverancier.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Zonder Smartcard ontvang je met een Humax 5200 alleen de vrije zenders van het Kabel-TV pakket. https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/kabel-tv
Idem voor een TV met DVB-C Tuner zonder CI+Module/Smartcard.

Na afschakeling analoog kun je voor Tv's zonder DVB-C Tuner max 3 stuks Humax 5500 C kastjes voor de vrije kabel zenders gaan gebruiken, waarvan 1 gratis. De andere 2 hebben een zacht prijsje.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/humax-5500c
Bestellen kan via:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kijken

In voormalig Ziggo gebied kun je met een Humax 5200 desgewenst een Irdeto Smartcard gebruiken, om alle gecodeerde zenders van je abonnement te kunnen ontvangen.
De Smartcard voor oud UPC gebied is een ander type (Nagravision) dat niet werkt in een Humax.

Ben je soms verhuisd van Ziggo gebied naar UPC gebied? Dan werken de Irdeto Smartcards die je gebruikte niet meer en zul je UPC geschikte CI+Module/Smartcards moeten gaan huren voor TV's.
https://community.ziggo.nl/abonnement-mijn-ziggo-153/oud-of-nieuw-ziggo-gebied-12240

Een lang niet gebruikte Smartcard stopt met werken, maar kan een heractivatie krijgen in je Mijn Ziggo mbv Zenders opnieuw ophalen. 

Moet ik misschien toch omkijken naar andere leverancier.

Kun je doen, maar dat zal een teleurstelling kunnen worden als je op 9 toestellen TV wilt kunnen ontvangen. Het aantal benodigde IP-TV boxjes dat je kunt afnemen is beperkt. Digitenne is dan het alternatief voor de rest van de toestellen.
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/meerdere-tv-toestellen-467347

Bij Ziggo heb je altijd de vrije zenders op de coax-kabel. Al gebruik je 100 TV's met DVB-C Tuner. Het aantal mogelijkheden voor ontvangst van gecodeerde zenders is bij Ziggo beperkt tot max 5 (CI+Module/Smartcard of Mediabox).

Burgkop
Topicstarter
Level 4
  • 121Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

PFF wat een uitgebreide informatie, ik zie door de bomen geen bos meer. Bedankt. Maar als oudere wordt ik er wel duizelig van hoor.

Ik kan het maar beter anders vragen denk ik, ik zit bij Ziggo (ex upc)  Ermelo.

Kan een Humax 5100C hier werken  met CI kaart van Ziggo, bijv. de huidige extra kaart uit de tv.? Daar kun je eventueel een HD aan hangen, opnemen óf kijken, dat snap ik. Moet zo'n HD altijd extern zijn met eigen voeding, of zou een SSD ook kunnen, zonder voeding.

Schakelen de decoders dan deze aan/af?

---

Humax 5300C heeft geen HD, PVR weer wel, maar 1 tuner. valt voor mij af.

Dan hebben ze het ook nog over een oude en nieuwe versie, om het makkelijk te maken.

---

De oude 5200 die je nog ziet hier en daar heeft wel 2 tuners, maar is die hier bruikbaar., uiteraard met CI kaartje van Ziggo? 

Dat zei ik al, is allemaal oude meuk, dus onbetrouwbaar, mag dan niet veel kosten, maar werkt hier gezien, gezien de eerdere melding op Ziggo site dat het hier niet werkt.

Dus alles met Ziggo kaart.

---
Ik zie eigenlijk geen huidige betaalbare Humaxen met 2 tuners

---
Voor zover ik het snap, valt die Next hier toch af, omdat wij 2 volledig gescheiden tv systemen willen hebben. Netflix, Sport en zo hebben wij geen belang bij, de 80 standaard zenders zijn ons goed genoeg, dus waarom dan een ander abonnement nemen? ja misschien internet snelheid wat sneller, maar dat krijg je vanzelf als je je opnieuw aanmeld, nu het traagste.

---
De CI  kaartjes die wij nu hebben, 1 in de basis Page DCR 7111 en in de module voor de tv, kun je die onderling verwisselen?

En of kun je deze ook plaatsen in de aan te schaffen Humaxen? Of liever, als je er een paar kaartjes bij huurt, kun je die dan onderling uitwisselen?

 

Ik vraag maar.

Ik vraag mij ook nog af of ik met de oude HDD-DVD recorder als het moet nog kan opnemen als ik tulp of scart gebruik als ingang, vanaf decoders.

 

Ik gebruik nu nog een Controll Center, vol met Tulp aansluitingen van de analoge recorders

Als je ziet wat er nu allemaal aan hangt, maar het werkt, zonder coax versterkers.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

“Ik kan het maar beter anders vragen denk ik, ik zit bij Ziggo (ex upc)  Ermelo.

Kan een Humax 5100C hier werken  met CI kaart van Ziggo, bijv. de huidige extra kaart uit de tv.?”

Nee, dat kan niet. De Humax ontvangt daar wel alle vrije zenders:
https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-o...

“Moet zo'n HD altijd extern zijn met eigen voeding, of zou een SSD ook kunnen, zonder voeding.

Schakelen de decoders dan deze aan/af?”

 

Nee, dat hoeft niet. Een Humax kan de schijf ook zelf voeden, maar tot een bepaalde stroomsterkte. Een SSD schijf gaat niet werken. PS: de Humax deelt die schijf ook zelf in. Zoek eens op “harde schijf Humax 5300c”. Dat is eigenlijk gelijk. 

 

De nieuwe, tijdelijk in de handel zijnde Humax 5300c, heeft een interne harde schijf, maar nog steeds maar één tuner. 

 

“De oude 5200 die je nog ziet hier en daar heeft wel 2 tuners, maar is die hier bruikbaar., uiteraard met CI kaartje van Ziggo? 

Dat zei ik al, is allemaal oude meuk, dus onbetrouwbaar, mag dan niet veel kosten, maar werkt hier gezien, gezien de eerdere melding op Ziggo site dat het hier niet werkt”.

 

Het is zeker geen oude meuk, want de 5200 is tot voor kort nog nieuw verkocht en deze vind je soms nog nieuw in de winkels, maar dat neemt nu wel af. En ook hier geld wat ik in de link laat zien: De 5200c werkt dan alleen met de vrije zenders. Met de NAgravision smartcard kan de Humax niets. 

 

“Ik zie eigenlijk geen huidige betaalbare Humaxen met 2 tuners”

 

Er komen ook geen nieuwe meer uit zoals het er nu uitziet. Maar nogmaals, de 5200c is geen oude meuk. 

 

“Ik vraag mij ook nog af of ik met de oude HDD-DVD recorder als het moet nog kan opnemen als ik tulp of scart gebruik als ingang, vanaf decoders”.

 

Ja, ook hier heb ik een topic voor gemaakt:

 

https://community.ziggo.nl/audio-en-tv-apparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-an...

 

 

Burgkop
Topicstarter
Level 4
  • 121Posts
  • 0Oplossingen
  • 15Likes

Ben nu ook een beetje “ervaringsdeskundige” en aan het experimenteren.

Nu verschillende Humaxen in huis, 5100,5200,5300 en de 5500

De 5200 blijkt erg gewild te zijn.

Ik moet zeggen, deze werkt het makkelijkst.

Ziet er ook het aardigst uit met het schermpje. Heeft Humax geen opvolger met 2 tuners?

Voor ons ideaal en de zorgen vallen eigenlijk weg.

Beeld is super.

Nu maar hopen dat ze bruikbaar blijven voor de vrije zenders

Nog een 5200 erbij zien te krijgen voor weinig.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Burgkop “Nu maar hopen dat ze bruikbaar blijven voor de vrije zenders”

Jawel, want TV's met een DVB-C tuner werken exact gelijk qua TV ontvangst, alleen de Humax heeft meer mogelijkheden.

Uitgelicht topic