Analoge tv gaat uit en iedereen gaat over naar digitaal!

Reputatie 7
Wat staat er te gebeuren?
In de afgelopen 60 jaar is tv-kijken enorm veranderd. Wij zijn van zwart-wit naar kleur gegaan en van antenne naar kabel. Inmiddels kijkt bijna 90% van de Nederlanders al digitaal televisie en kijken wij tv waar en wanneer we willen.

Wanneer gaan we beginnen?
Wij schakelen het analoge signaal niet in één keer af maar doen dit regio voor regio, stap voor stap. Uiteraard word je hier tijdig over ingelicht zodat jij er ook op tijd klaar voor bent!

Maar ik kijk toch al digitaal?
Die kans is heel erg groot! Ongeveer 90% van jullie kijkt al digitaal. Maak je namelijk gebruik van een digitale ontvanger zoals een Mediabox of bijvoorbeeld een CI+ module, dan kijk je digitaal. Er zijn ook tv’s die het werk van een Mediabox of CI+ module doen. Heb je nog een oude tv op je slaapkamer staan, dan wordt het een ander verhaal. Ben je benieuwd of je met jouw tv digitaal kan kijken? Check hier of de tv geschikt is

En als ik analoge tv kijk?
Heb je een tv in huis die niet digitaal proof is? Dan heb je straks dus ineens geen beeld meer. Hier hebben we natuurlijk ook over nagedacht.

Was je voor 1 juli 2018 al Ziggo klant? Dan kun je de Digitale Ontvanger aanschaffen. Deze ontvanger beschikt over een HDMI- en een SCART-aansluiting. Dit apparaatje zorgt ervoor dat ook op jouw tv digitale tv gekeken kan worden.

Ben je na 1 juli 2018 Ziggo klant geworden? Dan kun je een extra mediabox in bruikleen bij ons afnemen, het tv toestel vervangen of een andere geschikte DVB-C mediabox los aanschaffen (zonder smartcard).

Maar wat kost de Digitale Ontvanger dan?
Kom je in aanmerking voor een Digitale Ontvanger, ontvang je de eerste gratis van ons in bruikleen. Heb je er meer nodig, dan vragen we een eenmalige bijdrage van €29,95 per stuk. Ook deze ontvangers worden geleverd in bruikleen. Let wel dat er een maximum aan zit. In totaal mag je maximaal 3 Digitale Ontvangers afnemen. Net als alle andere situaties kun je niet meer dan 5 digitale tv ontvangers hebben. Als voorbeeld:

1. Mediabox XL
2. CI+ Module
3. Digitale Ontvanger
4. Digitale Ontvanger
5. Digitale Ontvanger

Hoe zit het dan met analoge radio?
De analoge radio blijft voorlopig gewoon bestaan. Een leuke bijkomstigheid, je beschikt nu ook over digitale radio via je tv!

De voordelen digitale tv
• 45+ tv-zenders in digitale beeldkwaliteit (en 4 in HD), op alle tv’s in huis
• Meer dan 30 populaire radiozenders
• Standaard inbegrepen bij alle abonnementen van Ziggo

Moet ik thuis nu ook de bekabeling aanpassen?
Een hogere beeldkwaliteit vereist ook het nodige van de bekabeling. Het verstuurde signaal wat zich een weg baant richting je Digitale Ontvanger of tv is gevoeliger voor interferentie. Dit kan leiden tot slecht beeld. Hoe je dit aanpakt lees je hier.
Heb je thuis al coaxkabels met Kabel Keur? Dan zit je zeker goed. Die geven digitale televisie namelijk heel goed door.

Gerelateerde onderwerpen:
Digitale tv instellen op je huidige tv toestel
De afstandsbediening
Foutcodes
Het instellen van de Digitale Ontvanger
Wat kan de Digitale Ontvanger?
Wat nu met je randapparatuur?
Slecht op geen beeld? Klik hier!

454 Reacties

Reputatie 7
Badge +19
Voor oude tv's met alleen een coax aansluiting zijn er RF Modulators te koop. De prijzen ervan verschillen erg. Ze zijn te koop vanaf ongeveer 20 euro.

Maar dan moet je niet rekenen op de beste kwaliteit. En weet je, een andere Tv heeft dan vaak toch veel meer voordelen, want je wilt er wellicht ook nog weleens wat anders op aansluiten.

Maar goed, het topic ligt al 2 maanden stil, dus ik verwacht dat het is opgelost... Hoe? Dat is voor mij ook een vraag...
Voor oude tv's met alleen een coax aansluiting zijn er RF Modulators te koop. De prijzen ervan verschillen erg. Ze zijn te koop vanaf ongeveer 20 euro.
Reputatie 7
Badge +19
Echt alleen dat maar @basco ? Dan zul je al met, dure, omvormers moeten gaan werken want dergelijke decoders zijn er niet.ik denk dat je dan beter kan kijken naar een andere Tv. Desnoods 2e hands als het budget het niet toelaat voor nieuw te gaan.
Reputatie 1
deze tv heeft alleen een antenne ingang ,zijn er ook decoders met een antenne uitgang ?
Reputatie 7
Badge +19
Een analoge Tv is dus een Tv zonder digitale tuner. Maar vraag is inderdaad welke dat is, en welke aansluitingen daarop aanwezig zijn. Geen scart dus, en dan waarschijnlijk ook geen HDMI? Kun je anders een foto maken van de achterzijde van de Tv? Of ook de zijkant als daar nog aansluitingen aanwezig zijn @basco ?
@basco
Wat zitten er dan wel voor mogelijke inputs op die TV?
Kun je merk en type geven? Dan kunnen we verder kijken.
Maak desnoods een foto van de achterkant en laat die hier zien.
Ik weet nl niet precies wat een 'analoge TV' is.
Is er alleen een Antenne/Ziggo kabel aansluitmogelijkheid?
Dwz niet voor andere bronnen die op de TV kunnen worden afgespeeld.
Reputatie 1
ik heb een analoge tv zonder scart aansluiting hoe los ik het dan op
Reputatie 7
Badge +35
@Angel66 TOP, dank voor je update, daar kan een ander ook weer verder mee.☺
Hoi allemaal

ik heb net mijn tv ingesteld, met module. Alles ging goed, maar alle zenders tussen kanaal 71 en 503 zijn weg. Dus geen eredivisie kanalen etc etc. ik heb het al 3 keer geprobeerd. Zelfde resultaat

update opgelost! De overschakeling guide geeft id 4444 aan, dat moet 5555 zijn.
Reputatie 1
@Be rt Jij bedankt voor je reactie ! Tot nu toe werkt 't allemaal prima 😁
Reputatie 7
Badge +35
@Erving Dank voor je update, veel kijkplezier gewenst.☺
Reputatie 1
Ik zou nog even laten weten of mijn Sony tv om kan gaan met digitale kabeltv. De overstap van de ene provider naar de andere = Ziggo is inmiddels een feit, ik heb e.e.a. aangesloten en mijn tv's werken inclusief de Sony tv waarover we hier boven gepraat hebben. Bij de Sony stonden de zenders weliswaar allemaal door elkaar, maar die heb ik in de juiste volgorde gezet. Probleem opgelost ! Bedankt allemaal voor jullie reacties 😀
Reputatie 3
Badge +1
Denk aan je buren.Ik spraak buf van 90jaar,iemand heeft haar wijsegemaakt dat zij a nieuw tv nodig had, niet dus.het is in10 minuten voor me kaar.betere beeld ook nog.tv is 3jaar old.
Reputatie 7
Badge +26
@Erving
U hoeft niet te wachten op de overstap van analoog naar digitaal. Het digitale signaal is nu al aanwezig. U kunt nu de tv al digitaal zenders laten zoeken en daarna genieten van een betere beeldkwaliteit.
Reputatie 1
@Erving. Samenvattend:
Je hebt een TV met een DVB-C tuner. Dit betekent dat de TV zelf het digitale kabel-signaal kan "vertalen" in beeld.
Je TV heeft ook een CI+ slot. Dit betekent dat er ook een CI+ module met smartcard in zou kunnen, voor nog meer zenders. Als je TV echter niet in onze lijst met gecertificeerde TV's staat, garanderen wij de werking met CI+ module niet. Het digitale kabel signaal wel :-)
Lekker die kabel in de TV doen,dus. En de TV instellen op digitaal kijken (nogmaals; het kan zijn dat je dat al doet. Wat zie je op kanaal 14?)

Ik hoop dat Evert96 en jij (Lycke) gelijk hebben en dat de tv in kwestie het gewoon doet, zodra de overstap een feit is, weet ik het en laat ik het jullie weten 😀.
Als de tv het toch niet doet (je weet maar nooit), dan geeft het relaas van Zeeburgia hierboven hoop op een goede follow-up door Ziggo 😅.

youriy, nog dank voor je toelichting op het "slot"; ik was door dat woord (meerdere betekenissen !) in de war gebracht en had niet zo snel gedacht aan het slot waar de smartcard in kan ☺, vandaar........
Reputatie 7
Badge +4
Ziggo biedt prima service aan klanten met een tweede oudere tv in huis, die niet geschikt is voor digitale ontvangst, door het gratis in bruikleen aanbieden van een digitale ontvanger. Mijn 2e tv in de slaapkamer is een Philips 30PF9975/12 uit 2003 en niet geschikt voor rechtstreekse ontvangst van een digitaal tv-signaal. In de nacht van 11 december ontkoppelt Ziggo hier het analoge signaal.

Afgelopen zondag bij de klantenservice een digitale ontvanger besteld, gisteren in de namiddag ontvangen en het aansluiten is een fluitje van een cent. De zwarte ontvanger is compact, slechts 16 x 13 cm. Naast een prima lichte AB (met grote duidelijke toetsen) wordt ook meegeleverd een kabel met aan de ene zijde een ronde 9-polige stekker die je in de ontvanger steekt en aan het andere uiteinde een scart stekker, een kabel die je in de praktijk voor oude tv's altijd zal moeten gebruiken. Overigens worden ook nog een hdmi- en een korte coaxkabel meegeleverd.
Het beeld van mijn Philips was voor een analoog signaal niet slecht, maar is nu dankzij de digitale ontvanger duidelijk wat opgeschaald. En ik kan nu in de slaapkamer ook kijken naar Ziggo Sport (kanaal 14). Binnenkort ga ik bij mijn moeder ook zo'n digitale ontvanger installeren.

Hoewel de tv's tegenwoordig scherp laag geprijsd zijn, vind ik dit voorlopig een prima oplossing.
Mijn complimenten aan Ziggo voor deze gratis service. Ik zie dit nog niet zo snel gebeuren bij andere providers als geste voor klanten die voorlopig willen blijven kijken met een oudere extra tv in huis.
Reputatie 7
@Erving. Samenvattend:
Je hebt een TV met een DVB-C tuner. Dit betekent dat de TV zelf het digitale kabel-signaal kan "vertalen" in beeld.
Je TV heeft ook een CI+ slot. Dit betekent dat er ook een CI+ module met smartcard in zou kunnen, voor nog meer zenders. Als je TV echter niet in onze lijst met gecertificeerde TV's staat, garanderen wij de werking met CI+ module niet. Het digitale kabel signaal wel 🙂

Lekker die kabel in de TV doen,dus. En de TV instellen op digitaal kijken (nogmaals; het kan zijn dat je dat al doet. Wat zie je op kanaal 14?)
Reputatie 6
Badge +8
Dat je met een module en smartcard ook naar gecodeerde zenders kunt kijken.
Reputatie 1

Samenvattend, je hoeft geen extra kosten te maken, omdat de TV een DVB-C tuner heeft. Als je de zenders opzoekt volgens het stappenplan in de checktool die ik hierboven benoem, kun je gewoon kijken naar de vrije zenders. Heb je ook geen extra kastje nodig.

Evert96, bedankt voor je reactie. Ik hoop dat je gelijk hebt dat het zo gaat werken, zou mooi zijn 😀.

Tv heeft een ci-slot

youriy, wat bedoel je daarmee ? Werkt dan wat Evert96 zegt, niet ? Of heeft dat er niks mee te maken ?
Reputatie 7
Badge +19
Tv heeft een ci-slot:

https://www.sony.nl/electronics/support/res/manuals/3096/30967272M.pdf

pag.20

Naar mijn weten heeft elke Tv dat als deze een DVB-C tuner heeft. Maar dat kan natuurlijk ook nog een slot zijn voor Digitenne (DVB-T) of de schotel (DVB-S). En niet altijd klopt het wat er op de site van Ziggo staat. We hebben nu toch al meermalen gezien dat een Tv die niet geschikt zou zijn, prima werkte. Maar soms is wel een andere landinstelling nodig en ik vermoed dat men daar geen rekening mee houd en dus aangeeft dat het niet kan.

Dank overigens @youriy. Zo kunnen we met elkaar ver komen.
Reputatie 6
Badge +8
Tv heeft een ci-slot:

https://www.sony.nl/electronics/support/res/manuals/3096/30967272M.pdf

pag.20
Reputatie 7
Badge +27
Ik heb gekeken naar de specificaties van jouw TV en er zit inderdaad een DVB-C tuner in, dus de tv is geschikt voor kabel tv.
Maar zit er ook een ingang in voor CI+ module? Volgens mij niet. Daarom is de TV niet geschikt voor Digitale TV, maar wel voor kabel tv, omdat je daar geen CI+ module voor nodig hebt.

De check die benoemd wordt in de begin post, geeft inderdaad het verkeerde antwoord. Die check laat alleen zien volgens mij of er een CI+ module in de TV kan/er wordt gecheckt of Digitale TV mogelijk is, terwijl er gecontroleerd moet worden of de TV een digitale tuner heeft/of digitale kabel tv mogelijk is op deze tv. Om dit te checken, heb je deze checktool nodig.

Samenvattend, je hoeft geen extra kosten te maken, omdat de TV een DVB-C tuner heeft. Als je de zenders opzoekt volgens het stappenplan in de checktool die ik hierboven benoem, kun je gewoon kijken naar de vrije zenders. Heb je ook geen extra kastje nodig. 🙂
Reputatie 1
Ik probeer met mijn opmerkingen te laten zien dat ik, toen ik me orienteerde op een andere provider, heb gekeken naar de info op de Ziggo-site. Daar staat dat je met Ziggo overal in huis zonder kastje TV hebt (zie de quote hierboven). Daar wordt niet gewaarschuwd dat niet alle tv's ziggo-dvbc kunnen ontvangen en omdat ik altijd al op de omstreden tv dvbc van de vorige provider had, kom je ook niet op het idee dat dvbc bij ziggo niet zou kunnen.
Pas als een kennis je daarop attendeert (nadat ik mij had aangemeld als nieuwe klant), ga je verder kijken en ervaar je dat het n.m.m. een hele studie gaat worden om te zien wat nou wel en wat niet kan 😁. Het blijkt dan dat mijn omstreden tv, een Sony KDL-32D3000, volgens de Ziggo-tool geen ziggo-dvbc zou kunnen ontvangen. Terwijl hij dat wel kan met het dvbc-signaal van de huidige provider.
Dus toen ik MarkZiggo zijn verhaal van een tijd terug las dat je een eenvoudig dvbc-ontvangertje kan krijgen of kopen, dacht ik dat mijn probleem wel opgelost zou zijn. Maar dat is tot nu toe nog niet het geval ! Maar hoop doet leven.
Overigens, misschien maakt de ziggo-tool wel een fout en is wel dvbc mogelijk met die Sony-tv van mij (wel een oude tv, maar hij werkt nog prima). Maar dat weet ik nog niet, want de overstap is pas binnenkort.
Ik laat het jullie weten, dan zijn alle forumleden die reageerden ook weer op de hoogte 😃.
Trouwens, coulance in het algemeen siert een onderneming en geeft vertrouwen en klantenbinding !
.........maar duidelijk zijn je uitspraken niet vind ik. Maar goed, ik weet nu wat je bedoeld.
@Willem-A
Geen probleem. Er is altijd een kans dat ik iets beter had moeten opschrijven.
Een misverstand is er eerder dan ik me dat kan realiseren.
Gr Han
Reputatie 7
Badge +19
Ja, waarom krijgen we eigenlijk geen Tv @Lycke Ziggo? Toch wel wat flauw eigenlijk ... 😁

Misschien kunnen jullie deze wel gaan verhuren aan klanten. Als deze dan opstappen zijn ze meteen hun Tv kwijt, dus dan bedenken ze zich vast nog wel een keer voor ze naar KPN gaan ... 😉

Ik heb me soms toch ideeën ... 😎

Reageer