sjengske

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

analoog signaal stop; advies?

Vandaag hebben mijn vader en ik een brief van Ziggo ontvangen met het nieuws dat het analoge signaal gaat stoppen. Nu heeft mijn vader nog zo'n oude televisie met een dikke beeldbuis, dus geen smart tv. Hij is tevreden met deze televisie en omdat hij ook al op leeftijd is wil ik het hem niet aan doen om teveel te veranderen en moeilijke dingen leren.

Kunt u mij adviseren welke mogelijkheden er zijn, zodat ik mijn vader niet confronteer met teveel veranderingen?

8 Reacties 8
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Is daar geen info over gegeven?

Je kunt bij afschakelen analoog, 1 gratis Humax 5500c bij Ziggo bestellen om het probleem op te lossen voor een TV zonder DVB-C Tuner, als je die hebt. Dat zal bij een dikke beeldbuis TV zeker het geval zijn. Met dat Boxje ontvang je de vrije digitale zenders op de kabel. Tov analoog is dat: wat meer zenders + betere beeldkwaliteit.
Max 2 Boxjes meer kan ook voor een zacht prijsje, maar dat lijkt me hier niet nodig.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/humax-5500c

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@sjengske 
Voor dat Boxje heb je een aparte afstandsbediening. Ik weet niet of je vader daarmee overweg kan. Toen mijn moeder nog leefde snapte ze op zeker moment niet erg veel nieuws meer.

Bij twijfel, kan een andere TV met DVB-C Tuner een misschien ook wel lastige, maar simpeler oplossing zijn. Daarmee ontvang je dezelfde zenders als met het boxje. Dan heb je maar 1 AB, die aangeleerd moet worden.

Pffff. Lastig, maar wilde je dit toch laten weten.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

@hanh veel toetsen zijn er niet aanwezig op de afstandsbediening van de Humax, en de toetsen zijn redelijk groot, dus ik denk dat dit wellicht toch de beste oplossing is. Een nieuwe Tv is vaak toch weer (onnodig) geavanceerd. Ik zou @sjengske aanraden dit eerst maar eens te proberen. Een andere optie kan dan altijd nog. 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@sjengske 

Ha zat al te typen maar werd al gereageerd

Maar hier wat aanvullende info ter voorbereiding> afbeelding ab en hier een link waar wat info staat over de Humax 5500: https://www.totaaltv.nl/tests/miniontvanger-met-perfect-digitaal-beeld/

Arnold1310

Level 14
  • 1006Posts
  • 51Oplossingen
  • 260Likes

Wij hebben boven ook nog een beeldbuis tv en gebruiken daar ook de gratis digitale ontvanger. Ik lees vaak dat je dan 2 afstandsbedieningen nodig heb maar sinds dat wij de ontvanger hebben (sept 2018, toen stopte hier analoog al) gebruik ik alleen de door Ziggo geleverde ab. Ik heb de ontvanger via scart aangesloten en als ik de aan/uit knop van de tv indruk en de ontvanger aan pakt de tv gelijk het beeld. Geluid bedien ik er ook gewoon mee.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8990Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @sjengske, welkom op de Ziggo Community! Goed dat je dit voor je vader oppakt en navraag doet. Je hebt hier al veel handige pagina's en uitleg gekregen (goed bezig allen! ). Ik zie dat je (je vader) inmiddels een digitale ontvanger heeft besteld 🙂

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Arnold1310 wrote:

Wij hebben boven ook nog een beeldbuis tv en gebruiken daar ook de gratis digitale ontvanger. Ik lees vaak dat je dan 2 afstandsbedieningen nodig heb maar sinds dat wij de ontvanger hebben (sept 2018, toen stopte hier analoog al) gebruik ik alleen de door Ziggo geleverde ab. Ik heb de ontvanger via scart aangesloten en als ik de aan/uit knop van de tv indruk en de ontvanger aan pakt de tv gelijk het beeld. Geluid bedien ik er ook gewoon mee.

 

Via scart gebeurt dat doorgaans ook. En dan hoef je de Tv dus niet eerst nog op de juiste AV ingang te zetten. En inderdaad, als het Tv eenmaal goed is ingesteld, kun je dat verder regelen met de volumetoets o de afstandsbediening van de Humax. Wat dat betreft tref je het daar ook mee, want bij andere boxen is het volume (de uitgangssterkte) niet altijd meer regelbaar. 

Uitgelicht topic